Elektrikerna har anklagat Tesla för olagligt installationsarbete vid företagets snabbladdare. Men Tesla bryter inte nödvändigtvis mot lagen, kan Vi Bilägare avslöja. ”Det har framkommit att detta är en gråzon”, uppger fackförbundet.
Elektrikerna har anklagat Tesla för olagligt installationsarbete vid företagets snabbladdare. Men Tesla bryter inte nödvändigtvis mot lagen, kan Vi Bilägare avslöja. ”Det har framkommit att detta är en gråzon”, uppger fackförbundet.
Elektrikerna har anklagat Tesla för olagligt installationsarbete vid företagets snabbladdare. Men Tesla bryter inte nödvändigtvis mot lagen, kan Vi Bilägare avslöja. ”Det har framkommit att detta är en gråzon”, uppger fackförbundet.
Elektrikerna har anklagat Tesla för olagligt installationsarbete vid företagets snabbladdare. Men Tesla bryter inte nödvändigtvis mot lagen, kan Vi Bilägare avslöja. ”Det har framkommit att detta är en gråzon”, uppger fackförbundet.
Elektrikerna har anklagat Tesla för olagligt installationsarbete vid företagets snabbladdare. Men Tesla bryter inte nödvändigtvis mot lagen, kan Vi Bilägare avslöja. ”Det har framkommit att detta är en gråzon”, uppger fackförbundet.
Hade det inte varit i samma koncern hade du haft 100% rätt.
Nu internförflyttar man produktion med avsikt att nå hög nyttjandegrad på utrustningen samt personalen..
Vi vet att hydro flyttade produktionen av tesladelar från vetlanda men vi vet inte vad de flyttade dit istället.
Så varken du eller jag vet om det faktiska behovet av arbetskraft i sverige ökat eller minskat.
Eftersom du uppenbarligen inte förstod kontexten så förtydligar jag frågan:
Har IF Metalls blockad på Hydro Extrusions i Vetlanda direkt (direkt som i ”kausalt samband”) lett till att Hydro Extrusions behov av att minska personalstyrkan?
Innan hydros internflyttar av produktion, ja.
Efter internförflyttar av produktion är det okänt men vet att personalen som är kvar tvingas jobba kvällar och helger.
Vi vet att hydro flyttade produktionen av tesladelar från vetlanda men vi vet inte vad de flyttade dit istället.
Så varken du eller jag vet om det långsiktiga behovet av arbetskraft i sverige ökat eller minskat
Jag har personligen pratat med Hydros VD i Sverige och inga interna flyttar har skett av produktion.
Hans problem var att han hade bra personal som han ville behålla och därför lyckades de hitta plats för dom internt.
Tyvärr är produktionen som innebar specialmaskiner förlorade för Sverige och de såg över möjligheten att flytta maskinerna till andra fabriker.
Detta är inte spekulation utan direkt från Hydros VD i samtal med mig.
Inhyrd personal var för tesla produktionen, de har fortfarande inhyrda till annan produktion.
Därmed har arbetstillfällena förlorats oavsett ditt räknesätt och egen spekulation.
Elektrikerna har anklagat Tesla för olagligt installationsarbete vid företagets snabbladdare. Men Tesla bryter inte nödvändigtvis mot lagen, kan Vi Bilägare avslöja. ”Det har framkommit att detta är en gråzon”, uppger fackförbundet.
Sina egna regelverk? Det är elsäkerhetsverket som bestämmer.
Så du menar att föreskrifterna inte är Elektrikerförbundets hemmaplan och deras ”eget” regelverk??
Nej, det är inte deras regelverk. Dom gör bara sin tolkning. "Gråzonen" i det här fallet är ju om Tesla använt en utländsk elinstallatör som är akrediterad av elsäkerhetsverket.
Eller hur tolkar du det?
Inte osannolikt att facket helst skulle vilja förbjuda utländska elinistallatörer att verka i sverige helt och hållet. Men det är ju sannolikt inte förenligt med EUs fria marknad.
Sina egna regelverk? Det är elsäkerhetsverket som bestämmer.
Så du menar att föreskrifterna inte är Elektrikerförbundets hemmaplan och deras ”eget” regelverk??
Nej, det är inte deras regelverk. Dom gör bara sin tolkning. "Gråzonen" i det här fallet är ju om Tesla använt en utländsk elinstallatör som är akrediterad av elsäkerhetsverket.
