Bra idé! En Instagram hashtag feed är det som funkar. Det fixar jag snarast.Laddvin skrev: ↑25 apr 2024 15:43Har ingen aning om detta är görbart, men vore lite kul om det fanns en feed på secc.nu som innan, under och efter tävlingen hämtade in inlägg från Facebook, Instagram och X under #SECC2024 så att man kan se status från olika tävlande i någorlunda kronologisk ordning. Samtidigt så är det kanske inte så många som hinner eller vill posta under resan, sant att det kanske blir mer stories eller whatsapp för vissa?
Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024
Moderator: Redaktion
- col
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christer492317
Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024
- col
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christer492317
Fler bra idéer! Glympse går att bädda in. Går din livesändning att bädda in eller lägger vi en länk till den?joel80 skrev: ↑25 apr 2024 16:03Intressant idé! Jag kör väl troligen livesändning i år igen, så den kan man kanske lägga in där också. Och en inbäddning av Glympse. Det är ju bra för att det enkelt ska gå att följa att man kan skicka alla intresserade till en och samma sida.Laddvin skrev:Har ingen aning om detta är görbart, men vore lite kul om det fanns en feed på secc.nu som innan, under och efter tävlingen hämtade in inlägg från Facebook, Instagram och X under #SECC2024 så att man kan se status från olika tävlande i någorlunda kronologisk ordning. Samtidigt så är det kanske inte så många som hinner eller vill posta under resan, sant att det kanske blir mer stories eller whatsapp för vissa?![]()
Har det anmälts någon model 3 highland?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Ja absolut. Jag kommer kunna ta ut en embed-kod.col skrev: ↑05 jun 2024 11:47Fler bra idéer! Glympse går att bädda in. Går din livesändning att bädda in eller lägger vi en länk till den?joel80 skrev: ↑25 apr 2024 16:03Intressant idé! Jag kör väl troligen livesändning i år igen, så den kan man kanske lägga in där också. Och en inbäddning av Glympse. Det är ju bra för att det enkelt ska gå att följa att man kan skicka alla intresserade till en och samma sida.Laddvin skrev:Har ingen aning om detta är görbart, men vore lite kul om det fanns en feed på secc.nu som innan, under och efter tävlingen hämtade in inlägg från Facebook, Instagram och X under #SECC2024 så att man kan se status från olika tävlande i någorlunda kronologisk ordning. Samtidigt så är det kanske inte så många som hinner eller vill posta under resan, sant att det kanske blir mer stories eller whatsapp för vissa?![]()
Instagramtagg fick jag dock aldrig att funka. :/
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skitbra att du embeddar Glympse, men kan du även skriva en instruktion för hur man får in rätt grupp om man som följare väljer att ladda ner mobilappen?col skrev: ↑05 jun 2024 11:47Fler bra idéer! Glympse går att bädda in. Går din livesändning att bädda in eller lägger vi en länk till den?joel80 skrev: ↑25 apr 2024 16:03Intressant idé! Jag kör väl troligen livesändning i år igen, så den kan man kanske lägga in där också. Och en inbäddning av Glympse. Det är ju bra för att det enkelt ska gå att följa att man kan skicka alla intresserade till en och samma sida.Laddvin skrev:Har ingen aning om detta är görbart, men vore lite kul om det fanns en feed på secc.nu som innan, under och efter tävlingen hämtade in inlägg från Facebook, Instagram och X under #SECC2024 så att man kan se status från olika tävlande i någorlunda kronologisk ordning. Samtidigt så är det kanske inte så många som hinner eller vill posta under resan, sant att det kanske blir mer stories eller whatsapp för vissa?![]()

Är det någon som anordnat middag på hotellet i Haparanda, och är det möjligt att anmäla sig i så fall?
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Hade jag inte haft så många ursäkter så hade jag försökt låna nya Taycan av en Porschehandlare och kört med.
Visserligen dåligt med 800 V-laddare i Norrland men den borde ändå prestera bra!
Visserligen dåligt med 800 V-laddare i Norrland men den borde ändå prestera bra!
Tesla Model Y Performance
Det finns gott om 800V laddare även i Norrland numera, iallafall längs E4. Så det är bara att lägga undan ursäkterna och köra på 

Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Generalbogge
- Teslaägare
Jo, middag är bokad. Hur många blir ni? Jag kommer att stämma av inom kort hur många vi blir till middagen.Laddvin skrev: ↑20 jun 2024 07:17Skitbra att du embeddar Glympse, men kan du även skriva en instruktion för hur man får in rätt grupp om man som följare väljer att ladda ner mobilappen?col skrev: ↑05 jun 2024 11:47Fler bra idéer! Glympse går att bädda in. Går din livesändning att bädda in eller lägger vi en länk till den?joel80 skrev: ↑25 apr 2024 16:03Intressant idé! Jag kör väl troligen livesändning i år igen, så den kan man kanske lägga in där också. Och en inbäddning av Glympse. Det är ju bra för att det enkelt ska gå att följa att man kan skicka alla intresserade till en och samma sida.Laddvin skrev:Har ingen aning om detta är görbart, men vore lite kul om det fanns en feed på secc.nu som innan, under och efter tävlingen hämtade in inlägg från Facebook, Instagram och X under #SECC2024 så att man kan se status från olika tävlande i någorlunda kronologisk ordning. Samtidigt så är det kanske inte så många som hinner eller vill posta under resan, sant att det kanske blir mer stories eller whatsapp för vissa?![]()
Är det någon som anordnat middag på hotellet i Haparanda, och är det möjligt att anmäla sig i så fall?
I min bil är vi 2 som vill vara med på middagen!Generalbogge skrev: ↑20 jun 2024 16:36Jo, middag är bokad. Hur många blir ni? Jag kommer att stämma av inom kort hur många vi blir till middagen.Laddvin skrev: ↑20 jun 2024 07:17Skitbra att du embeddar Glympse, men kan du även skriva en instruktion för hur man får in rätt grupp om man som följare väljer att ladda ner mobilappen?col skrev: ↑05 jun 2024 11:47Fler bra idéer! Glympse går att bädda in. Går din livesändning att bädda in eller lägger vi en länk till den?joel80 skrev: ↑25 apr 2024 16:03Intressant idé! Jag kör väl troligen livesändning i år igen, så den kan man kanske lägga in där också. Och en inbäddning av Glympse. Det är ju bra för att det enkelt ska gå att följa att man kan skicka alla intresserade till en och samma sida.Laddvin skrev:Har ingen aning om detta är görbart, men vore lite kul om det fanns en feed på secc.nu som innan, under och efter tävlingen hämtade in inlägg från Facebook, Instagram och X under #SECC2024 så att man kan se status från olika tävlande i någorlunda kronologisk ordning. Samtidigt så är det kanske inte så många som hinner eller vill posta under resan, sant att det kanske blir mer stories eller whatsapp för vissa?![]()
Jodå, kan bekräfta att Ionity Umeå, Skellefteå, Jävre och Töre i alla fall levererar fullt nu.
Vi testade Jävre för någon vecka sedan då Joel m fl inte fick full fart förra året, nu funkade det kanon med 203 kW direkt från start. Skickade även dit en EV6 för kontroll med 800V, funkade finfint

Vecka 27 åker vi nedåt landet och räknar med att se i vart fall Österlen innan vi vänder hemåt. Så några av laddarna längs Er sträcka lär i alla fall nyttjas.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Provade ni flera uttag? Det verkade som att typ bara två av dem funkade fullt ut förra året... Lite lotto vem som fick tag på fungerande uttag, för det ramlade in ganska många tävlande på rätt kort tid.roffe_s skrev: ↑20 jun 2024 16:54Jodå, kan bekräfta att Ionity Umeå, Skellefteå, Jävre och Töre i alla fall levererar fullt nu.
Vi testade Jävre för någon vecka sedan då Joel m fl inte fick full fart förra året, nu funkade det kanon med 203 kW direkt från start. Skickade även dit en EV6 för kontroll med 800V, funkade finfint
Vecka 27 åker vi nedåt landet och räknar med att se i vart fall Österlen innan vi vänder hemåt. Så några av laddarna längs Er sträcka lär i alla fall nyttjas.
Men man kan ju hoppas att de hunnit laga laddarna på ett år
Laddvin skrev: ↑20 jun 2024 17:55Provade ni flera uttag? Det verkade som att typ bara två av dem funkade fullt ut förra året... Lite lotto vem som fick tag på fungerande uttag, för det ramlade in ganska många tävlande på rätt kort tid.roffe_s skrev: ↑20 jun 2024 16:54Jodå, kan bekräfta att Ionity Umeå, Skellefteå, Jävre och Töre i alla fall levererar fullt nu.
Men man kan ju hoppas att de hunnit laga laddarna på ett år![]()
När det gäller annat än Tesla så har de nog hunnit gå sönder igen.
(Tesla kräver en stor strejk för att alls ha trasiga stationer

