Ni som har leverans sent i juni, har ni fått något datum än?
Nix. Beräknad leverans står fortfarande listad som "sent i Juni" även om jag i veckan fick mail om att bilen ankommit till Sverige och skulle förberedas för kundleverans.
(Ja, jag kunde inte heller motstå det mycket förmånliga privatleasingerbjudandet.)
+1 på den. Satt och vilade på köpknappen när det fanns 3 färger av SR SM kvar. Sedan rökt de fort och nu blev det en LR SM.
Skulle köpt en M3 men nu blev det såhär, inte ens provkört Polestar vi får se hur omdömet blir. Leasingkostnaden över 3 år motsvarar 32% värdeminskning. Inte illa…
Nästan exakt samma historia här faktiskt. Haft ögonen på M3 ett par år och följt med marknaden där. Inte heller provkört P2 då den tidigare framstått som lite väl dyr för min smak.
Efter att däremot både ha kört och ägt ett ganska stort antal olika Volvo så vågar jag ändå ta chansningen. Gillar alltifrån design och säkerhetstänk till kvalitetskänsla och förarmiljö. Har svårt att tro en P2 skulle upplevas som särskilt mycket annorlunda. (Förutom det uppenbara i att det är en elbil då förstås.)
Nu håller vi tummarna för snabb leverans och nöjda förare!
Lite samma här, har kikat en del på M3, MY och ID4 men hade väl i princip bestämt mig för en begagnad P2 LRDM. Men så kom privatleasingerbjudandet så då var det inte så mycket att fundera på
Jag har beräknad leverans "tidigt i juni" och fick besked i fredags att bilen är i Sverige ganska så snart.
Enligt supporten är tidigt i juni = 1-15:e, sent ja andra halvan av månaden så vi får se exakt vilka datum det blir.
Jag fick förslag på leverans 26/6, inte helt sugen på att betala förmån för 30 dagar när det är 5 dagar kvar av månaden. Blev dålig stämning när jag sa att jag då vill ha den i juli för ”priset gäller för leverans i Q2”. Det står ingenstans i mina papper och man kan för samma pris boka en bil som kommer tidigt i augusti så det känns inte som en vettig motivering. Ska jag hämta ut den i slutet av juni får dom allt bjuda till en hel del, typ slänga med en dragkrok för halva priset eller något…
Jag fick förslag på leverans 26/6, inte helt sugen på att betala förmån för 30 dagar när det är 5 dagar kvar av månaden. Blev dålig stämning när jag sa att jag då vill ha den i juli för ”priset gäller för leverans i Q2”. Det står ingenstans i mina papper och man kan för samma pris boka en bil som kommer tidigt i augusti så det känns inte som en vettig motivering. Ska jag hämta ut den i slutet av juni får dom allt bjuda till en hel del, typ slänga med en dragkrok för halva priset eller något…
Jag antar att så inte blir fallet för privatleasing? Startdatum på avtalet anges till 2024-07-01 medan jag har leveransdatum några dagar innan månadsskiftet i slutet av juni.
Jag antar att så inte blir fallet för privatleasing? Startdatum på avtalet anges till 2024-07-01 medan jag har leveransdatum några dagar innan månadsskiftet i slutet av juni.
Efter lite lagom dålig stämning och samtal med 4 olika människor från polestar har jag nu leverans bokad 2/7. Hyfsat värdelöst att bara Volvo Cars i Kista lämnar ut polestar, men det får man väl leva med.
Efter lite lagom dålig stämning och samtal med 4 olika människor från polestar har jag nu leverans bokad 2/7. Hyfsat värdelöst att bara Volvo Cars i Kista lämnar ut polestar, men det får man väl leva med.
Jag hämtade min i Upplands-Väsby.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag börjar seriöst ledsna på Polestar nu. Allt fixat äntligen, så ska jag signera finansieringsavtalet. Det går bara med de som tecknar firman vilket hämtas från Bolagsverket. Herregud, ska jag leta upp två i styrelsen på bolaget för att signera? Jag har rätt att signa upp till 1M SEK om året, min chef (VD) mycket mer, men ingen av oss tecknar ju firman så som Polestar vill ha det… helt sinnessjukt
Jag börjar seriöst ledsna på Polestar nu. Allt fixat äntligen, så ska jag signera finansieringsavtalet. Det går bara med de som tecknar firman vilket hämtas från Bolagsverket. Herregud, ska jag leta upp två i styrelsen på bolaget för att signera? Jag har rätt att signa upp till 1M SEK om året, min chef (VD) mycket mer, men ingen av oss tecknar ju firman så som Polestar vill ha det… helt sinnessjukt
När jag jobbade på ett multinationellt företag hade vi en särskild avdelning som hanterade tjänstebilarna just på grund av denna typ av komplikationer. Vad som ställer till det är Bolagsordningen där rätten att teckna företaget finns beskriven. Finns en VD-instruktion som berör firmatecknandet?
Kan Ni skicka över en delegationsordning som beskriver teckningsrätten för t ex Er VD kan det fungera, likaså om det är angivet att denne har mandat att teckna avtal för den löpande verksamheten.
