Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Electron
Inlägg: 433
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av Electron »

Har M3-21 som jag tänkt behålla ett tag till. Men blir sugen på Teslas deal med räntan.
Det jag funderar på är om bilen kommer från Berlinfabriken? Eller är det en lagerbil som man köper? Nu är det som det är och nån Juniper lär inte komma i år.

HW4 får man väl också vänta med?
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2315
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av frippe »

Det verkar bero på var du väljer upphämtning samt vilken färg du väljer. Men samtliga Y i Vserige byggs i Berlin som det verkar. När övergår en byggd bil till att bli lagerbil? Tesla bygger inte på beställning utan bygger kontinuerligt som det verkar så de som inte går direkt till kund från fabrik landar på någon plats för lagerhållning.
Model Y LR.
Model S70D
SwedishAdvocate
Inlägg: 5771
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Electron skrev: 27 maj 2024 13:22
...] HW4 får man väl också vänta med?
Som jag skrev i en annan tråd:
SwedishAdvocate skrev: 18 maj 2024 12:09
Tidigare då Y för den svenska marknaden byggdes både i Kina och i Berlin fanns det folk som av ideologiska skäl inte ville ha en bil som var tillverkad i Kina. Så på något sätt så kommunicerade de med en säljare på Tesla om det här. Därefter skrev de här på forumet om att det var möjligt att lägga en beställning med förbehållet att bilen skulle byggas i Berlin. Har även för mig att det fanns folk här på forumet som gjorde såna här beställningar även innan Tesla hade byggt färdigt Berlinfabriken.

Därav detta mitt förslag: Tala med ngn på Tesla och kolla ifall det är möjligt att beställa en Y med förbehållet att bilen ska ha HW4 vid leverans. Beroende på när du vill ha bilen levererad kanske det inte är möjligt att välja helt fritt mellan olika färgkombinationer (inredning/exteriör) eftersom bilarna ju byggs i olika så kallade batcher, men det kanske är en kompromiss som du kan acceptera (eller så finns kanske exakt den interiör-/exteriörkombo som du vill ha tillgänglig med HW4...).

Med tanke på ränteerbjudandet och att de tydligen är tvungna att lagra bilar på uppställningsplatser gissar jag att Tesla sannolikt är motiverade att gå med en sån här grej. Och de har ju som nämns ovan gått med på liknande grejer tidigare...
Fast det beror väl kanske i och för sig på ifall de bilder på HW4(?) man sett från Berlin(?) varit skarp produktion eller endast några slags testexemplar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Electron
Inlägg: 433
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av Electron »

frippe skrev: 27 maj 2024 13:48
Det verkar bero på var du väljer upphämtning samt vilken färg du väljer. Men samtliga Y i Vserige byggs i Berlin som det verkar. När övergår en byggd bil till att bli lagerbil? Tesla bygger inte på beställning utan bygger kontinuerligt som det verkar så de som inte går direkt till kund från fabrik landar på någon plats för lagerhållning.
Jag var otydlig, det jag menar är att det finns ganska många ”förkonfigurerade fordon” på Teslas hemsida.
Om jag beställer en vit MY LR så kommer jag garanterat få en från listan ”förkomfigurerade fordon”. Och den är kanske inte den absolut senaste 😊
Model 3 LR -21
Oryxbonk
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 maj 2024 21:42

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av Oryxbonk »

Är det så att om man lägger en beställning på en ny MY så kan man få en av de förkonfigurerade?

För min egen del spelar det egentligen ingen roll.
Kontroll
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 maj 2024 09:40

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av Kontroll »

Oryxbonk skrev: 04 jun 2024 08:34
Är det så att om man lägger en beställning på en ny MY så kan man få en av de förkonfigurerade?

För min egen del spelar det egentligen ingen roll.
Ja, alltid
Oryxbonk
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 maj 2024 21:42

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av Oryxbonk »

Topp! Då borde leveranstiden vara kort
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2315
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av frippe »

Det finns bara tre val att göra, färg, inredningsfärg samt fälgar. Resten är samma samma. Förutom bak- fyrhjuls, lång range eller performance.

