Wallcharger, 3-fas, lastbalansering, frågor från en nybörjare
Moderator: Redaktion
-
Wallcharger, 3-fas, lastbalansering, frågor från en nybörjare
Hämtar bil imorgon och försöker bli klok på laddning men känner mig till och med dummare än vanligt.
Tänker att jag ska montera laddbox av något slag men lär behöva klara mig utan det i några dagar.
- Fråga 1. Om jag förstår det så ingår "Mobile Connector" med en Model Y och där finns "1 st. Adapter för vanliga vägguttag". Jag har ett 3-fas CEE (Rött bonna-uttag) i närheten av bilen med 16A säkringar / 2,5 mm2 kabel. Är https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/ bästa tillfälliga lösningen?
Följdfråga Får jag 3,7kW med denna lösningen?
- Fråga 2 Tesla Wallcharger eller annan laddbox? Har helt varit inne på att köra på en wallcharger men vad jag förstår så måste man dra kabel mellan huvudcentral och Wallcharger för lastbalansering, inte helt lätt hos mig, olika byggnader, kulvert, central mitt i huset, etc. Fick tipset att ta en Defa eller något annat som styr wallchargern via wifi istället så slipper man kabeln. Vill egentligen ogärna gå utanför ekosystemet eller tänker jag fel?
Följdfråga Eftersom det går med wifi mellan vissa laddboxar och lastbalansering antar jag att det bara är signalkabel mellan Wallcharger och Central och inte kraftöverföring? Har kanske en gammal kabel som inte används mellan byggnaderna, hade inte vågat köra kraft på den men är det bara signal så kan det kanske fungera.
- Fråga 3 Behövs lastbalansering om man laddar mest på natten (har iofs en värmepump som också går igång på natten)?
- Fråga 4 Erfarenhet av Chargefy? eller likande installationsbolag eller man ska anlita sin lokala elektriker som man brukar?
Känns som jag letat ihjäl mig på både youtube och google så all hjälp uppskattas!
Tänker att jag ska montera laddbox av något slag men lär behöva klara mig utan det i några dagar.
- Fråga 1. Om jag förstår det så ingår "Mobile Connector" med en Model Y och där finns "1 st. Adapter för vanliga vägguttag". Jag har ett 3-fas CEE (Rött bonna-uttag) i närheten av bilen med 16A säkringar / 2,5 mm2 kabel. Är https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/ bästa tillfälliga lösningen?
Följdfråga Får jag 3,7kW med denna lösningen?
- Fråga 2 Tesla Wallcharger eller annan laddbox? Har helt varit inne på att köra på en wallcharger men vad jag förstår så måste man dra kabel mellan huvudcentral och Wallcharger för lastbalansering, inte helt lätt hos mig, olika byggnader, kulvert, central mitt i huset, etc. Fick tipset att ta en Defa eller något annat som styr wallchargern via wifi istället så slipper man kabeln. Vill egentligen ogärna gå utanför ekosystemet eller tänker jag fel?
Följdfråga Eftersom det går med wifi mellan vissa laddboxar och lastbalansering antar jag att det bara är signalkabel mellan Wallcharger och Central och inte kraftöverföring? Har kanske en gammal kabel som inte används mellan byggnaderna, hade inte vågat köra kraft på den men är det bara signal så kan det kanske fungera.
- Fråga 3 Behövs lastbalansering om man laddar mest på natten (har iofs en värmepump som också går igång på natten)?
- Fråga 4 Erfarenhet av Chargefy? eller likande installationsbolag eller man ska anlita sin lokala elektriker som man brukar?
Känns som jag letat ihjäl mig på både youtube och google så all hjälp uppskattas!
Senast redigerad av Diesel_SUV, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Wallcharger, 3-fas, lastbalancering, frågor från en nhybörjare
Enligt min erfarenhet av att pratat med grannar och vänner som har Teslas laddbox så är de riktigt usla.
Skaffa en DEFA Power eller Easee. Klart bättre på allt.
Skaffa en DEFA Power eller Easee. Klart bättre på allt.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
1) För att få 16A med den enfas "mobile connector" som följer med bilen så behöver du komplettera med en adapter till blå CEE, finns i tesla-shoppen. Annars får du bara 13A. Ska du använda det som en mer permanent lösning så är det en bra ide. Sen kan du ha en övergång från röd 3-fas CEE till blå enfas CEE så slipper du blanda in elektriker.
