Volkswagen ID3. Kia Niro, KIA EV6 (EV6 kan väl jämföras med Y?). Mustang Mach-e. Volvo C40.
Nu kommer du säga något dumt om att kompromissa. Fast du har redan gjort en kompromiss till en M3. Så då kan man lika gärna kompromissa åt ett annat håll.
Du har en poäng om att man kan skulle kunna kompromissa åt ett annat håll. Men samtidigt är vi ju alla olika. Själv skulle jag kunna tänka mig att kompromissa åt Model 3-hållet och 'offra' en halv- eller helkombilucka eftersom det i viss mån skulle kunna kompenseras ifall jag har möjligheten att dra släp. Således vill jag ha en dragkrok. Det vill jag inte kompromissa om. Och personligen så tycker jag 'passionerat illa' om allt som är SUV/Crossover eftersom jag anser att det är ett gigantiskt problem aggregerat på en global nivå utifrån ett naturresurs- och energiförbrukningsperspektiv. Så att kompromissa åt det hållet vill jag absolut, absolut undvika in i det allra längsta. Och i mitt fall omfattar det även Kia Niro EV. Den är kanske inte mycket högre än en vanlig kombi, men dess designspråk fullkomligt skriker Crossover. Alltså är det en bil som jag också skulle vilja undvika in i det allra längsta. Och en Volvo/Polestar skulle inte vara aktuellt. Den kompromissen är jag inte beredd att göra. Och apropå det...
Visst är det fantastiskt att vi lever i ett samhälle där du får uttrycka att jag kommer säga/skriva "något dumt". Om nu inte det kan anses utgöra personangrepp eller pajkastning dvs... Men det bestämmer ju inte jag.
Nu är ju detta Model Y forumet och den får väl ändå klassas som SUV. [...
Hade ärligt talat helt missat att det här var Model Y-forumet. Jag gick istället enbart på forumrubriken. Och sen fortsatte jag spinna vidare på en OT-diskussion.
...] Rent resursmässigt vet jag inte vad det skiljer sig att bygga en Model Y kontra en Model S (tror det blir en mer rättvis jämförelse än Model 3). I drift spelar det knappt någon roll då det som eventuellt kostar mer resurser är däck. Och där pratar vi nog inte några större skillnader. Någon som googlar kan säkert hitta hur stor andel fossilfri el vi använder i Sverige kontra inköpt skitel, men jag gissar att driften är nästan garanterat fossilfri i Sverige idag. Så när det kommer till elbilar är suv nog inte riktigt så illa som du får det att låta. Även om jag personligen hade valt en kombi i storlek Volvo v60-v90 eller BMW 3/5 serie alla dagar i veckan framför en Model Y.
Keyword här: "aggregerat på en global nivå utifrån ett naturresurs- och energiförbrukningsperspektiv"
Hur mycket mindre naturresurer och energi hade mänskligheten förbrukat ifall alla bilar som idag är SUV/Crossover eller Pickup helt i onödan istället inte hade varit det? Dvs. ifall alla de här bilarna istället hade varit typ kombi, halvkombi eller Ute istället? Hur mycket mindre råvaror hade gått åt till däck? Hur mycket mindre hade en totala energiåtgången varit? Hur mycket mindre hade det totala däckslitaget varit? Det beräknas att minst hälften av alla utsläpp av mikroplaster i Sverige kommer från däckslitage.
(https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/)
Alla Model 3 som sålts i Europa hade byggts i Berlin istället för i Kina. Hur mycket energi hade det sparat?
Det verkar som vi får enas om att vara oense om ifall det ovanstående är "riktigt så illa" eller inte...
Nu tycker jag du blandar ihop saker som inte hör samman. Utsläpp av mikroplaster och förbrukning av naturresurser och energi bör inte blandas ihop.
Att en bensin/diesel driven SUV är avsevärt sämre för miljön under drift är inget märkligt. Men jag tror att när det kommer till elbilar är driften inte någon större skillnad. Då är det nog värre om man jämför tex Model Y och Model X där X använder mer el vilket såklart är dåligt, men inte nödvändigtvis för miljön (åtminstone inte i Sverige) om man inte börjar inkludera mikroplaster. Men även där gissar jag att att bilar inte är den största boven, inte ut drift synpunkt åtminstone.
Absolut största källan till mikroplaster i Sverige är:
Bilar.
Dessutom, ju tyngre bil desto värre utsläpp.
Vi vill därför ha så lätta bilar som möjligt, och vi vill att bilarna körs så lite som möjligt. Helst av allt skall de inte köras alls såklart, och då blir det ännu bättre för då behöver vi inte ens tillverka bilen vilket också ger extremt mycket lägre miljöbelastning.
