Är väl fackens våta dröm, att det inte ska spela någon roll om man rullar tummarna eller levererar bra resultat, lönen ska vara i princip densamma. Man vill ju inte att det ska vara så att de som faktiskt gör ett bra arbete ska få någon fördel över de som inte gör det.Marjan skrev: ↑31 maj 2024 22:37https://ka.se/2024/05/30/kommunal-vill- ... losningar/
Lön efter prestation? Inget lönetak med en minimihöjning av lön oavsett prestation? Rimmar illa med tanke på vad som har skrivits i denna tråd tidigare.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag tycker det är bra med en lägstahöjning i låglöneyrken, förstår inte hur man kan tycka annat.OfarligTesla skrev: ↑01 jun 2024 07:35Är väl fackens våta dröm, att det inte ska spela någon roll om man rullar tummarna eller levererar bra resultat, lönen ska vara i princip densamma. Man vill ju inte att det ska vara så att de som faktiskt gör ett bra arbete ska få någon fördel över de som inte gör det.Marjan skrev: ↑31 maj 2024 22:37https://ka.se/2024/05/30/kommunal-vill- ... losningar/
Lön efter prestation? Inget lönetak med en minimihöjning av lön oavsett prestation? Rimmar illa med tanke på vad som har skrivits i denna tråd tidigare.
Kommunal vill ju även driva arbetstidsförkortning, likt danmark och norge, blir ju svårt att göra den individuell.
Men intressant att ni jämför tm med kommunal, tm har ju inte ens nuvarande arbetstidsförkortning.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Själv förstår jag inte hur man kan tycka det är en bra idé att minska skillnaden mellan någon som presterar bra och någon som inte gör det. Tycker inte det är bra för någon eller ett yrke som helhet att minska det redan lilla incitament som finns till att göra ett bra arbete.perla1975 skrev: ↑01 jun 2024 09:54Jag tycker det är bra med en lägstahöjning i låglöneyrken, förstår inte hur man kan tycka annat.
Kommunal vill ju även driva arbetstidsförkortning, likt danmark och norge, blir ju svårt att göra den individuell.
Men intressant att ni jämför tm med kommunal, tm har ju inte ens nuvarande arbetstidsförkortning.
Helt fantastiskt vilken tillit det finns för att en representant för arbetsgivaren alltid är kapabel att göra en rättvis bedömning av någons prestation. Jag har själv vid flera tillfällen observerat när personliga konflikter påverkat. Det tror jag är betydligt vanligare än att värdefulla medarbetare inte belönas.
Hatet mot fackföreningar får ju hos vissa absurda konsekvenser.
Tror det till stor del handlar om att ha förmåga att se andra människor önskemål.OfarligTesla skrev: ↑01 jun 2024 11:55Själv förstår jag inte hur man kan tycka det är en bra idé att minska skillnaden mellan någon som presterar bra och någon som inte gör det. Tycker inte det är bra för någon eller ett yrke som helhet att minska det redan lilla incitament som finns till att göra ett bra arbete.perla1975 skrev: ↑01 jun 2024 09:54Jag tycker det är bra med en lägstahöjning i låglöneyrken, förstår inte hur man kan tycka annat.
Många söker balans i livet – flexibla arbetstider, förmåner som erbjuds i rätt tid, möjlighet att ge tillbaka till samhället, likväl som små dagliga gester som visar att man gör ett bra jobb. Framförallt gäller det att sätta det i system, och på ett sätt så att alla blir sedda. Den starkaste inre drivkraften är viljan att lyckas - och att få bekräftelse för det! Tycker uppriktigt synd om er som endast värderar pengar i förhållande till kollegor.
Vad menar du med att prestera bra? Gäller det även en individ som behöver vabba mycket, är föräldraledig eller själv blir sjukskriven viss del av tiden. För de lär inte prestera lika mycket, eller bra enligt dig som en som jobbar extra utan övertidsersättning.OfarligTesla skrev: ↑01 jun 2024 11:55Själv förstår jag inte hur man kan tycka det är en bra idé att minska skillnaden mellan någon som presterar bra och någon som inte gör det. Tycker inte det är bra för någon eller ett yrke som helhet att minska det redan lilla incitament som finns till att göra ett bra arbete.perla1975 skrev: ↑01 jun 2024 09:54Jag tycker det är bra med en lägstahöjning i låglöneyrken, förstår inte hur man kan tycka annat.
