Here we go againSwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 20:10Den här tråden handlar ju om Datordoktorns nästa bilval. Tror inte det finns någon bättre tråd om det ämnet. Forumpraxis är att inte diskutera det här ämnet i trådar som enbart handlar om en specifik bilmodell från en kinesisk tillverkare. Men det här är inte en sån tråd.roffe_s skrev: ↑17 jun 2024 11:57...] Men som vi nu konstaterat många gånger - finns bättre trådar för de diskussionernaSwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 11:17Undrar hur mycket det spelar in att Geely säljer bilar i Putins Ryssland?![]()
[...
Ja... Det kinesiska Kommunistpartiet i Militärdiktaturen har onekligen lyckats få fatt i ett rätt rejält punggrepp lite varstans... Kan tänka mig att det blir svårt med både etiken och moralen ifall lönekuvertet baseras på att etik och moral måste avgränsas bort... Här finns det ju onekligen ett riktigt rejält problem IMO...roffe_s skrev: ↑17 jun 2024 11:57Ptjaa, min vän - hur långt är ett snöre? Det finns grader i helvetet för dem som lever i den riktiga världen, inklusive statliga stöd, grader av demokrati och arbetstillfällen, insmugglade västvaror etc. Du vet väl förresten att Geely sysselsätter 43 500 löntagare i Sverige? Det blir en hel del klirr i kassan till svenska kommuner likväl som statskassan. [Min u.] [...
Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Moderator: Redaktion
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7653
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Tar tillbaka det. P-star 3 tycker jag faktiskt är rätt rejält SUV-ig.Maw skrev: ↑17 jun 2024 20:17Det var lite det jag tänkteSwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 20:15I och för sig så har det väl inte nämnts något riktigt SUV-igt i tråden...Maw skrev: ↑17 jun 2024 20:12Mindre SUV-iga än vad?SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 19:58Många på forumet verkar ju nöjda med Hyundai Ioniq 5 och Kias bilar. En Kia EV6 kanske? Ioniq 5 ska väl nyligen ha fått klart förbättrade köregenskaper. Det här var väl en grej som det fanns synpunkter på när bilen lanserades, men som jag förstått det ska det numera vara åtgärdat eller åtm. bra mkt bättre.
Alla de här tre; Mach-E, Ioniq 5 och EV6 är väl vidare lite mindre SUV-iga. De är väl rätt så mkt Crossover istället.![]()
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
På vilket sätt?SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 20:26Tar tillbaka det. P-star 3 tycker jag faktiskt är rätt rejält SUV-ig.Maw skrev: ↑17 jun 2024 20:17Det var lite det jag tänkteSwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 20:15I och för sig så har det väl inte nämnts något riktigt SUV-igt i tråden...Maw skrev: ↑17 jun 2024 20:12Mindre SUV-iga än vad?SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 19:58Många på forumet verkar ju nöjda med Hyundai Ioniq 5 och Kias bilar. En Kia EV6 kanske? Ioniq 5 ska väl nyligen ha fått klart förbättrade köregenskaper. Det här var väl en grej som det fanns synpunkter på när bilen lanserades, men som jag förstått det ska det numera vara åtgärdat eller åtm. bra mkt bättre.
Alla de här tre; Mach-E, Ioniq 5 och EV6 är väl vidare lite mindre SUV-iga. De är väl rätt så mkt Crossover istället.![]()
En rejält SUV-ig bil för mig är t ex Toyota Landcruiser. Polestar 3 är inte i närheten av det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Vet många som är nöjda med sina EV6. Hade nog hellre tagit en sådan än en kines, och hellre en sådan än någon av de större SUVarna. Gällande designen så är jag inte så förtjust i den på EV6, men å andra sidan är det inte det viktigaste för mig (jag inte något enormt fan av designen på nuvarande MY heller).SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 19:58Många på forumet verkar ju nöjda med Hyundai Ioniq 5 och Kias bilar. En Kia EV6 kanske? Ioniq 5 ska väl nyligen ha fått klart förbättrade köregenskaper. Det här var väl en grej som det fanns synpunkter på när bilen lanserades, men som jag förstått det ska det numera vara åtgärdat eller åtm. bra mkt bättre.
