Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Piggelin

Re: Polestar 2

Inlägg av Piggelin »

chaffis75 skrev: 30 maj 2024 13:10
Jag skulle säga att litet baksäte och bagage är din åsikt, de är inte fakta.
Fast varenda review jag sett på bilen påpekar samma sak, dålig förvaring i bilen, litet baksätet och bagage...
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Piggelin skrev: 30 maj 2024 13:20
chaffis75 skrev: 30 maj 2024 13:10
Jag skulle säga att litet baksäte och bagage är din åsikt, de är inte fakta.
Fast varenda review jag sett på bilen påpekar samma sak, dålig förvaring i bilen, litet baksätet och bagage...
Ja de är deras åsikter, inte fakta. Fakta är att bagaget är x liter stort enligt en viss tandrad att mäta. Åsikt är att de är tex dåligt utformat.
Man ja de är kanske fakta att de biltidningar du läst skrivet så.

Ja tja kanske dags släppa denna tråden.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

chaffis75 skrev: 30 maj 2024 13:30
Ja de är deras åsikter, inte fakta. Fakta är att bagaget är x liter stort enligt en viss tandrad att mäta. Åsikt är att de är tex dåligt utformat.

Finns nog ingen 4,6 meter lång bil med mindre bagage vad jag sett i alla fall, om man inte räknar med någon Ferrari...
Det är väldigt litet och det är fakta.

Edit: Jag tar tillbaka det jag sa, en Ferrari FF har 450 liter, dvs 10 mer än en PS2. :lol:
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Piggelin skrev: 30 maj 2024 13:38
chaffis75 skrev: 30 maj 2024 13:30

Finns nog ingen 4,6 meter lång bil med mindre bagage vad jag sett i alla fall, om man inte räknar med någon Ferrari...
Det är väldigt litet och det är fakta.

Edit: Jag tar tillbaka det jag sa, en Ferrari FF har 450 liter, dvs 10 mer än en PS2. :lol:
Model 3 är väl ungefär lika lång och har liknande bagagestorlek, eller betydligt mindre om man väljer att plocka ut hatthyllan i Polestaren.

Klagomålen från testare när det gäller utrymme i Polestar 2 handlar inte om bagaget utan om förvaring runt framsätet, specifikt den dåliga lösningen för mugghållare. Bagageutrymmet brukar genomgående få goda omdömen av testare för att det är praktiskt och rymligt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
lawe

Inlägg av lawe »

Jag antar att man tittar på bilen man tänker köpa och matchar den mot sin kravbild. Vi prioriterar alla olika. Testare är också människor med preferenser och uttrycker vad de gillar/inte gillar och det behöver inte stämma överens med mina preferenser. När Teknikens värld klagar på hård fjädring brukar det vara perfekt för mig. Vill man ha massor med utrymmen kanske man ska skaffa en EV9 istället.

Bagaget är inte jättestort, men det är bra utformat och lättlastat. Vissa tycker att det är trångt fram med stor mittkonsol, själv trivs jag med det. Utifrån vår situation är det egentligen bara mugghållarna jag vill klaga på.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Piggelin skrev: 30 maj 2024 07:28
solen skrev: 29 maj 2024 23:33
Provkörde idag, himla trevlig bil jämfört med Tesla 3/Y som jag ibland har kört i jobbet.
Inga problem med utrymmen(182cm) varken fram eller bak, one pedal läget mycket trevligare och mjukare än Teslas, bra ljudnivå, fin infotainment, gott om lastutrymme och väldigt djupt + frunk.
The list goes on..

Var ett ganska enkelt, no-brainer val faktiskt....

och nu var bilen beställd(leasad): en Standard Range Single Motor med Plus paketet i svart.
Sista bilen i den speccen i lagret. Finns en likadan kvar, fast i blå för den som är sugen ;)
Prel. leverans enligt ordern: Sent i juni

Då var det dags för min första riktiga BEV :D
Intressant att du säger tvärtemot de tester jag läst.
I stort sett alla säger att baksätet är väldigt litet.
Bagaget är också extremt litet.

Men allt är väl relativt antar jag... Du är kanske van med ännu mindre och förstår inte vad för utrymmen en bil i denna längd borde ha.
Jag tycker PS2 har ett riktigt bra baksäte för sin storlek, och en bra väldigt stor praktisk fördel av halvkombiluckan (som tex. min M3 saknar).