Blir ett väldigt ohållbar arbetsmarknad på så sätt.
Model Y LR.
Model S70D
- OfarligTesla
- Teslaägare
Att prestera bra är att leverera det arbetsgivaren har anställt personen för med bra resultat. Att man kan vara frånvarande ibland av legitima skäl betyder inte att det är omöjligt att prestera bra. För nej, att jobba extra utan övertidsersättning betyder inte att man automatiskt presterar bättre än andra eller att man underpresterar bara för att man är borta ibland.frippe skrev: ↑01 jun 2024 12:42Vad menar du med att prestera bra? Gäller det även en individ som behöver vabba mycket, är föräldraledig eller själv blir sjukskriven viss del av tiden. För de lär inte prestera lika mycket, eller bra enligt dig som en som jobbar extra utan övertidsersättning.
Blir ett väldigt ohållbar arbetsmarknad på så sätt.
Det som är ohållbart är att förvänta sig att folk ska jobba för att prestera bra utan att få något mer än de som drar fötterna efter sig.
Du hävdade dessutom i tidigare inlägg att vi redan har lön enligt prestation för KA säger det i dagsläget, så då har vi alltså redan en ohållbar arbetsmarknad?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Tror ingen har hävdat att arbetsgivaren alltid är kapabel att göra en rättvis bedömning, men jag vågar satsa pengar på att den bedömningen är bättre än det förslaget vi pratar om som innebär att det bara är rättvist om alla presterar lika. De vill ju helt enkelt ta bort den koppling till prestation som finns idag, oavsett hur stor den nu är.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 12:08Helt fantastiskt vilken tillit det finns för att en representant för arbetsgivaren alltid är kapabel att göra en rättvis bedömning av någons prestation. Jag har själv vid flera tillfällen observerat när personliga konflikter påverkat. Det tror jag är betydligt vanligare än att värdefulla medarbetare inte belönas.
Varför vill du satsa pengar?OfarligTesla skrev: ↑01 jun 2024 13:49Tror ingen har hävdat att arbetsgivaren alltid är kapabel att göra en rättvis bedömning, men jag vågar satsa pengar på att den bedömningen är bättre än det förslaget vi pratar om som innebär att det bara är rättvist om alla presterar lika. De vill ju helt enkelt ta bort den koppling till prestation som finns idag, oavsett hur stor den nu är.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 12:08Helt fantastiskt vilken tillit det finns för att en representant för arbetsgivaren alltid är kapabel att göra en rättvis bedömning av någons prestation. Jag har själv vid flera tillfällen observerat när personliga konflikter påverkat. Det tror jag är betydligt vanligare än att värdefulla medarbetare inte belönas.
Den tolkningen du gör stämmer inte överrens med verkligheten utan är din subjektiva tolkning av kommunals plan för kommande år där arbetstidsförkortning är den viktigaste delen.
Förklara gärna hur du kopplar kommunals plan framåt till ett amerikanskt bilföretag verksamt i sverige.
Vet ej, men de kommer troligen ångra att de skrev på KA. Den saken är nog säker iaf.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- OfarligTesla
- Teslaägare
Föreslår att du läser den länkade artikeln som diskussionen handlar om, där säger de tydligt att de vill se mindre individuella löner. Om lönerna inte är individuella så kan de per definition inte längre kopplas till den personens prestation. Att de även pratar om arbetstidsförkortning förändrar inte det de säger om lönerna.perla1975 skrev: ↑01 jun 2024 14:20Varför vill du satsa pengar?
Den tolkningen du gör stämmer inte överrens med verkligheten utan är din subjektiva tolkning av kommunals plan för kommande år där arbetstidsförkortning är den viktigaste delen.
Förklara gärna hur du kopplar kommunals plan framåt till ett amerikanskt bilföretag verksamt i sverige.
If Metall själva säger att det inte bara handlar om Tesla utan om den svenska modellen, så då tycker jag det är högst relevant att se vad som händer med den svenska modellen och vad det innebär. Jag tycker att det förklarar Teslas position när man ser att facken helt plötsligt kan kräva att huruvida anställda gör ett bra jobb inte ska påverka deras lön. Är bara glad att om facken försökt sig på det i min bransch så hade nog de flesta lämnat facken på direkten.
