Nej, det är fortfarande frivilligt att teckna avtal, det finns däremot, i och med strejkrätten, fortfarande en kostnad och ett besvär förknippat med att avstå.Nect skrev: ↑03 jun 2024 14:35Är det så det gått till på Tesla?, då borde majoriteten strejka...Fredrik j skrev: ↑03 jun 2024 14:08Facket agerar som en majoritet av medlemmarna vill.Nect skrev: ↑03 jun 2024 13:55Men andra ord är det frivilligt för facket att kräva kollektivavtal. För företaget är det frivilligt tills den dagen facket kommer och knackar på.Fredrik j skrev: ↑03 jun 2024 13:01Frivilligheten är ingen målsättning i systemet utan ett resultat av att det inte finns någon tvingande lag.Pontus skrev: ↑03 jun 2024 06:41Hittar ingenting om hur frivilligheten ska respekteras i praktiken av facket. Kan du nämna ett sidnummer tex? Du har rätt att jag läste fort.
Exempel, hur respekteras frivilligheten av att skriva på ett avtal om ena parten (facket) kan säga att skriver ni inte på driver vi er i konkurs? Det är hur det har skett i praktiken i tidigare fall. Hur anser man att frivilligheten ska fungera under sådan förhållanden i praktiken?
Om medlemmarna vill att facket ska använda alla medel för att försöka tvinga företag att tekna kollektivavtal är det vad man driver.
Tycker man kan sluta kalla det frivilligt, då det är absolut inte det.
Än så länge förhåller sig parterna, trots den långa tid som förflutit sedan strejkutbrottet, vad jag förstår hyfsat inom lagrummets rågång. En eventuell olaglig uppsägning enligt avtalade villkor för provanställning ser jag som ett undantag och ett fall för senare avgörande i arbetsdomstolen (?).
Så att påstå annat förefaller tämligen partiskt. Endera agerar Tesla pragmatiskt, tecknar avtal och ser till att överträffa dess villkor i enlighet med vad många av trådens skribenter anser vara fallet idag. Ansluter man sig dessutom till arbetsgivarorganisationen har man juridisk support att inhämta. Eller så fortsätter man välja att avstå, det kostar en del i konflikthantering och kundservice men kan fortfarande vara värt priset? Om företagsledningen så anser…
Valet är fortfarande fritt