Alla de här tre; Mach-E, Ioniq 5 och EV6 är väl vidare lite mindre SUV-iga. De är väl rätt så mkt Crossover istället.
Helst undviker även jag själv SUV helt om det går nu när jag skall byta bil i sommar/höst, så EV6 är inte mitt val. För mig så står det nog främst mellan en ny M3P eller en beg. Taycan (för dyra nya, men rätt OK beg. priser).Datordoktorn skrev: ↑17 jun 2024 19:30Rent tekniskt har jag inget emot Polestar, tycker de verkar hävdar sig riktigt bra i olika tester så just den biten har jag inga betänkligheter runt. Deras sätt att använda utrymmena i bilen har dock inte imponerat på mig när jag sett dem. Dessutom har jag lite svårt för utseendet eftersom jag inte gillar SUVar (och ja, jag tycker Y är skitful).
Kanske möjligen nya Cupra Born VZ skulle vara intressant att testa.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Kommer det bli tull även på bilar från usa? Det skulle ju slå även på model S/X i så fall.SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 11:22I en annan tråd på forumet så spekuleras det i hur Tesla kommer göra med importtullarna på Teslas Model 3. Undrar hur det kommer bli med bilar från Geely. När kommer prishöjningen?
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7653
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Har inte hört eller sett någonting om det, så antar att den importtullen kommer förbli oförändrad.Fredrik j skrev: ↑17 jun 2024 21:13Kommer det bli tull även på bilar från usa? Det skulle ju slå även på model S/X i så fall.SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 11:22I en annan tråd på forumet så spekuleras det i hur Tesla kommer göra med importtullarna på Teslas Model 3. Undrar hur det kommer bli med bilar från Geely. När kommer prishöjningen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Vet Du - Du känner säkert till uttrycket att ”en princip är inte en princip förrän den kostar”. Så sett till etik och moral kommer det i slutändan till oss var och en som individer att ”gräva där vi står”, d v s vad var och en av oss satsar i form av monetära värden, avstår från eller prioriterar för något som vi anser gott. Men det måste kosta oss något, var och en efter sin förmåga.SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 20:10Den här tråden handlar ju om Datordoktorns nästa bilval. Tror inte det finns någon bättre tråd om det ämnet. Forumpraxis är att inte diskutera det här ämnet i trådar som enbart handlar om en specifik bilmodell från en kinesisk tillverkare. Men det här är inte en sån tråd.roffe_s skrev: ↑17 jun 2024 11:57...] Men som vi nu konstaterat många gånger - finns bättre trådar för de diskussionernaSwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 11:17Undrar hur mycket det spelar in att Geely säljer bilar i Putins Ryssland?![]()
[...
EDIT:
Gissar att det var den här tråden som roffe tänkte på:
viewtopic.php?p=732161#p732161Ja... Det kinesiska Kommunistpartiet i Militärdiktaturen har onekligen lyckats få fatt i ett rätt rejält punggrepp lite varstans... Kan tänka mig att det blir svårt med både etiken och moralen ifall lönekuvertet baseras på att etik och moral måste avgränsas bort... Här finns det ju onekligen ett riktigt rejält problem IMO...roffe_s skrev: ↑17 jun 2024 11:57Ptjaa, min vän - hur långt är ett snöre? Det finns grader i helvetet för dem som lever i den riktiga världen, inklusive statliga stöd, grader av demokrati och arbetstillfällen, insmugglade västvaror etc. Du vet väl förresten att Geely sysselsätter 43 500 löntagare i Sverige? Det blir en hel del klirr i kassan till svenska kommuner likväl som statskassan. [Min u.] [...
