BMW i5 Touring
Moderator: Redaktion
Re: BMW i5 Touring
Håller absolut med gällande material i nya elbilar. Kolla bara ID7 mot nya Passat. Samma med BMW, kolla BMW iX mot BMW X5 det är som dag och natt. Även stolar är jättestor skillnad.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
macky skrev: ↑09 jun 2024 12:35De där besparingarna på material har pågått ett tag hos audi, bmw och mercedes. Mest på elbilarna tycker jag. Kompensera för sämre marginaler kanske. Jag har bra koll på audi och de har försämrats senaste åren eller så är det svindyra tillval för läder/konstläder interiört. Jämför man Q8 e-tron med vanliga Q8 är det en märkbar skillnad på materialval. Men tom Porsche har ju börjat snåla med hårdplast längst ned på dörrarna i nya Macan. Tror det är helt fel väg tyskarna går tyvärr. Man blir ju numera mer imponerad av material i kinesiska bilar.iAkita skrev: ↑07 jun 2024 21:20Det finns iallafall vettiga erbjudanden på i5 Tourer eDrive40 nu. BMW är ett av få bilmärken som haft prisparitet mellan eldrivna och fossildrivna versioner av samma serie. En i5 Tourer kostar just nu ungefär lika mycket som en 530e med samma utrustning. Jag tror det är därför BMW går mot strömmen och säljer allt fler elbilar, trots den kritik de fick för några år sen när de satsade på delade plattformar.HelectriC skrev: ↑03 jun 2024 22:31Har denna M60 på låns till imorgon. Riktigt fin bil, men enligt mig når den inte upp till den nivå som iaf jag förväntar med ett så högt pris. Det är rikligt med plast i interiören, även där man ofta har händerna, handtag, ratt, solskydd mm. Det hör inte hemma i en så dyr bil. Dörrsidor tex är plast från hälften och ner inkl insidan av fickan. En basic Model 3 har mjuk plast samt filt, så jag fattar verkligen inte varför en BMW för 1,5miljoner inte har det.
M60 går bra och fort, ungefär som den i4 M50 jag hade tidigare. Känns betydligt större än i4 dock. Kvalitetsintrycket i gamla 5-serien tycker jag är högre![]()
Stolarna har bra sidostöd för ryggen, men stort sett inget för benen, vad hände där? Styrningen är verkligen inte direkt (trots sportläge) jämfört med Taycan. Chassi är inte heller på samma nivå. Bowers&Wilkins låter betydligt bättre än Harman Kardon i i4.
Hade den kostat 400-500.000 mindre, så hade den varit en given vinnare, men nu känns den bara överprisad och jag fattar verkligen inte vem som lägger så mkt pengar på den. Kanske xDrive40 blir mer prisvärd.
I vilket fall, jag håller med dig om att nivån på interiören inte är vad man hade förväntat sig. Jag gillar layouten jättemycket, men på några ställen har de gått bort sig i materialvalen. Helt klart har BMW satsat på kostnadsbesparingar. Det behöver inte vara fel i sig men i några fall har de gjort det på helt fel ställen, alltså ställen som man ofta ser eller rör vid.
Ett par exempel: 1. Rattnavet i min i4 är klätt i läder (eller kanske konstläder) med snygga stygn. I i5 M60 är det en plastklump. Hur tänkte BMW där? Rattnavet befinner ju sig i ögonpereferin precis hela tiden, och som BMW förare tutar jag så gott som dagligen när folk kör för långsamt i vänsterfilen. 2. BMW har enligt mig haft marknaden bästa lösning för att skydda CCS/Type 2 uttaget vid laddporten. Nu har det övergått till samma billiga lösning som de flesta andra, med ett plastskydd för DC delen som hänger och dinglar i en ännu plastigare stropp när man DC laddar.
Det är väl inga jätteproblem, men det motiverar iallafall inte mig att uppgradera till en bil för över miljonen när de försöker spara in någon tia på sånt.
Snåla? Det har ju kostat extra.
