Jag var nere i Lund idag för att byta min Merca S-klass mot en Merca SL idag.
Säljaren, en ung kille berättade när han hörde att jag har en Tesla S att han såg en kul sak mellan en Tesla och en motorcykel.
Han närmade sig en korsning och ser i backspegeln en motorcykel komma farande i slalom mellan bilarna i hög fart och brummade förbi och stannade vid rödljuset i vänsterfilen där en Tesla stod i högerfilen.
I Teslan sitter en äldre gentleman och den unga grabben på motorcykeln provocerar, drar i gashandatget, vroom vroom och tittar på reaktionen från Teslaföraren. Vroom vroom, och han tittar återigen åt höger, men då har trafikljuset slagit om till grönt och vroom vroom Teslan finns inte kvar, den är hundra meter framför redan. Säljaren säger att han har aldrig någonsin fått sig ett så gott skratt, och om inte motorcyklisten hade haft en hjälm som dolde hans fejs så hade han nog skrattat sig fördärvad. Han kunde bara ana sig till den unga pojkens förvånade min, vart fan tog bilen vägen utan ett ljud utan wroom vroom och utan däckstjut, den bara försvann
Har selv kjørt sykkel i mange år og prøvekjørt en rekke sykler R1, R1300S, V-rod, og div andre. Utfordringen med en sykkel er de første 50 m. Uansett hk kommer du deg ikke raskt nok av sted mot en Tesla grunnet vektfordelingen. Det er ikke mulig å gi full gas uten at sykkelen går på bakhjulet. Først fra hastigheter 50+ kommer nok sykkelen sterkere, men da ligger Teslaen allerede 50-100 meter foran.
Det er som å sammenligne en V-Rod med en R1. V-Roden er helt utrolig i aksellerasjon frem til 100 km/h, men så kommer R1 raskt i fatt. Problemet er at R1 fortsatt setter seg på bakhjulet i hastigheter rundt 180 km/h. Og det skyldes kort akselavstand og vektfordeling.
Så jeg har fortsatt tilgode å bli frakjørt av en MC med start fra et veikryss. Men det er ikke noe problem for en R1 å kjøre ifra meg i hastigheter fra 130 km/h og oppover.
Det som gör skillnaden är att för att accelerera snabbt med Teslan så är det bara att stampa ner acceleratorn i botten vilket "alla" klarar. Att accelerera snabbt med motorcykel särskilt från stillastående är svårt, vilket gör att hojen i de allra flesta fall får se sig besegrad.
Har selv kjørt sykkel i mange år og prøvekjørt en rekke sykler R1, R1300S, V-rod, og div andre. Utfordringen med en sykkel er de første 50 m. Uansett hk kommer du deg ikke raskt nok av sted mot en Tesla grunnet vektfordelingen. Det er ikke mulig å gi full gas uten at sykkelen går på bakhjulet. Først fra hastigheter 50+ kommer nok sykkelen sterkere, men da ligger Teslaen allerede 50-100 meter foran.
Det er som å sammenligne en V-Rod med en R1. V-Roden er helt utrolig i aksellerasjon frem til 100 km/h, men så kommer R1 raskt i fatt. Problemet er at R1 fortsatt setter seg på bakhjulet i hastigheter rundt 180 km/h. Og det skyldes kort akselavstand og vektfordeling.
Så jeg har fortsatt tilgode å bli frakjørt av en MC med start fra et veikryss. Men det er ikke noe problem for en R1 å kjøre ifra meg i hastigheter fra 130 km/h og oppover.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Skulle vara kul att se ett dragrace mellan t.ex. en gammal Hyabusa och en Tesla P90DL. På kvartsmilen ska ju Suzukin vinna (ca 9,8 s), men var kommer MCn ifatt ? Min gamla Honda 1979 CBX1000 (lätt uppgraderad motor till 1300 cc ) lär göra 1/4 milen på knappt 11 s. För att få de tiderna gäller det att undvika framhjulslyft och spinna med så mycket drag på bakhjulet som möjligt på första växeln. Det är omvittnat svårt att få till det perfekt...I Teslan har ju Mr Musk redan löst det problemet...
