Undrar vad det kan bero på…Statistiken gör inte skillnad på vems fel krocken berodde på. Till exempel uppger företaget att över 35% av alla autopilot olyckor berodde på att fordonet körts på bakifrån.

Moderator: Redaktion
Undrar vad det kan bero på…Statistiken gör inte skillnad på vems fel krocken berodde på. Till exempel uppger företaget att över 35% av alla autopilot olyckor berodde på att fordonet körts på bakifrån.
Ptjaa, frågan är om de förare och passagerare som blir kvar med whiplash-skador som riskerar att påverkar dem under resten av deras liv gör samma bedömningfth skrev: ↑29 maj 2024 13:29Oavsett om det är spökbroms eller "giltig" orsak till inbromsning så är ju den som kör på bakifrån vållande.
Spökbromsning är förstås inte bra, men i dom fall olyckor sker i samband med spökbromsning så är ju orsaken till olyckan dom ärthjärnor som inte kan hålla avstånd.
Sen är denna siffra inte på något sätt uppseendeväckande, c:a 30% av alla olyckor är just "rear end collission", så om spökbromsningar faktiskt är ett problem i den här statistiken så har det inte påverkat normalbilden mer än marginellt.
En rejäl "nothing burger" alltså.
/fth
Nej, det går inte att göra den interpolationen, det är alltså inte 20% större risk att bli påkörd bakifrån i en Tesla än i valfri annan bil. Siffran säger bara att andelen olyckor i en Tesla som är påkörning bakifrån är 35%, jämfört med 30% totalt.
Inte enbart. Även tex bältessträckare räknas:
https://www.tesla.com/VehicleSafetyReportTo ensure our statistics are conservative, we count any crash in which Autopilot was deactivated within 5 seconds before impact, and we count all crashes in which the incident alert indicated an airbag or other active restraint deployed.
In practice, this correlates to nearly any crash at about 12 mph (20 kph) or above
Jag försöker inte föringa något problem, jag bara visar att det inte är någon större skillnad mot genomsnittet, och som du skriver så finns det ju heller inga belägg för att det skulle vara just spökbromsningar som är orsaken till den något högre andelen.roffe_s skrev: ↑29 maj 2024 14:25Ptjaa, frågan är om de förare och passagerare som blir kvar med whiplash-skador som riskerar att påverkar dem under resten av deras liv gör samma bedömningfth skrev: ↑29 maj 2024 13:29Oavsett om det är spökbroms eller "giltig" orsak till inbromsning så är ju den som kör på bakifrån vållande.
Spökbromsning är förstås inte bra, men i dom fall olyckor sker i samband med spökbromsning så är ju orsaken till olyckan dom ärthjärnor som inte kan hålla avstånd.
Sen är denna siffra inte på något sätt uppseendeväckande, c:a 30% av alla olyckor är just "rear end collission", så om spökbromsningar faktiskt är ett problem i den här statistiken så har det inte påverkat normalbilden mer än marginellt.
/fthAtt förringa problemet på det sätt Du gör med hänvisning att annans försäkring drabbas upplever i alla fall jag som tämligen smaklöst och cyniskt. Om nu det skulle visa sig att iakttagelsen beror på "spökinbromsningar".
Jag läser det jag fetmarkerade, och jag förstår inte hur det leder till det jag kursiverade, men det kanske räcker med 20 km/h, det är ju ganska mycket kraft. De flesta impact-events lär ju iofs vara under 20km/h delta, t ex olyckor i stadstrafik?TiborBlomhall skrev: ↑29 maj 2024 14:37Inte enbart. Även tex bältessträckare räknas:https://www.tesla.com/VehicleSafetyReportTo ensure our statistics are conservative, we count any crash in which Autopilot was deactivated within 5 seconds before impact, and we count all crashes in which the incident alert indicated an airbag or other active restraint deployed.
In practice, this correlates to nearly any crash at about 12 mph (20 kph) or above
Alla nya bilar har ju numera autobroms och överraskar man bilar bakom ökar ju risken att bli påkörd. Frågan är väl om teslor blir påkörda bakifrån i större utsträckning än andra bilar med autobromssystem.fth skrev: ↑29 maj 2024 14:38Jag försöker inte föringa något problem, jag bara visar att det inte är någon större skillnad mot genomsnittet, och som du skriver så finns det ju heller inga belägg för att det skulle vara just spökbromsningar som är orsaken till den något högre andelen.roffe_s skrev: ↑29 maj 2024 14:25Ptjaa, frågan är om de förare och passagerare som blir kvar med whiplash-skador som riskerar att påverkar dem under resten av deras liv gör samma bedömningfth skrev: ↑29 maj 2024 13:29Oavsett om det är spökbroms eller "giltig" orsak till inbromsning så är ju den som kör på bakifrån vållande.
/fthAtt förringa problemet på det sätt Du gör med hänvisning att annans försäkring drabbas upplever i alla fall jag som tämligen smaklöst och cyniskt. Om nu det skulle visa sig att iakttagelsen beror på "spökinbromsningar".
Detta är ju också som sagt en högre andel av olyckorna, av en väsentligt lägre total, så risken för påkörning bakifrån, whiplash-skador etc är fortfarande betydligt högre i en genomsnittlig bil än i en Tesla.
En högre andel av denna typ av olyckor är ju som sagt också de facto "bra", eftersom dom till mycket lägre andel än andra typer av olyckor är allvarliga.
/fth
Du missar inget, ”studien” från Lending Tree som artikeln handlar om är ren rappakalja, den blev rejält sågat vid fotknölarna redan när den först kommit för typ ett halvår sedan.Oryxbonk skrev: ↑30 maj 2024 23:09Stämmer det verkligen att Teslabilar är inblandade i färre krockar än andra bilmärken. Finns siffror som tyder på tvärtom: https://www.dagensps.se/motor/tesla-for ... atistiken/
Vad missar jag?
Teslas siffror är ju gravt missledande med eftersom man jämför moderna bilar (Teslor) med 10-20 år gamla bilar, och 90% motorväg (AP) med all blandad körning. Teslas metod är ju sågad av forskare för många år sedan.
Jag håller helt med, Teslas statistik jämför äpplen med päron, och är till stor del missvisande, av precis dom skäl du anger.spacecoin skrev: ↑31 maj 2024 10:06Teslas siffror är ju gravt missledande med eftersom man jämför moderna bilar (Teslor) med 10-20 år gamla bilar, och 90% motorväg (AP) med all blandad körning. Teslas metod är ju sågad av forskare för många år sedan.
Så länge man förstår att Teslas siffror är marknadsföring och inte forskning så är det bra.
Det är bara att titta på försäkringspremier för Teslor så kommer man närmare sanningen. Om nu Tesla krockade fem gånger förre än andra märken skulle försäkringen vara hälften så dyr som andra märken istället för högre.
Modulo att Teslor är dyrare att reparera.
Och att det tar längre tid = hyrbil längre tid.