3) Vad har du för huvudsäkring och hur fort behöver du ladda? Du kan ju ställa ner ända till 6A (vilket med tre faser blir 4kW). Men om värmen går på högvarv och något annat händer samtidigt så kanske det inte räcker. Har man inte värme, bastu eller annan stor förbrukare som använder el hemma så är det nog lättare att klara sig utan lastbalansering (egentligen effektvakt, det är ingen vidare intelligens som att fördela om mellan faser osv)
Teslas wallcharger har jag dålig koll på tyvärr. Men behöver man ingen lastbalansering så kan man ha en korkad laddbox eftersom det går att både ställa in effekt och schema i Tesla-appen.
Zaptec Go och Easee är vanliga boxar som många är nöjda med. De klarar det mesta men har nackdelen att intelligensen ligger i "molnet" så de måste vara uppkopplade för att vara smarta. Finns ingen uppkoppling eller om molntjänsten av någon anledning skulle läggas ner i framtiden så blir de också dumma.
3) Vad har du för huvudsäkring och hur fort behöver du ladda? Du kan ju ställa ner ända till 6A (vilket med tre faser blir 4kW). Men om värmen går på högvarv och något annat händer samtidigt så kanske det inte räcker. Har man inte värme, bastu eller annan stor förbrukare som använder el hemma så är det nog lättare att klara sig utan lastbalansering (egentligen effektvakt, det är ingen vidare intelligens som att fördela om mellan faser osv)
Teslas wallcharger har jag dålig koll på tyvärr. Men behöver man ingen lastbalansering så kan man ha en korkad laddbox eftersom det går att både ställa in effekt och schema i Tesla-appen.
Zaptec Go och Easee är vanliga boxar som många är nöjda med. De klarar det mesta men har nackdelen att intelligensen ligger i "molnet" så de måste vara uppkopplade för att vara smarta. Finns ingen uppkoppling eller om molntjänsten av någon anledning skulle läggas ner i framtiden så blir de också dumma.
Model Y LR AWD 2022
Har kört denna i snart 4 år, funkar perfekt:
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Finns att köpa i Sverige också:
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... 898f&_ss=r
Jag köpte från Metron direkt med 12m kabel. Har visat sig vara mycket praktiskt vid resa där det kan vara långt till 3-fas uttaget.
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Finns att köpa i Sverige också:
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... 898f&_ss=r
Jag köpte från Metron direkt med 12m kabel. Har visat sig vara mycket praktiskt vid resa där det kan vara långt till 3-fas uttaget.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/filip98503
Har kört Teslas box (gen 2) i över 4år utan problem* (*har fått starta om den 4ggr). De är enkla (dumma) men går att begränsa strömmen på som alternativ till lastbalansering.
Har nu skaffat två Tesla boxar (gen3) som delar på tillgäng ström vilket verkar funka bra.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
M3 SR+ 2020
Vem vill ha en dum laddare 2024 liksom? Ni teslaförare köper väl bilen mycket för hur uppkopplad och mjukvarumässigt bra den är, ska man inte ha en laddbox som motsvarar det då?Skyvandrare skrev: ↑30 maj 2024 11:27Har kört Teslas box (gen 2) i över 4år utan problem* (*har fått starta om den 4ggr). De är enkla (dumma) men går att begränsa strömmen på som alternativ till lastbalansering.
Har nu skaffat två Tesla boxar (gen3) som delar på tillgäng ström vilket verkar funka bra.
Flera Tesla WallConnector kan dela last med varandra, du kan låsa den till att enbart ladda din bil om du vill, den kan styras från Tesla-appen och den kan lastbalansera mot resten av huset via ett tillbehör om man behöver den funktionen.Piggelin skrev: ↑30 maj 2024 11:36Vem vill ha en dum laddare 2024 liksom? Ni teslaförare köper väl bilen mycket för hur uppkopplad och mjukvarumässigt bra den är, ska man inte ha en laddbox som motsvarar det då?Skyvandrare skrev: ↑30 maj 2024 11:27Har kört Teslas box (gen 2) i över 4år utan problem* (*har fått starta om den 4ggr). De är enkla (dumma) men går att begränsa strömmen på som alternativ till lastbalansering.
Själv har jag WC gen3 på två hus och har inga problem med någon av dem. Har inte heller hört om problem från andra. Dessutom 4 års garanti och öppningsknapp för laddluckan på handtaget - mycket bekvämt.