Du har en poäng om att man kan skulle kunna kompromissa åt ett annat håll. Men samtidigt är vi ju alla olika. Själv skulle jag kunna tänka mig att kompromissa åt Model 3-hållet och 'offra' en halv- eller helkombilucka eftersom det i viss mån skulle kunna kompenseras ifall jag har möjligheten att dra släp. Således vill jag ha en dragkrok. Det vill jag inte kompromissa om. Och personligen så tycker jag 'passionerat illa' om allt som är SUV/Crossover eftersom jag anser att det är ett gigantiskt problem aggregerat på en global nivå utifrån ett naturresurs- och energiförbrukningsperspektiv. Så att kompromissa åt det hållet vill jag absolut, absolut undvika in i det allra längsta. Och i mitt fall omfattar det även Kia Niro EV. Den är kanske inte mycket högre än en vanlig kombi, men dess designspråk fullkomligt skriker Crossover. Alltså är det en bil som jag också skulle vilja undvika in i det allra längsta. Och en Volvo/Polestar skulle inte vara aktuellt. Den kompromissen är jag inte beredd att göra. Och apropå det...
Visst är det fantastiskt att vi lever i ett samhälle där du får uttrycka att jag kommer säga/skriva "något dumt". Om nu inte det kan anses utgöra personangrepp eller pajkastning dvs... Men det bestämmer ju inte jag.
Nu är ju detta Model Y forumet och den får väl ändå klassas som SUV. [...
Hade ärligt talat helt missat att det här var Model Y-forumet. Jag gick istället enbart på forumrubriken. Och sen fortsatte jag spinna vidare på en OT-diskussion.
...] Rent resursmässigt vet jag inte vad det skiljer sig att bygga en Model Y kontra en Model S (tror det blir en mer rättvis jämförelse än Model 3). I drift spelar det knappt någon roll då det som eventuellt kostar mer resurser är däck. Och där pratar vi nog inte några större skillnader. Någon som googlar kan säkert hitta hur stor andel fossilfri el vi använder i Sverige kontra inköpt skitel, men jag gissar att driften är nästan garanterat fossilfri i Sverige idag. Så när det kommer till elbilar är suv nog inte riktigt så illa som du får det att låta. Även om jag personligen hade valt en kombi i storlek Volvo v60-v90 eller BMW 3/5 serie alla dagar i veckan framför en Model Y.
Keyword här: "aggregerat på en global nivå utifrån ett naturresurs- och energiförbrukningsperspektiv"
Hur mycket mindre naturresurer och energi hade mänskligheten förbrukat ifall alla bilar som idag är SUV/Crossover eller Pickup helt i onödan istället inte hade varit det? Dvs. ifall alla de här bilarna istället hade varit typ kombi, halvkombi eller Ute istället? Hur mycket mindre råvaror hade gått åt till däck? Hur mycket mindre hade en totala energiåtgången varit? Hur mycket mindre hade det totala däckslitaget varit? Det beräknas att minst hälften av alla utsläpp av mikroplaster i Sverige kommer från däckslitage.
(https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/)
Alla Model 3 som sålts i Europa hade byggts i Berlin istället för i Kina. Hur mycket energi hade det sparat?
Det verkar som vi får enas om att vara oense om ifall det ovanstående är "riktigt så illa" eller inte...
Nu tycker jag du blandar ihop saker som inte hör samman. Utsläpp av mikroplaster och förbrukning av naturresurser och energi bör inte blandas ihop.
Att en bensin/diesel driven SUV är avsevärt sämre för miljön under drift är inget märkligt. Men jag tror att när det kommer till elbilar är driften inte någon större skillnad. Då är det nog värre om man jämför tex Model Y och Model X där X använder mer el vilket såklart är dåligt, men inte nödvändigtvis för miljön (åtminstone inte i Sverige) om man inte börjar inkludera mikroplaster. Men även där gissar jag att att bilar inte är den största boven, inte ut drift synpunkt åtminstone.
Absolut största källan till mikroplaster i Sverige är:
Bilar.
Dessutom, ju tyngre bil desto värre utsläpp.
Vi vill därför ha så lätta bilar som möjligt, och vi vill att bilarna körs så lite som möjligt. Helst av allt skall de inte köras alls såklart, och då blir det ännu bättre för då behöver vi inte ens tillverka bilen vilket också ger extremt mycket lägre miljöbelastning.
image.png
Varför hade vi straffskatt på plastkassar då? Makes no sense... Bara symbolpolitik...
