I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:32I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:14Så du menar att ABB och skanska tillåter teslor men inte deras leasingbolag?Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:07Så det är bara Tesla som har sänkt priserna och har kampanjräntor?. Lyft blicken…
Du har ju koll, hur många Teslor skulle de köpt om de inte vore strejk? Eller vilka köpte de istället?
Visst att vissa inte kunna plockat ut en Tesla om de gått genom vissa mellanhänder. Men det är inte företaget som är rädd utan mellanhanden.
https://elfordon.se/darfor-koper-inte-s ... las-bilar/
https://www.byggnadsarbetaren.se/skansk ... ktivavtal/
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Så du tror att av 1900 tjänstebilar så byts alla ut varje år och att alla skulle varit Teslor?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:38I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:32I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:14Så du menar att ABB och skanska tillåter teslor men inte deras leasingbolag?Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:07Så det är bara Tesla som har sänkt priserna och har kampanjräntor?. Lyft blicken…
Du har ju koll, hur många Teslor skulle de köpt om de inte vore strejk? Eller vilka köpte de istället?
Visst att vissa inte kunna plockat ut en Tesla om de gått genom vissa mellanhänder. Men det är inte företaget som är rädd utan mellanhanden.
https://elfordon.se/darfor-koper-inte-s ... las-bilar/
https://www.byggnadsarbetaren.se/skansk ... ktivavtal/
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
Det är klart att några procent av dessa skulle kunna varit Tesla.
Som en jämförelse finns Tesla med som val av tjänstebil hos en arbetsgivare med över 14 000 anställda. Varv kontoret jag besöker har drygt 400 anställda och en av dessa har en Tesla. De flesta kör Id4 då de blir billigare för den anställde…
Är det någon som är naiv så är det facket. De inbillar sig att deras strejk påverkar produktionen av bilarna i Berlin…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nej det är klart, en minskad kundgrupp påverkar ju inte försäljningen.Nect skrev: ↑10 jun 2024 23:05Så du tror att av 1900 tjänstebilar så byts alla ut varje år och att alla skulle varit Teslor?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:38I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:32I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:14Så du menar att ABB och skanska tillåter teslor men inte deras leasingbolag?Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:07
Så det är bara Tesla som har sänkt priserna och har kampanjräntor?. Lyft blicken…
Du har ju koll, hur många Teslor skulle de köpt om de inte vore strejk? Eller vilka köpte de istället?
Visst att vissa inte kunna plockat ut en Tesla om de gått genom vissa mellanhänder. Men det är inte företaget som är rädd utan mellanhanden.
https://elfordon.se/darfor-koper-inte-s ... las-bilar/
https://www.byggnadsarbetaren.se/skansk ... ktivavtal/
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
Det är klart att några procent av dessa skulle kunna varit Tesla.
Som en jämförelse finns Tesla med som val av tjänstebil hos en arbetsgivare med över 14 000 anställda. Varv kontoret jag besöker har drygt 400 anställda och en av dessa har en Tesla. De flesta kör Id4 då de blir billigare för den anställde…
Är det någon som är naiv så är det facket. De inbillar sig att deras strejk påverkar produktionen av bilarna i Berlin…
Som sagt mer än lovligt naivt
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:38I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:32I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:14Så du menar att ABB och skanska tillåter teslor men inte deras leasingbolag?Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:07Så det är bara Tesla som har sänkt priserna och har kampanjräntor?. Lyft blicken…
Du har ju koll, hur många Teslor skulle de köpt om de inte vore strejk? Eller vilka köpte de istället?
