Intressant hållning! Ford tänker inte utöka sitt sortiment av elbilar med längre räckvidd än 100 miles. De bygger detta på det faktum att 95% av alla resor som görs inte är längre än att man klarar sig under den gränsen.
https://transportevolved.com/2016/04/18 ... opulation/
Fast detta är ju ett väldigt märkligt resonemang. Det höll tidigare, när batterier var så dyra, alternativt teknologin så dåligt utvecklad, att det inte var försvarbart med elbilar med längre räckvidd. Men nu är läget ett annat. Dessutom är det ju ett feltänkt i det här med längd på resor. Jovisst, det är väl så att de flesta resor är korta, men man kanske gör fler korta resor samma dag och inte har tid att ladda däremellan, särskilt inte om bara långsamladdning är tillgänglig, och då är det bra om man har lite mer än 80-120 km i batterierna.
Men: De bygger ju fossilbilar för alla behov, så varför ska man då inte bygga elbilar för alla behov? Alltså: Ford ser inte elbilen som en ersättare till fossilbilen. Ford har helt missat var elbilsutvecklingen står idag och de kommer att vara såååååå efter när alla vill ha elbilar som täcker hela deras bilbehov!
Ford bygger inte EV med >100 miles räckvidd
Moderator: Redaktion
Re: Ford bygger inte EV med >100 miles räckvidd
Därför att Ford vill ha två på varje gård. Inte en med mindre servicebehov och dålig affärsmodell för partners. De vill inte vara en del av lösning, bara din plånbok.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Frågan är väl vad Ford gör för att sälja sina elbilar. Det går inte bra försäljningsmässigt:
http://www.autoblog.com/2016/02/04/janu ... car-sales/
Man sålde 66 bilar i Januari detta år jämfört med 85 förra året. Man kan tro att det beror endast på att det är för dålig räckvidd/högt pris men samtidigt så ökade e-Golf från 182 bilar förra året till 385 detta år. Och båda bilarna kostar ~30 000$.
Man sålde 66 bilar i Januari detta år jämfört med 85 förra året. Man kan tro att det beror endast på att det är för dålig räckvidd/högt pris men samtidigt så ökade e-Golf från 182 bilar förra året till 385 detta år. Och båda bilarna kostar ~30 000$.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ytterligare ett sånt riktigt skojigt uttalande som vi kan skratta gott åt framöver och som dom med allra största sannolikhet får äta upp...
Men som sagt, dom skiter totalt i detta i nuläget, som så många andra, iaf officiellt även om jag är ganska säker på att dom flesta har bättre koll
än dom visar, men tycker att det inte är rätt läge än och som många andra företag riskerar att gå under när det brakar till.
Precis som många kommenterat i olika trådar så "behöver" dom inte bry sig än, det går ruskigt bra för den industrin just nu.
Och när vi kommer till brytpunkten för fossil/batteri-tekniken så kommer det att gå ruskigt fort, och det är INTE bara en batterifabrik som byggs i storformat
just nu, flera som satsar stort så tillgången kommer att växa snabbt där också!
Och precis som vi sagt flera ggr så kommer kunderna att stå i valet och kvalet när elbilarna ligger rätt i pris/teknik, kan man köpa en fossilare som är totalt värdelös
när man haft den några år? Just nu går det ju uppenbarligen bra, men jag tror inte vi ligger så långt in i framtiden förrns vi inte vågar köpa dessa...
Restvärde nära noll efter leasingtiden, jo tjenare...
Men som sagt, dom skiter totalt i detta i nuläget, som så många andra, iaf officiellt även om jag är ganska säker på att dom flesta har bättre koll
än dom visar, men tycker att det inte är rätt läge än och som många andra företag riskerar att gå under när det brakar till.
Precis som många kommenterat i olika trådar så "behöver" dom inte bry sig än, det går ruskigt bra för den industrin just nu.
Och när vi kommer till brytpunkten för fossil/batteri-tekniken så kommer det att gå ruskigt fort, och det är INTE bara en batterifabrik som byggs i storformat
just nu, flera som satsar stort så tillgången kommer att växa snabbt där också!
Och precis som vi sagt flera ggr så kommer kunderna att stå i valet och kvalet när elbilarna ligger rätt i pris/teknik, kan man köpa en fossilare som är totalt värdelös
när man haft den några år? Just nu går det ju uppenbarligen bra, men jag tror inte vi ligger så långt in i framtiden förrns vi inte vågar köpa dessa...
Restvärde nära noll efter leasingtiden, jo tjenare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Elbilisten
Ford Focus elbil:Laban skrev:Frågan är väl vad Ford gör för att sälja sina elbilar. Det går inte bra försäljningsmässigt:
Laddning: Typ-1, ca 11 h med 220 V 10 A, 3-4 h med 6.6 kW laddare 32 A, snabbladdning ej möjlig. Garantier: 5 år nybil inkl batterier, 3 år vagnskada 3 år lack, 3 år rost. Bagagevolym: 237 liter. Bilen var endast tänkt som fossilbil från början, batterierna inkräktar en hel del på bagageutrymmet. Saknar de olika lägen för bromskraftsåterföring som Volkswagen har eller det eco-läge de flesta konkurrenter har.
VW e-Golf:
CCS-snabbladdning är standard; laddar från tomt till 80 procent av batteriets totala kapacitet på endast 30 min. Batterigaranti: 8 år eller 160 000 km. Bagageutrymme: Volym: 341 liter (uppfällt säte) / 1 231 liter (nedfällt säte). Adaptiv farthållare. Tre intuitiva körlägen (”Normal”, ”Eco” och ”Eco+”) och fyra bromsenergiåtervinningslägen.
Det största handikappet för Ford Focus Electric är enligt mig att de envisas med den strypta laddningen. En typisk "compliance car."
Om den alltid kommer minst 16mil på en laddning, då skulle den kunna vara helt ok och det skulle faktiskt kunna räcka, om den kostar lika mycket som motsvarande bensinbil. Det man tjänar i bensinkostnad förlorar men på räckvidd.
Men grejen är att, för att man alltid ska komma 16mil så måste man räkna med att den ibland kan nästan 300Wh/km om det är riktigt kallt och blåsigt. Och elbilarna har ofta cirka en 5kWh buffert som inte kan användas till propulsion, dvs. cirka 50kWh batteri!
Men grejen är att, för att man alltid ska komma 16mil så måste man räkna med att den ibland kan nästan 300Wh/km om det är riktigt kallt och blåsigt. Och elbilarna har ofta cirka en 5kWh buffert som inte kan användas till propulsion, dvs. cirka 50kWh batteri!
- Elbilisten
Det är inte lätt att hänga med i allt nytt runt elbilar. Knappt två timmar efter mitt gnäll om att Ford Focus saknar snabbladdning kom detta:
http://teknikensvarld.se/ford-focus-ele ... dd-288291/
Mm... Men undrar vilken typ av snabbladdning de menar? 80% på 30 minuter klarar jag med mina 22 kW på min Zoe.Elbilisten skrev:Det är inte lätt att hänga med i allt nytt runt elbilar. Knappt två timmar efter mitt gnäll om att Ford Focus saknar snabbladdning kom detta: