I dag för 10 år sedan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

I dag för 10 år sedan

Inlägg av Delta »

I dag för 10 år sedan ankom min första Silverfärgade Tesla MS 85 performance på flatbädd från Köpenhamn.

Vid den tidpunkten fanns i Sverige:
  • <200 teslor registrerade
  • 0 SC
  • 0 SUC
  • 0 Försäljningsställen
Bilen var bakhjulsdriven och hade 150 l frunk. 22kW ombordladdare. Ingen AP. Gammaldags farthållare. Plåttak och spiralfjädrar.
Regnummer EKZ831, mäterställning enligt Car.info vid senaste besiktning 53600 mil.

2017 såldes den med 12200 mil på mätaren och ersattes av min nuvarande MS90D som har gått 24561 mil. Tänker behålla denna så länge som den rullar. Gratis SuC de senaste 10 åren.

Tänker fortsätta med detta märke. :D :D :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: I dag för 10 år sedan

Inlägg av Pontus »

Kul info och grattis.

Det är nästan på dagen för mig (4 juni) som det 9 år sen min 85D kom men jag fick hämta den från SC i Upplands väsby men den stod under ett skynke :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Ligger själva i höst på 10-års strecket av första Teslan men betydligt lättare då... jag hämtade den i Stockholm och kunde på vägen hem ladda i Ödeshög, Toftaholm jo Lödde fanns också som gjorde mig intresserad av Tesla.

Men med alla dessa 0-or hur vågade man?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Jag hämtade min första Tesla (S 75D) för 7 år sen om några veckor. Då fanns Lödde, Arboga, Ödeshög, Sollentuna, Gävle Bro, Toftaholm, Sillekrog... Så det funkade bra redan från start.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

9år sen jag hämtade MS85 med bakhjulsdrift och första generation AP. Vilken övergång det var från Volvo XC70 diesel den gången :D Hade den i nästan 2år och körde 5000mil, sen sålde jag den till samma pris som jag köpte den för :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Innan jag ger mitt bidrag vill jag bara visa vad jag associerar till när jag läser den här tråden:

Jag kan ju inte skryta med att ha kört Tesla särskilt länge men jag hittade till den här sidan hösten 2015 och för snart 8½ år sedan hämtade jag ut min Zoe som hade 22 kWh batteri och enbart 22 kW AC-laddning. Jag körde från början lite då och då Nyköping-Malmö och det var inte så lätt med laddare. Första ggn jag åkte sträckan var mitt första laddstopp på dåvarande Clevers laddare på OKQ8 vid Brahehus . För att klara de 15 milen på en full laddning låg jag och körde 70 på E4. Senare hittade jag en gratis 22 kW-laddare vid kommunhuset i Ödeshög, vilket blev mitt vattenhål. Snart hittade jag till fler gratisladdare, bl.a. i Jönköping, Värnamo och Markaryd. På så sätt var det bra, för laddkostnaden blev minimal, men resan tog c:a 10 timmar. Nu, med Y:n, gör vi den på dryga 5 utan att överskrida hastighetsgränsen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jerker skrev: 14 jun 2024 09:39
Innan jag ger mitt bidrag vill jag bara visa vad jag associerar till när jag läser den här tråden:

Jag kan ju inte skryta med att ha kört Tesla särskilt länge men jag hittade till den här sidan hösten 2015 och för snart 8½ år sedan hämtade jag ut min Zoe som hade 22 kWh batteri och enbart 22 kW AC-laddning. Jag körde från början lite då och då Nyköping-Malmö och det var inte så lätt med laddare. Första ggn jag åkte sträckan var mitt första laddstopp på dåvarande Clevers laddare på OKQ8 vid Brahehus . För att klara de 15 milen på en full laddning låg jag och körde 70 på E4. Senare hittade jag en gratis 22 kW-laddare vid kommunhuset i Ödeshög, vilket blev mitt vattenhål. Snart hittade jag till fler gratisladdare, bl.a. i Jönköping, Värnamo och Markaryd. På så sätt var det bra, för laddkostnaden blev minimal, men resan tog c:a 10 timmar. Nu, med Y:n, gör vi den på dryga 5 utan att överskrida hastighetsgränsen.
Jag har gjort omvänd resa. Startade med Tesla, men kör nu Zoe med 22kw och ingen CCS. Har upptäckt att det funkar fint för mina behov. 🤷‍♂️
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