Visst att vissa inte kunna plockat ut en Tesla om de gått genom vissa mellanhänder. Men det är inte företaget som är rädd utan mellanhanden.
https://elfordon.se/darfor-koper-inte-s ... las-bilar/
https://www.byggnadsarbetaren.se/skansk ... ktivavtal/
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Är det dig själv eller andra du försöker övertyga ?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:13Nej det är klart, en minskad kundgrupp påverkar ju inte försäljningen.Nect skrev: ↑10 jun 2024 23:05Så du tror att av 1900 tjänstebilar så byts alla ut varje år och att alla skulle varit Teslor?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:38I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:32I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:14
Så du menar att ABB och skanska tillåter teslor men inte deras leasingbolag?
https://elfordon.se/darfor-koper-inte-s ... las-bilar/
https://www.byggnadsarbetaren.se/skansk ... ktivavtal/
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
Det är klart att några procent av dessa skulle kunna varit Tesla.
Som en jämförelse finns Tesla med som val av tjänstebil hos en arbetsgivare med över 14 000 anställda. Varv kontoret jag besöker har drygt 400 anställda och en av dessa har en Tesla. De flesta kör Id4 då de blir billigare för den anställde…
Är det någon som är naiv så är det facket. De inbillar sig att deras strejk påverkar produktionen av bilarna i Berlin…
Som sagt mer än lovligt naivt
Om vi börjar om lite nu så påverkar strejken enbart svensk marknad. Vi kan börja där.
Under en period på 8 månader så byter inte alla företag ut sina tjänstebilar, det flesta företag har bilar i 3 år. Så ser vi ur kundgruppen så har tesla kanske missat någon 0,* % utav försäljningen.
Men samtidigt som strejken pågått så har ju även en del människor stödköpt, så kanske går ett ut ?
Försäljningen utav elbilar har gått ner generellt i hela världen men framförallt i Sverige efter subventioner är borta och även att förmånsvärdet höjts.
Men som tidigare nämnts, om nu tesla skulle gå ner på 0% sålda bilar i Sverige så påverkar det inte tesla som företag. Vi köper för få bilar, ändå ligger tesla i topp i försäljningsstatistiken.
Perla tror du ska ta dig en funderat till. Denna strejk påverkar tyvärr medlemmarna mer än tesla som företag. Arbetslöshet och troligtvis depression pga tristess i vardagen är något det kommer pratas om när dimman har lagt sig. Det som har förlorat mest under dessa 8 månader är facket och medlemmar på andra företag.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Att inte bibehålla försäljningen trots räntekampanjer och prissänkningar är nog inte helt enligt plan. Tesla och några kineser subventionerar köp just nu.Magnus71 skrev: ↑10 jun 2024 23:35Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:38I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:32I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:14Så du menar att ABB och skanska tillåter teslor men inte deras leasingbolag?Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:07
Så det är bara Tesla som har sänkt priserna och har kampanjräntor?. Lyft blicken…
Du har ju koll, hur många Teslor skulle de köpt om de inte vore strejk? Eller vilka köpte de istället?
Visst att vissa inte kunna plockat ut en Tesla om de gått genom vissa mellanhänder. Men det är inte företaget som är rädd utan mellanhanden.
https://elfordon.se/darfor-koper-inte-s ... las-bilar/
https://www.byggnadsarbetaren.se/skansk ... ktivavtal/
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
Utan strejken hade tesla sålt mer och varje såld bil räknas när shoppinglistan 2024 ser ut som den gör.
De övriga tillverkarna har ju flera ben att stå på.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det som har tagit mest stryk är teslas varumärke, från innovativ rätt exklusiv bil för teknik och miljömedvetna till dagens status. Det kommer påverka försäljningen under många år framåt.Love_O skrev: ↑10 jun 2024 23:38Är det dig själv eller andra du försöker övertyga ?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:13Nej det är klart, en minskad kundgrupp påverkar ju inte försäljningen.Nect skrev: ↑10 jun 2024 23:05Så du tror att av 1900 tjänstebilar så byts alla ut varje år och att alla skulle varit Teslor?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:38I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:32
I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
Det är klart att några procent av dessa skulle kunna varit Tesla.
