Nej, ett storföretag produktionsplanerar globalt.Marjan skrev: ↑20 jun 2024 16:34Sätt gärna systemgräns med avgränsning på Sverige så kommer du kunna svara på om svenska arbetstillfällen har försvunnit.perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 16:28Håller med om logikbrister i många svar oavsett ståndpunkt i konflikten.Earplugged skrev: ↑20 jun 2024 16:03Logik och sunt förnuft genomsyrar tyvärr varken strejken eller många kommentarerna i denna tråd, oavsett om man tycker blockader/strejk är rätt eller fel så är det enkel matematik, om någon stjäl min cykel och jag måste köpa en ny så har jag rent logiskt förlorat en cykel, trots detta menar en del att då jag i slutändan har lika många cyklar som jag hade i från början inte förlorat någotCredde skrev: ↑20 jun 2024 15:27https://vetlanda.appen.se/news/376256
Detta kommer direkt från personal- och kommunikationsdirektören på Hydro Extrusion, men dom kanske ljuger?Den snart halvårslånga konflikten mellan Tesla och IF Metall får nu konsekvensen att 19 anställda sägs upp på Hydro Extrusion i Vetlanda. Arbetstillfällena är borta oavsett om konflikten löser sig eller inte.![]()
I ditt exempel har du förlorat en cykel och tvingats köpa en ny.
Denna konflikt kan mer liknas med att kläderna inte försvinner bara för att man flyttar dem från tvättmaskinen till garderoben. Det är fortfarande lika mycket kläder i omlopp som fördelas mellan garderoberna.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det hade varit kul att se, var typ 16 års sedan jag senast var i almedalen på event.TiborBlomhall skrev: ↑20 jun 2024 16:31Jag ska medverka i två paneldebatt på Almedalsveckan i Visby:
Almega: "När har konflikträtten gått för långt?"
tisdag 25 juni kl. 10.15-11.00 i Svenskt Näringslivs trädgård på Hamngatan 3
Företagarna: "Slutet på den svenska modellen?"
torsdag 27 juni kl. 10:15-10:55 i Italienarens uteservering, Hästgatan 2
Båda är öppna för allmänheten, har ni vägarna förbi kan ni titta på.
viewtopic.php?t=35812
Tror du kommer göra det bra
Kanske kunde passat i annan tråd också...
Men har i veckan på E4 och E6 sett 12-14 trailer med Tesla bilar (mest Y) och då kanske jag varit på vägarna 10-12 timmar, hur många har passerat resten av tiden? De jag menar är att facken har misslyckats om jag får tycka
Nedan är mina högst personliga tankar.
Vi är som företag (min anställning) uttagna i blockad mot Tesla från Unionen och vi har alla möjliga avtal för personalen men nekas ändå att som företag kunna utföra våra tjänster som ett tjänsteföretag, alltså vi missar inkomster och inkomster betalar bl.a. löner till anställda.
Min personliga fråga är vad har vi gjort för fel och om vi inte haft kollektivavtal hade vi väl sluppit en blockad?
Men har i veckan på E4 och E6 sett 12-14 trailer med Tesla bilar (mest Y) och då kanske jag varit på vägarna 10-12 timmar, hur många har passerat resten av tiden? De jag menar är att facken har misslyckats om jag får tycka

Vi är som företag (min anställning) uttagna i blockad mot Tesla från Unionen och vi har alla möjliga avtal för personalen men nekas ändå att som företag kunna utföra våra tjänster som ett tjänsteföretag, alltså vi missar inkomster och inkomster betalar bl.a. löner till anställda.
Min personliga fråga är vad har vi gjort för fel och om vi inte haft kollektivavtal hade vi väl sluppit en blockad?
