Hur var det man låste upp laddsladden
Moderator: Redaktion
Re: Hur var det man låste upp laddsladden
Vad ni krånglar. Med en Apple Watch är det bara 2 tryck på klockan för att låsa upp laddporten/trunk/frunk/dra en brakare. Klockan vet man dessutom var den är till skillnad från mobil/FOB som inte sällan kräver en hel del grävande för att hitta. Kan ibland ta ett par sekunder innan upplåsning så jag brukar göra de 2 trycken på klockan i samband med att jag drar på mig skorna i hallen, så är laddporten upplåst när man når bilen 10-15 sekunder senare.
Tyvärr har Tesla ingen egen app för AW.
Själv kör jag med Watch for Tesla.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Precis, Watch for Tesla. Har funnits länge och fungerar bra, känns som en självklarhet. Enormt omaka att behöva dra upp och fippla med mobilen som det är stor risk att man tappar i backen dessutom, kan bli dyrt.
Känns visserligen idiotiskt att jag skulle behöva köpa till diverse prylar för att kunna använda en av fordonets mest basala funktioner
.

Detta. Guld för att öppna bakluckan när man handlat och inget strul med laddkabeln.Gustafsson skrev: ↑07 jun 2024 09:24Man kan också köp en FOB föstås. Vet att många inte gillar det, men den är rätt praktisk när det ska öppnas frunk, baklucka och laddlucka. Dessutom behöver man inte ha appen igång.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Letalis
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/roger897563
- Kontakt:
Och för oss som inte frukt produkter?Broeken skrev: ↑12 jun 2024 11:30Vad ni krånglar. Med en Apple Watch är det bara 2 tryck på klockan för att låsa upp laddporten/trunk/frunk/dra en brakare. Klockan vet man dessutom var den är till skillnad från mobil/FOB som inte sällan kräver en hel del grävande för att hitta. Kan ibland ta ett par sekunder innan upplåsning så jag brukar göra de 2 trycken på klockan i samband med att jag drar på mig skorna i hallen, så är laddporten upplåst när man når bilen 10-15 sekunder senare.
Jag hade gärna sett att man kunde lägga lås upp laddporten i notis fältet på Android.
Kan man ställa in så att den låser upp laddporten automatiskt?
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021
Model Y LR 2024
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Laddporten är upplåst när bilen är upplåst. Problemet är att stoppa laddning och släppa kabeln när man laddar.
Jag köpte en Metron-kabel med knapp till min Easee så var problemet löst. Köpte i samband med boxinstallation så den kostade "bara" 2000 kr tack vare bidrag från NVV, men det är ju ändå löjligt dyrt.
Nu är det bara när jag AC-laddar borta som det är lite bökigt och det är inte många gånger på ett år, så det får jag leva med.
Jag köpte en Metron-kabel med knapp till min Easee så var problemet löst. Köpte i samband med boxinstallation så den kostade "bara" 2000 kr tack vare bidrag från NVV, men det är ju ändå löjligt dyrt.
Nu är det bara när jag AC-laddar borta som det är lite bökigt och det är inte många gånger på ett år, så det får jag leva med.
Model Y LR AWD 2022
Och jag som tycker det är krångligt att stoppa ner handen i fickan och trycka på låsa upp knappen på foben för att stoppa laddningen och låsa upp handsken på min Kia
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det håller jag verkligen med om. Den funktionalitet som S3XY buttons (både via knapparna och via funktioner som man ställer in i commandern) borde vara standard på bilen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Har också metronkabeln till min Easee box. Otroligt bra och smidig lösning. Kabeln är ju också smalare och mjukare än den som följde med bilen och längden kan anpassas vid beställning så man får den längd man behöver. Perfekt att på vintern kunna ta in kabeln och tina upp den om det samlas is/snö på den.jonasl skrev: ↑13 jun 2024 09:28Laddporten är upplåst när bilen är upplåst. Problemet är att stoppa laddning och släppa kabeln när man laddar.
Model S 2023 MSM/svart
Jag gillar också FOB. Helt överlägset mest pålitliga lösningen. Bara att hålla in bakluckeknappen på FOB:en så avbryts laddningen. Hade mobilen tidigare och det funkade kanske i 50% av fallen att låsa upp dörren när man kom till bilen. FOB:en kan man ha i jeansfickan och trycka på utanpå om inte bildörren öppnar sig.juristen skrev: ↑12 jun 2024 14:30Detta. Guld för att öppna bakluckan när man handlat och inget strul med laddkabeln.Gustafsson skrev: ↑07 jun 2024 09:24Man kan också köp en FOB föstås. Vet att många inte gillar det, men den är rätt praktisk när det ska öppnas frunk, baklucka och laddlucka. Dessutom behöver man inte ha appen igång.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Japp. Jag har en 10 meters kabel, antingen kör jag in bilen i carporten (boxen sitter längst fram) och då är den upphängd precis vid uttaget. Eller så backar jag mot porten, då räcker den perfekt ut till laddportenfnurra skrev: ↑13 jun 2024 11:03Har också metronkabeln till min Easee box. Otroligt bra och smidig lösning. Kabeln är ju också smalare och mjukare än den som följde med bilen och längden kan anpassas vid beställning så man får den längd man behöver. Perfekt att på vintern kunna ta in kabeln och tina upp den om det samlas is/snö på den.
I 9 fall av 10 behöver man undanta appen från strömsparfunktioner när man har sådana problem. En del telefontillverkare stänger ner appar väldigt aggressivt och då får man sådana problem. För min del fungerar det till 100%. En extra pryl är inget alternativ, jag gillar att släpa på så lite saker som möjligt.JayLar skrev: ↑13 jun 2024 11:19Jag gillar också FOB. Helt överlägset mest pålitliga lösningen. Bara att hålla in bakluckeknappen på FOB:en så avbryts laddningen. Hade mobilen tidigare och det funkade kanske i 50% av fallen att låsa upp dörren när man kom till bilen. FOB:en kan man ha i jeansfickan och trycka på utanpå om inte bildörren öppnar sig.
Model Y LR AWD 2022