Eller hur tolkar du det?
Inte osannolikt att facket helst skulle vilja förbjuda utländska elinistallatörer att verka i sverige helt och hållet. Men det är ju sannolikt inte förenligt med EUs fria marknad.
Du har rätt i att det är elsäkerhetsverkets regelverk.
Som elektriker skall man följa dessa regelverk och normer.
Som förbund så representerar man dessa elektriker.
Borde inte förbundet rådfrågat elsäkerhetsverket innan man slog på stora trumman?
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23 VW ID.7 Pro Edition -24 VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Sina egna regelverk? Det är elsäkerhetsverket som bestämmer.
Så du menar att föreskrifterna inte är Elektrikerförbundets hemmaplan och deras ”eget” regelverk??
Nej, det är inte deras regelverk. Dom gör bara sin tolkning. "Gråzonen" i det här fallet är ju om Tesla använt en utländsk elinstallatör som är akrediterad av elsäkerhetsverket.
Eller hur tolkar du det?
Inte osannolikt att facket helst skulle vilja förbjuda utländska elinistallatörer att verka i sverige helt och hållet. Men det är ju sannolikt inte förenligt med EUs fria marknad.
Du har rätt i att det är elsäkerhetsverkets regelverk.
Som elektriker skall man följa dessa regelverk och normer.
Som förbund så representerar man dessa elektriker.
Borde inte förbundet rådfrågat elsäkerhetsverket innan man slog på stora trumman?
Haha, såklart dom borde. På samma sätt som att IF Metall borde ha stämt av vilket stöd man hade hos de anställda på Tesla.
Men förbundspampar, politiker och kommunalarbetare är väl inte direkt kända för att kunna genomföra gedigna SWOT-analyser innan beslut?
Enligt artikeln har man gjort justeringar för att matcha delar i Metalls kravställning men eftersom man säger nej till kollektivavtal så straffas Tesla av metall trots att man har valt att mötas på vissa punkter.
Känns väldigt barnsligt om man inte kan se att det har givit något och sen bara vill ha mer och dessutom straffar motparten trots att man har visat välvilja och anpassning.
Löjligt (av metall, så ni vissa personer missförstår mig medvetet).
Sina egna regelverk? Det är elsäkerhetsverket som bestämmer.
Så du menar att föreskrifterna inte är Elektrikerförbundets hemmaplan och deras ”eget” regelverk??
Nej, det är inte deras regelverk. Dom gör bara sin tolkning. "Gråzonen" i det här fallet är ju om Tesla använt en utländsk elinstallatör som är akrediterad av elsäkerhetsverket.
Eller hur tolkar du det?
Inte osannolikt att facket helst skulle vilja förbjuda utländska elinistallatörer att verka i sverige helt och hållet. Men det är ju sannolikt inte förenligt med EUs fria marknad.
Du har rätt i att det är elsäkerhetsverkets regelverk.
Som elektriker skall man följa dessa regelverk och normer.
Som förbund så representerar man dessa elektriker.
Borde inte förbundet rådfrågat elsäkerhetsverket innan man slog på stora trumman?
Man slår på stora trumman för att få uppmärksamhet för sin blockad. Man vill att folk vet om den och t.ex. skriver om den på nätet. Det verkar ju ha lyckats.
Det kan ju inte ens med MYCKET god vilja hävda att strejken varit framgångsrik än så länge.
De som drabbats är ju privatpersoner (nu har de backat här, efter väldigt många månader) och andra företag MED kollektivavtal. Bisarrt i mina ögon.
Jag tror egentligen i grunden på den "svenska modellen" men det här är ju spiken i kistan för den. Det förvånar mig stort att inte de som driver på i den här konflikten inser det och avslutar konflikten.
Sina egna regelverk? Det är elsäkerhetsverket som bestämmer.
Så du menar att föreskrifterna inte är Elektrikerförbundets hemmaplan och deras ”eget” regelverk??
Nej, det är inte deras regelverk. Dom gör bara sin tolkning. "Gråzonen" i det här fallet är ju om Tesla använt en utländsk elinstallatör som är akrediterad av elsäkerhetsverket.
Eller hur tolkar du det?
Inte osannolikt att facket helst skulle vilja förbjuda utländska elinistallatörer att verka i sverige helt och hållet. Men det är ju sannolikt inte förenligt med EUs fria marknad.
Du har rätt i att det är elsäkerhetsverkets regelverk.
Som elektriker skall man följa dessa regelverk och normer.
Som förbund så representerar man dessa elektriker.
Borde inte förbundet rådfrågat elsäkerhetsverket innan man slog på stora trumman?
Man slår på stora trumman för att få uppmärksamhet för sin blockad. Man vill att folk vet om den och t.ex. skriver om den på nätet. Det verkar ju ha lyckats.
Det enda dom lyckats med är att smutskasta sitt eget ryckte.
Inte så väldigt lyckad marknadsföring av sin blockad...
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23 VW ID.7 Pro Edition -24 VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Så du menar att föreskrifterna inte är Elektrikerförbundets hemmaplan och deras ”eget” regelverk??
Nej, det är inte deras regelverk. Dom gör bara sin tolkning. "Gråzonen" i det här fallet är ju om Tesla använt en utländsk elinstallatör som är akrediterad av elsäkerhetsverket.
Eller hur tolkar du det?
Inte osannolikt att facket helst skulle vilja förbjuda utländska elinistallatörer att verka i sverige helt och hållet. Men det är ju sannolikt inte förenligt med EUs fria marknad.
Du har rätt i att det är elsäkerhetsverkets regelverk.
Som elektriker skall man följa dessa regelverk och normer.
Som förbund så representerar man dessa elektriker.
Borde inte förbundet rådfrågat elsäkerhetsverket innan man slog på stora trumman?
Man slår på stora trumman för att få uppmärksamhet för sin blockad. Man vill att folk vet om den och t.ex. skriver om den på nätet. Det verkar ju ha lyckats.
Det enda dom lyckats med är att smutskasta sitt eget ryckte.
Inte så väldigt lyckad marknadsföring av sin blockad...
Syftet är nog inte att försöka skaffa nya medlemmar. Man skiter fullständigt i vad motståndare till systemet tycker.
Man vill sprida ut att det kan bli strul om man har med Tesla att göra. Krångel och tjafs och ibland t.o.m. förlorade arbetstillfällen för dom som gör affärer med Tesla.
Man vill visa hur det kan gå för företag som är medlemmar i arbetsgivarorganisationer och sen tar jobb hos företag som ligger i konflikt.
Sina egna regelverk? Det är elsäkerhetsverket som bestämmer.
Så du menar att föreskrifterna inte är Elektrikerförbundets hemmaplan och deras ”eget” regelverk??
Nej, det är inte deras regelverk. Dom gör bara sin tolkning. "Gråzonen" i det här fallet är ju om Tesla använt en utländsk elinstallatör som är akrediterad av elsäkerhetsverket.
Eller hur tolkar du det?
Inte osannolikt att facket helst skulle vilja förbjuda utländska elinistallatörer att verka i sverige helt och hållet. Men det är ju sannolikt inte förenligt med EUs fria marknad.
Du har rätt i att det är elsäkerhetsverkets regelverk.
Som elektriker skall man följa dessa regelverk och normer.
Som förbund så representerar man dessa elektriker.
Borde inte förbundet rådfrågat elsäkerhetsverket innan man slog på stora trumman?
Haha, såklart dom borde. På samma sätt som att IF Metall borde ha stämt av vilket stöd man hade hos de anställda på Tesla.
Men förbundspampar, politiker och kommunalarbetare är väl inte direkt kända för att kunna genomföra gedigna SWOT-analyser innan beslut?
Tesla med Elon i spetsen har många gånger kunnat sköta sina kort bättre också, annars skulle dom såklart inte ligga i en konstant konflikt med många myndigheter.
Men det är lite så man jobbar generellt, gör sina egna regler och använder sina pengar för att kunna göra det.
Förstår inte riktigt hur många här på forumet försöker få det att låta som att lilla Tesla blir mobbade av stora IF Metall?
Enligt artikeln har man gjort justeringar för att matcha delar i Metalls kravställning men eftersom man säger nej till kollektivavtal så straffas Tesla av metall trots att man har valt att mötas på vissa punkter.
Känns väldigt barnsligt om man inte kan se att det har givit något och sen bara vill ha mer och dessutom straffar motparten trots att man har visat välvilja och anpassning.
Löjligt (av metall, så ni vissa personer missförstår mig medvetet).
Absolut inte! Jag är på Teslas sida, tro inget annat .
Tesla med Elon i spetsen har många gånger kunnat sköta sina kort bättre också, annars skulle dom såklart inte ligga i en konstant konflikt med många myndigheter.