Så en förkonfiguerad eller inte spelar väldigt liten roll. Inte som på andra märken när det finns ett tjog med valmöjligheter och saker som inte går ihop med varandra.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
kkarlss0n
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 feb 2020 12:07
Referralkod: ts.la/kristian14640

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av kkarlss0n »

Kan tillföra i tråden att jag precis fått tid för upphämtning av en MYP som beställdes den 20e maj.
Enligt fordonsregistret så är den tillverkad 231024.
Känns sådär faktiskt med tanke på gummi osv att den stått 8 månader. Ett par tre månader hade känts ok men…jag är väl känslig kanske.
Inte superviktigt men innebär också att man får HW3 istället för HW4.

Med andra ord kan man bara bekräfta att de har ett stort lager av bilar och bara matchar din beställning mot vad de har ståendes.
Misstänker de har haft en hyfsad överproduktion ett tag.
Om inte någon annan har en bättre tanke?
Sueco
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jun 2024 14:28

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av Sueco »

Finns någon som fått HW4 här än? Jag sa till Tesla-säljaren igår att vi har en deal på en MY om de garanterar att det är en HW4. Han skulle höra med sin chef om det var möjligt och återkomma så får se vad som händer imorgon!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7742
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av mikebike »

Sueco skrev: 06 jun 2024 22:00
Finns någon som fått HW4 här än? Jag sa till Tesla-säljaren igår att vi har en deal på en MY om de garanterar att det är en HW4. Han skulle höra med sin chef om det var möjligt och återkomma så får se vad som händer imorgon!
De skall stänga fabriken ett par veckor i sommar, det skulle kunna vara för övergång till HW4.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Love_O
Inlägg: 209
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av Love_O »

kkarlss0n skrev: 06 jun 2024 12:05
Kan tillföra i tråden att jag precis fått tid för upphämtning av en MYP som beställdes den 20e maj.
Enligt fordonsregistret så är den tillverkad 231024.
Känns sådär faktiskt med tanke på gummi osv att den stått 8 månader. Ett par tre månader hade känts ok men…jag är väl känslig kanske.
Inte superviktigt men innebär också att man får HW3 istället för HW4.

Med andra ord kan man bara bekräfta att de har ett stort lager av bilar och bara matchar din beställning mot vad de har ståendes.
Misstänker de har haft en hyfsad överproduktion ett tag.
Om inte någon annan har en bättre tanke?
Rätt trist att få en bil som börjar närma sig 1 år.
Den dagen du säljer kommer du bli jämförd med bilar uttagna oktober 23 istället för Juni 24.
Sueco
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jun 2024 14:28

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av Sueco »

För mig väger datumet när den tagits i trafik mer än tillverkningsdatum när jag köper begagnat så det hade jag kanske inte oroat mig jättemycket för.
Sueco
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jun 2024 14:28

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av Sueco »

Sueco skrev: 06 jun 2024 22:00
Finns någon som fått HW4 här än? Jag sa till Tesla-säljaren igår att vi har en deal på en MY om de garanterar att det är en HW4. Han skulle höra med sin chef om det var möjligt och återkomma så får se vad som händer imorgon!
FYI, de ringde idag (Tesla Center Gbg) och meddelade att de inte vill/kan lova HW4. Trist, annars hade jag köpt en.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3734
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av jonasl »

De har ju inte börjat produceras ännu så det låter rimligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Electron
Inlägg: 433
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av Electron »

Sueco skrev: 07 jun 2024 12:05
Sueco skrev: 06 jun 2024 22:00
Finns någon som fått HW4 här än? Jag sa till Tesla-säljaren igår att vi har en deal på en MY om de garanterar att det är en HW4. Han skulle höra med sin chef om det var möjligt och återkomma så får se vad som händer imorgon!
FYI, de ringde idag (Tesla Center Gbg) och meddelade att de inte vill/kan lova HW4. Trist, annars hade jag köpt en.
Jag chattade med en säljare som sa att de får inte avslöja bilens hårdvara.. lite märkligt anser jag.
Model 3 LR -21
Geesy
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 jun 2023 11:10

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av Geesy »

Flera rapporter om folk som nu köper bilar och får ex som är byggda så tidigt som i augusti förra året :shock: hade jag aldrig köpt utan ordentlig rabatt. Andra får bilar som byggdes för ett par veckor sedan. Ett lotteri
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av Vindens »