Som en jämförelse finns Tesla med som val av tjänstebil hos en arbetsgivare med över 14 000 anställda. Varv kontoret jag besöker har drygt 400 anställda och en av dessa har en Tesla. De flesta kör Id4 då de blir billigare för den anställde…
Är det någon som är naiv så är det facket. De inbillar sig att deras strejk påverkar produktionen av bilarna i Berlin…
Som sagt mer än lovligt naivt
Om vi börjar om lite nu så påverkar strejken enbart svensk marknad. Vi kan börja där.
Under en period på 8 månader så byter inte alla företag ut sina tjänstebilar, det flesta företag har bilar i 3 år. Så ser vi ur kundgruppen så har tesla kanske missat någon 0,* % utav försäljningen.
Men samtidigt som strejken pågått så har ju även en del människor stödköpt, så kanske går ett ut ?
Försäljningen utav elbilar har gått ner generellt i hela världen men framförallt i Sverige efter subventioner är borta och även att förmånsvärdet höjts.
Men som tidigare nämnts, om nu tesla skulle gå ner på 0% sålda bilar i Sverige så påverkar det inte tesla som företag. Vi köper för få bilar, ändå ligger tesla i topp i försäljningsstatistiken.
Perla tror du ska ta dig en funderat till. Denna strejk påverkar tyvärr medlemmarna mer än tesla som företag. Arbetslöshet och troligtvis depression pga tristess i vardagen är något det kommer pratas om när dimman har lagt sig. Det som har förlorat mest under dessa 8 månader är facket och medlemmar på andra företag.
Med din logik borde ju inte något företag verka på mindre marknader, de flesta företag gör det ändå, hur kommer det sig?
Jag är rätt insatt i tjänstebilsmarkmaden och hur den fungerar, sorgligt att det skall vara så svårt att förstå att med mindre presumtiva kunder säljer man färre produkter.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tesla och några kineser?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:42Att inte bibehålla försäljningen trots räntekampanjer och prissänkningar är nog inte helt enligt plan. Tesla och några kineser subventionerar köp just nu.Magnus71 skrev: ↑10 jun 2024 23:35Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:38I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:32I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:14
Så du menar att ABB och skanska tillåter teslor men inte deras leasingbolag?
https://elfordon.se/darfor-koper-inte-s ... las-bilar/
https://www.byggnadsarbetaren.se/skansk ... ktivavtal/
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
Utan strejken hade tesla sålt mer och varje såld bil räknas när shoppinglistan 2024 ser ut som den gör.
De övriga tillverkarna har ju flera ben att stå på.
Audi, Ford, BMW, Mercedes, VW, Skoda, Polestar (förvisso kinesiskt). Så nej det är inte några som har kampanjer för att försöka öka på försäljningen…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Kom gärna med källor på räntor under 1%Nect skrev: ↑10 jun 2024 23:50Tesla och några kineser?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:42Att inte bibehålla försäljningen trots räntekampanjer och prissänkningar är nog inte helt enligt plan. Tesla och några kineser subventionerar köp just nu.Magnus71 skrev: ↑10 jun 2024 23:35Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:38I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:32
I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
Utan strejken hade tesla sålt mer och varje såld bil räknas när shoppinglistan 2024 ser ut som den gör.
De övriga tillverkarna har ju flera ben att stå på.
Audi, Ford, BMW, Mercedes, VW, Skoda, Polestar (förvisso kinesiskt). Så nej det är inte några som har kampanjer för att försöka öka på försäljningen…
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:52Kom gärna med källor på räntor under 1%Nect skrev: ↑10 jun 2024 23:50Tesla och några kineser?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:42Att inte bibehålla försäljningen trots räntekampanjer och prissänkningar är nog inte helt enligt plan. Tesla och några kineser subventionerar köp just nu.Magnus71 skrev: ↑10 jun 2024 23:35Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
Utan strejken hade tesla sålt mer och varje såld bil räknas när shoppinglistan 2024 ser ut som den gör.
De övriga tillverkarna har ju flera ben att stå på.