Men det är lite så man jobbar generellt, gör sina egna regler och använder sina pengar för att kunna göra det.
Förstår inte riktigt hur många här på forumet försöker få det att låta som att lilla Tesla blir mobbade av stora IF Metall?
Ska man gå in i ett nytt marknadssegment, ta fram en ny modell för hur produktionen går till och på 10 år lyckas komma upp i en levererad volym på 1 800 000 st bilar, ja då kan man inte lyssna på alla andra utan gå sin egen väg. Det är min övertygelse.
För övrigt så är det väl stora Tesla som blir mobbade av lilla IF Metall tänker jag...
Så du menar att föreskrifterna inte är Elektrikerförbundets hemmaplan och deras ”eget” regelverk??
Nej, det är inte deras regelverk. Dom gör bara sin tolkning. "Gråzonen" i det här fallet är ju om Tesla använt en utländsk elinstallatör som är akrediterad av elsäkerhetsverket.
Eller hur tolkar du det?
Inte osannolikt att facket helst skulle vilja förbjuda utländska elinistallatörer att verka i sverige helt och hållet. Men det är ju sannolikt inte förenligt med EUs fria marknad.
Du har rätt i att det är elsäkerhetsverkets regelverk.
Som elektriker skall man följa dessa regelverk och normer.
Som förbund så representerar man dessa elektriker.
Borde inte förbundet rådfrågat elsäkerhetsverket innan man slog på stora trumman?
Haha, såklart dom borde. På samma sätt som att IF Metall borde ha stämt av vilket stöd man hade hos de anställda på Tesla.
Men förbundspampar, politiker och kommunalarbetare är väl inte direkt kända för att kunna genomföra gedigna SWOT-analyser innan beslut?
Tesla med Elon i spetsen har många gånger kunnat sköta sina kort bättre också, annars skulle dom såklart inte ligga i en konstant konflikt med många myndigheter.
Men det är lite så man jobbar generellt, gör sina egna regler och använder sina pengar för att kunna göra det.
Förstår inte riktigt hur många här på forumet försöker få det att låta som att lilla Tesla blir mobbade av stora IF Metall?
Det är väl ofrånkomligt att Tesla med Elon i spetsen har lyckats enormt med sitt mål att minska antalet fossildrivna fordon?
Ännu så är Tesla vinstdrivande och skickliga i sitt sätt att göra affärer där man utmanar normer som i vissa fall ses som kutym. Man bryter inte mot lagar och regler men man utmanar befintliga normer.
Vet inte riktigt hur man skulle kunna sköta sina kort bättre med utgångspunkten att man vill vara rebellisk?
Jag tror inte att majoriteten ser det som att lilla tesla blir mobbade, snarare att Metall försöker att klamra sig kvar med näbbar och klor i den norm man byggt.
Reaktionen som blir är den ovilja till förändring samhället visar när det blir utmanat i gamla normer och det som anses vara kutym.
Nej, det är inte deras regelverk. Dom gör bara sin tolkning. "Gråzonen" i det här fallet är ju om Tesla använt en utländsk elinstallatör som är akrediterad av elsäkerhetsverket.
Eller hur tolkar du det?
Inte osannolikt att facket helst skulle vilja förbjuda utländska elinistallatörer att verka i sverige helt och hållet. Men det är ju sannolikt inte förenligt med EUs fria marknad.
Du har rätt i att det är elsäkerhetsverkets regelverk.
Som elektriker skall man följa dessa regelverk och normer.
Som förbund så representerar man dessa elektriker.
Borde inte förbundet rådfrågat elsäkerhetsverket innan man slog på stora trumman?
Haha, såklart dom borde. På samma sätt som att IF Metall borde ha stämt av vilket stöd man hade hos de anställda på Tesla.
Men förbundspampar, politiker och kommunalarbetare är väl inte direkt kända för att kunna genomföra gedigna SWOT-analyser innan beslut?
Tesla med Elon i spetsen har många gånger kunnat sköta sina kort bättre också, annars skulle dom såklart inte ligga i en konstant konflikt med många myndigheter.
Men det är lite så man jobbar generellt, gör sina egna regler och använder sina pengar för att kunna göra det.
Förstår inte riktigt hur många här på forumet försöker få det att låta som att lilla Tesla blir mobbade av stora IF Metall?