Följ med mig ut på Bohusläns stränder i sommar, så skall vi städa lite skräp.
Plast, plast, plast, plast. SÅ långt ögat kan nå. Alla sorters plaster.
Överallt.
På alla stränder.
Stora saker. Små saker. Mikroskopiskt små saker.
Ett år fick jag, på min egen semester, ihop 15-20 kubikmeter.
Det blir åtskilliga kubikmeter. Varje år.
Se vad som hände med skatten på plastpåsar?
Helt plötsligt har vi inte plastfönster på brödpåsarna för lösbröd i affären, utan det är transparent papper i stället!
Helt plötsligt har vi fått alternativ till de fjösiga fruktochgröntplastpåsarna. Återanvändbara påsar eller papperspåsar som går att använda i komposten hemma till exempel.
Mycket gott kom av detta och det är jättebra!
Jag ser färra plastpåsar i naturen nu mot tidigare.
Följ med mig ut på Bohusläns stränder i sommar, så skall vi städa lite skräp.
Plast, plast, plast, plast. SÅ långt ögat kan nå. Alla sorters plaster.
Överallt.
På alla stränder.
Stora saker. Små saker. Mikroskopiskt små saker.
Ett år fick jag, på min egen semester, ihop 15-20 kubikmeter.
Det blir åtskilliga kubikmeter. Varje år.
Se vad som hände med skatten på plastpåsar?
Helt plötsligt har vi inte plastfönster på brödpåsarna för lösbröd i affären, utan det är transparent papper i stället!
Helt plötsligt har vi fått alternativ till de fjösiga fruktochgröntplastpåsarna. Återanvändbara påsar eller papperspåsar som går att använda i komposten hemma till exempel.
Mycket gott kom av detta och det är jättebra!
Jag ser färra plastpåsar i naturen nu mot tidigare.
Frukt&grönt-påsarna var nedbrytbara.
Papperspåsarna är helt värdelösa och kräver mer resurser/utsläpp så de är sämre för klimatet.
Transparent papper? Inte på Citygross där jag handlar. Där är allt brunt som ej går att se genom.
Plastpåsar dubblerar som soppåsar här hemma. Papperspåsarna åker direkt på återvinningen. Nu har vi iofs slutat med Mathem men de var extrema. Ibland fick men en papperspåse med toapapper och inget annat i. Blev enorma mängder svinn.
Följ med mig ut på Bohusläns stränder i sommar, så skall vi städa lite skräp.
Plast, plast, plast, plast. SÅ långt ögat kan nå. Alla sorters plaster.
Överallt.
På alla stränder.
Stora saker. Små saker. Mikroskopiskt små saker.
Ett år fick jag, på min egen semester, ihop 15-20 kubikmeter.
Det blir åtskilliga kubikmeter. Varje år.
Se vad som hände med skatten på plastpåsar?
Helt plötsligt har vi inte plastfönster på brödpåsarna för lösbröd i affären, utan det är transparent papper i stället!
Helt plötsligt har vi fått alternativ till de fjösiga fruktochgröntplastpåsarna. Återanvändbara påsar eller papperspåsar som går att använda i komposten hemma till exempel.
Mycket gott kom av detta och det är jättebra!
Jag ser färra plastpåsar i naturen nu mot tidigare.
Frukt&grönt-påsarna var nedbrytbara.
Papperspåsarna är helt värdelösa och kräver mer resurser/utsläpp så de är sämre för klimatet.
Transparent papper? Inte på Citygross där jag handlar. Där är allt brunt som ej går att se genom.
Plastpåsar dubblerar som soppåsar här hemma. Papperspåsarna åker direkt på återvinningen. Nu har vi iofs slutat med Mathem men de var extrema. Ibland fick men en papperspåse med toapapper och inget annat i. Blev enorma mängder svinn.
Fruktpåsarna var allt annat än nedbrytbara i naturen. Dessa påsar hamnar till slut i havet där de misstas för mat och äts upp av djuren varvid de fastnar i magen.
Eller så hamnar de i en buske, eller på en strand, där de sakta bryts ner till mikroplaster.
Plast som anses vara "Komposterbar" är i bästa fall komposterbar i särskilda industriella komposteringsprocesser. Inget annat.
Vad affären köper in för påsar är upp till affären. Alternativen finns och jag köpte själv bröd i dag i en påse liknande denna:
Pappkassar som du nämner återanvänder vi så många gånger det går. Har alltid med till affären så har inte köpt egna påsar sedan jag vet inte när. Över 20 år sedan lätt.