Fast i 5-serien har BMW faktiskt snålat in mer på de fossildrivna versionerna. Jag fick en som lånebil i våras och den var sämre interiört än i5 med avseende på till exempel ambientbelysning och en del andra interiördetaljer. Det var samma sak med 4-serien.macky skrev: ↑09 jun 2024 12:35De där besparingarna på material har pågått ett tag hos audi, bmw och mercedes. Mest på elbilarna tycker jag. Kompensera för sämre marginaler kanske. Jag har bra koll på audi och de har försämrats senaste åren eller så är det svindyra tillval för läder/konstläder interiört. Jämför man Q8 e-tron med vanliga Q8 är det en märkbar skillnad på materialval. Men tom Porsche har ju börjat snåla med hårdplast längst ned på dörrarna i nya Macan. Tror det är helt fel väg tyskarna går tyvärr. Man blir ju numera mer imponerad av material i kinesiska bilar.iAkita skrev: ↑07 jun 2024 21:20Det finns iallafall vettiga erbjudanden på i5 Tourer eDrive40 nu. BMW är ett av få bilmärken som haft prisparitet mellan eldrivna och fossildrivna versioner av samma serie. En i5 Tourer kostar just nu ungefär lika mycket som en 530e med samma utrustning. Jag tror det är därför BMW går mot strömmen och säljer allt fler elbilar, trots den kritik de fick för några år sen när de satsade på delade plattformar.HelectriC skrev: ↑03 jun 2024 22:31Har denna M60 på låns till imorgon. Riktigt fin bil, men enligt mig når den inte upp till den nivå som iaf jag förväntar med ett så högt pris. Det är rikligt med plast i interiören, även där man ofta har händerna, handtag, ratt, solskydd mm. Det hör inte hemma i en så dyr bil. Dörrsidor tex är plast från hälften och ner inkl insidan av fickan. En basic Model 3 har mjuk plast samt filt, så jag fattar verkligen inte varför en BMW för 1,5miljoner inte har det.
M60 går bra och fort, ungefär som den i4 M50 jag hade tidigare. Känns betydligt större än i4 dock. Kvalitetsintrycket i gamla 5-serien tycker jag är högre![]()
Stolarna har bra sidostöd för ryggen, men stort sett inget för benen, vad hände där? Styrningen är verkligen inte direkt (trots sportläge) jämfört med Taycan. Chassi är inte heller på samma nivå. Bowers&Wilkins låter betydligt bättre än Harman Kardon i i4.
Hade den kostat 400-500.000 mindre, så hade den varit en given vinnare, men nu känns den bara överprisad och jag fattar verkligen inte vem som lägger så mkt pengar på den. Kanske xDrive40 blir mer prisvärd.
I vilket fall, jag håller med dig om att nivån på interiören inte är vad man hade förväntat sig. Jag gillar layouten jättemycket, men på några ställen har de gått bort sig i materialvalen. Helt klart har BMW satsat på kostnadsbesparingar. Det behöver inte vara fel i sig men i några fall har de gjort det på helt fel ställen, alltså ställen som man ofta ser eller rör vid.
Ett par exempel: 1. Rattnavet i min i4 är klätt i läder (eller kanske konstläder) med snygga stygn. I i5 M60 är det en plastklump. Hur tänkte BMW där? Rattnavet befinner ju sig i ögonpereferin precis hela tiden, och som BMW förare tutar jag så gott som dagligen när folk kör för långsamt i vänsterfilen. 2. BMW har enligt mig haft marknaden bästa lösning för att skydda CCS/Type 2 uttaget vid laddporten. Nu har det övergått till samma billiga lösning som de flesta andra, med ett plastskydd för DC delen som hänger och dinglar i en ännu plastigare stropp när man DC laddar.
Det är väl inga jätteproblem, men det motiverar iallafall inte mig att uppgradera till en bil för över miljonen när de försöker spara in någon tia på sånt.