Audi, Ford, BMW, Mercedes, VW, Skoda, Polestar (förvisso kinesiskt). Så nej det är inte några som har kampanjer för att försöka öka på försäljningen…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Fosilfri2035
- Teslaägare
- Inlägg: 428
- Blev medlem: 17 sep 2023 11:47
Re: Strejk på Tesla i Sverige
För er som frågade om strejkvakter bland Tesla.
Olof är uppenbart en av de få som används i smutskastningen mot Tesla (också långt gånget aktiv i IF Metall som tidigare har påvisats).
Intressant läsning från morgonen däremot.
https://www.dn.se/ekonomi/olof-har-stre ... fa-betalt/
Olof är uppenbart en av de få som används i smutskastningen mot Tesla (också långt gånget aktiv i IF Metall som tidigare har påvisats).
Intressant läsning från morgonen däremot.
https://www.dn.se/ekonomi/olof-har-stre ... fa-betalt/
- Fosilfri2035
- Teslaägare
- Inlägg: 428
- Blev medlem: 17 sep 2023 11:47
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nect, du har helt rätt.Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:52Kom gärna med källor på räntor under 1%Nect skrev: ↑10 jun 2024 23:50Tesla och några kineser?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:42Att inte bibehålla försäljningen trots räntekampanjer och prissänkningar är nog inte helt enligt plan. Tesla och några kineser subventionerar köp just nu.Magnus71 skrev: ↑10 jun 2024 23:35
Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
Utan strejken hade tesla sålt mer och varje såld bil räknas när shoppinglistan 2024 ser ut som den gör.
De övriga tillverkarna har ju flera ben att stå på.
Audi, Ford, BMW, Mercedes, VW, Skoda, Polestar (förvisso kinesiskt). Så nej det är inte några som har kampanjer för att försöka öka på försäljningen…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Teslas modell handlar just nu om att hålla uppe restvärdet och skapa efterfrågan eftersom prissänkningen subventioneras av räntesänkning istället för prissänkning.
Helt annan taktik än det traditionella prissänkningarna som historiskt sett påverkar varumärken och dess andrahandsvärde.
Jag uppskattar hur smart det faktiskt är i sammanhanget.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nej där har du ju tydligen helt fel. För du värderar DINA åsikter i det där och inte samhället. Som sagt, tesla säljer fortfarande.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:49Det som har tagit mest stryk är teslas varumärke, från innovativ rätt exklusiv bil för teknik och miljömedvetna till dagens status. Det kommer påverka försäljningen under många år framåt.Love_O skrev: ↑10 jun 2024 23:38Är det dig själv eller andra du försöker övertyga ?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:13Nej det är klart, en minskad kundgrupp påverkar ju inte försäljningen.Nect skrev: ↑10 jun 2024 23:05Så du tror att av 1900 tjänstebilar så byts alla ut varje år och att alla skulle varit Teslor?
Det är klart att några procent av dessa skulle kunna varit Tesla.
Som en jämförelse finns Tesla med som val av tjänstebil hos en arbetsgivare med över 14 000 anställda. Varv kontoret jag besöker har drygt 400 anställda och en av dessa har en Tesla. De flesta kör Id4 då de blir billigare för den anställde…
Är det någon som är naiv så är det facket. De inbillar sig att deras strejk påverkar produktionen av bilarna i Berlin…
Som sagt mer än lovligt naivt
Om vi börjar om lite nu så påverkar strejken enbart svensk marknad. Vi kan börja där.
Under en period på 8 månader så byter inte alla företag ut sina tjänstebilar, det flesta företag har bilar i 3 år. Så ser vi ur kundgruppen så har tesla kanske missat någon 0,* % utav försäljningen.
Men samtidigt som strejken pågått så har ju även en del människor stödköpt, så kanske går ett ut ?
Försäljningen utav elbilar har gått ner generellt i hela världen men framförallt i Sverige efter subventioner är borta och även att förmånsvärdet höjts.