Sen har den fin design och du kan sätta på en kåpa i bilens färg om det känns kul.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
- Skyvandrare
- Teslaägare
Gen 3 är uppkopplad och du ser den i samma app som bilen (bilarna), den kan också lastbalanseras och strömdelas mm. I fallet Tesla så föredrar jag att styra laddningen via appen/bilen inte i boxen.Piggelin skrev: ↑30 maj 2024 11:36Vem vill ha en dum laddare 2024 liksom? Ni teslaförare köper väl bilen mycket för hur uppkopplad och mjukvarumässigt bra den är, ska man inte ha en laddbox som motsvarar det då?Skyvandrare skrev: ↑30 maj 2024 11:27Har kört Teslas box (gen 2) i över 4år utan problem* (*har fått starta om den 4ggr). De är enkla (dumma) men går att begränsa strömmen på som alternativ till lastbalansering.
Det handlar om att inte skapa problem.
Vår smarta inverter till solceller/hembatteri lastbalanserar på inkommande/utgående och vår värmepump lastbegränsar på inkommande. Båda styr också efter spotpris. Skulle jag ha en ”smartare” laddbox skulle den med all säkerhet komma i osynk med övriga smarta och schemalagda styrningar, och våra bilar skulle inte vara laddade som tänkt på morgonen.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
M3 SR+ 2020
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Nu har jag bara Teslas laddbox hemma och inget annat att jämföra med men har inget negativt att säg om den alls, den laddar bilen precis som förväntat
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- Skyvandrare
- Teslaägare
Gen3 är inte en dum klump. Till er som ev. vill veta på riktigt, rekommenderar jag att läsa spec/manual och se om den passar era behov.
Har man en smart bil/app är behovet av smart box generellt mycket litet. Har man en ”dum” bil kan jag förstå att man vill ha en smart box. Men att styra laddningen både i en smart bil och smart box av olika märken tror jag är en källa till problem. Håll det enkelt istället.
Har man en smart bil/app är behovet av smart box generellt mycket litet. Har man en ”dum” bil kan jag förstå att man vill ha en smart box. Men att styra laddningen både i en smart bil och smart box av olika märken tror jag är en källa till problem. Håll det enkelt istället.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
M3 SR+ 2020
Med en WC gen 3 och en Tesla kan du styra precis allt som har med laddningen att göra integrerat i en och samma app.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Jag själv har en gen 3 wall connector, funkar hur bra som helst. Ansluts till och med till appen för att få överskådligt om den fungerar som den ska utan att koppla in en bil.
Min far har en gen 1. Fungerat felfritt sedan 2016.
Så behöver man inget särskilt, så som lastbalansering, etc om man nu har ett extremt högt belastat elnät under vissa timmar, så räcker en tesla wall connector utmärkt. Jag skriver "räcker" då den inte kostar särskilt mycket, men inte heller bjuder på så värst mycket features, förutom teslaknappen, som är helt avgörande för min del iaf.
Jag har 20A I mitt hus. Laddar fullt på 16A. Ofta på natten, men ibland när som på dagen. Jag betalar månadens snittpris i el. Detta samsas med ett spabad som ibland trycker upp 10A. Proppen har aldrig gått.
Så innan man överbetalar, kolla vad man behöver.
Min far har en gen 1. Fungerat felfritt sedan 2016.
Så behöver man inget särskilt, så som lastbalansering, etc om man nu har ett extremt högt belastat elnät under vissa timmar, så räcker en tesla wall connector utmärkt. Jag skriver "räcker" då den inte kostar särskilt mycket, men inte heller bjuder på så värst mycket features, förutom teslaknappen, som är helt avgörande för min del iaf.
Jag har 20A I mitt hus. Laddar fullt på 16A. Ofta på natten, men ibland när som på dagen. Jag betalar månadens snittpris i el. Detta samsas med ett spabad som ibland trycker upp 10A. Proppen har aldrig gått.
Så innan man överbetalar, kolla vad man behöver.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Earplugged
- Teslaägare
I mitt fall så vill jag bara ladda bilen med min box vilket fungerar utmärkt.
Har sedan installationen inte behövt fundera mer över boxens funktion än allt annat i hemmet man förväntar bara skall fungera, laddboxen laddar, diskmaskinen diskar, tvättmaskinen tvättar, toalettstolen spolar osv...
Får nog byta min diskmaskin omgående, den är helt kass för den saknar molntjänst
Har sedan installationen inte behövt fundera mer över boxens funktion än allt annat i hemmet man förväntar bara skall fungera, laddboxen laddar, diskmaskinen diskar, tvättmaskinen tvättar, toalettstolen spolar osv...