I Din argumentation ser jag ofta Dig argumentera och moralisera för för tvenne ting - dels en avsky mot allt kinesiskttillverkat, dels en vurm för tämligen radikala miljöåtgärder.
I all välmening - miljön är uppenbarligen inte viktigare för Dig än att Du harvar på med (om jag förstått andra rätt) en i bästa fall gasdriven Golf i stället för att i vart fall införskaffa t ex en bättre begagnad Zoe eller annan basal elbil. Eller avstår Du andra väsentliga ting för det allmännas bästa och etikens höga mål? Jag är uppriktigt nyfiken, inte på något vis aggressiv i min undran.
Men - innan vi fäktar alltför vildsint med etik- och miljömoralismens svärd i diverse forum kan det vara såväl smart som intelligent att ställa sig frågan vad jag som individ är beredd att försaka för såväl miljö som demokrati.
Är budskapet fortfarande oklart kan vi tillsammans meditera ett ögonblick över följande länk: https://www.bible.com/sv/bible/160/MAT.7.1-6.SFB98
Ha en fortsatt fin kväll
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Maw skrev: ↑17 jun 2024 20:47På vilket sätt?
En rejält SUV-ig bil för mig är t ex Toyota Landcruiser. Polestar 3 är inte i närheten av det.
Har du beställt en Polestar 3 eller är du känslomässigt anknuten till märket pga din Polestar 2?
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7653
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Så det är alltså inte sanningshalten i argumenten som betyder något, utan vem som säger det?...roffe_s skrev: ↑17 jun 2024 21:56Vet Du - Du känner säkert till uttrycket att ”en princip är inte en princip förrän den kostar”. Så sett till etik och moral kommer det i slutändan till oss var och en som individer att ”gräva där vi står”, d v s vad var och en av oss satsar i form av monetära värden, avstår från eller prioriterar för något som vi anser gott. Men det måste kosta oss något, var och en efter sin förmåga.SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 20:10Den här tråden handlar ju om Datordoktorns nästa bilval. Tror inte det finns någon bättre tråd om det ämnet. Forumpraxis är att inte diskutera det här ämnet i trådar som enbart handlar om en specifik bilmodell från en kinesisk tillverkare. Men det här är inte en sån tråd.roffe_s skrev: ↑17 jun 2024 11:57...] Men som vi nu konstaterat många gånger - finns bättre trådar för de diskussionernaSwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 11:17Undrar hur mycket det spelar in att Geely säljer bilar i Putins Ryssland?![]()
[...
EDIT:
Gissar att det var den här tråden som roffe tänkte på:
viewtopic.php?p=732161#p732161Ja... Det kinesiska Kommunistpartiet i Militärdiktaturen har onekligen lyckats få fatt i ett rätt rejält punggrepp lite varstans... Kan tänka mig att det blir svårt med både etiken och moralen ifall lönekuvertet baseras på att etik och moral måste avgränsas bort... Här finns det ju onekligen ett riktigt rejält problem IMO...roffe_s skrev: ↑17 jun 2024 11:57Ptjaa, min vän - hur långt är ett snöre? Det finns grader i helvetet för dem som lever i den riktiga världen, inklusive statliga stöd, grader av demokrati och arbetstillfällen, insmugglade västvaror etc. Du vet väl förresten att Geely sysselsätter 43 500 löntagare i Sverige? Det blir en hel del klirr i kassan till svenska kommuner likväl som statskassan. [Min u.] [...
I Din argumentation ser jag ofta Dig argumentera och moralisera för för tvenne ting - dels en avsky mot allt kinesiskttillverkat, dels en vurm för tämligen radikala miljöåtgärder.
I all välmening - miljön är uppenbarligen inte viktigare för Dig än att Du harvar på med (om jag förstått andra rätt) en i bästa fall gasdriven Golf i stället för att i vart fall införskaffa t ex en bättre begagnad Zoe eller annan basal elbil. Eller avstår Di andra väsentliga ting för det allmännas bästa och etikens höga mål? Jag är uppriktigt nyfiken, inte på något vis aggressiv i min undran.
