CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag är på väg till Madrid just nu och ska provköra elbilarna CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ. Även besöka Cupras högkvarter.

Har ni några frågor ni vill jag ska ställa? Några funderingar?

Vad tycker ni om Cupras elbilar?
lawe
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ

Inlägg av lawe »

Det vore intressant om Tavascan kommer i något rymligare utförande än en coupe-suv för oss hundägare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11755
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ

Inlägg av martinot »

TiborBlomhall skrev: 27 maj 2024 12:49
Jag är på väg till Madrid just nu och ska provköra elbilarna CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ. Även besöka Cupras högkvarter.

Har ni några frågor ni vill jag ska ställa? Några funderingar?

Vad tycker ni om Cupras elbilar?
Tycker att Born är en trevlig och snyggare elbil än ID3. Även om infotainmentsystem är bättre så är det fortfarande undermåligt och segare än Teslas. Hälsa att de skall fokusera på att benchmarka sin mjukvara mot Tesla och Volvo (Android Automotive).

Även frunk för laddkablar. Finns ingen ursäkt för att inte ha en liten frunk i bilar som är konstruerade för att vara elbilar från start. Även mobilappen behöver förbättras (se på Teslas app som jämförelse).

Sedan gärna onepedaldriving som standard och med kraftig bromsregenerering (Tesla, Volvo, Mini, Polestar har utmärkt sådan).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5776
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ

Inlägg av SwedishAdvocate »

TiborBlomhall skrev: 27 maj 2024 12:49
Har ni några frågor ni vill jag ska ställa? Några funderingar?
Hur ser VAG/Cupra på mellanklass-segmentet? Idag kan man ju hävda att de har ID.3 och Cupra Born där, men hur ser de på de delar av segmentet som lite större bilmodeller som BMW i4, Opel Astra Tourer Electric och Peugeot e-308 SW (kombin) representerar? Idag finns det ju inga modeller från VAG/Cupra här... (Och ja – Även Model 3 och Ioniq 6 hör ju hit, men de två har ju den inte lika praktiska sedanbakluckan...) Fast Osbourneeffekten gör det väl antagligen svårt att få ngn kommentar om det här...

Den här då: Hur resonerade de när de valde att inte erbjuda Born (eller ID.3) med dragkrok?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
BEV[e-Rage]
Inlägg: 524
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ

Inlägg av BEV[e-Rage] »

TiborBlomhall skrev: 27 maj 2024 12:49
Jag är på väg till Madrid just nu och ska provköra elbilarna CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ. Även besöka Cupras högkvarter.

Har ni några frågor ni vill jag ska ställa? Några funderingar?

Vad tycker ni om Cupras elbilar?
Fråga gärna:
- När kommer Cupra Born kunna förvärma batteriet inför snabbladdning?
- När kommer Born kunna ha dragkrok för släp, samt isåfall Max vikt?
- När övergår Cupra till Android Automotive för infotainmentsystemet?
- När kommer Cupra börja med lite gladare färger? :D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ

Inlägg av TiborBlomhall »

PXL_20240528_091519443.jpg
Born kommer inte få dragkrok, men Tavascan kommer få det som tillval. Färgval: tre nyanser av grått, plus blått. Och mörkgrön lite längre fram.
lawe
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ

Inlägg av lawe »

Snygg! Gillar det minimala överhänget fram.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5776
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ

Inlägg av SwedishAdvocate »

lawe skrev: 28 maj 2024 17:38
Snygg! Gillar det minimala överhänget fram.
Känns som att det delvis är en optisk illusion skapad av linsen på kameran som Tibor(?) använt. Jämför t.ex. med pressbilden nedan...

https://insideevs.com/news/663555/2024- ... pe-lineup/

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 415
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

martinot skrev: 27 maj 2024 14:20
TiborBlomhall skrev: 27 maj 2024 12:49
Jag är på väg till Madrid just nu och ska provköra elbilarna CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ. Även besöka Cupras högkvarter.

Har ni några frågor ni vill jag ska ställa? Några funderingar?

Vad tycker ni om Cupras elbilar?
Tycker att Born är en trevlig och snyggare elbil än ID3. Även om infotainmentsystem är bättre så är det fortfarande undermåligt och segare än Teslas. Hälsa att de skall fokusera på att benchmarka sin mjukvara mot Tesla och Volvo (Android Automotive).

Även frunk för laddkablar. Finns ingen ursäkt för att inte ha en liten frunk i bilar som är konstruerade för att vara elbilar från start. Även mobilappen behöver förbättras (se på Teslas app som jämförelse).

Sedan gärna onepedaldriving som standard och med kraftig bromsregenerering (Tesla, Volvo, Mini, Polestar har utmärkt sådan).
Kanonbra kravspec!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar