Och min poäng är att en enda såld bil är för dåligt underlag att dra slutsatser ifrån. En pläd kommer sannolikt att kosta mig mellan en halv och en och en halv miljon beroende av skick och utrustning, så dålig precision blir det. Vi har ingen aning om det finns köpare i det högre prisintervallet.
Jag tror att priset är i intervallet 900-1090 baserat på det jag sett, beroende på skick, utrustning och miltal.
Då gör vi ganska exakt samma approximation om vi pratar Model S.
Lite högre i toppen för en lågmilad och välutrustad i fint skick. Lite lägre i botten för en som redan gått 5000 mil+ och i uselt skick.
Och min poäng är att en enda såld bil är för dåligt underlag att dra slutsatser ifrån. En pläd kommer sannolikt att kosta mig mellan en halv och en och en halv miljon beroende av skick och utrustning, så dålig precision blir det. Vi har ingen aning om det finns köpare i det högre prisintervallet.
Jag håller inte med. Det är helt uppenbart att du kan köpa dem billigare än 1,5M, det är bara att kolla Blocket. Det är lika uppenbart att du inte kan köpa en för 500k.
Så en krockskadad bil håller samma värde menar du, måste vara unikt för pläd
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Och min poäng är att en enda såld bil är för dåligt underlag att dra slutsatser ifrån. En pläd kommer sannolikt att kosta mig mellan en halv och en och en halv miljon beroende av skick och utrustning, så dålig precision blir det. Vi har ingen aning om det finns köpare i det högre prisintervallet.
Jag håller inte med. Det är helt uppenbart att du kan köpa dem billigare än 1,5M, det är bara att kolla Blocket. Det är lika uppenbart att du inte kan köpa en för 500k.
Så en krockskadad bil håller samma värde menar du, måste vara unikt för pläd
Suck.
Det var ju det här med trams. Du kan nog betala mer än 1,5M för en guldpläterad också.
Den nyss sålda, enda, pläd S ska egentligen inte räknas för den var i för dåligt skick samtidigt som den ändå ska räknas för att stärka teorin om värdet på en bil i gott skick, paradoxalt nog. Det kommer att finnas bilar både i bättre och sämre skick så vilket skick är det teorin handlar om, ganska viktigt att ange när man uppger så exakta siffror avseende vad en pläd ska kosta. Polistermen för sånt här är väl confirmation bias.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Den nyss sålda, enda, pläd S ska egentligen inte räknas för den var i för dåligt skick samtidigt som den ändå ska räknas för att stärka teorin om värdet på en bil i gott skick, paradoxalt nog. Det kommer att finnas bilar både i bättre och sämre skick så vilket skick är det teorin handlar om, ganska viktigt att ange när man uppger så exakta siffror avseende vad en pläd ska kosta.
Paradoxen hittade du på alldeles själv. Har inte sett någon som hävdat att den inte ska räknas, allra minst jag.
Jag har ett antal gånger upprepat att jag pratar om en ett år gammal bil som rullat 2000 mil I normalskick.
Avviker utrustning, mil, skick, ålder så ska man givetvis justera för det. Jag har redan skrivit att jag tycker man ska justera ner en aning för sämre skick samt för några hundra extra mil.för det aktuella objektet. Priset den såldes för landar för mig exakt enligt förväntat.
Det är helt fritt fram att tycka den var i utmärkt skick eller att fler mil I själva verket ska ge ett högre pris... Jag kommer dock fortsätta tala om att jag inte håller med.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har ingen åsikt, det är skillnaden. Vad är normalskick? Den enda bil som sålts är ju det enda man kan basera normen på.
Jaså det är det? Jag tycker du har fel. Åsikter har du haft hur många som helst för övrigt.
Som sagt, tyck precis vad du vill. Har du ingen som helst känsla för vad som är normalskick på en ett år gammal bil so be it. De flesta har nog inga problem med att avgöra det.
Nu har jag bråkat nog om detta, när känslor och åsikter styr utan stöd av grunddata är det bara ren spekulation det handlar om och det är ju helt fritt att ägna sig åt det men man bör ange att så är fallet för att inte framstå som mindre trovärdig.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Nu har jag bråkat nog om detta, när känslor och åsikter styr utan stöd av grunddata är det bara ren spekulation det handlar om och det är ju helt fritt att ägna sig åt det men man bör ange att så är fallet för att inte framstå som mindre trovärdig.
Ännu en gång. Det enda jag överhuvudtaget analyserar är just data. Att du är oförmögen att bedöma skick på en bil får stå för dig, men ett tips är att kika i tråden gällande Model 3 värdering så märker du snabbt att de allra, allra flesta inte har några som helst problem med att förstå konceptet att uppskatta skicket på en bil.