Men - innan vi fäktar alltför vildsint med etik- och miljömoralismens svärd alltför vidlyftigt i diverse forum kan det vara såväl smart som intelligent att ställa sig frågan vad jag som individ är beredd att försaka för såväl miljö som demokrati.
Är budskapet fortfarande oklart kan vi tillsammans meditera ett ögonblick över följande länk: https://www.bible.com/sv/bible/160/MAT.7.1-6.SFB98
Ha en fortsatt fin kväll![]()
Tänk så här istället då: Tänk dig att det var någon annan än jag som framförde argumentet – som t.ex. en hypotetisk Svensson som kör en BMW i3...
Och som säkert konstaterats tidigare så finns det biltillverkare utanför Diktaturen Kina också. Och det är just det understrukna som är av vikt här. Hade Kina varit en Demokrati så hade jag varit precis lika förtjust i kinesiska bilar som vilken japansk eller koreansk elbil som helst. Och de biltillverkare som finns utanför Kina kan också bygga bilar – t.o.m bättre än vad som byggs i Kina ifall t.ex. saker som fackföreningar är viktigt...
https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2024
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Min vän - kinatråden finns för just precis vad Du just nu framför, i stället för de argument du undvek att bemöta i min post.SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 22:26Så det är alltså inte sanningshalten i argumenten som betyder något, utan vem som säger det?...roffe_s skrev: ↑17 jun 2024 21:56Vet Du - Du känner säkert till uttrycket att ”en princip är inte en princip förrän den kostar”. Så sett till etik och moral kommer det i slutändan till oss var och en som individer att ”gräva där vi står”, d v s vad var och en av oss satsar i form av monetära värden, avstår från eller prioriterar för något som vi anser gott. Men det måste kosta oss något, var och en efter sin förmåga.SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 20:10Den här tråden handlar ju om Datordoktorns nästa bilval. Tror inte det finns någon bättre tråd om det ämnet. Forumpraxis är att inte diskutera det här ämnet i trådar som enbart handlar om en specifik bilmodell från en kinesisk tillverkare. Men det här är inte en sån tråd.roffe_s skrev: ↑17 jun 2024 11:57...] Men som vi nu konstaterat många gånger - finns bättre trådar för de diskussionernaSwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 11:17
Undrar hur mycket det spelar in att Geely säljer bilar i Putins Ryssland?![]()
[...
EDIT:
Gissar att det var den här tråden som roffe tänkte på:
viewtopic.php?p=732161#p732161Ja... Det kinesiska Kommunistpartiet i Militärdiktaturen har onekligen lyckats få fatt i ett rätt rejält punggrepp lite varstans... Kan tänka mig att det blir svårt med både etiken och moralen ifall lönekuvertet baseras på att etik och moral måste avgränsas bort... Här finns det ju onekligen ett riktigt rejält problem IMO...roffe_s skrev: ↑17 jun 2024 11:57Ptjaa, min vän - hur långt är ett snöre? Det finns grader i helvetet för dem som lever i den riktiga världen, inklusive statliga stöd, grader av demokrati och arbetstillfällen, insmugglade västvaror etc. Du vet väl förresten att Geely sysselsätter 43 500 löntagare i Sverige? Det blir en hel del klirr i kassan till svenska kommuner likväl som statskassan. [Min u.] [...
I Din argumentation ser jag ofta Dig argumentera och moralisera för för tvenne ting - dels en avsky mot allt kinesiskttillverkat, dels en vurm för tämligen radikala miljöåtgärder.
I all välmening - miljön är uppenbarligen inte viktigare för Dig än att Du harvar på med (om jag förstått andra rätt) en i bästa fall gasdriven Golf i stället för att i vart fall införskaffa t ex en bättre begagnad Zoe eller annan basal elbil. Eller avstår Di andra väsentliga ting för det allmännas bästa och etikens höga mål? Jag är uppriktigt nyfiken, inte på något vis aggressiv i min undran.
