Tesla Service vill inte fixa bilen. Var ska jag klaga?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare

Tesla Service vill inte fixa bilen. Var ska jag klaga?

Inlägg av rallolah »

Hej. Jag godkände reparationskostnader för min bil (garantin har löpt ut) men det finns fortfarande ett litet problem i den inre luftcirkulationen som de inte vill fixa och hävda att bilen fungerar som den ska. Luft kommer inte ut från ventilerna om jag väljer inre luftcirkulation. Fläktarna fungerar men ingen luft kommer ut från ventilerna. Innan jag tog bilen till Tesla; Mekonomen har gjort en besiktning och visade mig att actuator som stänger och öppnar luckan för inre/yttre luftcirkulation är trasigt och behöver bytas. Jag försökte tre gånger förklara det för Tesla men de vägrar kontrollera det och fixa det trots att jag betalat för 5200kr inspektion och diagnos. Var och till vem ska jag klaga och min bil är kvar i service sedan en vecka?
Användarvisningsbild
Letalis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/roger897563
Kontakt:

Re: Tesla Service vill inte fixa bilen. Var ska jag klaga?

Inlägg av Letalis »

Vad är seras motivering?
Tänker att det är till ARN du skall anmäla
Nissan Leaf 40kWh 2018
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021

Model Y LR 2024
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Varför kan inte mekonomen byta den, om den ändå inte omfattas av garantin?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Vad är Teslas argument för att inte göra jobbet?
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare

Inlägg av rallolah »

tor-ake skrev: 09 jun 2024 10:22
Varför kan inte mekonomen byta den, om den ändå inte omfattas av garantin?
Det var ett stor problem med AC läckage också och inte bara den liten inre luftcirkulation så de rekommenderade mig att fixa allt i Tesla så jag får garanti på allt.
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare

Inlägg av rallolah »

Letalis skrev: 09 jun 2024 06:28
Vad är seras motivering?
Och vad händer med bilen då? Kommer bilen blir kvar hos Tesla tills ARN tar ett beslut efter många månader??? Om jag betalar fakturan så accepterade jag deras 'bilen fungerar som den är designad' så kommer ARN att berätta varför du betalade och accepterar att ta bilen om den fortfarande är ofixerad.
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare

Inlägg av rallolah »

spacecoin skrev: 09 jun 2024 11:35
Vad är Teslas argument för att inte göra jobbet?
De säger att den inre luftcirkulationen är relaterad till mitt problem med AC-läckage, som de fixade. Men när jag sa att öppna eller stänga har inre eller yttre luftcirkulation ingenting att göra om AC fungerar eller inte insisterar de på att problemet är åtgärdat men ingen luft kommer från ventilerna även efter att de fixat AC. Jag visade dem detta på alla bilar i försäljning butik, men ändå beter de sig otroligt dumt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

rallolah skrev: 09 jun 2024 12:06
Vad är seras motivering?
Och vad händer med bilen då? Kommer bilen blir kvar hos Tesla tills ARN tar ett beslut efter många månader??? Om jag betalar fakturan så accepterade jag deras 'bilen fungerar som den är designad' så kommer ARN att berätta varför du betalade och accepterar att ta bilen om den fortfarande är ofixerad.
När en verkstad uppträder konstigt är ett bra första steg att byta verkstad. Få ett second opinion.
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare

Inlägg av rallolah »

Fredrik j skrev: 09 jun 2024 12:15
Vad är seras motivering?
När en verkstad uppträder konstigt är ett bra första steg att byta verkstad. Få ett second opinion.
Och hur måste jag göra det?? Jag kan inte ta bilen från Tesla innan jag betalar och om jag betalar då jag godkänner och accepterar deras beslut att bilen fungerar som den ska och det finns ingenting som de måste fixa!!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

rallolah skrev: 09 jun 2024 12:51
Vad är seras motivering?
Och hur måste jag göra det?? Jag kan inte ta bilen från Tesla innan jag betalar och om jag betalar då jag godkänner och accepterar deras beslut att bilen fungerar som den ska och det finns ingenting som de måste fixa!!
Ok. Nu är jag med. Så dom tog 5200 kr betalt för att konstatera att bilen fungerar som den ska ur ett användarperspektiv?
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare

Inlägg av rallolah »

Fredrik j skrev: 09 jun 2024 12:56
rallolah skrev: 09 jun 2024 12:51
Vad är seras motivering?
Ok. Nu är jag med. Så dom tog 5200 kr betalt för att konstatera att bilen fungerar som den ska ur ett användarperspektiv?
- Först de frågade mig för 5200kr för diagnos.
- Jag godkände det.
- Sedan (efter den första diagnosen) skickade de mig en reparationskostnad på 40 000 kr.
- I beskrivningen av reparationen talade de inte om att åtgärda problemet med den inre luftcirkulationen.
- Jag kontaktade dem och frågade de varför den inre luftcirkulationen inte finns i reparationslistan. De sa att om AC-läckan är åtgärdad kommer detta problem att försvinna. Jag sa till dem att det är ett actuator problem och Mekonomen visade mig detta, och det har inget med AC-läckage att göra. De insisterade på att de skulle fixa AC:n och då får se.
- Jag har godkänt reparationskostnad.
- Igår skickade de ett meddelande till mig om att bilservicen är klar. När jag gick för att kolla bilen fungerade AC:n, men den inre luftcirkulationen fungerar fortfarande inte.
- När jag berättade för dem att den inre luftcirkulationen fortfarande inte är fixad, sa de att bilen fungerar som den är designad och att servicen är klar.
- Jag pratade med alla i service i Segeltorp men de beter sig så dumt och vägrade förstå.
- Jag sa till dem att jag inte skulle betala för tjänsten och bilen finns kvar.
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare

Inlägg av rallolah »

Jag tror att jag inte är den enda som lider. Det verkar som att det finns många som hade problemet och Tesla förnekar det fortfarande. Kollah här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ue.167310/

Jag bifogar även en länk till den del som Mekonomen berättade om:
https://epc.tesla.com/en-US/catalogs/88 ... 9f3412ef74

INTAKE ACTUATOR - SERVICE MSR HVAC
1139238-00-A

Vad som är mer oroande är hur jag litar på att de fixade det stora problemet med AC om de förnekar att detta lilla problem existerar. Ja, ni kan säga att jag har garanti på delarna men varför måste jag betala 5200kr varje gång för diagnos om deras servicetekniker inte är kompetenta.
Skriv svar