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja du förlorade ju klart mer tid där än mig. Min klarade i allafall 80-100kW tror jag... du låg väl på 40kW ett tag?Laddvin skrev:Provade ni flera uttag? Det verkade som att typ bara två av dem funkade fullt ut förra året... Lite lotto vem som fick tag på fungerande uttag, för det ramlade in ganska många tävlande på rätt kort tid.roffe_s skrev: ↑20 jun 2024 16:54Jodå, kan bekräfta att Ionity Umeå, Skellefteå, Jävre och Töre i alla fall levererar fullt nu.
Det stämmer. Men det var INTE BARA laddarens fel att vi förlorade så mycket tid där, det var också orutinerat av mig eftersom det var första gången jag åkte på långresa med elbil samt första gången med NIO. Borde insett att effekten skulle ökat snabbare även vid 2% SoC som vi hade vid ankomst. Vi stod i 10!! minuter och väntade på att effekten skulle ökajoel80 skrev:Ja du förlorade ju klart mer tid där än mig. Min klarade i allafall 80-100kW tror jag... du låg väl på 40kW ett tag?Laddvin skrev:Provade ni flera uttag? Det verkade som att typ bara två av dem funkade fullt ut förra året... Lite lotto vem som fick tag på fungerande uttag, för det ramlade in ganska många tävlande på rätt kort tid.roffe_s skrev: ↑20 jun 2024 16:54Jodå, kan bekräfta att Ionity Umeå, Skellefteå, Jävre och Töre i alla fall levererar fullt nu.

Har provat några av dem, dock inte alla. Men stationen var ju precis driftad i fjol så något borde ju ha hänt. Kom precis hem efter en tur in till hamnen med båten, tror en av laddarna vid ”släpvagnsladdarna” var mörk/nere. Men laddade, det gjorde några kvällspigga resenärer!Laddvin skrev: ↑20 jun 2024 17:55Provade ni flera uttag? Det verkade som att typ bara två av dem funkade fullt ut förra året... Lite lotto vem som fick tag på fungerande uttag, för det ramlade in ganska många tävlande på rätt kort tid.roffe_s skrev: ↑20 jun 2024 16:54Jodå, kan bekräfta att Ionity Umeå, Skellefteå, Jävre och Töre i alla fall levererar fullt nu.
Men man kan ju hoppas att de hunnit laga laddarna på ett år![]()
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Hehe Ionity skriver kostnaden i överblicken i appen i SEK, men tar betalt i Euro... Så i själva verket var laddningen en faktor 10 dyrare än vad bilden ovan säger. 8,70 kr/kWhLaddvin skrev: ↑20 jun 2024 20:02Det stämmer. Men det var INTE BARA laddarens fel att vi förlorade så mycket tid där, det var också orutinerat av mig eftersom det var första gången jag åkte på långresa med elbil samt första gången med NIO. Borde insett att effekten skulle ökat snabbare även vid 2% SoC som vi hade vid ankomst. Vi stod i 10!! minuter och väntade på att effekten skulle ökajoel80 skrev:Ja du förlorade ju klart mer tid där än mig. Min klarade i allafall 80-100kW tror jag... du låg väl på 40kW ett tag?Laddvin skrev:Provade ni flera uttag? Det verkade som att typ bara två av dem funkade fullt ut förra året... Lite lotto vem som fick tag på fungerande uttag, för det ramlade in ganska många tävlande på rätt kort tid.roffe_s skrev: ↑20 jun 2024 16:54Jodå, kan bekräfta att Ionity Umeå, Skellefteå, Jävre och Töre i alla fall levererar fullt nu.
Men man kan ju hoppas att de hunnit laga laddarna på ett årNär vi var där fanns det fortfarande en fungerande laddare ledig som vi hann sno sen. Då kom vi upp i 125-127 kW som var peak för bilen.
Screenshot_20240620_195828_IONITY.jpg
För mig tar Ionity betalt i EUR i Tyskland och i SEK i Sverige, som det ska vara.
Där är det ju tack och lov också lite ändrat nu. Ionity har sänkt priserna samt har ju rätt bra abb om man ska ladda ett par gånger under månaden.Laddvin skrev:Hehe Ionity skriver kostnaden i överblicken i appen i SEK, men tar betalt i Euro... Så i själva verket var laddningen en faktor 10 dyrare än vad bilden ovan säger. 8,70 kr/kWhLaddvin skrev: ↑20 jun 2024 20:02Det stämmer. Men det var INTE BARA laddarens fel att vi förlorade så mycket tid där, det var också orutinerat av mig eftersom det var första gången jag åkte på långresa med elbil samt första gången med NIO. Borde insett att effekten skulle ökat snabbare även vid 2% SoC som vi hade vid ankomst. Vi stod i 10!! minuter och väntade på att effekten skulle ökajoel80 skrev:Ja du förlorade ju klart mer tid där än mig. Min klarade i allafall 80-100kW tror jag... du låg väl på 40kW ett tag?Laddvin skrev:Provade ni flera uttag? Det verkade som att typ bara två av dem funkade fullt ut förra året... Lite lotto vem som fick tag på fungerande uttag, för det ramlade in ganska många tävlande på rätt kort tid.roffe_s skrev: ↑20 jun 2024 16:54Jodå, kan bekräfta att Ionity Umeå, Skellefteå, Jävre och Töre i alla fall levererar fullt nu.
Men man kan ju hoppas att de hunnit laga laddarna på ett årNär vi var där fanns det fortfarande en fungerande laddare ledig som vi hann sno sen. Då kom vi upp i 125-127 kW som var peak för bilen.
Screenshot_20240620_195828_IONITY.jpg