Men som tidigare nämnts, om nu tesla skulle gå ner på 0% sålda bilar i Sverige så påverkar det inte tesla som företag. Vi köper för få bilar, ändå ligger tesla i topp i försäljningsstatistiken.
Perla tror du ska ta dig en funderat till. Denna strejk påverkar tyvärr medlemmarna mer än tesla som företag. Arbetslöshet och troligtvis depression pga tristess i vardagen är något det kommer pratas om när dimman har lagt sig. Det som har förlorat mest under dessa 8 månader är facket och medlemmar på andra företag.
Med din logik borde ju inte något företag verka på mindre marknader, de flesta företag gör det ändå, hur kommer det sig?
Jag är rätt insatt i tjänstebilsmarkmaden och hur den fungerar, sorgligt att det skall vara så svårt att förstå att med mindre presumtiva kunder säljer man färre produkter.
Ja eftersom jag kan bilbranschen rätt bra så finns exempelvis Ford i Sverige enbart för att Hedin Bil vill,
BMW tänkte dra sig ur men handlare bönade om att det skulle stanna och gav efter lite för att det skulle bli verklighet. Andra märken har försvunnit eftersom det struntar helt i Norden eller Europa.
Du verkar inte kunna tjänstebilsmarknaden tillräckligt, eller så är du så färgad utav det fackliga att dina känslor tar över för mycket.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Borde framgå hur länge han varit involverad fackligt.Fosilfri2035 skrev: ↑11 jun 2024 06:19För er som frågade om strejkvakter bland Tesla.
Olof är uppenbart en av de få som används i smutskastningen mot Tesla (också långt gånget aktiv i IF Metall som tidigare har påvisats).
Intressant läsning från morgonen däremot.
https://www.dn.se/ekonomi/olof-har-stre ... fa-betalt/
Det är verkligen ett hån att det inte behöver strejka.
Undra hur han räknade ut förlusten på 20k.
Och varför används bara Olof, är han den enda strejkande? Och det andra som inte har tid att närvara på 1 möte i månaden, patetiskt.
Olof är media tränad från metall, och han kanske gav svar nu i denna artikel att det är inte 1600kr i tjänstepension som strejken handlar om som vi konstaterat innan. Fackets egna vilja om att ha ett avtal, inte medlemmarnas. För då hade man stått där och strejkat!!!!
Re: Strejk på Tesla i Sverige
En klassisk "fack-människa" som tycker det är angenämt att dra fötterna efter sig. Inget nytt under solen.Fosilfri2035 skrev: ↑11 jun 2024 06:19För er som frågade om strejkvakter bland Tesla.
Olof är uppenbart en av de få som används i smutskastningen mot Tesla (också långt gånget aktiv i IF Metall som tidigare har påvisats).
Intressant läsning från morgonen däremot.
https://www.dn.se/ekonomi/olof-har-stre ... fa-betalt/

Tesla Model S 90D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:52Kom gärna med källor på räntor under 1%Nect skrev: ↑10 jun 2024 23:50Tesla och några kineser?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:42Att inte bibehålla försäljningen trots räntekampanjer och prissänkningar är nog inte helt enligt plan. Tesla och några kineser subventionerar köp just nu.Magnus71 skrev: ↑10 jun 2024 23:35
Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
Utan strejken hade tesla sålt mer och varje såld bil räknas när shoppinglistan 2024 ser ut som den gör.
De övriga tillverkarna har ju flera ben att stå på.
Audi, Ford, BMW, Mercedes, VW, Skoda, Polestar (förvisso kinesiskt). Så nej det är inte några som har kampanjer för att försöka öka på försäljningen…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ditt svar gör allt väldigt tydligt, du tror på riktigt att tex BMW finns i sverige pga att deras handlare bad om det.Love_O skrev: ↑11 jun 2024 06:48Nej där har du ju tydligen helt fel. För du värderar DINA åsikter i det där och inte samhället. Som sagt, tesla säljer fortfarande.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:49Det som har tagit mest stryk är teslas varumärke, från innovativ rätt exklusiv bil för teknik och miljömedvetna till dagens status. Det kommer påverka försäljningen under många år framåt.Love_O skrev: ↑10 jun 2024 23:38Är det dig själv eller andra du försöker övertyga ?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:13Nej det är klart, en minskad kundgrupp påverkar ju inte försäljningen.Nect skrev: ↑10 jun 2024 23:05
Så du tror att av 1900 tjänstebilar så byts alla ut varje år och att alla skulle varit Teslor?
Det är klart att några procent av dessa skulle kunna varit Tesla.
Som en jämförelse finns Tesla med som val av tjänstebil hos en arbetsgivare med över 14 000 anställda. Varv kontoret jag besöker har drygt 400 anställda och en av dessa har en Tesla. De flesta kör Id4 då de blir billigare för den anställde…
Är det någon som är naiv så är det facket. De inbillar sig att deras strejk påverkar produktionen av bilarna i Berlin…
Som sagt mer än lovligt naivt
Om vi börjar om lite nu så påverkar strejken enbart svensk marknad. Vi kan börja där.
Under en period på 8 månader så byter inte alla företag ut sina tjänstebilar, det flesta företag har bilar i 3 år. Så ser vi ur kundgruppen så har tesla kanske missat någon 0,* % utav försäljningen.
Men samtidigt som strejken pågått så har ju även en del människor stödköpt, så kanske går ett ut ?
Försäljningen utav elbilar har gått ner generellt i hela världen men framförallt i Sverige efter subventioner är borta och även att förmånsvärdet höjts.
Men som tidigare nämnts, om nu tesla skulle gå ner på 0% sålda bilar i Sverige så påverkar det inte tesla som företag. Vi köper för få bilar, ändå ligger tesla i topp i försäljningsstatistiken.
Perla tror du ska ta dig en funderat till. Denna strejk påverkar tyvärr medlemmarna mer än tesla som företag. Arbetslöshet och troligtvis depression pga tristess i vardagen är något det kommer pratas om när dimman har lagt sig. Det som har förlorat mest under dessa 8 månader är facket och medlemmar på andra företag.
Med din logik borde ju inte något företag verka på mindre marknader, de flesta företag gör det ändå, hur kommer det sig?
Jag är rätt insatt i tjänstebilsmarkmaden och hur den fungerar, sorgligt att det skall vara så svårt att förstå att med mindre presumtiva kunder säljer man färre produkter.
Ja eftersom jag kan bilbranschen rätt bra så finns exempelvis Ford i Sverige enbart för att Hedin Bil vill,
BMW tänkte dra sig ur men handlare bönade om att det skulle stanna och gav efter lite för att det skulle bli verklighet. Andra märken har försvunnit eftersom det struntar helt i Norden eller Europa.
Du verkar inte kunna tjänstebilsmarknaden tillräckligt, eller så är du så färgad utav det fackliga att dina känslor tar över för mycket.
Får man besvära om en källa på något av dina påståenden?
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Audi Erbjuder just nu både kraftiga rabatterat erbjudanden och räntekampanjer på vissa bilar.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 07:00Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:52Kom gärna med källor på räntor under 1%Nect skrev: ↑10 jun 2024 23:50Tesla och några kineser?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:42
Att inte bibehålla försäljningen trots räntekampanjer och prissänkningar är nog inte helt enligt plan. Tesla och några kineser subventionerar köp just nu.
Utan strejken hade tesla sålt mer och varje såld bil räknas när shoppinglistan 2024 ser ut som den gör.
De övriga tillverkarna har ju flera ben att stå på.
Audi, Ford, BMW, Mercedes, VW, Skoda, Polestar (förvisso kinesiskt). Så nej det är inte några som har kampanjer för att försöka öka på försäljningen…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Många andra handlare erbjuder istället bra priser på privatleasing. Såååå vad vill du säga ?