I övrigt håller jag med dig. Ska tyskarna kunna fortsätta ta ut premiumpriser gäller det nog att behålla en viss interiör kvalitet. Kanske inte i Europa, men iallafall i Kina. Även om materialvalen på ytan ser bra ut i en del lite billigare bilar nu för tiden så känns kvalitén sådär, så det är inte bara plast vs fakeskinn (som i de allra flesta fall inte är något annat än lite mjukare plast) som spelar roll.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Som jag ser det har BMW snålat in rätt bra med i5, inget automatiskt insynsskydd längre, ingen kalluft mitt i panelen fram, ingen tygbeklädnad i facken i dörrarna, ingen öppningsbar glaslucka till bagageutrymmet.
Tänk om BMW kunde stå på sig och ha kvar normala genvägsknappar till iDriven samt en vanlig volymratt åtminstone.
Tänk om BMW kunde stå på sig och ha kvar normala genvägsknappar till iDriven samt en vanlig volymratt åtminstone.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Sportbilsentusiasten
Tycker nya bilmodeller blir plastigare överlag, trist utveckling.Kave skrev: ↑10 jun 2024 09:55Som jag ser det har BMW snålat in rätt bra med i5, inget automatiskt insynsskydd längre, ingen kalluft mitt i panelen fram, ingen tygbeklädnad i facken i dörrarna, ingen öppningsbar glaslucka till bagageutrymmet.
Läder, alcantra o trä är trevligare än hårdplast.
Testar de flesta elbilar men allt är nedköp från min E-klass avseende trivsel i kupén.
Körde en S -klass 2014/5 satan va mysig känsla. Bara riktiga material!
7-serien likaså om de är några år gamla
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
Finns ju även andra sorters tyger än alcantara...Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 jun 2024 09:52Tycker nya bilmodeller blir plastigare överlag, trist utveckling.Kave skrev: ↑10 jun 2024 09:55Som jag ser det har BMW snålat in rätt bra med i5, inget automatiskt insynsskydd längre, ingen kalluft mitt i panelen fram, ingen tygbeklädnad i facken i dörrarna, ingen öppningsbar glaslucka till bagageutrymmet.
Testar de flesta elbilar men allt är nedköp från min E-klass avseende trivsel i kupén.
7-serien likaså om de är några år gamla

Har du testat en VW ID.7 Tourer? Inte testat själv, men skulle gissa att den t.ex. har tygbeklädnad i facken i dörrarna. Kanske även allmänt är mer mjuka material i den än i BMW i5?...
Annars har ju tydligen BMW i4 forfarande en schysst interiör. Den ska ju även ha riktigt bra köregenskaper. Se. t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453
i4 har ju även en mer praktisk halvkombibaklucka än en Merca S-klass...
Och om det funkar med en sedan som S-klass... Har du testat BMW i7? Fast den verkar ju å andra sidan sällsynt i Sverige, och med relativt höga beg. priser fortf...
Testat Taycan eller Audi e-tron GT? Dom båda har ju bättre beg.priser. Gissar att åtm. Taycan kan finnas som beg. i riktigt fint extrautrustade exemplar om man t.ex. gillar läder, trä och alcantara... Taycan finns ju även som Tourer/Estate/kombi. Dock utan möjlighet till dragkrok. Men det finns tydl. möjlighet till två st. cykelhållare bakom bilen där en dragkrok annars skulle sitta. Både Taycan och e-tron GT ska ju dessutom vara ännu roligare att köra än BMW i4...
Minns inte ifall du testat Merca EQE och EQS? Även EQS har ju den mer praktiska halvkombibakluckan...
Testat Tesla Model S och nya Tesla Model 3 Highland? Vad tycker du om materialvalen i dom?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Sportbilsentusiasten
Testat alla du nämner, många flera ggr, utom Audin. Gillar inte deras inredning så de går bort.SwedishAdvocate skrev: ↑22 jun 2024 13:38Finns ju även andra sorters tyger än alcantara...Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 jun 2024 09:52Tycker nya bilmodeller blir plastigare överlag, trist utveckling.Kave skrev: ↑10 jun 2024 09:55Som jag ser det har BMW snålat in rätt bra med i5, inget automatiskt insynsskydd längre, ingen kalluft mitt i panelen fram, ingen tygbeklädnad i facken i dörrarna, ingen öppningsbar glaslucka till bagageutrymmet.