Lycka till i alla fall:)
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Låter väl rimligt. Bara firmatecknare som kan signa. Vilka attestregler ni har internt känner ju inte Polestar till.
Just av denna anledning har man ju dokument som beskriver detta, vilka jag också erbjudit Ziklo bank, men det spelade ingen roll. Firman tecknas av styrelsen två i förening, men givetvis har VD med flera rätt att teckna det som behövs för löpande verksamhet.
Låter väl rimligt. Bara firmatecknare som kan signa. Vilka attestregler ni har internt känner ju inte Polestar till.
Just av denna anledning har man ju dokument som beskriver detta, vilka jag också erbjudit Ziklo bank, men det spelade ingen roll. Firman tecknas av styrelsen två i förening, men givetvis har VD med flera rätt att teckna det som behövs för löpande verksamhet.
Menar du att Ziklo inte godkänner en korrekt utställd fullmakt? Det låter märkligt och lite överraskande.
Lite som på den gamla goda tiden när man hämtade Teslorna i Väsby/Infra city
Lite coolt att hämta bil där men mindre coolt när man skulle göra nåt på bilen i verkstaden
som ju också var den enda där (i samma lokaler som leveranser för er nyare som undrar), vi har
typ 26 mil dit (och ”bara” 21 mil nu till Uppsala för sånt som inte rangers tar då ).
Lite som på den gamla goda tiden när man hämtade Teslorna i Väsby/Infra city
Lite coolt att hämta bil där men mindre coolt när man skulle göra nåt på bilen i verkstaden
som ju också var den enda där (i samma lokaler som leveranser för er nyare som undrar), vi har
typ 26 mil dit (och ”bara” 21 mil nu till Uppsala för sånt som inte rangers tar då ).
Fördelen där med Polestar är ju att även om man får hämta på rätt få ställen så kan man göra Service på nästan vilken Volvo-verkstad som helst i landet.
En timme tar det för att dom ska utbilda dig i hur den funkar och hur man laddar. Höll på att bli tokig på min leverans i Gbg.
Man kan ju helt styra det själv. Min genomgång tog kring 25-30 min då jag redan kan det mesta, det vi gjorde var bl.a att fixa så att appen är synkad mot bilen, fixa så mobilen funkar som digital nyckel, logga in alla konton och installera lite av mina vanliga appar o bilen (Google, Spotify, Storytel, m.fl).
Sen en ordentlig genomgång där jag kollade så det inte fanns några transportskador. Gick igenom beställningen också så att allt fanns med. (Det gjorde det inte, de hade missat lägga in de extra gummimattorna jag beställt så det fixades innan jag åkte också.)
Tiden är ju helt upp till en själv och hur mycket man kan eller vill veta om bilen samt om man vill kolla så att allt är okej.
En timme tar det för att dom ska utbilda dig i hur den funkar och hur man laddar. Höll på att bli tokig på min leverans i Gbg.
Det är ju bara och säga att man har bråttom och måste iväg.
Dom vill naturligtvis inte lägga en sekund mer än nödvändigt på dig när bilen väl är såld.
Det var massor med frågor om jag visste hur man laddar på väg hem till Stockholm och grejer så ja, det var inte direkt så att dom släppte det direkt. Fick ner det till 25min men det var nog 20min mer än jag behövde.
En timme att lämna över en bil… är tanken att få kunden att känna sig som en del av någon slags ”premiumupplevelse” eller vad? En kvart tycker jag brukar vara lagom. Kolla så att allt stämmer, någon underskrift och så iväg.
Å andra sidan kanske det är bra att sätta av tid till de bland oss som varken har erfarenhet av elbilar eller vet hur man parar ihop sin smartphone med andra enheter. Denna målgrupp uppskattar säkert att känna sig både sedda och grundligt omhändertagna.
När vi ändå är inne på ämnet leverans. Brukar P2orna levereras fulladdade eller ska man inte räkna med mer än kanske 30-40% SoC?
En timme att lämna över en bil… är tanken att få kunden att känna sig som en del av någon slags ”premiumupplevelse” eller vad? En kvart tycker jag brukar vara lagom. Kolla så att allt stämmer, någon underskrift och så iväg.
Å andra sidan kanske det är bra att sätta av tid till de bland oss som varken har erfarenhet av elbilar eller vet hur man parar ihop sin smartphone med andra enheter. Denna målgrupp uppskattar säkert att känna sig både sedda och grundligt omhändertagna.
När vi ändå är inne på ämnet leverans. Brukar P2orna levereras fulladdade eller ska man inte räkna med mer än kanske 30-40% SoC?
De levereras ofta fulladdad eller i närheten av fulladdade. Laddaren brukar sitta i när man hämtar, de har troligen kopplat i den nån timme innan för att ladda upp de där sista procenten. Båda gångerna jag hämtat har det varit på 100%.
När jag hämtade min så hade de missat att ladda helt, tror den hunnit upp i ca 50% när jag lämnade men då erbjöd de sig att betala för en snabbladdning istället
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)