Vad DU tycker om min trovärdighet är jag föga intresserad av. Det är iaf flera hundra nu som tacksamt tagit emot värdering av deras treor gratis. Flera PMar mig också här med frågor ang värdering på bilar (på sistone har flera även sagt att de inte orkar skriva i trådarna för att det är så mycket tröttsamma inlägg...).
Jag har återigen exakt noll incitament att försöka "driva" priserna åt något håll. Det enda jag gör är att försöka göra så korrekta uppskattningar jag kan. Jag har som sagt sålt min Plaid, så hade något incitament funnits överhuvudtaget så hade det såklart varit att pressa ner priser, inget annat. Men så är inte fallet.
Mycket tjafs i tråden, skall försöka undvika gå in på det spåret.
Håller med Legato om att drygt 1M efter ett år och 2000 mil torde ligga nära sanningen.
Sen kan man ju jämföra detta mot grundpåståendet i tråden, och där tycker väl jag att rubrikens påstående inte helt håller längre. Klart det är subjektivt vad som är högt andrahandsvärde och värdetappet är någorlunda väntat på en så här pass dyr bil. Jag skulle i alla fall klassificera värdetappet som relativt stort.
I USA har ju priset på beggade plaid rasat till ca 35% av nypriset runt introduktion.
Motsvarande skulle innebära priser runt 5-600k här.
Så vad är det som håller uppe priserna här? Vi har knappast en starkare ekonomi(dock högre efterfrågan på elbilar pga förhållandevis höga bränslepriser).
Utbud? Tycker det finns förhållandevis många till salu.
Export? Visst, kronan är väldigt svag men stora exportdestinationer såsom Tyskland verkar snabbt tappa farten också..
Jag tycker det känns lite som en bubbla på väg att spricka.
Konkurrenterna har redan sett sina begpriser kollapsa.
Mycket tjafs i tråden, skall försöka undvika gå in på det spåret.
Håller med Legato om att drygt 1M efter ett år och 2000 mil torde ligga nära sanningen.
Sen kan man ju jämföra detta mot grundpåståendet i tråden, och där tycker väl jag att rubrikens påstående inte helt håller längre. Klart det är subjektivt vad som är högt andrahandsvärde och värdetappet är någorlunda väntat på en så här pass dyr bil. Jag skulle i alla fall klassificera värdetappet som relativt stort.
Allt är relativt och i absoluta tal har såklart Plaid tappat mycket värde på kort tid!
Det relevanta IMO är dock att jämföra med liknande bilar. De enda som egentligen ligger nära är då Taycan och e-Tron GT med långt mycket större värdefall.
Min RS e-Tron GT har ganska exakt 2M som listpris. Värde idag är som en beg Plaid S. Min bil är knappt 2 år gammal och har gått 700 mil. Kikar man på välutrustade Taycaner så är tappet ännu större (särskilt för Turbo och Turbo S). Plaid S tror jag är sålda för i snitt ca 1,4M nya BTW.
Utvidgar man jämförelsen till "alla" de dyraste elbilarna och inkluderar tex EQS och i7 så får vi ungefär samma bild tror jag (har inte så bra koll på dem).
Mycket tjafs i tråden, skall försöka undvika gå in på det spåret.
Håller med Legato om att drygt 1M efter ett år och 2000 mil torde ligga nära sanningen.
Sen kan man ju jämföra detta mot grundpåståendet i tråden, och där tycker väl jag att rubrikens påstående inte helt håller längre. Klart det är subjektivt vad som är högt andrahandsvärde och värdetappet är någorlunda väntat på en så här pass dyr bil. Jag skulle i alla fall klassificera värdetappet som relativt stort.
Allt är relativt och i absoluta tal har såklart Plaid tappat mycket värde på kort tid!
Det relevanta IMO är dock att jämföra med liknande bilar. De enda som egentligen ligger nära är då Taycan och e-Tron GT med långt mycket större värdefall.
Min RS e-Tron GT har ganska exakt 2M som listpris. Värde idag är som en beg Plaid S. Min bil är knappt 2 år gammal och har gått 700 mil. Kikar man på välutrustade Taycaner så är tappet ännu större (särskilt för Turbo och Turbo S). Plaid S tror jag är sålda för i snitt ca 1,4M nya BTW.
Utvidgar man jämförelsen till "alla" de dyraste elbilarna och inkluderar tex EQS och i7 så får vi ungefär samma bild tror jag (har inte så bra koll på dem).
Jag håller inte med om att Taycan eller Etron GT är liknande bilar. Jag tycker inte att det finns liknande bilar som Plaid.
Tveksam kvalitet, relativt låg premium-känsla jfr de du nämner och insane performance utan att vara en ban-bil (utan trackpaketet som tar upp totalpriset till nära 1.6M). Både Taycan och GT kommer väl med riktiga bromsar som standard?