7-serien likaså om de är några år gamla![]()
Har du testat en VW ID.7 Tourer? Inte testat själv, men skulle gissa att den t.ex. har tygbeklädnad i facken i dörrarna. Kanske även allmänt är mer mjuka material i den än i BMW i5?...
Annars har ju tydligen BMW i4 forfarande en schysst interiör. Den ska ju även ha riktigt bra köregenskaper. Se. t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453
i4 har ju även en mer praktisk halvkombibaklucka än en Merca S-klass...
Och om det funkar med en sedan som S-klass... Har du testat BMW i7? Fast den verkar ju å andra sidan sällsynt i Sverige, och med relativt höga beg. priser fortf...
Testat Taycan eller Audi e-tron GT? Dom båda har ju bättre beg.priser. Gissar att åtm. Taycan kan finnas som beg. i riktigt fint extrautrustade exemplar om man t.ex. gillar läder, trä och alcantara... Taycan finns ju även som Tourer/Estate/kombi. Dock utan möjlighet till dragkrok. Men det finns tydl. möjlighet till två st. cykelhållare bakom bilen där en dragkrok annars skulle sitta. Både Taycan och e-tron GT ska ju dessutom vara ännu roligare att köra än BMW i4...
Minns inte ifall du testat Merca EQE och EQS? Även EQS har ju den mer praktiska halvkombibakluckan...
Testat Tesla Model S och nya Tesla Model 3 Highland? Vad tycker du om materialvalen i dom?
EQS och Taycan med massa utrustning är de jag gillar bäst.
ID.7 var en stor besvikelse.
i4/i5 är väldigt trevliga att ratta!
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
Nu har BMW lanserat i5 Touring xDrive40. AWD betydligt billigare än M60. När jag jämför och bygger bil med samma utrustningsnivå som den Polestar 3 med all utrustning som jag har i beställning, så hamnar båda bilarna på ungefär samma pris.
Vilken ska jag välja? Fördel Polestar: betydligt bättre räckvidd och högre upplevd interiörkvalitet. Leverans redan nu i september. Fördel BMW: känd för bra körkänsla, trygg tillverkare, aningen större bagage.
Vilken ska jag välja? Fördel Polestar: betydligt bättre räckvidd och högre upplevd interiörkvalitet. Leverans redan nu i september. Fördel BMW: känd för bra körkänsla, trygg tillverkare, aningen större bagage.
Model 3-24/Polestar 3-24
Det finns absolut inget att anmärka på körkänslan i P3 (tycker jag). Jag tycker de har gjort ett fantastiskt bra jobb med torque vectoring i bakre diffen. Jag har iofs inte testat i5, men testa en P3 om du inte gjort det.
För oss blev det Q8 då vi ska rymma hyfsat stor hundbur. P3:an är ganska låg i bagaget. Jag blev heller inte riktigt kompis med att allt ska justeras med skärm + rattknappar. P3:an blev också betydligt dyrare.
För oss blev det Q8 då vi ska rymma hyfsat stor hundbur. P3:an är ganska låg i bagaget. Jag blev heller inte riktigt kompis med att allt ska justeras med skärm + rattknappar. P3:an blev också betydligt dyrare.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
-
Antar att BMW prioriterar Norge som marknad för den bilmodellen. Finns det några uppgifter om när den lokala handlaren kan få hem ett provkörningsex. av xDrive40?