Ett fackligt krav på lika lön till alla är ju oftast ett resultat av att arbetsgivaren saknar ambitioner/förmåga att definiera kriterier för lönespridning. Offentlig verksamhet. Okvalificerade låglöneyrken med låga marginaler. Att fackföreningar skulle motarbeta arbetsgivare som vill införa kriterier för ökad lönespridning låter som en skröna. Jag har iallafall aldrig stöt på det under mina dryga 35år i arbetslivet.OfarligTesla skrev: ↑01 jun 2024 13:49Tror ingen har hävdat att arbetsgivaren alltid är kapabel att göra en rättvis bedömning, men jag vågar satsa pengar på att den bedömningen är bättre än det förslaget vi pratar om som innebär att det bara är rättvist om alla presterar lika. De vill ju helt enkelt ta bort den koppling till prestation som finns idag, oavsett hur stor den nu är.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 12:08Helt fantastiskt vilken tillit det finns för att en representant för arbetsgivaren alltid är kapabel att göra en rättvis bedömning av någons prestation. Jag har själv vid flera tillfällen observerat när personliga konflikter påverkat. Det tror jag är betydligt vanligare än att värdefulla medarbetare inte belönas.
Ni som är såna högpresterande hotshots i branscher där arbetsgivarna har mycket resurser, varför finner ni er i dålig behandling och stannar kvar och gnäller?
Att arbetsgivare med låga ambitioner plötsligt skulle bli intresserade bara för att dom river kollektivavtalet vill jag påstå bara är skitsnack.
Vet inte om det stämmer, men elfirman lät sin personal som inte är fackligt ansluten göra jobbet.
Så det här blir ju konstigt…
Nu varslar facket att de som är ansluta på firman inte får jobba. Ja det här blir en konkurs om det pågår en längre tid.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- OfarligTesla
- Teslaägare
Eller så är det precis det facken vill för att öka sin egna makt? Om lönerna inte är individuella och beror på individers prestation är det facket som sitter med all makt istället. Och jag litar lika mycket på fackpamparna som styr facken som jag litar på att arbetsgivare sysslar med välgörenhet, båda agerar sist och slutligen för sitt eget bästa.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 14:42Ett fackligt krav på lika lön till alla är ju oftast ett resultat av att arbetsgivaren saknar ambitioner/förmåga att definiera kriterier för lönespridning. Offentlig verksamhet. Okvalificerade låglöneyrken med låga marginaler. Att fackföreningar skulle motarbeta arbetsgivare som vill införa kriterier för ökad lönespridning låter som en skröna. Jag har iallafall aldrig stöt på det under mina dryga 35år i arbetslivet.
Ni som är såna högpresterande hotshots i branscher där arbetsgivarna har mycket resurser, varför finner ni er i dålig behandling och stannar kvar och gnäller?
Att arbetsgivare med låga ambitioner plötsligt skulle bli intresserade bara för att dom river kollektivavtalet vill jag påstå bara är skitsnack.
Nu börjar du med dina halmgubbar. För vem har sagt att jag (vi) finner oss i att vara dåligt behandlade? Blir jag dåligt behandlad eller inte tillräckligt kompenserad av en arbetsgivare så byter jag såklart till en annan arbetsgivare som erbjuder det jag vill ha.
Elfirman är ju sannolikt med i en arbetsgivarorganisation (eftersom man har kollektivavtal). Man skriver då på kollektivavtal som gäller samtliga anställda oavsett om dom är med i facket eller inte.Nect skrev: ↑01 jun 2024 14:54Vet inte om det stämmer, men elfirman lät sin personal som inte är fackligt ansluten göra jobbet.
Nu varslar facket att de som är ansluta på firman inte får jobba. Ja det här blir en konkurs om det pågår en längre tid.
Det är ju du som drar upp halmgubbar genom att måla upp skrämmande scenarier med arbetsgivare som inte vill något annat än att betala mer men blir motarbetade av facket. Jag utgick från att du pratar av egen erfarenhet.OfarligTesla skrev: ↑01 jun 2024 14:58Eller så är det precis det facken vill för att öka sin egna makt? Om lönerna inte är individuella och beror på individers prestation är det facket som sitter med all makt istället. Och jag litar lika mycket på fackpamparna som styr facken som jag litar på att arbetsgivare sysslar med välgörenhet, båda agerar sist och slutligen för sitt eget bästa.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 14:42Ett fackligt krav på lika lön till alla är ju oftast ett resultat av att arbetsgivaren saknar ambitioner/förmåga att definiera kriterier för lönespridning. Offentlig verksamhet. Okvalificerade låglöneyrken med låga marginaler. Att fackföreningar skulle motarbeta arbetsgivare som vill införa kriterier för ökad lönespridning låter som en skröna. Jag har iallafall aldrig stöt på det under mina dryga 35år i arbetslivet.