Får nog byta min diskmaskin omgående, den är helt kass för den saknar molntjänst

MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
Är det en Defa Power då eller någon av de äldre?Nicke Nyfiken skrev: ↑30 maj 2024 17:29Vi har Defa på jobbet och sämre skit får man leta efter. (Men det finns säkert andra modeller som fungerar bättre)
Min lokala och MYCKET pålitliga elektriker som gjort massor hos oss föreslog Zaptec GO som var hans favorit men jag var inne på Defa Power om det inte skulle vara en Telsa mest för att jag tycker att Zaptec Go ser ut som en centraldamsugare och fast kabel tilltalar mig.
Telsa Wall charger var han skeptisk till pågrund av att han inte visste att de fanns med lastbalansering annars var han ganska neutral till den. Nackdelen som jag ser till den är att skulle han beställa WC lastbalansering så verkar det vara drygt en månads leverans från Amazon och ytterst oklart om man kan koppla in den via wifi.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Säkert någon av de äldre. Vet inte vilken modell men den blev installerad 2019.Diesel_SUV skrev: ↑30 maj 2024 17:47Är det en Defa Power då eller någon av de äldre?Nicke Nyfiken skrev: ↑30 maj 2024 17:29Vi har Defa på jobbet och sämre skit får man leta efter. (Men det finns säkert andra modeller som fungerar bättre)
Min lokala och MYCKET pålitliga elektriker som gjort massor hos oss föreslog Zaptec GO som var hans favorit men jag var inne på Defa Power om det inte skulle vara en Telsa mest för att jag tycker att Zaptec Go ser ut som en centraldamsugare och fast kabel tilltalar mig.
Telsa Wall charger var han skeptisk till pågrund av att han inte visste att de fanns med lastbalansering annars var han ganska neutral till den. Nackdelen som jag ser till den är att skulle han beställa WC lastbalansering så verkar det vara drygt en månads leverans från Amazon och ytterst oklart om man kan koppla in den via wifi.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Wallcharger, 3-fas, lastbalansering, frågor från en nybörjare
Jag har tre av Teslas WC, på landet i garaget och på p-platsen ute. Den enda styrning jag använder är att slå på laddning kl 00 då spotpriset nästan alltid är lägst. Det schemalägger man ju i appen. Jag behöver inte kunna köra Linux eller spela spel på den….
Den äldsta har funkat sedan 2015. Två av boxarna köpte jag billigt på forumet. Bytt en på goodwill.
Varför krångla till laddningen öht? Plugga i med ström som passar dig och sen måste man väl inte optimera dygnets alla timmar?
Så min erfarenhet är att Teslas WC funkar bra för mig.
Den äldsta har funkat sedan 2015. Två av boxarna köpte jag billigt på forumet. Bytt en på goodwill.
Varför krångla till laddningen öht? Plugga i med ström som passar dig och sen måste man väl inte optimera dygnets alla timmar?
Så min erfarenhet är att Teslas WC funkar bra för mig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Earplugged
- Teslaägare
Min erfarenhet rent generellt är att ju mer mjukvarufinnesser och smarta funktioner som stoppas in desto fler uppdateringar, omstarter kommer krävas och större risk att man står och inte får igång laddningen.
Mao köp inte mer avancerad box än du behöver.
Mao köp inte mer avancerad box än du behöver.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Det kan vara den fasta laddkabeln hos Tesla WC som ger sig med tiden hos vissa användare. Annars så är det rätt stabila.
Detta kan vara en fördel att ha en väggbox med Typ2-uttag, där man själv enkelt kan byta Typ2-kabel den dagen den slitits sönder (och även för att välja en av valfri längd som passar en själv), som tex. Easee eller Zaptec.
Defa har jag inte hört lika bra om, och mer tveksam till (men inte heller någon egen erfarenhet av den). Men då den har fast kabel, precis som Tesla WC, så är det ju inte någon bättre box ut den synvinkeln. Då kommer du ju potentiellt få exakt samma problem där, fast att TS inte får möjlighet till teslaknapp. Inget vunnet, utan då bara negativt med det förslaget IMO.
Detta kan vara en fördel att ha en väggbox med Typ2-uttag, där man själv enkelt kan byta Typ2-kabel den dagen den slitits sönder (och även för att välja en av valfri längd som passar en själv), som tex. Easee eller Zaptec.