Gissar att det kan underlätta valet ifall du redan provkört P-staren...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Typ tre aspekter till:
P-star 3 väger ~2660 kg. Hittar ingen viktsiffra för xDrive40, men bakhjulsdrivna xDrive40 Touring väger ca ~2255 kg. Hur mycket mer kan den andra elmotorn väga? Gissar att P-star 3 kommer vara ca 260 kg tyngre än BMW:n och så klart även ha högre tyngdpunkt – apropå köregenskaper/körkänsla...
i4 Touring har ett Cd på 0,24. P-star 3 har ett Cd på 0,29 och garanterat större frontarea än i5 Touring. Gissar att P-star 3's högre markfrigång ingår i det angivna värdet för Cd. Så skillnaden i räckvidd mellan de här två bilarna kommer således bli mindre i högre hastigheter som 90-120 km/h än det som anges enligt WLTP, där den genomsnittliga testhastigheten ju är ca 46,5 km/h...
P-star 3 väger ~2660 kg. Hittar ingen viktsiffra för xDrive40, men bakhjulsdrivna xDrive40 Touring väger ca ~2255 kg. Hur mycket mer kan den andra elmotorn väga? Gissar att P-star 3 kommer vara ca 260 kg tyngre än BMW:n och så klart även ha högre tyngdpunkt – apropå köregenskaper/körkänsla...
i4 Touring har ett Cd på 0,24. P-star 3 har ett Cd på 0,29 och garanterat större frontarea än i5 Touring. Gissar att P-star 3's högre markfrigång ingår i det angivna värdet för Cd. Så skillnaden i räckvidd mellan de här två bilarna kommer således bli mindre i högre hastigheter som 90-120 km/h än det som anges enligt WLTP, där den genomsnittliga testhastigheten ju är ca 46,5 km/h...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
största faktorn är dock att batteriet i BMW er på ca 82kWh och Polestar >100kWh, så det lär ju bli en del fler km med Polestar.SwedishAdvocate skrev: ↑13 sep 2024 09:11Typ tre aspekter till:
I4 Touring har ett Cd på 0,24. P-star 3 har ett Cd på 0,29 och garanterat större frontarea än i5 Touring. Gissar att P-star 3's högre markfrigång ingår siffran för Cd. Så skillnaden i räckvidd mellan de här bilarna enligt WLTP – där den genomsnittliga testhastigheten ju är ca 46,5 km/h – kommer således bli mindre i högre hastigheter som 90-120 km/h...
Model 3-24/Polestar 3-24
jag har kört både PS3 och i5 Touring (dock som M60), båda bilarna är väldigt fina på vägen. Ingen klar vinnare spontant för mig. Jag antar att demobil kommer ca samtidigt som de första kundbilarna, dvs dec-jan. Det som talar mot BMW för mig är att den känns betydligt mindre premium jämfört med förra generationen 5-serie. I senaste varianten är det mkt hårdplast på ställen där man ofta tar med händerna tyvärr. Så var det inte på gamla 5-serien och det är inte så på PS3.
Model 3-24/Polestar 3-24
-
I just det här fallet är ju bilvalet redan gjort, men kom på en fördel till för i5.SwedishAdvocate skrev: ↑13 sep 2024 09:11Typ tre aspekter till:
i5 har lägre markfrigång – 14,7 cm mot 20,2 cm för P-star 3.
i5 är lägre – ~151 cm mot ~161 cm för P-star 3.
Det här kombinerat med den ca 260 kg tyngre vikten för P-star 3 borde ju ge i5 bättre egenskaper i en riktigt kritisk undanmanöver. Sen är väl sådana situationer kanske inte så vanliga. Själv kan jag bara komma på att det hänt mig en gång de senaste ~10 åren.