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Du får gärna googla lite om Ford och agenturen att det skulle dra sig urperla1975 skrev: ↑11 jun 2024 07:10Ditt svar gör allt väldigt tydligt, du tror på riktigt att tex BMW finns i sverige pga att deras handlare bad om det.Love_O skrev: ↑11 jun 2024 06:48Nej där har du ju tydligen helt fel. För du värderar DINA åsikter i det där och inte samhället. Som sagt, tesla säljer fortfarande.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:49Det som har tagit mest stryk är teslas varumärke, från innovativ rätt exklusiv bil för teknik och miljömedvetna till dagens status. Det kommer påverka försäljningen under många år framåt.Love_O skrev: ↑10 jun 2024 23:38Är det dig själv eller andra du försöker övertyga ?
Om vi börjar om lite nu så påverkar strejken enbart svensk marknad. Vi kan börja där.
Under en period på 8 månader så byter inte alla företag ut sina tjänstebilar, det flesta företag har bilar i 3 år. Så ser vi ur kundgruppen så har tesla kanske missat någon 0,* % utav försäljningen.
Men samtidigt som strejken pågått så har ju även en del människor stödköpt, så kanske går ett ut ?
Försäljningen utav elbilar har gått ner generellt i hela världen men framförallt i Sverige efter subventioner är borta och även att förmånsvärdet höjts.
Men som tidigare nämnts, om nu tesla skulle gå ner på 0% sålda bilar i Sverige så påverkar det inte tesla som företag. Vi köper för få bilar, ändå ligger tesla i topp i försäljningsstatistiken.
Perla tror du ska ta dig en funderat till. Denna strejk påverkar tyvärr medlemmarna mer än tesla som företag. Arbetslöshet och troligtvis depression pga tristess i vardagen är något det kommer pratas om när dimman har lagt sig. Det som har förlorat mest under dessa 8 månader är facket och medlemmar på andra företag.
Med din logik borde ju inte något företag verka på mindre marknader, de flesta företag gör det ändå, hur kommer det sig?
Jag är rätt insatt i tjänstebilsmarkmaden och hur den fungerar, sorgligt att det skall vara så svårt att förstå att med mindre presumtiva kunder säljer man färre produkter.
Ja eftersom jag kan bilbranschen rätt bra så finns exempelvis Ford i Sverige enbart för att Hedin Bil vill,
BMW tänkte dra sig ur men handlare bönade om att det skulle stanna och gav efter lite för att det skulle bli verklighet. Andra märken har försvunnit eftersom det struntar helt i Norden eller Europa.
Du verkar inte kunna tjänstebilsmarknaden tillräckligt, eller så är du så färgad utav det fackliga att dina känslor tar över för mycket.
Får man besvära om en källa på något av dina påståenden?
https://www.motormagasinet.se/article/v ... _i_sverige
Och ja Sverige har enbart Bavaria numera Hedin bil att tacka för att BMW är kvar. För du vet väll att Hedin äger bavaria?
Det är det som håller kvar annars hade det varit tack och hej. Sen hamnar inte allt i nyheter men finns nog flera som jobbade inom BMW som kan intyga från den perioden.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Under 1%?Love_O skrev: ↑11 jun 2024 07:14Audi Erbjuder just nu både kraftiga rabatterat erbjudanden och räntekampanjer på vissa bilar.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 07:00Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Många andra handlare erbjuder istället bra priser på privatleasing. Såååå vad vill du säga ?
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Speciellt inte alternativa sanningar som inte går att styrka med källorLove_O skrev: ↑11 jun 2024 07:19Du får gärna googla lite om Ford och agenturen att det skulle dra sig urperla1975 skrev: ↑11 jun 2024 07:10Ditt svar gör allt väldigt tydligt, du tror på riktigt att tex BMW finns i sverige pga att deras handlare bad om det.Love_O skrev: ↑11 jun 2024 06:48Nej där har du ju tydligen helt fel. För du värderar DINA åsikter i det där och inte samhället. Som sagt, tesla säljer fortfarande.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:49Det som har tagit mest stryk är teslas varumärke, från innovativ rätt exklusiv bil för teknik och miljömedvetna till dagens status. Det kommer påverka försäljningen under många år framåt.Love_O skrev: ↑10 jun 2024 23:38
Är det dig själv eller andra du försöker övertyga ?