-
Halloj allihopa!
Fredrik här, kommer köra med min i4 M50 för första gången så håller tummarna att allt går som planerat =)
Var ute och körde lite hastighetstester idag och om man går enligt glympse så är det 103(100), 113(110), 124(120) som gäller för min bil, lite mer korrekt än min gamla 118d som behövde gå i 117(110) =)
Kommer också försöka streama hela körningen har en trave kameror och en telefon kopplad till ODB för batteri info. Förhoppningsvis är det någon som är intresserad av att följa resan, och att uppkoppling och datamängd inte blir ett problem.
En fundering, med 19 startande kommer det fortfarande vara samlad start eller kommer det delas upp. Känns som alla bilar tar sig ungefär lika långt på en laddning så det känns som bäddat för lite trubbel med laddplatser, men jag kanske har fel?
Fredrik här, kommer köra med min i4 M50 för första gången så håller tummarna att allt går som planerat =)
Var ute och körde lite hastighetstester idag och om man går enligt glympse så är det 103(100), 113(110), 124(120) som gäller för min bil, lite mer korrekt än min gamla 118d som behövde gå i 117(110) =)
Kommer också försöka streama hela körningen har en trave kameror och en telefon kopplad till ODB för batteri info. Förhoppningsvis är det någon som är intresserad av att följa resan, och att uppkoppling och datamängd inte blir ett problem.
En fundering, med 19 startande kommer det fortfarande vara samlad start eller kommer det delas upp. Känns som alla bilar tar sig ungefär lika långt på en laddning så det känns som bäddat för lite trubbel med laddplatser, men jag kanske har fel?
BMW i4 M50 2023
Jag tror inte det blir problem med att vi alla startar... och det är nån som hoppat av så bi blir väl 17st tror jag (plus kanske en lastbil som startat tidigare).NightFlash skrev:Halloj allihopa!
Tror det nu är så att vi har så pass stor spridning på räckvidd att vi inte kommer behöva fastna på samma laddare, samt att den nu finns väldigt många fler längst med E4an.
Jag hade en idé tidigare med att någon kanske kan fixa ett gäng reflexvästar (gärna nån från ystadsområdet, så någon av vår publik kan ta hand om dem efter start) så att vi kan få några av de som kommer för att vinka av oss att vara lite funktionärer när vi alla ska iväg och stoppa lite trafik ut från parkeringen så alla kommer iväg bra.
Jag sänder också live som tidigare år. Vad kör du för app eller mjukvara?

-
Oki det finns ju lagom mycket laddpunkter nu för tiden så det borde nog inte vara några problem =)
Kör med BimmerFlow för batteri-infon verkar fungera helt ok iaf och en Vgate iCar Wi-Fi för ODB kopplingen.
Inte kört innan, brukar det vara massa folk på plats när vi startar? =)
Kör med BimmerFlow för batteri-infon verkar fungera helt ok iaf och en Vgate iCar Wi-Fi för ODB kopplingen.
BMW i4 M50 2023
Nice, ska bli kul att kika på livesändningarna (när tid finns)!
Av förra året att döma tror jag inte heller att det blir någon större trängsel. Många olika bilmodeller med olika laddkurvor som kör olika taktiker och lite olika vägval, men vi får väl se hur det ser ut i år helt enkelt.
Det var inte många åskådare vid starten förra året, men vi får väl hoppas att det dyker upp några som hejar på
Vi startar väl en ny öppen tråd inför tävlingen som vi gjorde förra året, så att alla deltagare kan uppdatera ite vad som händer under tävlingen och både medtävlande och åskådare kan gå in och läsa.
Av förra året att döma tror jag inte heller att det blir någon större trängsel. Många olika bilmodeller med olika laddkurvor som kör olika taktiker och lite olika vägval, men vi får väl se hur det ser ut i år helt enkelt.
Det var inte många åskådare vid starten förra året, men vi får väl hoppas att det dyker upp några som hejar på

Vi startar väl en ny öppen tråd inför tävlingen som vi gjorde förra året, så att alla deltagare kan uppdatera ite vad som händer under tävlingen och både medtävlande och åskådare kan gå in och läsa.
Ja helt klart!Laddvin skrev:Nice, ska bli kul att kika på livesändningarna (när tid finns)!
Och nog var det väl en 15 pers där som "vinkade av oss" i allafall?

Tänkte mer på hur du hanterar livesändningen. Eller kör du "bara" en telefon med youtube live?NightFlash skrev:Oki det finns ju lagom mycket laddpunkter nu för tiden så det borde nog inte vara några problem =)