-
Cross-post pga relevans:
Det finns ett rykte om att BMW jobbar på att få i ett större batteri i i5…
Här:
viewtopic.php?p=822382#p822382
Det finns ett rykte om att BMW jobbar på att få i ett större batteri i i5…
Här:
viewtopic.php?p=822382#p822382
Med lite batteriteknik skulle detta vara en toppenbil. Laddningen är med dagens mått lite för seg (10-80% på 30 minuter under optimala förhållanden). Detta gör ju vissa kineser på en kvart men 20 minuter vore lagom. Sen räckvidden är för kort, med M-sport är WLTP 49,9 mil. Bilen klarar cirka 27-28 mil på 100% i 120km/h. Köper man en elbil för 850 tusen så är det inte nog bra. Hellre då att sen kostar 100 tusen mer men har den bästa tekniken och bästa batterierna. Det är ändå så mycket pengar att jag inte tycker det är acceptabelt med räckvidd. Lite av samma problem man hade med Audi E-tron 55 som var superdyr men hade dålig räckvidd. Dom sjönk som en sten på andrahandsmarknaden.
Detta öppnar för en uppdatering på i5an med större batteri och snabbare laddning. Tror den kommer inom ett år i alla fall, speciellt eftersom man ska konkurrera med t.ex Audi A6 som har WLTP på upp till 72 mil och laddar 10-80% på 20 minuter.
Idag blir det enklare motvera köp av t.ex BMW 550E med 8-9 mils räckvidd på el och sen har man BMW 6-cylindriga B58-motor som jobbar med hybridsystemet. Räckvidd 80 mil en kall vinterdag, nästan 500hk. Total frihet och bekymmersfritt långfärdsåkande. Något man kanske kan önska om man lägger 850-900k på en landsvägskryssare.
Detta öppnar för en uppdatering på i5an med större batteri och snabbare laddning. Tror den kommer inom ett år i alla fall, speciellt eftersom man ska konkurrera med t.ex Audi A6 som har WLTP på upp till 72 mil och laddar 10-80% på 20 minuter.
Idag blir det enklare motvera köp av t.ex BMW 550E med 8-9 mils räckvidd på el och sen har man BMW 6-cylindriga B58-motor som jobbar med hybridsystemet. Räckvidd 80 mil en kall vinterdag, nästan 500hk. Total frihet och bekymmersfritt långfärdsåkande. Något man kanske kan önska om man lägger 850-900k på en landsvägskryssare.
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Bra jämförelse med etron 55. BMW har ju gjort precis samma som Audi då gjorde.
De har anpassat en avgasbilsplattform för eldrift.
Rent krasst ligger de alltså en generation efter Audi.
Nya A6 är ju utvecklad från grunden som ren elbil på 800v PPE-plattform med stort batteri.
Problemet för BMW är att i5, likt Audis gamla MLB EVO-platta, också måste husera bensin och dieselmotorer.
Dvs det finns rent fysiskt inte plats för mer batterier eller mer avancerad HV-elektronik.
Så de som hoppas på stora förbättringar på nuvarande i5 lär göra det förjäves.
De stora förbättringarna lär komma med "neue klasse", vilket ligger några år bort för 5-serien AFAIK.
Nya A6 är ju utvecklad från grunden som ren elbil på 800v PPE-plattform med stort batteri.
Problemet för BMW är att i5, likt Audis gamla MLB EVO-platta, också måste husera bensin och dieselmotorer.
Dvs det finns rent fysiskt inte plats för mer batterier eller mer avancerad HV-elektronik.
De stora förbättringarna lär komma med "neue klasse", vilket ligger några år bort för 5-serien AFAIK.
Gick ju att peta in 114kWh i den plattformen på Q8 55. Så inte så illa. Även en frunk vilket jag gillar. Men håller med om prisslakten. En fullsmetad Q8 55 efter ett år och 1000 mil för ca 700-750k. Själv blir jag mer sugen på den till det priset än en A6 eller så klart en i5 för dryga miljonen. Eller för all del en i7 för samma peng som en lite beggad Q8. Kör 3-4 timmar max, sen vill jag ändå stanna. Viktigare då att bilen är bra på bilegenskaper och där tycker jag ex nya A6 fallerar lite med snåla materialval tex.manneson skrev: ↑19 jan 2025 10:47Bra jämförelse med etron 55. BMW har ju gjort precis samma som Audi då gjorde.