8 år sedan hämtade jag min S60D ny i Upplands Väsby.
Känslan att ljudlöst glida ut från service centret var magisk.
Vilken bil! Mörkgrå, svart innertak, öppningsbart soltak.
Den är saknad även om min grå M3 från 2022 är en mycket bättre elbil var komforten, utseendet och bagageutrymmet svårslaget.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Jerka

Inlägg av Jerka »

Vid ungefär den tiden läste jag denna serie och blev såld på tanken med elbilar:

https://theoatmeal.com/comics/tesla_model_s

Då var problemet att elbilar var dyra och jag inte hade råd.

Nu är problemet fortfarande att jag inte har råd. :( Men min nästa bil ska bli en elbil!
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

MangeT skrev: 14 jun 2024 11:12
8 år sedan hämtade jag min S60D ny i Upplands Väsby.
Känslan att ljudlöst glida ut från service centret var magisk.
Vilken bil! Mörkgrå, svart innertak, öppningsbart soltak.
Den är saknad även om min grå M3 från 2022 är en mycket bättre elbil var komforten, utseendet och bagageutrymmet svårslaget.
Är inte komfort, utseende och utrymmen vitala delar av en "bra bil"? Ibland undrar jag vad folk menar med "bra bil". Att den inte går sönder? Körde alla Toyota innan eller? ;)
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Verdi_ skrev: 14 jun 2024 13:44
nte komfort, utseende och utrymmen vitala delar av en "bra bil"? Ibland undrar jag vad folk menar med "bra bil". Att den inte går sönder? Körde alla Toyota innan eller? ;)
Jo, men min M3LR är en mycket bättre elbil och tillräckligt bra på resten för mig. Tycker designen på M3 är snygg men inte lika snygg som en S. Däremot kan jag fortfarande inte förlika mig med utseendet på Y. Speciellt från sidan är taklinjen så rund att det blir lite för mycket Alhgrens bilar över den men den är ju klart mer praktisk.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

MangeT skrev: 14 jun 2024 14:49
Är inte komfort, utseende och utrymmen vitala delar av en "bra bil"? Ibland undrar jag vad folk menar med "bra bil". Att den inte går sönder? Körde alla Toyota innan eller? ;)
Jo, men min M3LR är en mycket bättre elbil och tillräckligt bra på resten för mig. Tycker designen på M3 är snygg men inte lika snygg som en S. Däremot kan jag fortfarande inte förlika mig med utseendet på Y. Speciellt från sidan är taklinjen så rund att det blir lite för mycket Alhgrens bilar över den men den är ju klart mer praktisk.
Själv har jag svårt att förlika mig med att Tesla så här nästan sju år efter produktionsstarten av Model 3 inte verkar ha några planer på att börja bygga en mer praktisk version av just Model 3 med halvkombi- eller kombibaklucka... Det enda som erbjuds är Y som är en betydligt större bil. Tycker det rimmar rätt dåligt med deras mission statement.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

SwedishAdvocate skrev: 14 jun 2024 15:01
nte komfort, utseende och utrymmen vitala delar av en "bra bil"? Ibland undrar jag vad folk menar med "bra bil". Att den inte går sönder? Körde alla Toyota innan eller? ;)
Själv har jag svårt att förlika mig med att Tesla så här nästan sju år efter produktionsstarten av Model 3 inte verkar ha några planer på att börja bygga en mer praktisk version av just Model 3 med halvkombi- eller kombibaklucka... Det enda som erbjuds är Y som är en betydligt större bil. Tycker det rimmar rätt dåligt med deras mission statement.
Även om jag håller med dig i sak så är det ändå 4 st sedaner som hamnat på topp 10 i den globala försäljningsstatistiken. Så alla väljer inte bil utifrån hur praktiska de är alternativt att i hushåll med flera bilar så kan man tänka sig en sedan.

