Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Sabbe

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 05 jun 2024 17:51
Är han förbjuden att köpa aktier eller vad har hänt? Har han ingen chans att köpa fler Tesla-aktier på marknaden?
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 05 jun 2024 17:53
Sabbe skrev: 05 jun 2024 17:51
Är han förbjuden att köpa aktier eller vad har hänt? Har han ingen chans att köpa fler Tesla-aktier på marknaden?
Det finns en limit för hur stor del av deras portfölj som en enskild aktie får utgöra, vet inte exakt % men kan tänka mig att den ligger kring 10%.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Sabbe skrev: 05 jun 2024 19:34
Elon Musk says... :roll:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

"We are getting to a point where once the bugs are fixed everything works" brukar jag också ofta säga om min kod :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sedan kan man fråga sig hur många olyckor det blir på en flotta på 5M bilar med en MTBF på ca en gång per år. jag får det till 13600 per dag... Hej Matematik! Låter det acceptabelt eller säkrare än en människa?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 06 jun 2024 02:14

Sedan kan man fråga sig hur många olyckor det blir på en flotta på 5M bilar med en MTBF på ca en gång per år. jag får det till 13600 per dag... Hej Matematik! Låter det acceptabelt eller säkrare än en människa?
Intervention <> olycka, men det är jag säker på att du är fullt medveten om.

Jag hittar inte någon statistik på "operator intervention" för Waymo, men Cruise förlitade sig tydligen på "human assistance" var 4:e till 5:e mile :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev: 06 jun 2024 09:04

Jag hittar inte någon statistik på "operator intervention" för Waymo, men Cruise förlitade sig tydligen på "human assistance" var 4:e till 5:e mile :shock:

/fth
Jag kanske har missförstått hur Waymo gör men jag trodde att de inte har operator interventions utan att operatörerna agerar först i efterhand när bilen stannat och bett om beslutsstöd?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Billq

Inlägg av Billq »

HerrNilsson skrev: 05 jun 2024 12:45
Har Tesla-aktier hos Avanza. Men varken hos Avanza eller hos https://ir.tesla.com/shareholders/vote# ... er-brokers så hittar jag någon information om hur jag gör för att rösta. Jag har inte fått något mail från Avanza i frågan.

Nån som har koll?
Logga in på Avanza kolla på dina meddelande så ska det finnas en länk till hur du använder dina aktier för att rösta.
Jag fick mitt meddelande 20maj, antar att alla som ägde tesla aktier den 16/4 2024 hos Avanza fått detta meddelande.
Du har fram till den 11e
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Menar du att en förare kommer att sitta som en hök och övervaka ett system som gör ett fel om året? Inte troligt att det är så, baserat på forskning om hur människor funkar (automation complacency).
Maw skrev: 06 jun 2024 09:33
Jag kanske har missförstått hur Waymo gör men jag trodde att de inte har operator interventions utan att operatörerna agerar först i efterhand när bilen stannat och bett om beslutsstöd?
Nej du har inte missförstått. Remote Assistance är inte en funktion som förhindrar olyckor. Det klarar Waymo-systemet själv.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Gali skräder inte orden! :D

Men visst, en NEJ-röst blir en röst på Blackrock och andra stora advisory firms och investment firms som enbart vill sko sig själva i detta. Det blir också en röst som indirekt ger tummen upp till en Delaware-domare med tydlig politisk agenda som rivit upp ett 6 år gammalt beslut från aktieägarna. Helt galet i sig.

Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

HerrNilsson skrev: 06 jun 2024 11:39
Gali skräder inte orden! :D

Men visst, en NEJ-röst blir en röst på Blackrock och andra stora advisory firms och investment firms som enbart vill sko sig själva i detta. Det blir också en röst som indirekt ger tummen upp till en Delaware-domare med tydlig politisk agenda som rivit upp ett 6 år gammalt beslut från aktieägarna. Helt galet i sig.
Kan du utveckla hur Delaware Court of Chancery "har en politisk agenda"? Deras enda agenda är att skydda aktieägare.

Hur "skor sig" "Blackrock och andra stora advisory firms" på att rösta emot?
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Xanthopteryx

Inlägg av Xanthopteryx »

/fth
Waymo har distansoperatörer som agerar när bilen ber om hjälp.
Det finns en bra förklaring på Waymos blogg.
Till exempel kan bilen ringa hem och säga:
"Nu är jag osäker på hur jag skall hantera den här situationen. Skall jag A: Stå kvar. B: Köra vänster. C: Köra höger."
Operatören väljer ett alternativ och bilen utför.
Om bilen godkänner att det utförs. Trafikmiljön ändras ju kontinuerligt så den kommer fortfarande att fatta beslut själv om och när den skall köra.
Operatören kan även hjälpa bilen genom att plotta en rutt. Det vill säga enkelt markera att "Kör upp på den här privata uppfarten för att komma runt blockeringen" varvid bilen kommer att göra det. Om bilen anser att det går att göra säkert.
Ni vet, sådär som vi människor ibland behöver göra. Kanske köra upp lite på en trottoar för att underlätta ett möte eller komma runt ett problem på vägen.