Jo men de startade ju också med 95kwh och NCM622. Stor bil. Dvs stor kapacitet från start, och gammal kemi.macky skrev: ↑20 jan 2025 15:52Gick ju att peta in 114kWh i den plattformen på Q8 55. Så inte så illa. Även en frunk vilket jag gillar. Men håller med om prisslakten. En fullsmetad Q8 55 efter ett år och 1000 mil för ca 700-750k. Själv blir jag mer sugen på den till det priset än en A6 eller så klart en i5 för dryga miljonen. Eller för all del en i7 för samma peng som en lite beggad Q8. Kör 3-4 timmar max, sen vill jag ändå stanna. Viktigare då att bilen är bra på bilegenskaper och där tycker jag ex nya A6 fallerar lite med snåla materialval tex.manneson skrev: ↑19 jan 2025 10:47Bra jämförelse med etron 55. BMW har ju gjort precis samma som Audi då gjorde.
Sen hoppade de "bara' fram 2(eller var det 3?) generationer av celler, och vips hade de 20kwh till.
i5 kör väl redan senaste generationen? Så isf får de hoppas att nästa generation celler ger betydligt mer kapacitet. Men tror nog neue klasse tagit över då.
Jo man får hoppas att BMW fixar nytt batteri till i5, den bilen behöver verkligen det. Vet inte vad de har för kemi i det men det är väl lika stort som i4 fast bilen är enorm.manneson skrev: ↑20 jan 2025 17:51Jo men de startade ju också med 95kwh och NCM622. Stor bil. Dvs stor kapacitet från start, och gammal kemi.macky skrev: ↑20 jan 2025 15:52Gick ju att peta in 114kWh i den plattformen på Q8 55. Så inte så illa. Även en frunk vilket jag gillar. Men håller med om prisslakten. En fullsmetad Q8 55 efter ett år och 1000 mil för ca 700-750k. Själv blir jag mer sugen på den till det priset än en A6 eller så klart en i5 för dryga miljonen. Eller för all del en i7 för samma peng som en lite beggad Q8. Kör 3-4 timmar max, sen vill jag ändå stanna. Viktigare då att bilen är bra på bilegenskaper och där tycker jag ex nya A6 fallerar lite med snåla materialval tex.manneson skrev: ↑19 jan 2025 10:47Bra jämförelse med etron 55. BMW har ju gjort precis samma som Audi då gjorde.
Sen hoppade de "bara' fram 2(eller var det 3?) generationer av celler, och vips hade de 20kwh till.
i5 kör väl redan senaste generationen? Så isf får de hoppas att nästa generation celler ger betydligt mer kapacitet. Men tror nog neue klasse tagit över då.
- Sportbilsentusiasten
Ja, även jag förvånas över den taffliga inredningen i Audi 6-serien.macky skrev: ↑20 jan 2025 15:52Gick ju att peta in 114kWh i den plattformen på Q8 55. Så inte så illa. Även en frunk vilket jag gillar. Men håller med om prisslakten. En fullsmetad Q8 55 efter ett år och 1000 mil för ca 700-750k. Själv blir jag mer sugen på den till det priset än en A6 eller så klart en i5 för dryga miljonen. Eller för all del en i7 för samma peng som en lite beggad Q8. Kör 3-4 timmar max, sen vill jag ändå stanna. Viktigare då att bilen är bra på bilegenskaper och där tycker jag ex nya A6 fallerar lite med snåla materialval tex.manneson skrev: ↑19 jan 2025 10:47Bra jämförelse med etron 55. BMW har ju gjort precis samma som Audi då gjorde.
ja menar...e-tron från 2019 är ju som et kassaskåp med finfina materialval inne. Och det för 6år sedan!
i5 är finfin inne och har solid känsla. Men synd på räckvidd och laddhastighet.
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
Enligt rykten ska man från Mars månad börja tillverka i5 med uppdaterade batterier och effektivare motorer.
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Intressant, men lite taskigt för de som redan köpt. Bilen är ju rätt ny. Iaf om det är en 15 kWh till eller ngt sånt.