Om vi börjar om lite nu så påverkar strejken enbart svensk marknad. Vi kan börja där.
Under en period på 8 månader så byter inte alla företag ut sina tjänstebilar, det flesta företag har bilar i 3 år. Så ser vi ur kundgruppen så har tesla kanske missat någon 0,* % utav försäljningen.
Men samtidigt som strejken pågått så har ju även en del människor stödköpt, så kanske går ett ut ?
Försäljningen utav elbilar har gått ner generellt i hela världen men framförallt i Sverige efter subventioner är borta och även att förmånsvärdet höjts.
Men som tidigare nämnts, om nu tesla skulle gå ner på 0% sålda bilar i Sverige så påverkar det inte tesla som företag. Vi köper för få bilar, ändå ligger tesla i topp i försäljningsstatistiken.
Perla tror du ska ta dig en funderat till. Denna strejk påverkar tyvärr medlemmarna mer än tesla som företag. Arbetslöshet och troligtvis depression pga tristess i vardagen är något det kommer pratas om när dimman har lagt sig. Det som har förlorat mest under dessa 8 månader är facket och medlemmar på andra företag.
Med din logik borde ju inte något företag verka på mindre marknader, de flesta företag gör det ändå, hur kommer det sig?
Jag är rätt insatt i tjänstebilsmarkmaden och hur den fungerar, sorgligt att det skall vara så svårt att förstå att med mindre presumtiva kunder säljer man färre produkter.
Ja eftersom jag kan bilbranschen rätt bra så finns exempelvis Ford i Sverige enbart för att Hedin Bil vill,
BMW tänkte dra sig ur men handlare bönade om att det skulle stanna och gav efter lite för att det skulle bli verklighet. Andra märken har försvunnit eftersom det struntar helt i Norden eller Europa.
Du verkar inte kunna tjänstebilsmarknaden tillräckligt, eller så är du så färgad utav det fackliga att dina känslor tar över för mycket.
Får man besvära om en källa på något av dina påståenden?
https://www.motormagasinet.se/article/v ... _i_sverige
Och ja Sverige har enbart Bavaria numera Hedin bil att tacka för att BMW är kvar. För du vet väll att Hedin äger bavaria?
Det är det som håller kvar annars hade det varit tack och hej. Sen hamnar inte allt i nyheter men finns nog flera som jobbade inom BMW som kan intyga från den rperioden.
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 384
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 07:00Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:52Kom gärna med källor på räntor under 1%Nect skrev: ↑10 jun 2024 23:50Tesla och några kineser?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:42
Att inte bibehålla försäljningen trots räntekampanjer och prissänkningar är nog inte helt enligt plan. Tesla och några kineser subventionerar köp just nu.
Utan strejken hade tesla sålt mer och varje såld bil räknas när shoppinglistan 2024 ser ut som den gör.
De övriga tillverkarna har ju flera ben att stå på.
Audi, Ford, BMW, Mercedes, VW, Skoda, Polestar (förvisso kinesiskt). Så nej det är inte några som har kampanjer för att försöka öka på försäljningen…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nej, att det går dåligt för bilmarknaden överlag har vi IF Metall att tacka för.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 07:00Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.

Tesla Model S 90D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 07:00Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Hur menar du då?DanneB skrev: ↑11 jun 2024 08:10Nej, att det går dåligt för bilmarknaden överlag har vi IF Metall att tacka för.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 07:00Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.![]()
Förklara gärna hur IF metall påverkar så att det går dåligt för bilmarknaden överlag.