Källa:
2024-06-14 top 25.png
https://www.jato.com/resources/media-an ... g-car-2023
Tesla Model Y Performance
SwedishAdvocate

Arctic Drifter skrev: 14 jun 2024 15:18
Även om jag håller med dig i sak så är det ändå 4 st sedaner som hamnat på topp 10 i den globala försäljningsstatistiken. Så alla väljer inte bil utifrån hur praktiska de är alternativt att i hushåll med flera bilar så kan man tänka sig en sedan.

Källa:
2024-06-14 top 25.png
https://www.jato.com/resources/media-an ... g-car-2023
Och samtidigt vet vi ju inte hur en sån lista – eller en lista med enbart rena elbilar – hade sett ut ifall det funnits en version av Model 3 med med halvkombi- eller kombibaklucka. Vidare så hade väl den huvudsakliga marknaden för en sån mer praktisk version av Model 3 sannolikt varit Europa. Och då hade ju även produktion av den här versionen i Europa varit en faktor i det hela.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Den 12 juni 2014 hämtade jag ut min första model S. Vit P85. Då fanns endast pop-up butik i Täby C med Andy och Melwina, bilen blev försenad då den levererades från Danmark, fick då låna en brun P85 tills min kom.
Bilen var en revolution då för 10 år sedan och jag har sedan dess haft 8 olika Model s och kör idag en P85DL med 7-sits.
Kan säga att en del saker har blivit bättre men inte så särskilt mycket som man skulle förvänta sig på 10 års utveckling. Den stora revolutionen kom ju då. För 10-11 år sedan när Model S lanserades.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Niclas skrev: 16 jun 2024 08:40
Den 12 juni 2014 hämtade jag ut min första model S. Vit P85. Då fanns endast pop-up butik i Täby C med Andy och Melwina, bilen blev försenad då den levererades från Danmark, fick då låna en brun P85 tills min kom.
Bilen var en revolution då för 10 år sedan och jag har sedan dess haft 8 olika Model s och kör idag en P85DL med 7-sits.
Kan säga att en del saker har blivit bättre men inte så särskilt mycket som man skulle förvänta sig på 10 års utveckling. Den stora revolutionen kom ju då. För 10-11 år sedan när Model S lanserades.
Det var som sagt 9 år sedan jag fick min 85D och jämför man den med dagens S så tycker jag ändå att det hänt väldigt mycket. Kanske inte en revolution men mycket.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

I Mars 2014 hämtade vi ut våran P85, det var den 29e model S i Sverige, hade den i 9,5 år och 35300mil. Vi fick 3000:- för bilen den ersatte.
Nu har vi en model 3 Highland LR med dragkrok, otroligt vad mycket mer energieffektiv den är, inte minst när den står parkerad.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Pontus skrev: 16 jun 2024 08:53
Niclas skrev: 16 jun 2024 08:40
Det var som sagt 9 år sedan jag fick min 85D och jämför man den med dagens S så tycker jag ändå att det hänt väldigt mycket. Kanske inte en revolution men mycket.
Jag skulle vilja göra jämförelsen såhär:
Steget från ”gammal” fossilbil till när jag fick min första Tesla är faktor 1:100
Steget från en 9-10 år gammal Tesla model S till en ny Model s 2024 är faktor 1:3
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Det har de ju gjort. Kallas Model Y. Den är inte betydligt större. 3 cm längre och 7 cm bredare är inte jättemycket. Men ja, den är ca 18 cm högre dock.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

tesla.png
Jag var sugen att beställa hela 2014 men tvekade p.g.a. bakhjulsdrift. 22 sep 2014 togs beslutet att beställa trots bakhjulsdrift. Som tur var lanserades 4-hjulsdrivna 85D inom 14 dagars karensperioden som Tesla hade då, så ordern kunde läggas om som 85D.