Så ser just de sakerna faktiskt snarare som starka fördelar med PS2.

Vad jag personligen inte gillar är faktiskt förarplatsen i PS2, som jag upplever som lite för trång för mig (men det är nog mer personligt gissar jag). Där tycker jag personligen att syskonet XC40 är bra mycket bättre med sin smidigare och mer normala mittkonsol (även om jag föredrar PS2 körmässigt mer som icke-SUV).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev: 30 maj 2024 10:46
Verdi_ skrev: 30 maj 2024 10:41
Vem sitter egentligen i baksätet i sin egen bil?
Jag har inte ens provsuttit bak i min.

När det gäller PS2 så tycker jag den är trång fram, mittkonsollen är för bred och det är svårare att se trafikljusen än i M3 och MY. Är vindrutan lägre?
När det gäller bagaget så hamnar PS2 mellan M3 och MY.
Frunken öppnade jag aldrig, hur stort utrymme finns där?
Ja, det är samma uppfattning som jag har. Baksätet är inga problem i PS2 (bättre klass och standard än i min M3, som jag faktiskt suttit där bak på kortare resor, och inte någon bra komfort). Men håller med om att förarplatsen är trång för mig personligen. Är 1,85 och tycker jag slår i höger knä i den gigantiska mittkonsolen (som jag upplever den, rätt eller fel).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Verdi_ skrev: 30 maj 2024 11:29
mikebike skrev: 30 maj 2024 10:46
Verdi_ skrev: 30 maj 2024 10:41
Vem sitter egentligen i baksätet i sin egen bil?
Jag har inte ens provsuttit bak i min.

När det gäller PS2 så tycker jag den är trång fram, mittkonsollen är för bred och det är svårare att se trafikljusen än i M3 och MY. Är vindrutan lägre?
När det gäller bagaget så hamnar PS2 mellan M3 och MY.
Frunken öppnade jag aldrig, hur stort utrymme finns där?
Usch ja det kan vara hemskt. Jag fick en Mini Electric som lånebil hos Ryds bilglas och den var hemsk för en lång person som mig själv som sitter långt bak. Man såg ju framåt som nästan genom en tunnel. Noll sikt snett uppåt. Det närmaste jag kan likna det vid är en dålig plats på Camp Nou där man bara ser planen som genom en springa och t ex ingen himmel eller ens läktarna på andra sidan. Så kändes det att köra Minin. :lol:
Det är nog väldigt personligt isf. Jag är 1,85 och sitter som en kung där fram i Minin! :D

Grymt bra förarplats som är mindre trång än i PS2 för mig. Älskar verkligen att köra Minin! Baksätet är dock helkass... och inget man skall använda som baksäte för vuxna.

Däremot så håller jag med om att den har ett mörkt lågt tak, som är en stor kontrast till tex. vår M3 med stora ljusa ytor och stora fönster. Men hade man haft en liknande design på Minin så hade det inte längre varit en Mini. En Mini skall ha lågt och mörkt tak, samt vara framhjulsdriven. Det hör till karaktären och konceptet! :)
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev: 30 maj 2024 09:50
Piggelin skrev: 30 maj 2024 07:28

Intressant att du säger tvärtemot de tester jag läst.
I stort sett alla säger att baksätet är väldigt litet.
Bagaget är också extremt litet.

Men allt är väl relativt antar jag... Du är kanske van med ännu mindre och förstår inte vad för utrymmen en bil i denna längd borde ha.
Du kanske skulle kika på en i verkligheten och inte bara läsa tester? ;)

Bagageutrymmet och baksätet är inte litet med tanke på bilstorleken. Snarare tvärt om, Polestar 2 fungerar väldigt bra som familjebil samtidigt som den är rolig att köra.
Håller med. Som M3-ägare är jag faktiskt lite avundsjuk. Hade grymt gärna sett att M3 hade fått ett lika bekvämt baksäte och lika praktiskt bagageutrymme med halvkombilucka som PS2 har. Tycker man lyckats enormt väl med bilen just där!

