Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Jag hade förväntat leveransdatum 14 - 24 men nu har de ändrat till 23 - 30. Hoppas innerligt att de skyndar på och att man blir överraskad den här veckan. Lycka till önskar jag er! Håller tummarna för snabba leveranser.
Kommer dom med mudflaps eller måste man köpa till ? Rett svår hemsidor som har för att fatta vad som ingår och ej 
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Rätt dåliga stänklappar fram ingår.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
Jag har kört med Tässlas i två år, men de är också för styva och sprätter iväg plastnitarna när det är is på dem eller om man kör mot en snövall.
Nu har jag dessa:
https://mudflaps.se/tesla-stankskydd/te ... stankskydd
Sjukt dyra, men materialet är segare och de fästs med rostfria skruvar.
Upphämtning 23/6. Gbg, MYP, blackZeel skrev: ↑14 jun 2024 19:52Verkligen. Jag har haft en del turer där jag först beställde en MYP vit, men de trodde inte jag skulle hinna få den. Lite märkligt eftersom beställningen lades 28/5. Fick en ny bil som var en lagerbil, svart MYP, tillverkad augusti 23. Bokade upphämtning men muttrade en del om att sälja gamla bilar som nya. Det visade sig att den bilen landade i Sthlm pga av fellastning på lastbil, så nu har jag en ny på väg, tillverkad 30/5-24. Fått VIN och regnr, planerad leverans 21-30. Håller tummarna att de får ihop det.Wiktork86 skrev: ↑14 jun 2024 14:21Det känns som det kan bli ett rejs för Tesla att få ut bilarna sista veckan i juni..
Pratade med Tesla idag ang. Min som är byggd 30/5 och uppskattad leverans 17-30/6.
Enligt Tesla räknas min bil anlända under midsommarhelgen och leverans veckan därpå. Jag trodde att bilen var ankommen i Sverige men så var inte fallet vad det verkar.
Är nog intensiva dagar hos Tesla som sagt![]()
Bokade precis upphämtning av min MYP Quicksilver/svart
Beställd: 26/5
Tillverkad: 11/6
Upphämtning: 20/6

Beställd: 26/5
Tillverkad: 11/6
Upphämtning: 20/6
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Kanskje dum fråga men som first timer :
Litar man blindt på iPhone Key ? Eller tar ni med er et keycard på semestern ?
Litar man blindt på iPhone Key ? Eller tar ni med er et keycard på semestern ?
- mikebike
- Teslaägare
Jag och frun har varsitt kort i våra plånböcker och de har vi med på långfärd/semester. Inte alltid hemmavid.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Jag kör bilen utan nyckelkort då jag oftast har min fru med mig på våra bilfärder (och hon har nyckelkortet i sitt mobilskal) - men det är ändå inte vidare smart.
1.) När jag åkt själv så har det hänt att min telefon krånglat och att jag fått böka med telefonen i en kvart med omstart osv innan jag kommit iväg. Givetvis händer detta när man har bråttom. Har ändå en Iphone 15 pro, så det kan hända att även nyare telefoner knasar ur. 2.) Har även hänt att telefonen nästan laddat ur, och då står man där... 3.) Pratade med en försäljare hos Tesla förra året som förklarat att om bilen inte har kontakt med molnet så funkar inte upplåsningen och att man därför måste ha nyckelkortet med sig. Enligt honom så har Teslas egna molnservice ibland legat nere. Jag vet dock inte om detta problem är på riktigt eller om det fortfarande gäller. Tycker att upplåsningen då borde vara ett problem i exemplevis parkeringsgarage eller liknande om detta stämmer.
Men i fallen 1+2 så så är nyckelkortet absolut en fördel att ha med sig utöver telefonen...
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Ok , hadde hoppats man slapp . Har ju inte haft en plånbok på sen Apple Pay kom ut 
- mikebike
- Teslaägare
3.) Jag tvivlar starkt på att bilen behöver vara uppkopplad. Jag jagar ofta i områden utan mobiltäckning och det har aldrig varit några problem att komma in i bilen där.bjornnilsson skrev: ↑20 jun 2024 08:26Jag kör bilen utan nyckelkort då jag oftast har min fru med mig på våra bilfärder (och hon har nyckelkortet i sitt mobilskal) - men det är ändå inte vidare smart.
1.) När jag åkt själv så har det hänt att min telefon krånglat och att jag fått böka med telefonen i en kvart med omstart osv innan jag kommit iväg. Givetvis händer detta när man har bråttom. Har ändå en Iphone 15 pro, så det kan hända att även nyare telefoner knasar ur. 2.) Har även hänt att telefonen nästan laddat ur, och då står man där... 3.) Pratade med en försäljare hos Tesla förra året som förklarat att om bilen inte har kontakt med molnet så funkar inte upplåsningen och att man därför måste ha nyckelkortet med sig. Enligt honom så har Teslas egna molnservice ibland legat nere. Jag vet dock inte om detta problem är på riktigt eller om det fortfarande gäller. Tycker att upplåsningen då borde vara ett problem i exemplevis parkeringsgarage eller liknande om detta stämmer.
Men i fallen 1+2 så så är nyckelkortet absolut en fördel att ha med sig utöver telefonen...
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Jag har körkortet i plånboken.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Att man behöver kontakt med molnet är helt felbjornnilsson skrev: ↑20 jun 2024 08:26Jag kör bilen utan nyckelkort då jag oftast har min fru med mig på våra bilfärder (och hon har nyckelkortet i sitt mobilskal) - men det är ändå inte vidare smart.

Testa stäng av både mobildata och wifi på telefonen så ser du att mobilnyckeln fungerar lika fint utan uppkoppling till molnet, även om du stänger av "Mobil åtkomst" i bilen så fortsätter nyckeln fungera, däremot kan du inte använda själva appen för att använda andra funktioner som justera värme, laddning osv.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Man kan lita blint på den. Har kört bara telefon sedan mars-19. Och då har jag bytt både bil och telefon flera gånger.
Har dock aldrig lyckats komma in med urladdad tel så man får hålla den laddad.
Model Y Long Range Dual Motor fyrhjulsdrift
Pearl White
19" Gemini-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Uppgraderad Autopilot
Samma här, är på min fjärde Tesla och har bara kört mobilen! Någon gång har det strulat men då var det bara att öppna appen och öppna den vägen.
Jag gillar dock att ha Tesla ”bilnyckeln” som går att köpa för att öppna bagaget lättare!
Iphone? Magsafe wallet från Apple, Teslakort-körkort-föreragskort
laddar primärt med magsafe så helst ej. skulle dok va nice om tesla implementerade carkey i apple wallet, den funkar ju när telefonen har laddat ur med.