Att sätta sig i Tesla första gången var som att sätta sig i ett rymdskepp. Otroligt mycket har hänt under dessa 10 år.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Förra veckan skulle min 85D fyllt nio år. Jag köpte den privat som ny och tanken var att den skulle överleva mig. Men en tokstolle kom i vägen och förvandlade den till skrot. Saknaden är stor men tacksamheten att vi satt i en Tesla när olyckan var framme är större.
Hemma på gården påminns jag varje dag om att jag måste göra av med diverse delar. Där finns bland annat:
- Komplett uppsättning originalfälgar utan knappt något skrapmärke med sommardäck (rullat max 1000 mil) och fungerande däcktrycksgivare .
- Skyddsöverdrag för utomhusbruk. Passar alla Model S. Bara testat den en gång.
- Dachcam (AP1)
Skicka ett pm vid ett intresse
F0E43496-99E2-4AEC-A7F3-CBE806DDB299.jpeg
Installerat 13,2 kWp solceller
SwedishAdvocate

Verdi_ skrev: 16 jun 2024 11:12
Det har de ju gjort. Kallas Model Y. Den är inte betydligt större. 3 cm längre och 7 cm bredare är inte jättemycket. Men ja, den är ca 18 cm högre dock.
Tycker inte jag. "Betydligt större" kan man ju alltid diskutera. Men precis som du själv skriver så är Y cirka 18 cm högre. Den är även ca sju centimeter bredare och har större hjul i standardutförande. Jag tycker Y är en SUV/Crossover och inte en halvkombiversion av Model 3.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

För mig är det snart 10 år sedan jag bokade provkörningen som för alltid skulle fucka mina referensramar.

Då fick man den här videon i bokningsmailet. :)

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Köpte min första MS sommaren 2015, så lite sent för att kvala in i denna tråd, men är nästan där. Läste ju test av Model S redan före 2014. Satt med handsfree och beställde hos Tesla per telefon i min dåvarande bil, en Prius laddhybrid som var rena sparbössan då skatteregler, bilersättning och kostnader gjorde att bilen gick med plus.
Det blev en 70D som jag sedan hade i tre år. Det var verkligen bil 2.0. Jämfört med idag var prestanda och räckvidd ju lite sämre, men bilen var kort sagt något helt nytt.
Prestanda ökade påtagligt med 100D 2018, kupén blev påtagligt tystare och räckvidden blev tillräcklig, den var liiite i underkant på 70D även om det funkade för långpendling redan då. Andrahandsvärdet var lysande.
Med nästa bil, 100D försvann all längtan efter Corvetter, Porschar och snabba MC, livet blev lite enklare på det viset...
Nu inne på min tredje MS, "Palladium" LR-varianten, och nu började jag ändå kolla in andra märken, främst BMW och Mercedes, men totalt sett passar MS fortfarande bäst för mig. Har visserligen inte Plaid, men tröttvarianten av S gör ju numera 1/4 milen på 10,3 s, snabbare än min gamla superbike.
Med otippat matrisljus via OTA, dragkrok, tillräckligt tyst kupé och lång räckvidd är det en rätt sjysst bil även om laddning och premium connect numera kostar pengar.
Nästa gång om X antal år får vi se vad som finns att välja på. Har 100D som andrabil och pendlar många mil med den, värdetappet gör att den numera är väldigt billig i drift, då den knappast tappar så mycket mer.
Men det blir en mindre bil nästa vända.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Fredlund
Teslaägare

Inlägg av Fredlund »

Idag för tio år sedan hade jag haft min första och ända Tesla p85 årsmodell 2013 i ett halvår. Den beställdes i Köpenhamn butik och levererade hem på lastbil men utan skyltar efter en väntetid på ca 8 månader. Den har nu gått 30 000 mil och med lite tur ytterligare några år.
I början väckte bilen mycket stort intresse och på den tiden fanns inga teslabutiker, serviceställen eller superchargers och bara någon handfull Teslor i landet.
Har nästan bara laddat på superchargers (ca 45 000 kWh) efter att Sveriges andra station öppnade i Uddevalla och gör så fortfarande, alltid utan kostnad. Detta till trots så har batteriet endast degraderats med 13% om bilens egna beräkningar stämmer. Den enda betydande försämringen är laddtid på SC som tar mer än dubbelt så lång tid mot i början.

Sneglar ibland på en model 3 eller y då jag ibland saknar dragkrok men har svårt att släppa min gamla trotjänare.
Skriv svar