Det är väl ofrånkomligt att Tesla med Elon i spetsen har lyckats enormt med sitt mål att minska antalet fossildrivna fordon?
Ännu så är Tesla vinstdrivande och skickliga i sitt sätt att göra affärer där man utmanar normer som i vissa fall ses som kutym. Man bryter inte mot lagar och regler men man utmanar befintliga normer.
Vet inte riktigt hur man skulle kunna sköta sina kort bättre med utgångspunkten att man vill vara rebellisk?
Jag tror inte att majoriteten ser det som att lilla tesla blir mobbade, snarare att Metall försöker att klamra sig kvar med näbbar och klor i den norm man byggt.
Reaktionen som blir är den ovilja till förändring samhället visar när det blir utmanat i gamla normer och det som anses vara kutym.
Eller vad tror ni andra?
Jag tror IF Metall (LO) har tappat det helt.
Att jobba med hot och blunda för fakta samtidigt som man inte tar ansvar för sina egna handlingar är inget som fungerar i ett öppet samhälle i längden.
Vi är ju flera här som under konflikten ändrat synen på facket.
Bifogar en bild som IF Metall satt upp på jobbet (som har kollektivavtal). Varför bygga denna denna vi/dom känsla?
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Roligt att de nämner medinflytande, när man omorganiserade där jag jobbade förut så la man ner ett bolag och flyttade nästan alla vi som arbetade i det bolaget till ett annat bolag (men några fick gå). Eftersom vi har kollektivavtal så var det inget vi hade något inflytande över utan det var facket själva som höll i det.
Så min erfarenhet är att kollektivavtalet ger mindre medinflytande för oss anställda eftersom facket tar sådana diskussioner själva och informerar inte ens om det. Men facket menar säkert att de får medinflytande istället för oss anställda och det tycker de såklart är bra.
Detta som IF Metall gör är BÖRJAN PÅ SLUTET för den svenska modellen, dom målar in sig mer och mer i ett hörn och kommer få kapitulera som den som fuckade upp hela FUCKET.... Nu är det början på en ny underbar tid med minskad monopol makt för Metal.
Du har rätt i att det är elsäkerhetsverkets regelverk.
Som elektriker skall man följa dessa regelverk och normer.
Som förbund så representerar man dessa elektriker.
Borde inte förbundet rådfrågat elsäkerhetsverket innan man slog på stora trumman?
Haha, såklart dom borde. På samma sätt som att IF Metall borde ha stämt av vilket stöd man hade hos de anställda på Tesla.
Men förbundspampar, politiker och kommunalarbetare är väl inte direkt kända för att kunna genomföra gedigna SWOT-analyser innan beslut?
Tesla med Elon i spetsen har många gånger kunnat sköta sina kort bättre också, annars skulle dom såklart inte ligga i en konstant konflikt med många myndigheter.
Men det är lite så man jobbar generellt, gör sina egna regler och använder sina pengar för att kunna göra det.
Förstår inte riktigt hur många här på forumet försöker få det att låta som att lilla Tesla blir mobbade av stora IF Metall?
Det är väl ofrånkomligt att Tesla med Elon i spetsen har lyckats enormt med sitt mål att minska antalet fossildrivna fordon?
Ännu så är Tesla vinstdrivande och skickliga i sitt sätt att göra affärer där man utmanar normer som i vissa fall ses som kutym. Man bryter inte mot lagar och regler men man utmanar befintliga normer.
Vet inte riktigt hur man skulle kunna sköta sina kort bättre med utgångspunkten att man vill vara rebellisk?
Jag tror inte att majoriteten ser det som att lilla tesla blir mobbade, snarare att Metall försöker att klamra sig kvar med näbbar och klor i den norm man byggt.
Reaktionen som blir är den ovilja till förändring samhället visar när det blir utmanat i gamla normer och det som anses vara kutym.
Eller vad tror ni andra?
Jag tror IF Metall (LO) har tappat det helt.
Att jobba med hot och blunda för fakta samtidigt som man inte tar ansvar för sina egna handlingar är inget som fungerar i ett öppet samhälle i längden.
Vi är ju flera här som under konflikten ändrat synen på facket.
Bifogar en bild som IF Metall satt upp på jobbet (som har kollektivavtal). Varför bygga denna denna vi/dom känsla?
Hmm den där bilden är ju lite lögn. Jag har ju betydligt mer på varje punkt och utan kollektivavtal.
Tragiskt att behöva skryta om begravning.