Men. Bilen kör alltså själv. Bilen väjer för saker. Bilen agerar. Ingen människa sitter och gör detta.
Människan är bara där som rådgivare när bilen ber om hjälp.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev: 10 jun 2024 12:58
Undrar just hur rösträkningen går till.. är det Elon som ”räknar” rösterna och avgör resultatet?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Oljefonden röstade nej 2018 så att de säger "nei" nu med är väl både logiskt och konsekvent?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Maw skrev: 10 jun 2024 14:35
Undrar just hur rösträkningen går till.. är det Elon som ”räknar” rösterna och avgör resultatet?
Seriöst? :roll:

/fth
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev: 10 jun 2024 15:58

/fth
Säkert seriöst.

För om man i vartannan inlägg insinuerar att Elon är ond och Tesla dåligt, utan att säga det rakt ut, så kan man säkert tro att det är så.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
backe

Inlägg av backe »

Nicke Nyfiken skrev: 10 jun 2024 16:18

/fth
Säkert seriöst.

För om man i vartannan inlägg insinuerar att Elon är ond och Tesla dåligt, utan att säga det rakt ut, så kan man säkert tro att det är så.
Om man ska vara seriös, brukar inte omröstningar vara slutna och räkning/oublicering ske när tiden för att lägga sin röst har passerat? Känns märkligt att Elon använder sig av lagda röster för att försöka styra opinionen?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

/fth
Är det som Elon skriver och gör seriöst tycker du? Är det lämpligt att han har insyn eller kanske ännu värre kontroll över röstandet medan det pågår?

VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

backe skrev: 10 jun 2024 16:38
Om man ska vara seriös, brukar inte omröstningar vara slutna och räkning/oublicering ske när tiden för att lägga sin röst har passerat? Känns märkligt att Elon använder sig av lagda röster för att försöka styra opinionen?
Håller helt med, ett företag bestämmer väl iofs själv om dom vill publicera resultaten löpande, det är ju inget regeringsval, men att så uppenbart använda inlämnade röster för att påverka utfallet är ju högst tveksamt, även om det sannolikt inte är olagligt.

Det var dock den absurda tanken att Elon själv skulle sitta och styra och ställa över rösträkning och utfall på klassiskt Sovjet-manér utan att SEC, styrelse etc skulle ha åsikter om detta som jag kommenterade.

/fth
backe

Inlägg av backe »

fth skrev: 10 jun 2024 16:49
backe skrev: 10 jun 2024 16:38
Håller helt med, ett företag bestämmer väl iofs själv om dom vill publicera resultaten löpande, det är ju inget regeringsval, men att så uppenbart använda inlämnade röster för att påverka utfallet är ju högst tveksamt, även om det sannolikt inte är olagligt.

Det var dock den absurda tanken att Elon själv skulle sitta och styra och ställa över rösträkning och utfall på klassiskt Sovjet-manér utan att SEC, styrelse etc skulle ha åsikter om detta som jag kommenterade.

/fth
Jag tror inte heller att Elon fuskar med själva rösterna, där är man för rädd att det ska ogiltigförklaras troligen. Men som sagt, ändå ett lite oseriöst intryck av detta även om det är legalt.
Teslakalle99

Inlägg av Teslakalle99 »

Teslakalle99 skrev: 02 jun 2024 08:57
Rösta på Tesla-stämman hos Swedbank/Sparbanken Skåne

Har någon med aktiedepå i Swedbank/Sparbanken Skåne (de har samma admin system för depå) lyckats rösta på stämman? Jag har pratat med kundtjänst under en veckas tid och lämna massa uppgifter men kommer ingen vart. Jag fick dock reda på att det skall kosta 1 000:- att kunna röst men ännu så länge har jag inte fått underlag för att gå vidare...

Jämfört med Avanza och Nordnet så verkar Swedbank/Sparbanken Skåne ha extremt dålig koll...
Efter mycket kommunikation fram och tillbaka så fick jag till slut ett kontrollnummer och en länk och kunde rösta! Slutet gott - allting gott...
Skriv svar