Nu börjar du med dina halmgubbar. För vem har sagt att jag (vi) finner oss i att vara dåligt behandlade? Blir jag dåligt behandlad eller inte tillräckligt kompenserad av en arbetsgivare så byter jag såklart till en annan arbetsgivare som erbjuder det jag vill ha.
Ja, syftet med en fackförening är att skapa en maktbalans. En maktbalans som enskilda anställda inte lyckas med på egen hand.OfarligTesla skrev: ↑01 jun 2024 14:58Eller så är det precis det facken vill för att öka sin egna makt? Om lönerna inte är individuella och beror på individers prestation är det facket som sitter med all makt istället. Och jag litar lika mycket på fackpamparna som styr facken som jag litar på att arbetsgivare sysslar med välgörenhet, båda agerar sist och slutligen för sitt eget bästa.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 14:42Ett fackligt krav på lika lön till alla är ju oftast ett resultat av att arbetsgivaren saknar ambitioner/förmåga att definiera kriterier för lönespridning. Offentlig verksamhet. Okvalificerade låglöneyrken med låga marginaler. Att fackföreningar skulle motarbeta arbetsgivare som vill införa kriterier för ökad lönespridning låter som en skröna. Jag har iallafall aldrig stöt på det under mina dryga 35år i arbetslivet.
Det är ju de här som är knepigt.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 14:58Elfirman är ju sannolikt med i en arbetsgivarorganisation (eftersom man har kollektivavtal). Man skriver då på kollektivavtal som gäller samtliga anställda oavsett om dom är med i facket eller inte.Nect skrev: ↑01 jun 2024 14:54Vet inte om det stämmer, men elfirman lät sin personal som inte är fackligt ansluten göra jobbet.
Om de anställda inte vill ha kollektivavtal så blir arbetsgivaren tvungen att hindra den anställde att utföra sitt jobb trots att den inte är med i facket, bara för att arbetsgivaren har tecknat ett avtal som gäller för samtliga. Det på sikt kan innebära uppsägning av den aktuella personen då arbetsbrist föreligger (Hydro).
Låt individen bestämma själv om den så vill. Så får de som inte kan sitt eget bästa, eller som vill ha hjälp låta facket bestämma.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Den länkade artikeln berör kommunal, där många yrken är under kommunal ledning.OfarligTesla skrev: ↑01 jun 2024 14:40Föreslår att du läser den länkade artikeln som diskussionen handlar om, där säger de tydligt att de vill se mindre individuella löner. Om lönerna inte är individuella så kan de per definition inte längre kopplas till den personens prestation. Att de även pratar om arbetstidsförkortning förändrar inte det de säger om lönerna.perla1975 skrev: ↑01 jun 2024 14:20Varför vill du satsa pengar?
If Metall själva säger att det inte bara handlar om Tesla utan om den svenska modellen, så då tycker jag det är högst relevant att se vad som händer med den svenska modellen och vad det innebär. Jag tycker att det förklarar Teslas position när man ser att facken helt plötsligt kan kräva att huruvida anställda gör ett bra jobb inte ska påverka deras lön. Är bara glad att om facken försökt sig på det i min bransch så hade nog de flesta lämnat facken på direkten.
Ta tex undersköterskor på äldreboende så är de schemalagda enligt beräkningsmodell. Det är förutbestämt hur många som jobbar och de som jobbar delar på arbetsuppgifterna. Därav är det liten lönespridning, de utför samma arbetsuppgifter.
Förstår fortfarande inte din koppling till ett amerikanskt bilbolag.
