Jag har alltid trott att elektrikern drar kabeln från elcentralen tills jag pratade med grannen och de hade grävt från elmätaren.
Sedan googlade jag och fick tvetydiga svar. Sedan blev jag ännu mer förvirrad när jag skulle fylla i information om installationen på Tibbers hemsida. Där ska man fylla i både avstånd mellan elcentralen och laddboxen och mellan elmätaren och laddboxen.
Jag behöver förbereda med grävning ute i trädgården till platsen för laddboxen och fattar nu inte vilken väg jag ska gräva.
Synpunkter?
Installation laddbox via elcentral el elmätare
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Installation laddbox via elcentral el elmätare
De gör sannolikt det som är enklast. Har du grävt från centralen kommer de inte envisas med att det ska kopplas från mätaren, eller tvärtom. Men om du drar den till elmätaren gissar jag på att de kommer vilja sätta in en undercentral där - medans du kanske har plats för det som behövs i din befintliga central.
Model Y LR AWD 2022
Såhär är tanken, går inga mer förbrukare ifrån fasadmätarskåpet. Utan husets central är första inkopplingspunkt. Kan smartmätaren placeras där. Går det andra förbrukare ifrån fasadmätarskåpet, placeras smartmätare där. Smartmätare eller lastbalansering ser efter tillgänglig effekt i huset ! Använd gärna en gulslang när du gräver. Glöm inte att ta med en nätverkskabel eller två, för smartmätaren samt en vanlig för internet 
Tackar! Då gräver jag där det är lättast även om det blir ett par meter längre avstånd. Gult rör blir det. Det är ju bara wifi både på laddbox och Tibber Pulse men ska fundera på om ethernet ska dras ändå för framtiden.
Det vore fullständig idioti att INTE förlägga en TP-kabel när du ändå håller på. Kostar inte många kronor extra och framtidssäkrar din installation.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
… säger vi som har varit med ett tag. Själv har jag bränt om lite utrustning via oskärmad TP-kabel pga åskan, så nu går fler prylar över wifi.. både för att ethernet portar brunnit, och för att jag inte vill se det hända igen på fler prylar. Exempelvis min laddbox. Den når mitt Wi-Fi utan problem…
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det är ju inte heller tillåtet att dra stark- och svagströmskabel i samma rör/kanal, så det krävs ju minst ett extra rör i marken om man vill ha TP, ingen stor kostnad när man ändå gräver iofs.nogren skrev: ↑10 jun 2024 16:47… säger vi som har varit med ett tag. Själv har jag bränt om lite utrustning via oskärmad TP-kabel pga åskan, så nu går fler prylar över wifi.. både för att ethernet portar brunnit, och för att jag inte vill se det hända igen på fler prylar. Exempelvis min laddbox. Den når mitt Wi-Fi utan problem…
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Finns självklart krav på kabelns isolering mot högsta förekommande spänning. Men detta gäller när enkel isolerade ledare samsas i ett rör läs fk. kablar däremot är dubbelisolerade ! Finns ingen risk.