MSP är dock en fantastisk BEV-familjesedan med dragkrok. Tech-bros med familj som inte är rika på riktigt köper Plaid är min stereotyp-spaning. Jag klassar mig själv i den kategorin för övrigt, men jag är för snål eller inte tillräckligt bilintresserad för att köpa en bil för 1.5M...
Mycket tjafs i tråden, skall försöka undvika gå in på det spåret.
Håller med Legato om att drygt 1M efter ett år och 2000 mil torde ligga nära sanningen.
Sen kan man ju jämföra detta mot grundpåståendet i tråden, och där tycker väl jag att rubrikens påstående inte helt håller längre. Klart det är subjektivt vad som är högt andrahandsvärde och värdetappet är någorlunda väntat på en så här pass dyr bil. Jag skulle i alla fall klassificera värdetappet som relativt stort.
Allt är relativt och i absoluta tal har såklart Plaid tappat mycket värde på kort tid!
Det relevanta IMO är dock att jämföra med liknande bilar. De enda som egentligen ligger nära är då Taycan och e-Tron GT med långt mycket större värdefall.
Min RS e-Tron GT har ganska exakt 2M som listpris. Värde idag är som en beg Plaid S. Min bil är knappt 2 år gammal och har gått 700 mil. Kikar man på välutrustade Taycaner så är tappet ännu större (särskilt för Turbo och Turbo S). Plaid S tror jag är sålda för i snitt ca 1,4M nya BTW.
Utvidgar man jämförelsen till "alla" de dyraste elbilarna och inkluderar tex EQS och i7 så får vi ungefär samma bild tror jag (har inte så bra koll på dem).
Jag håller inte med om att Taycan eller Etron GT är liknande bilar. Jag tycker inte att det finns liknande bilar som Plaid.
Tveksam kvalitet, relativt låg premium-känsla jfr de du nämner och insane performance utan att vara en ban-bil (utan trackpaketet som tar upp totalpriset till nära 1.6M). Både Taycan och GT kommer väl med riktiga bromsar som standard?
MSP är dock en fantastisk BEV-familjesedan med dragkrok. Tech-bros med familj som inte är rika på riktigt köper Plaid är min stereotyp-spaning. Jag klassar mig själv i den kategorin för övrigt, men jag är för snål eller inte tillräckligt bilintresserad för att köpa en bil för 1.5M...
Gör man tillräckligt snäva avgränsningar så är alla bilar unika, ja.
Men det du skriver talar ju snarare mer emot än för ett starkare andrahandsvärde på Plaid än Taycan/GT.
Passar på att poängtera att jag gör mitt bästa att gissa priser idag. För framtiden blir det bara gissningar, men en bidragande orsak att jag sålde var såklart att jag tror sannolikheten för nedgång är större än uppgång framöver.
Men det du skriver talar ju snarare mer emot än för ett starkare andrahandsvärde på Plaid än Taycan/GT.
Passar på att poängtera att jag gör mitt bästa att gissa priser idag. För framtiden blir det bara gissningar, men en bidragande orsak att jag sålde var såklart att jag tror sannolikheten för nedgång är större än uppgång framöver.
Hur tänker du då?
Ja, jag välkomnar en sund diskussion om priset. Vissa inlägg från vissa är ju uppenbarligen till för att "stimulera diskussion" snarare än att försöka göra en seriös uppskattning av priser idag.
Men det du skriver talar ju snarare mer emot än för ett starkare andrahandsvärde på Plaid än Taycan/GT.
Passar på att poängtera att jag gör mitt bästa att gissa priser idag. För framtiden blir det bara gissningar, men en bidragande orsak att jag sålde var såklart att jag tror sannolikheten för nedgång är större än uppgång framöver.
Hur tänker du då?
Ja, jag välkomnar en sund diskussion om priset. Vissa inlägg från vissa är ju uppenbarligen till för att "stimulera diskussion" snarare än att försöka göra en seriös uppskattning av priser idag.
Jag tänker att du listade mer nackdelar än fördelar med Plaid relativt Taycan/GT.
Sund diskussion är jättebra. Rent trams och referenser till priser som inte existerar är det däremot inte, det är bara tröttsamt IMO.
Men det du skriver talar ju snarare mer emot än för ett starkare andrahandsvärde på Plaid än Taycan/GT.
Passar på att poängtera att jag gör mitt bästa att gissa priser idag. För framtiden blir det bara gissningar, men en bidragande orsak att jag sålde var såklart att jag tror sannolikheten för nedgång är större än uppgång framöver.
Hur tänker du då?
Ja, jag välkomnar en sund diskussion om priset. Vissa inlägg från vissa är ju uppenbarligen till för att "stimulera diskussion" snarare än att försöka göra en seriös uppskattning av priser idag.