Om du vill arbeta mot svenska modellen måste du således rösta på något parti som inte sitter i riksdagen. Alla riksdagspartier står bakom den svenska modellen. En stor majoritet av företagen står bakom den svenska modellen och en majoritet av befolkningen är för den svenska modellen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
För det första är det inte direkt vad jag påstått, för det andra hade det inte varit en halmgubbe (straw-man) att komma med ett sådant påstående då jag inte hävdar någonting om vad du har påstått. Min ståndpunkt vad gäller lönefördelning har alltid varit att givet en viss lönekostnadsbas så innebär inblandning av starka fack att lönespridningen blir mindre (vilket inte behöver vara dåligt). Så på sätt och vis innebär det att jag tror att om arbetsgivaren kunnat bestämma helt fritt över hur lönesumman skulle fördelas så hade de gärna flyttat lön från de som presterar sämst till de som presterar bäst men det är inte vad du pratar om ovan.
Men det vi diskuterade här var att Kommunal går ut och säger att de vill att lönerna ska vara mindre individuella. Det är deras egna uttalande och det leder helt enkelt till att man inte kan ge lön efter individuell prestation.
Och ja jag har erfarenhet av att motarbetas från fackligt håll men det har främst att göra med begränsningar pga KA som de vägrar göra avsteg från. Däremot är det ganska tradigt att arbetsgivaren och jag ska behöva hålla på med nya BESTA-koder, titlar och annat för att annars blir det gnäll om att lönen avviker för mycket från deras statistik.
Om du med maktbalans menar att fackpampar får mer makt och förmåner än de annars haft hade jag hållit med dig.
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/egoismNect skrev: ↑01 jun 2024 15:12Det är ju de här som är knepigt.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 14:58Elfirman är ju sannolikt med i en arbetsgivarorganisation (eftersom man har kollektivavtal). Man skriver då på kollektivavtal som gäller samtliga anställda oavsett om dom är med i facket eller inte.Nect skrev: ↑01 jun 2024 14:54Vet inte om det stämmer, men elfirman lät sin personal som inte är fackligt ansluten göra jobbet.
Om de anställda inte vill ha kollektivavtal så blir arbetsgivaren tvungen att hindra den anställde att utföra sitt jobb trots att den inte är med i facket, bara för att arbetsgivaren har tecknat ett avtal som gäller för samtliga. Det på sikt kan innebära uppsägning av den aktuella personen då arbetsbrist föreligger (Hydro).
Låt individen bestämma själv om den så vill. Så får de som inte kan sitt eget bästa, eller som vill ha hjälp låta facket bestämma.
Som jag skrev så uppfattar jag just arbetsgivarna inom kommunals område som mycket ambitionslösa när det gäller att definiera kriterier för lönespridning. Hur skulle det bli bättre om varje undersköterska själv skulle förhandla med regionens representant? Är regionen intresserade av ett sånt upplägg?OfarligTesla skrev: ↑01 jun 2024 15:24För det första är det inte direkt vad jag påstått, för det andra hade det inte varit en halmgubbe (straw-man) att komma med ett sådant påstående då jag inte hävdar någonting om vad du har påstått. Min ståndpunkt vad gäller lönefördelning har alltid varit att givet en viss lönekostnadsbas så innebär inblandning av starka fack att lönespridningen blir mindre (vilket inte behöver vara dåligt). Så på sätt och vis innebär det att jag tror att om arbetsgivaren kunnat bestämma helt fritt över hur lönesumman skulle fördelas så hade de gärna flyttat lön från de som presterar sämst till de som presterar bäst men det är inte vad du pratar om ovan.
Men det vi diskuterade här var att Kommunal går ut och säger att de vill att lönerna ska vara mindre individuella. Det är deras egna uttalande och det leder helt enkelt till att man inte kan ge lön efter individuell prestation.
Och ja jag har erfarenhet av att motarbetas från fackligt håll men det har främst att göra med begränsningar pga KA som de vägrar göra avsteg från. Däremot är det ganska tradigt att arbetsgivaren och jag ska behöva hålla på med nya BESTA-koder, titlar och annat för att annars blir det gnäll om att lönen avviker för mycket från deras statistik.
Om du med maktbalans menar att fackpampar får mer makt och förmåner än de annars haft hade jag hållit med dig.
BESTA-koder är ju ett sätt att definiera olika lönesteg. Titlar är ju ofta ett sätt att illustrera vilken nivå det är av förväntningar man har på den anställde.
Om det är ”tradigt” så skulle det ju inte bli mindre tradigt helt utan ett sätt att mäta.
Vad är det du föreslår? Att varje anställd tillsammans med arbetsgivaren ska definiera ett individuellt system att bedöma efter? Är arbetsgivaren verkligen intresserade av det?