Men - innan vi fäktar alltför vildsint med etik- och miljömoralismens svärd alltför vidlyftigt i diverse forum kan det vara såväl smart som intelligent att ställa sig frågan vad jag som individ är beredd att försaka för såväl miljö som demokrati.
Är budskapet fortfarande oklart kan vi tillsammans meditera ett ögonblick över följande länk: https://www.bible.com/sv/bible/160/MAT.7.1-6.SFB98
Ha en fortsatt fin kväll![]()
Tänk så här istället då: Tänk dig att det var någon annan än jag som framförde argumentet – som t.ex. en hypotetisk Svensson som kör en BMW i3...
Och som säkert konstaterats tidigare så finns det biltillverkare utanför Diktaturen Kina också. Och det är just det understrukna som är av vikt här. Hade Kina varit en Demokrati så hade jag varit precis lika förtjust i kinesiska bilar som vilken japansk eller koreansk elbil som helst. Och de biltillverkare som finns utanför Kina kan också bygga bilar – t.o.m bättre än vad som byggs i Kina ifall t.ex. saker som fackföreningar är viktigt...
https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2024
Återigen - denna tråd handlar om att en medlem vill välja en elbil.
Ha en fin kväll
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Jag har både beställt och avbeställt en Polestar 3. Nu väntar jag på en ID7 Tourer GTX som ska ersätta min Polestar 2...Verdi_ skrev: ↑17 jun 2024 22:04Maw skrev: ↑17 jun 2024 20:47På vilket sätt?SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 20:26Tar tillbaka det. P-star 3 tycker jag faktiskt är rätt rejält SUV-ig.Maw skrev: ↑17 jun 2024 20:17Det var lite det jag tänkteSwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2024 20:15
I och för sig så har det väl inte nämnts något riktigt SUV-igt i tråden...![]()
En rejält SUV-ig bil för mig är t ex Toyota Landcruiser. Polestar 3 är inte i närheten av det.
Har du beställt en Polestar 3 eller är du känslomässigt anknuten till märket pga din Polestar 2?
Är du känslomässigt anknuten till allt (det verkar var mycket) som du har åsikter om eftersom du tror att andra är det?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7653
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Här tipsas det om BMW:Datordoktorn skrev: ↑10 jun 2024 21:20Finns det någon annan bil av något fabrikat som är i närheten av Teslas självkörningsförmåga?
viewtopic.php?p=802231#p802231
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Körde Skåne till Värmland via Jönköping och jösses vad lastbilar med Teslor. Mestadels Y.
Kollar man listan(lagerbilar) med LR tvåhjulsdrift så funderar jag starkt på om inte en prissänkning kommer snart. Kanske det sista som behövs för att vi ska göra slag i saken.
Kollar man listan(lagerbilar) med LR tvåhjulsdrift så funderar jag starkt på om inte en prissänkning kommer snart. Kanske det sista som behövs för att vi ska göra slag i saken.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Min svåger ska hämta en model Y i veckan. Han bor i Göteborg men ska hämta bilen i just Jönköping. Tesla har väl övergett båt som transportsätt (på grund av blockader) och ska man förse landet med bilar via lastbil är ju Jönköping ett strategiskt val.Dreas89 skrev: ↑23 jun 2024 22:54Körde Skåne till Värmland via Jönköping och jösses vad lastbilar med Teslor. Mestadels Y.
Kollar man listan(lagerbilar) med LR tvåhjulsdrift så funderar jag starkt på om inte en prissänkning kommer snart. Kanske det sista som behövs för att vi ska göra slag i saken.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Som svar på frågan... Inte skaffa Y. Beställt en Xpeng G6. Billigare och bättre, mer utrustning och framförallt snyggare. No-brainer.
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 296
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Ännu mer osäkert 2a-handsvärde…enligt mig ful som stryk och….bättre?