Geesy skrev: 08 jun 2024 06:07
Flera rapporter om folk som nu köper bilar och får ex som är byggda så tidigt som i augusti förra året :shock: hade jag aldrig köpt utan ordentlig rabatt. Andra får bilar som byggdes för ett par veckor sedan. Ett lotteri
Förmodligen därför Tesla skriver att ränteerbjudandet bara gäller vid första tilldelad bil, dvs oberoende när bilen är tillverkad. Man får väl se det som någon sorts rabatt? Eller lotteri
Geesy
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 jun 2023 11:10

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av Geesy »

Vindens skrev: 08 jun 2024 07:33
Geesy skrev: 08 jun 2024 06:07
Flera rapporter om folk som nu köper bilar och får ex som är byggda så tidigt som i augusti förra året :shock: hade jag aldrig köpt utan ordentlig rabatt. Andra får bilar som byggdes för ett par veckor sedan. Ett lotteri
Förmodligen därför Tesla skriver att ränteerbjudandet bara gäller vid första tilldelad bil, dvs oberoende när bilen är tillverkad. Man får väl se det som någon sorts rabatt? Eller lotteri
Det är klart att det är en rabatt, men stor skillnad på att få en ny bil eller en nästa ett år gammal i erbjudandet
Användarvisningsbild
kkarlss0n
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 feb 2020 12:07
Referralkod: ts.la/kristian14640

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av kkarlss0n »

Jag avmatchade min igår.
Personligen så kändes det inte alls bra att ta n+1 år värdefall och allt vad det innebär med att den faktiskt stått still utomhus i 8 månader.

Intressant att det bara gäller ”första tilldelade bil”.
Jag missade det i texten och de sa ingenting om det.
Tvärtom så fick jag ”då hoppas vi det kommer in en 2024 innan sista juni så du får den bra räntan” var citatet.
Jaja, vi får se hur det här landar.
Förstår inte hur svårt det ska vara att köpa en tesla utan en massa trassel och finstilt.
De kunde iallafall vara tydliga med att det är en lagerbil som stått från första början.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av Vindens »

Geesy skrev: 08 jun 2024 09:01
Vindens skrev: 08 jun 2024 07:33
Geesy skrev: 08 jun 2024 06:07
Flera rapporter om folk som nu köper bilar och får ex som är byggda så tidigt som i augusti förra året :shock: hade jag aldrig köpt utan ordentlig rabatt. Andra får bilar som byggdes för ett par veckor sedan. Ett lotteri
Förmodligen därför Tesla skriver att ränteerbjudandet bara gäller vid första tilldelad bil, dvs oberoende när bilen är tillverkad. Man får väl se det som någon sorts rabatt? Eller lotteri
Det är klart att det är en rabatt, men stor skillnad på att få en ny bil eller en nästa ett år gammal i erbjudandet
Ja, jag instämmer och kanske borde Tesla vara tydligare med detta.
Samtidigt enligt MRF så klassas det fortfarande som ny bil upp till 12 mån från tillverkningsdatum. Just på elbilar vet jag inte hur mycket calender aging påverkar även om bilen skulle stå med mkt låg SOC under denna period.
T4s
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av T4s »

Gick igenom alla Y som är skrivna på Tesla i Sverige och majoriteten är tillverkade i Mars/April 2024.
Volvo 945 2.3 Turbo 1992
VW Golf 1.4 TSI 2017
VW Golf Sportcombi 1.5 TSI 2020
Saab 9-5 SportCombi 2.0t 2002
Tesla Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2315
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Beställa ny MY - lagerbil eller kommer den från fabrik?

Inlägg av frippe »

T4s skrev: 08 jun 2024 21:03
Gick igenom alla Y som är skrivna på Tesla i Sverige och majoriteten är tillverkade i Mars/April 2024.
Är inte säkert att alla bilar som tesla Sverige kan leverera som ännu har förts över till dem. Att de alltså fortfarande står lagrade utanför fabriken i Berlin eller annan plats i Tyskland.
Vid beställning av bil framgår det att vissa av dem levereras i Trelleborg. Mitt tips är att det är direkt efter att de levererats via färjan.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar