Som jag uppfattar dig vill du att företag både skall ha kollektivavtal och inte ha det.Pontus skrev: ↑03 jun 2024 23:04Nej men sjuhelvetes särbehandling till fördel för facket, är det jämbördigt?perla1975 skrev: ↑03 jun 2024 22:59Ja, det är en av slutsatserna i utredningen du läst. Jämbördiga parter och de 3 pelarna.Pontus skrev: ↑03 jun 2024 22:29Kallar du det för jämbördigt när den ena parten i praktiken kan hota med att driva ett företag i konkurs och den andra parten inte kan göra någonting som inte är lagligt i andra delar av samhället. Facket kan få avtal påskrivna med hjälp av hot, inte lagligt i andra sammanhang, medans arbetsgivaren inte har några extra rättigheter i konflikten. Jämbördigt???
Inte ngn specifikt särbehandling av tm.
Vilka stridsåtgärder anser du arbetsgivaren har att ta till.mot det som är facket tillåtet som gör parterna jämbördiga?
Du får gärna peka ut vart det står något om det i utredningen i stället för att bara generellt hänvisa till den hela tiden för det ger inget svar för mig, det är lite som att svar "därför" som ett barn.
När du ändå gör det kan du få peka ut vart i utredningen jag kan läsa svaret på min förra fråga som jag fortfarande i.te fått svar på.
Sidnummer räcker bra.
Varje medarbetare skall själv få välja om de vill omfattas av kollektivavtal eller inte.
Den svenska modellen bygger på samarbete mellan arbetsgivsrorganisationer och fack, det samarbetet ersätter lagar.
Modellen bygger på hög anslutning till fack och hög andel arbetsgivare anslutna till arbetsgivarorganisation, vid för låg anslutning kommer det vara tvunget med tvingande lagar vilket ger en mer stel och odynamisk arbetsmarknad. Därav är alla partier, alla fack och alla arbetsgivarorganisationer för den svenska modellen.
Att det är frivilligt att inte skriva under kollektivavtal är sant om man kan leva med konsekvenserna. Tm väljer att utsätta sig för konsekvenserna ist för att skriva avtal. Tm kan välja motpart och skulle tex kunna skriva avtal med unionen om de ville.
Skulle många stora bolag vägra kollektivavtal faller svenska modellen, mer troligt då att man lagstiftar om obligatoriska kollektivavtal.
Det sista i stycket är spekulation, övrigt är ett försök att enkelt förklara delar ur den svenska modellen.