Dessutom statsfinansierad kinabil…
Tesla MYLR -23
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Privatleasar, de har en väldigt bra deal just nu. Så andrahandsvärdet är garanterat.
Den är klart snyggare, både på in och utsida. yes, bara googla och läsa tester. De flesta säger att den är bättre.
Den har dessutom mycket mer utrustning.
Xpeng är inte ägda av staten.
"Xpeng G6 är ett kap
Att kalla en bil för norr om halvmiljonen billig låter fullkomligt bisarrt, men sådan är världen vi lever i idag.
Xpeng G6 erbjuder mycket bil för stålarna. En elbil byggd på 800-voltsarkitektur som känns genuint genomarbetad och kvalitativ för ‘bara’ 529 900 kronor är banne mig ett kap.
Den är även mer rationellt utformad invändigt och därav mer tillmötesgående än en Tesla Model Y.
Xpeng använder sina tech-färdigheter på precis rätt ställen vilket får produkten att framstå som modern på alla de bästa sätten medan de håller sig till desto enklare lösningar för mer basala bilfunktioner.
Nu gäller det bara att de lyckas leverera en ägandeupplevelse i paritet med etablerade tillverkare för att de ska få fäste på marknaden, för jag skulle välja G6 över Tesla Model Y alla dagar i veckan."
https://hogstavaxeln.se/2024/06/13/test ... a-model-y/
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Det kom ju inte precis som någon överraskning. Få personer jag stött på som är så anti-Tesla som en viss isglass. Passar på att uttrycka sitt starka ogillande av märket, vars forum hen hänger på, vid varje möjliga tillfälle. Tydligen är precis VAD SOM HELST utom just Tesla ett bättre val. OCH… det står glassen helt fritt att tycka så. Bara märkligt att man i tid och otid måste gasta om det i detta märkesforum… kan hen inte bara skaffa sig ett liv och gå vidare? Jag kontrar och svara på frågan: om du gillar Tesla - köp en Y. Om inte - hitta något annat. Själv ska jag precis hämta min 3’e Tesla och har svårt att tänka mig något annat. MEN…. det är jag det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Hoppsan, vaknat på fel sida? Tråden är väl till för just detta? Om man ska ha en Y eller något annat?Walker skrev: ↑24 jun 2024 08:32Det kom ju inte precis som någon överraskning. Få personer jag stött på som är så anti-Tesla som en viss isglass. Passar på att uttrycka sitt starka ogillande av märket, vars forum hen hänger på, vid varje möjliga tillfälle. Tydligen är precis VAD SOM HELST utom just Tesla ett bättre val. OCH… det står glassen helt fritt att tycka så. Bara märkligt att man i tid och otid måste gasta om det i detta märkesforum… kan hen inte bara skaffa sig ett liv och gå vidare? Jag kontrar och svara på frågan: om du gillar Tesla - köp en Y. Om inte - hitta något annat. Själv ska jag precis hämta min 3’e Tesla och har svårt att tänka mig något annat. MEN…. det är jag det.
Jag har inga som helst problem med Tesla, äger massor av aktier som jag tjänat en rejäl hacka på.
Däremot tycker jag att man går åt hel fel håll gällande bilarna, man tar bort radar, man tar bort blinkersspak, man har inte ens torkare bak, trist insida utan ambient belysning, ingen skärm framför föraren, inga parkeringsensorer, fortfarande problem med kvalitet osv osv...
Du får givetvis tycka att teslor är bäst i världen, men sedan finns en verklighet och den är att idag kan du få en snyggare och bättre bil för en mindre summa. Snart kommer Onvo L60 också och petar ner Model Y ännu ett steg.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4578
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Torkare bak finns inte för att det inte behövs med så lutande ruta. Mer märkligt att det saknas på Ioniq I5 som blir riktigt skitig på bakrutan. Men tror det är fixat på de nya?
Kameran bak däremot vid det finnas rengöring på.
Kameran bak däremot vid det finnas rengöring på.