Så förstår personligen inte alls tidigare kritik emot PS2 i tråden där på de punkterna. Men vi är alla olika. :)
Bild
Användarvisningsbild
solen
Teslaägare
Referralkod: ts.la/artur701455

Inlägg av solen »

Well, jag förväntade inte mig direkt att mitt personliga första intryck av PS2:an, som ledde till köpbeslutet skulle spåra lite ur på det här viset.
Personligen, så har jag har att jämföra med min nuvarande Mini Countryman, som jag har nu haft i 3 år och de Teslor jag har kört förut och övriga tyska ICE-bilar.

Återigen för mina 182 cm så var det mer än okej i förarplatsen och det absolut allra första jag gjorde var att utvärdera just mellanrummet och utrymmet för högerknät eftersom nästan varenda en på youtube har världens problem just med den delen av bilen. Satte även min fästmö och instruerade henne att sätta sig så bekvämt så möjligt och testa benutrymmen i olika lägen - nej, inga konstigheter där heller. Skulle jag däremot vilja manspread:a mig av någon anledning, ja då skulle det kanske inte funka direkt :)

Gällande baksätet så satte jag mig precis bakom min förarposition och hade inga problem där heller, nådde inte taket och hade utrymmet både framför och även lårstödet, däremot så skulle det kännas lite udda utan panoramataket där back, då den gör så enormt mycket. Ljusinsläppet gör verkligen skillnad, därför blev det ett Plus paket på det som mer eller mindre är ett krav bl.a. saker i paketet som är inte minst lika värdefulla.
Jag kan meddela att jag har suttit som passagerare i 3:an i flera timmar totalt sett, men inte orkat i mer än 1 timme åt gången och avsaknaden av lårstödet var inte skönt någonstans.

Även ett relativt nykommet barn på under 6 mån gammal kommer säkert trivas bra där back.
Barnvagnen med packningen får plats, dock utan den övre lasthyllan och underdelen är som sagt tillräckligt djup om man vill fylla ut även det utrymmet.

Alla åsikter och erfarenheter är mina egna, med det sagt så har jag full respekt för andras också givetvis. Jag förväntar inte mig heller att folk som är 190-195+ cm långa ska trivas direkt i bilen av denna storlek om man inte vill "ligga" ner i förarsätet.
MY Performance 2022
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Fin laddkurva från 0% - 35% på nya P2an. :)

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Försäkring polestars egna för 435kr/mån känns ok, samlad faktura är skönt också. Vad har ni andra?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Remuz skrev:
Försäkring polestars egna för 435kr/mån känns ok, samlad faktura är skönt också. Vad har ni andra?
Jag har via Wasa Kredit (som använder LF), tror jag betalar några tior mer än dig. Strax under 500kr/mån.
MrJOJ

Inlägg av MrJOJ »

Har inte fått min bil (single motor - standard range) än men får 281kr/mån på Polestars egna försäkring.

45år, 2500mil, boende i tätort med ca15000invånare
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

MrJOJ skrev:
Har inte fått min bil (single motor - standard range) än men får 281kr/mån på Polestars egna försäkring.

45år, 2500mil, boende i tätort med ca15000invånare
Single Motor är billigare... DM har "för många" hästkrafter så de ser den som högriskbil.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Ni som har leverans sent i juni, har ni fått något datum än?
M3 LR -20
tsint
elbilist

Inlägg av tsint »

Jag betalar 237SEK för 1500mil och småstad.

2023 LRSM Polestar Försäkring.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Min är LRSM och Stockholm företagsägd. Jag är 43 som brukare om det spelar roll
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare

Inlägg av Vindens »

Remuz skrev: 07 jun 2024 15:57
Min är LRSM och Stockholm företagsägd. Jag är 43 som brukare om det spelar roll
Jag får nästan på kronan samma för en LRSM i Stockholm privatägd, 38 år.
M3 LR -20
BTC
elbilist

Inlägg av BTC »

Vindens skrev: 07 jun 2024 15:05
Nix. Beräknad leverans står fortfarande listad som "sent i Juni" även om jag i veckan fick mail om att bilen ankommit till Sverige och skulle förberedas för kundleverans.