Jag anser att svaga arbetsgivare ger starka fackföreningar och tvärtom.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Varför skulle inte undersköterskor kunna ha individuella lönesamtal med sin chef varje år? Det har funkat bra på alla arbetsplatser jag varit på och jag känner ingen som inte har det så, jag känner också folk som är chefer där Kommunal är verksamma och de har individuella lönesamtal med alla anställda i dagsläget. Vad skulle vara så speciellt med just undersköterskor som gör det omöjligt?Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 15:43Som jag skrev så uppfattar jag just arbetsgivarna inom kommunals område som mycket ambitionslösa när det gäller att definiera kriterier för lönespridning. Hur skulle det bli bättre om varje undersköterska själv skulle förhandla med regionens representant? Är regionen intresserade av ett sånt upplägg?
Kommunal säger sig vilja ha mindre individuella löner, för att det ska bli av så innebär det att man åtminstone måste dra ned på en individuell fördelning av lönepotten. Frågan man måste ställa sig är om de dessutom kommer motarbeta ifall arbetsgivaren ger extra utöver lönepotten till vissa? Hur långt är de villiga att gå för att få mindre individuella löner?
Vem har sagt att det handlar om att inte mäta, det handlar om att slippa hålla på med ett mått som bara facket bryr sig om som inte säger någonting vettigt ändå.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 15:43
BESTA-koder är ju ett sätt att definiera olika lönesteg. Titlar är ju ofta ett sätt att illustrera vilken nivå det är av förväntningar man har på den anställde.
Om det är ”tradigt” så skulle det ju inte bli mindre tradigt helt utan ett sätt att mäta.
Vad är det du föreslår? Att varje anställd tillsammans med arbetsgivaren ska definiera ett individuellt system att bedöma efter? Är arbetsgivaren verkligen intresserade av det?
Jag och arbetsgivaren mäter redan prestationen på ett mer exakt, granulärt och anpassat sätt, vi sätter upp individuella mål årligen som följs upp löpande och i slutet på året som avgör hur jag har presterat. Inför löneförhandlingen tas detta upp tillsammans med andra saker jag tyckt bör belysas och är grunden till den nya lön vi kommer överens om.
Så har det varit på alla arbetsplatser jag varit på så ser inte vad problemet skulle vara med det eller hur en gradering mellan 1-6 på hur avancerat arbetet bättre skulle beskriva hur jag presterar och bidrar till organisationen.
Hur gjorde du och din chef under pandemin?OfarligTesla skrev: ↑01 jun 2024 16:12Varför skulle inte undersköterskor kunna ha individuella lönesamtal med sin chef varje år? Det har funkat bra på alla arbetsplatser jag varit på och jag känner ingen som inte har det så, jag känner också folk som är chefer där Kommunal är verksamma och de har individuella lönesamtal med alla anställda i dagsläget. Vad skulle vara så speciellt med just undersköterskor som gör det omöjligt?Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 15:43Som jag skrev så uppfattar jag just arbetsgivarna inom kommunals område som mycket ambitionslösa när det gäller att definiera kriterier för lönespridning. Hur skulle det bli bättre om varje undersköterska själv skulle förhandla med regionens representant? Är regionen intresserade av ett sånt upplägg?
Kommunal säger sig vilja ha mindre individuella löner, för att det ska bli av så innebär det att man åtminstone måste dra ned på en individuell fördelning av lönepotten. Frågan man måste ställa sig är om de dessutom kommer motarbeta ifall arbetsgivaren ger extra utöver lönepotten till vissa? Hur långt är de villiga att gå för att få mindre individuella löner?
Vem har sagt att det handlar om att inte mäta, det handlar om att slippa hålla på med ett mått som bara facket bryr sig om som inte säger någonting vettigt ändå.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 15:43
Jag och arbetsgivaren mäter redan prestationen på ett mer exakt, granulärt och anpassat sätt, vi sätter upp individuella mål årligen som följs upp löpande och i slutet på året som avgör hur jag har presterat. Inför löneförhandlingen tas detta upp tillsammans med andra saker jag tyckt bör belysas och är grunden till den nya lön vi kommer överens om.
Så har det varit på alla arbetsplatser jag varit på så ser inte vad problemet skulle vara med det eller hur en gradering mellan 1-6 på hur avancerat arbetet bättre skulle beskriva hur jag presterar och bidrar till organisationen.