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att utsätta min klenod för det...
/70D + för många MC för att skriva här...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Enig. Det kan fort bli dyrt. Og så sliter så jævlig på alt. Næ, dragrace er nok noe for de som vil bruke pengene sine på slike ting. Har ikke råd til det.
Det som gör skillnaden är att för att accelerera snabbt med Teslan så är det bara att stampa ner acceleratorn i botten vilket "alla" klarar. Att accelerera snabbt med motorcykel särskilt från stillastående är svårt, vilket gör att hojen i de allra flesta fall får se sig besegrad.
Lägg sedan till att de första 60-70 metrarna minst lär en Tesla Model S med Ludicrous ligga före en hoj som gör 0-100 på 2,5 sekunder.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Har en K1300S och min P85D toastar den lätt upp till 100, men sen.... Hojen gör väl 0-200 en bra bit under 10 sekunder med en ok start. Lång hjulbas och anti-wheeliefunktion gör en hel del.
Ja, det var en misslyckad start av motorcyklisten. Men det spelar ju ändå ingen roll för utgången. Med så få kilogram för varje hästkraft att släpa på så kan man missa starten och ändå vinna.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Det är rätt otroligt att en serietillverkad bil accar fortare än en superbike om än bara en begränsad sträcka. Hade någon sagt det pre P85D hade jag ansett att det vore omöjligt...
Kul att bli överbevisad...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det är inte så överraskande. En modern 1000cc sportmotorcykel har ett så extremt förhållande mellan vikt och effekt att den skulle kunna accelerera 0-100 km/h på c:a 1 sekund om den hade tillräckligt med drivhjulsgrepp och inte framhjulet steg till väders. Nu finns det flera omständigheter som sätter stopp för detta. Med normala däck kan en gatbil eller gatmotorcykel nå en maccimal acceleration på strax över 1 g, dvs ungefär 10-11 m/s^2. Det betyder att man inte kommer lägre än cirka 3 sekunder 0-100 km/h, om allt klaffar perfekt. Ska man nå bättre tider krävs högre friktion mellan däck och vägbana, samt att man inte får problem med att fordonet stegrar.
Det här är ganska tydligt för motorcyklarna, t ex en BMW S1000RR HP4. Dess utväxling på första växeln går det möjligt att nå ungefär 160 km/h innan det blir nödvändigt att lägga i tvåan. Med en lägre utväxling på första växeln skulle det i princip vara möjligt att nå bättre tider 0-100 km/h, men i praktiken skulle det bara leda till en massa hjulspinn, eller vilda framhjulslyft. Det här visar sig också i dess accelerationstider: 0-100 km/h på 3,1 s och 100-200 km/h på 3,7 s. Med tanke på att det krävs tre gånger så mycket motoreffekt att accelerera 100-200 som 0-100 på en given tid (om vi bortser från luftmotståndet, tar vi det i beaktande blir skillnaden större än en faktor 3) så är det minst sagt imponerande att klara 100-200 på 3,7 s.
Teslan har högst sannolikt en fördel med sin eldrift när det gäller 0-100 km/h, för det som fäller avgörandet är ofta (i alla fall när vi pratar om motorstarka fordon) regleringen av effekten. En bra finreglering av motoreffekten, som håller hjulen precis på rätt sida greppet hela tiden, är avgörande när man har tillräckligt med effekt. Det är rimligtvis lättare att reglera flödet av elektroner med god precision än luft, bränsle, en massa mekaniska prylar och så vidare.
Därför kan Teslan stå upp bra mot fordon som borde ha ett stort övertag, i alla fall så länge vi hastighetsintervallet inte är för högt. Dessutom kan vem som helst klara av att hantera Teslan.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
HP4 på allmän väg i Turkiet, 300 km/h... Ursäkta men jag tycker inte det är ok. Jag är gammal RR-åkare och håller mig på bana om jag vill åka riktigt fort!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.