(Ja, jag kunde inte heller motstå det mycket förmånliga privatleasingerbjudandet.) :mrgreen:
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare

Inlägg av Vindens »

BTC skrev: 08 jun 2024 20:07
Nix. Beräknad leverans står fortfarande listad som "sent i Juni" även om jag i veckan fick mail om att bilen ankommit till Sverige och skulle förberedas för kundleverans.

(Ja, jag kunde inte heller motstå det mycket förmånliga privatleasingerbjudandet.) :mrgreen:
+1 på den. Satt och vilade på köpknappen när det fanns 3 färger av SR SM kvar. Sedan rökt de fort och nu blev det en LR SM.
Skulle köpt en M3 men nu blev det såhär, inte ens provkört Polestar vi får se hur omdömet blir. Leasingkostnaden över 3 år motsvarar 32% värdeminskning. Inte illa…
M3 LR -20
BTC
elbilist

Inlägg av BTC »

Vindens skrev: 08 jun 2024 20:18

+1 på den. Satt och vilade på köpknappen när det fanns 3 färger av SR SM kvar. Sedan rökt de fort och nu blev det en LR SM.
Skulle köpt en M3 men nu blev det såhär, inte ens provkört Polestar vi får se hur omdömet blir. Leasingkostnaden över 3 år motsvarar 32% värdeminskning. Inte illa…
Nästan exakt samma historia här faktiskt. Haft ögonen på M3 ett par år och följt med marknaden där. Inte heller provkört P2 då den tidigare framstått som lite väl dyr för min smak.

Efter att däremot både ha kört och ägt ett ganska stort antal olika Volvo så vågar jag ändå ta chansningen. Gillar alltifrån design och säkerhetstänk till kvalitetskänsla och förarmiljö. Har svårt att tro en P2 skulle upplevas som särskilt mycket annorlunda. (Förutom det uppenbara i att det är en elbil då förstås.)

Nu håller vi tummarna för snabb leverans och nöjda förare!
lawe

Inlägg av lawe »

BTC skrev: 08 jun 2024 21:46

Nästan exakt samma historia här faktiskt. Haft ögonen på M3 ett par år och följt med marknaden där. Inte heller provkört P2 då den tidigare framstått som lite väl dyr för min smak.

Efter att däremot både ha kört och ägt ett ganska stort antal olika Volvo så vågar jag ändå ta chansningen. Gillar alltifrån design och säkerhetstänk till kvalitetskänsla och förarmiljö. Har svårt att tro en P2 skulle upplevas som särskilt mycket annorlunda. (Förutom det uppenbara i att det är en elbil då förstås.)

Eftersom det mesta som finns att veta finns att läsa på nätet är jag övertygad om att du blir nöjd. Om biltypen passar är det en trevlig bil. Just nu vet jag faktiskt inte vad jag skulle byta till efter snart fyra år med den.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag har haft P2 i drygt 3 år nu och bytte nyligen till en 2024 LRDM. Väldigt nöjd och den nya med de nya motorerna, snabbare laddning och lite större batteri är helt grym. (Även förra var en mycket trevlig långfärdsbil.)

Om en månad ska jag för 4:e gången köra Ystad - Haparanda med en Polestar, med nya kommer jag slå mitt tidigare rekord rejält om inget rejält dåligt inträffar. Får se hur många av de 17 andra elbilarna som är med i årets SECC jag kan slå. De bästa Model 3-orna blir svåra men jag är övertygad om att den kommer göra bra ifrån sig. Förra årets tid på 19:28 slår jag lätt. Då hade vi dessutom rejält strul med avstängd E4a efter Jönköping. Jag körde på västra sidan om Vättern då, samt förlorade en del tid innan det på en halvt onödig laddning under tiden jag försökte hitta en lösning.

Följ tävlingen via secc.nu den 8e juli. Start 13:45! (Eller anmäl er och var med!)
MrJOJ

Inlägg av MrJOJ »

BTC skrev: 08 jun 2024 21:46

Lite samma här, har kikat en del på M3, MY och ID4 men hade väl i princip bestämt mig för en begagnad P2 LRDM. Men så kom privatleasingerbjudandet så då var det inte så mycket att fundera på 🙂

Jag har beräknad leverans "tidigt i juni" och fick besked i fredags att bilen är i Sverige ganska så snart.
Skriv svar