Tack Tibor!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Kriper

Tack Tibor!

Inlägg av Kriper »

Hey! Postade en kritisk dump om att Elon beter sig rasistiskt. Fick stöd i två svar. Sedan är inlägget bortplockat. :roll:
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tack Tibor!

Inlägg av TiborBlomhall »

Diskussioner om kriget i Ukraina hänvisas till andra forum.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Är diskussioner om Elons stöd till AfD ok? Eller hans nyligen återupptagna vurmande för Trump?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Borderline. Har egentligen inget med elbilar eller Tesla att göra förutom att det handlar om företagets VD.

Har dålig erfarenhet av tidigare liknande diskussioner. Otroligt svårt att hålla dem från att driva iväg till diskussioner om utrikespolitik, Putin, konspirationsteorier och andra för vårt elbilsforum ovidkommande ämnen.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Man skulle kunna argumentera för att Elon Musk är lika djupt förknippad med Tesla som Steve Jobs var med Apple. Jobs var också väldigt speciell och hade en liknande maktposition i "sitt" (aktieägarnas) företag.

Att Ukrainakriget eller AfP tas upp på ett Teslaforum är inte för att forummedlemmarna börjat nyttja forumet för allehanda vardagsdiskussioner utan för att företagets ansikte utåt tagit upp ämnet. Vad Elon gör kan påverka hur företaget Tesla uppfattas och därmed oss som bilägare. Mannen nämns trots allt ofta i pressen. Det kan även ses som konsumentupplysning på samma sätt som tips om hur man minskar degraderingen eller hur pass bra eller dåligt det egentligen funkar med blinkersknappar istf spak. Något folk kan väga in vid sitt nästa bilköp, eller välja att inte alls väga in.

Hade detta varit ett forum för tex volkswagens elbilar istället för Teslas hade jag förstått det ovidkommande att diskutera Elon Musks mer eller mindre genomtänkta uttalanden, men nu blir det som att förbjuda Jobs-diskussioner på Appleforum. Lite konstigt.
Har dock förståelse för att det blir jobbigt att moderera, och respekterar att det är forumets ägare som bestämmer vilka ämnen som får tas upp.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Kriper

Inlägg av Kriper »

Att påtala att Elon, genom sitt inlägg, indirekt ger sitt stöd till Putins invasion av Ukraina, kan utgöra ett hot mot Tesla som företag ses av moderatorn som ett problem. Flera stora pensionsfonder diskuterar nu att sluta investera i företaget. Om ni tror att Elons högerradikalisering inte kommer att påverka hans ställning är ni mer än lovligt naiva. Jag var tidigare imponerad av Musk och han inspirerade mig till att avsluta mitt fossilberoende och köpa min första Tesla 2017. Nu efter att han förvärvat Twitter där han hänger och själv bidrar till "free speech" genom en mängd tveksamma inlägg, så har jag helt tappat tilltron till honom. Jag är ledsen, förtvilad och besviken över hans transformation från vettig elbilspionjär till putinkramande trumpist.

Men för all del Tibor, du kan plocka bort den här tråden också, om den inte passar på forumet.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

OK. Jag har återställt inlägget och relevant kommentar (inte de 16 som omedelbart började diskutera kriget i Ukraina) och lagt dem i tråden om Elon viewtopic.php?p=800707#p800707
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

TiborBlomhall skrev: 12 jun 2024 09:07
OK. Jag har återställt inlägget och relevant kommentar (inte de 16 som omedelbart började diskutera kriget i Ukraina) och lagt dem i tråden om Elon viewtopic.php?p=800707#p800707
Då hoppas jag att det är OK att diskutera Kina och CCPs politik, då det är direkt kopplat till elbilar, och även direkt till Tesla som tillverkar massor av våra elbilar där (inklusive M3), om det skall vara konsekvent censur/filtrering i forumet.

Är även direkt kopplat till Elon, då Elon uttalar sitt stöd för diktaturen och CCP (precis som han uttalar eventuellt stöd för AfD).

Att kriget i Ukraina är OT köper jag däremot.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev: 12 jun 2024 10:04
Då hoppas jag att det är OK att diskutera Kina och CCP, då det är direkt kopplat till elbilar, och även direkt till Tesla som tillverkar massor av våra elbilar där (inklusive M3), om det skall vara konsekvent censur/filtrering i forumet.

Är även direkt kopplat till Elon, då Elon uttalar sitt stöd för diktaturen och CCP (precis som han uttalar eventuellt stöd för AfD). [...
Det har det ju varit hittills. Se t.ex:

viewtopic.php?t=33375&start=350
viewtopic.php?t=32139
viewtopic.php?t=12045
viewtopic.php?t=33317
viewtopic.php?t=32008
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

Stort att kunna ändra åsikt.
Inte många som klarar av det längre.
MYP
X90d
Skriv svar