Model Y LR AWD 2022
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Ja torkare bak är ju helt meningslöst med så lutande bakruta. Är ju samma sak på en rad andra modeller också.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 296
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Är du en BOT från Kinesiska staten? Kinesiska staten är ju stor sponsor av xpeng. Företaget hade inte funnits om det inte var sanktionerat och sponsrat av staten. De tryckte tex in $600m i ny fabrik.Piggelin skrev: ↑24 jun 2024 08:39Hoppsan, vaknat på fel sida? Tråden är väl till för just detta? Om man ska ha en Y eller något annat?Walker skrev: ↑24 jun 2024 08:32Det kom ju inte precis som någon överraskning. Få personer jag stött på som är så anti-Tesla som en viss isglass. Passar på att uttrycka sitt starka ogillande av märket, vars forum hen hänger på, vid varje möjliga tillfälle. Tydligen är precis VAD SOM HELST utom just Tesla ett bättre val. OCH… det står glassen helt fritt att tycka så. Bara märkligt att man i tid och otid måste gasta om det i detta märkesforum… kan hen inte bara skaffa sig ett liv och gå vidare? Jag kontrar och svara på frågan: om du gillar Tesla - köp en Y. Om inte - hitta något annat. Själv ska jag precis hämta min 3’e Tesla och har svårt att tänka mig något annat. MEN…. det är jag det.
Jag har inga som helst problem med Tesla, äger massor av aktier som jag tjänat en rejäl hacka på.
Däremot tycker jag att man går åt hel fel håll gällande bilarna, man tar bort radar, man tar bort blinkersspak, man har inte ens torkare bak, trist insida utan ambient belysning, ingen skärm framför föraren, inga parkeringsensorer, fortfarande problem med kvalitet osv osv...
Du får givetvis tycka att teslor är bäst i världen, men sedan finns en verklighet och den är att idag kan du få en snyggare och bättre bil för en mindre summa. Snart kommer Onvo L60 också och petar ner Model Y ännu ett steg.
Tesla MYLR -23
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
I call BS, klart det behövs...
"I have just stepped out of the driver’s seat on a Tesla Model Y. It is a car which can tell the difference between a red and green traffic light and steer itself. It can replace the indicator click with a fart noise if you wish to amuse children and will play virtually any song ever published if you ask it to, using voice recognition.
It’s a clever car which is designed to make life easier. And yet, if you want to see out of the back window to reverse off your drive without scraping against the fence post, you’ll need to get out and give it a wipe with a damp cloth."
https://www.electrifying.com/blog/post/ ... al-feature
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Att du tror det är ett problem betvivlar jag inte det minsta. I din värld är precis allt problem, särskilt när det gäller Tesla.Piggelin skrev: ↑24 jun 2024 11:30I call BS, klart det behövs...
"I have just stepped out of the driver’s seat on a Tesla Model Y. It is a car which can tell the difference between a red and green traffic light and steer itself. It can replace the indicator click with a fart noise if you wish to amuse children and will play virtually any song ever published if you ask it to, using voice recognition.
It’s a clever car which is designed to make life easier. And yet, if you want to see out of the back window to reverse off your drive without scraping against the fence post, you’ll need to get out and give it a wipe with a damp cloth."
https://www.electrifying.com/blog/post/ ... al-feature
I realiteten så nej. Lika lite som det är problem på Model S, Model 3, Model X eller för den delen Polestar 2, Taycan, E-Tron GT mm, mm, mm.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Fast nu länkad jag till en journalist som hade samma problem, mina två grannar med Model Y säger samma sak, helt värdelöst utan torkare, speciellt på vintern.Legato skrev: ↑24 jun 2024 13:31Att du tror det är ett problem betvivlar jag inte det minsta. I din värld är precis allt problem, särskilt när det gäller Tesla.
I realiteten så nej. Lika lite som det är problem på Model S, Model 3, Model X eller för den delen Polestar 2, Taycan, E-Tron GT mm, mm, mm.