Defa har jag inte hört lika bra om, och mer tveksam till (men inte heller någon egen erfarenhet av den). Men då den har fast kabel, precis som Tesla WC, så är det ju inte någon bättre box ut den synvinkeln. Då kommer du ju potentiellt få exakt samma problem där, fast att TS inte får möjlighet till teslaknapp. Inget vunnet, utan då bara negativt med det förslaget IMO.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
En stor nackdel med WC är fast kabel. När den går sönder blir reparationen mycket dyrare än om du väljer en modern laddbox med lös kabel. Har dålig koll på Teslas API idag men för ett år sedan så fanns det inget publikt API för laddboxarna, endast för bilen. Det betyder att du får felaktiga förbrukningssiffror till exempelvis Tibber då laddförlusterna inte kommer med (upp mot 20% på vintern).
Precis. Men det går att byta kablarna till annan längd (vi skall göra det om ett par veckor iom BMW-n som har ladduttaget på fel sida… bläh.)martinot skrev: ↑31 maj 2024 16:12Det kan vara den fasta laddkabeln hos Tesla WC som ger sig med tiden hos vissa användare. Annars så är det rätt stabila.
Däremot tesla-knappen… måste säga att det finns en bättre lösning - BMWn har en enkel mekanisk lucka som öppnas för hand om som är en stor plåtbit med skyddslock innanför - sen sitter det en knapp där för att kunna låsa upp ladduttaget - känns faktiskt som en robustare och bättre lösning på riktigt - aldrig gillat teslas självstängande luckor på vintern - alltid strul med öppning och fram med ett plastkort för att lirka upp den, tror man slipper det… med OT)
Vi har bytt en wC2 på garanti och byter sladden på den nu också för att det blivit någon svart gegga i ett av poluttagen och det glappar lite - så även om jag gillar fast kabel, så hade det ju varit smidigt att bara byta extern kabel…)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Ja, håller med. Föredrar helt klart väggboxar med ett vanligt Typ2-uttag där man själv kan välja och byta kabel.d3marcus skrev: ↑01 jun 2024 00:15En stor nackdel med WC är fast kabel. När den går sönder blir reparationen mycket dyrare än om du väljer en modern laddbox med lös kabel. Har dålig koll på Teslas API idag men för ett år sedan så fanns det inget publikt API för laddboxarna, endast för bilen. Det betyder att du får felaktiga förbrukningssiffror till exempelvis Tibber då laddförlusterna inte kommer med (upp mot 20% på vintern).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Håller med. Gillar bilar som har en knapp innanför laddluckan där man man avbryta laddning och låsa upp kabeln. Detta borde även Tesla ha. Mycket smidigt!thebishop skrev: ↑01 jun 2024 06:42Precis. Men det går att byta kablarna till annan längd (vi skall göra det om ett par veckor iom BMW-n som har ladduttaget på fel sida… bläh.)martinot skrev: ↑31 maj 2024 16:12Det kan vara den fasta laddkabeln hos Tesla WC som ger sig med tiden hos vissa användare. Annars så är det rätt stabila.
Däremot tesla-knappen… måste säga att det finns en bättre lösning - BMWn har en enkel mekanisk lucka som öppnas för hand om som är en stor plåtbit med skyddslock innanför - sen sitter det en knapp där för att kunna låsa upp ladduttaget - känns faktiskt som en robustare och bättre lösning på riktigt - aldrig gillat teslas självstängande luckor på vintern - alltid strul med öppning och fram med ett plastkort för att lirka upp den, tror man slipper det… med OT)
Vi har bytt en wC2 på garanti och byter sladden på den nu också för att det blivit någon svart gegga i ett av poluttagen och det glappar lite - så även om jag gillar fast kabel, så hade det ju varit smidigt att bara byta extern kabel…)
Som tur är så finns Enhance Auto Commander som löser det.

- Gustafsson
- Teslaägare
Som legacy Model S m.a.o. Tyvärr försvunnit i Palladium.martinot skrev: ↑03 jun 2024 00:53Håller med. Gillar bilar som har en knapp innanför laddluckan där man man avbryta laddning och låsa upp kabeln. Detta borde även Tesla ha. Mycket smidigt!thebishop skrev: ↑01 jun 2024 06:42Precis. Men det går att byta kablarna till annan längd (vi skall göra det om ett par veckor iom BMW-n som har ladduttaget på fel sida… bläh.)martinot skrev: ↑31 maj 2024 16:12Det kan vara den fasta laddkabeln hos Tesla WC som ger sig med tiden hos vissa användare. Annars så är det rätt stabila.
Som tur är så finns Enhance Auto Commander som löser det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Ingen som har C-Tek-laddare ihop med FerroAmp växelriktare?
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Så det lutar åt att skaffa en dum box med typ2 uttag (så man kan byta kabel) och låta bilen sköta det smarta eller blir bilen dum utan WC?