Jag tänker att du listade mer nackdelar än fördelar med Plaid relativt Taycan/GT.
För- och nackdelar är ju till hög grad subjektiva. Jag vill gärna ha en MS LR som lastar som en MX 5-sits och har komfort och premiuminteriör som en EQS och en automatisk dragkrok. Och ser ut som en GT
Det som mest inverkar på prisfall borde väl vara justerade nypriser?
I USA har ju priset på beggade plaid rasat till ca 35% av nypriset runt introduktion.
Motsvarande skulle innebära priser runt 5-600k här.
Så vad är det som håller uppe priserna här? Vi har knappast en starkare ekonomi(dock högre efterfrågan på elbilar pga förhållandevis höga bränslepriser).
Utbud? Tycker det finns förhållandevis många till salu.
Export? Visst, kronan är väldigt svag men stora exportdestinationer såsom Tyskland verkar snabbt tappa farten också..
Jag tycker det känns lite som en bubbla på väg att spricka.
Konkurrenterna har redan sett sina begpriser kollapsa.
Delvis förklaras det med att nypriset sänkts ca 450000kr och att bilarna snart är 3 år gamla.
Räknar man på dagens nypris så är beg priset fortfarande mer än 50% på en misshandlad 3 år gammal plaid i US
Jag skulle personligen ha svårt att köpa en begagnad Plaid, bortsett från min egen då som jag vet hur den har körts och laddats. Men roligt att Plaidarna står så högt.
Förstår annars inte diskussionen här på forumet. Man får det man får, dvs vad marknaden vill betala vid en given tidpunkt. Själv är jag fullständigt ointresserad av hur andra värderar min bil. Den är inte till salu ändå. Visst, skulle någon betala mer än de 1,4 som jag gav så kanske, så jag kunde beställa en ny. Dock inget som kommer ske. Mätaren passerade 3000 mil idag.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Men det du skriver talar ju snarare mer emot än för ett starkare andrahandsvärde på Plaid än Taycan/GT.
Passar på att poängtera att jag gör mitt bästa att gissa priser idag. För framtiden blir det bara gissningar, men en bidragande orsak att jag sålde var såklart att jag tror sannolikheten för nedgång är större än uppgång framöver.
Hur tänker du då?
Ja, jag välkomnar en sund diskussion om priset. Vissa inlägg från vissa är ju uppenbarligen till för att "stimulera diskussion" snarare än att försöka göra en seriös uppskattning av priser idag.
Jag tänker att du listade mer nackdelar än fördelar med Plaid relativt Taycan/GT.
För- och nackdelar är ju till hög grad subjektiva. Jag vill gärna ha en MS LR som lastar som en MX 5-sits och har komfort och premiuminteriör som en EQS och en automatisk dragkrok. Och ser ut som en GT
Men det du skriver talar ju snarare mer emot än för ett starkare andrahandsvärde på Plaid än Taycan/GT.
Passar på att poängtera att jag gör mitt bästa att gissa priser idag. För framtiden blir det bara gissningar, men en bidragande orsak att jag sålde var såklart att jag tror sannolikheten för nedgång är större än uppgång framöver.
Hur tänker du då?
Ja, jag välkomnar en sund diskussion om priset. Vissa inlägg från vissa är ju uppenbarligen till för att "stimulera diskussion" snarare än att försöka göra en seriös uppskattning av priser idag.
Jag tänker att du listade mer nackdelar än fördelar med Plaid relativt Taycan/GT.
För- och nackdelar är ju till hög grad subjektiva. Jag vill gärna ha en MS LR som lastar som en MX 5-sits och har komfort och premiuminteriör som en EQS och en automatisk dragkrok. Och ser ut som en GT
[...
Kommande eldrivna A6 Avant kanske?...
Nja...
Lastar inte i närheten av en MX 5-sits.
Ser inte ut som en GT.
"Premiminteriör" och automatisk dragkrok kanske uppfylls dock
Hade jag haft 3 barn och inte 4 så hade jag personligen tyckt den var högintressant dock!
Jag skulle personligen ha svårt att köpa en begagnad Plaid, bortsett från min egen då som jag vet hur den har körts och laddats. Men roligt att Plaidarna står så högt.
Förstår annars inte diskussionen här på forumet. Man får det man får, dvs vad marknaden vill betala vid en given tidpunkt. Själv är jag fullständigt ointresserad av hur andra värderar min bil. Den är inte till salu ändå. Visst, skulle någon betala mer än de 1,4 som jag gav så kanske, så jag kunde beställa en ny. Dock inget som kommer ske. Mätaren passerade 3000 mil idag.
Ingen Plejjd (som dom säger på jobbet) under millen än och nu är räntan på väg ner och folk blir "rikare"
M3P highland som enligt mig blev en besvikelse kanske håller upp värdet också.