Vad/vem representerar du i debatten?TiborBlomhall skrev: ↑20 jun 2024 16:31Jag ska medverka i två paneldebatt på Almedalsveckan i Visby:
viewtopic.php?t=35812
Jo, för att vi pratade om jobb som försvunnit från Sverige tack vare IF Metall.perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 16:44Nej, ett storföretag produktionsplanerar globalt.Marjan skrev: ↑20 jun 2024 16:34Sätt gärna systemgräns med avgränsning på Sverige så kommer du kunna svara på om svenska arbetstillfällen har försvunnit.perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 16:28Håller med om logikbrister i många svar oavsett ståndpunkt i konflikten.Earplugged skrev: ↑20 jun 2024 16:03Logik och sunt förnuft genomsyrar tyvärr varken strejken eller många kommentarerna i denna tråd, oavsett om man tycker blockader/strejk är rätt eller fel så är det enkel matematik, om någon stjäl min cykel och jag måste köpa en ny så har jag rent logiskt förlorat en cykel, trots detta menar en del att då jag i slutändan har lika många cyklar som jag hade i från början inte förlorat någotCredde skrev: ↑20 jun 2024 15:27https://vetlanda.appen.se/news/376256
Detta kommer direkt från personal- och kommunikationsdirektören på Hydro Extrusion, men dom kanske ljuger?![]()
Denna konflikt kan mer liknas med att kläderna inte försvinner bara för att man flyttar dem från tvättmaskinen till garderoben. Det är fortfarande lika mycket kläder i omlopp som fördelas mellan garderoberna.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag är inbjuden i egenskap av ordförande för Tesla Club Sweden. Kommer berätta om hur konflikten påverkat oss Teslaägare, och vad jag hör när jag pratar med Teslas fordonstekniker.backe skrev: ↑20 jun 2024 17:03Vad/vem representerar du i debatten?TiborBlomhall skrev: ↑20 jun 2024 16:31Jag ska medverka i två paneldebatt på Almedalsveckan i Visby:
viewtopic.php?t=35812
När konflikten började hade hydro 610 anställda. (Källa, svt intervju med Jonas Bjur)Magnus71 skrev: ↑20 jun 2024 17:10Jo, för att vi pratade om jobb som försvunnit från Sverige tack vare IF Metall.perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 16:44Nej, ett storföretag produktionsplanerar globalt.Marjan skrev: ↑20 jun 2024 16:34Sätt gärna systemgräns med avgränsning på Sverige så kommer du kunna svara på om svenska arbetstillfällen har försvunnit.perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 16:28Håller med om logikbrister i många svar oavsett ståndpunkt i konflikten.Earplugged skrev: ↑20 jun 2024 16:03
Logik och sunt förnuft genomsyrar tyvärr varken strejken eller många kommentarerna i denna tråd, oavsett om man tycker blockader/strejk är rätt eller fel så är det enkel matematik, om någon stjäl min cykel och jag måste köpa en ny så har jag rent logiskt förlorat en cykel, trots detta menar en del att då jag i slutändan har lika många cyklar som jag hade i från början inte förlorat något![]()
I maj är det nästan 700 anställda. (Källa hydros presschef)
Ingen aning hur många som blivit anställda tack vare IF metall
Har du pratat med någon som strejkat eller slutat på tm?TiborBlomhall skrev: ↑20 jun 2024 17:24Jag är inbjuden i egenskap av ordförande för Tesla Club Sweden. Kommer berätta om hur konflikten påverkat oss Teslaägare, och vad jag hör när jag pratar med Teslas fordonstekniker.backe skrev: ↑20 jun 2024 17:03Vad/vem representerar du i debatten?TiborBlomhall skrev: ↑20 jun 2024 16:31Jag ska medverka i två paneldebatt på Almedalsveckan i Visby:
viewtopic.php?t=35812
1) Ni får nog konfliktersättning från Unionen.leiflodde skrev: ↑20 jun 2024 16:55Kanske kunde passat i annan tråd också...
Men har i veckan på E4 och E6 sett 12-14 trailer med Tesla bilar (mest Y) och då kanske jag varit på vägarna 10-12 timmar, hur många har passerat resten av tiden? De jag menar är att facken har misslyckats om jag får tycka![]()
2) Om man bryter en blockad tjänar man sällan på det.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Iofs ja, men det är inte därför jag är bjuden. Deras talan kommer säkert IF Metalls ordförande Marie Nilsson stå för.perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 17:35Har du pratat med någon som strejkat eller slutat på tm?TiborBlomhall skrev: ↑20 jun 2024 17:24Jag är inbjuden i egenskap av ordförande för Tesla Club Sweden. Kommer berätta om hur konflikten påverkat oss Teslaägare, och vad jag hör när jag pratar med Teslas fordonstekniker.backe skrev: ↑20 jun 2024 17:03Vad/vem representerar du i debatten?TiborBlomhall skrev: ↑20 jun 2024 16:31Jag ska medverka i två paneldebatt på Almedalsveckan i Visby:
viewtopic.php?t=35812
Åkte Linköping - Malmö nu på förmiddagen och mötte 10 st biltransporter med Teslor.leiflodde skrev: ↑20 jun 2024 16:55Kanske kunde passat i annan tråd också...
Men har i veckan på E4 och E6 sett 12-14 trailer med Tesla bilar (mest Y) och då kanske jag varit på vägarna 10-12 timmar, hur många har passerat resten av tiden? De jag menar är att facken har misslyckats om jag får tycka![]()
Tesla Model S 90D
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Man skulle också kunna vända på frågan, hur många har sökt sig till tesla, köpt tesla och gått ur facket tack vare metall?perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 17:32När konflikten började hade hydro 610 anställda. (Källa, svt intervju med Jonas Bjur)Magnus71 skrev: ↑20 jun 2024 17:10Jo, för att vi pratade om jobb som försvunnit från Sverige tack vare IF Metall.perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 16:44Nej, ett storföretag produktionsplanerar globalt.Marjan skrev: ↑20 jun 2024 16:34Sätt gärna systemgräns med avgränsning på Sverige så kommer du kunna svara på om svenska arbetstillfällen har försvunnit.perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 16:28
Håller med om logikbrister i många svar oavsett ståndpunkt i konflikten.
Spontant lika flyktigt ställd fråga och fullständigt omöjligt att svara på i båda fallen.
Man kan även se det så här.perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 17:32När konflikten började hade hydro 610 anställda. (Källa, svt intervju med Jonas Bjur)Magnus71 skrev: ↑20 jun 2024 17:10Jo, för att vi pratade om jobb som försvunnit från Sverige tack vare IF Metall.perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 16:44Nej, ett storföretag produktionsplanerar globalt.Marjan skrev: ↑20 jun 2024 16:34Sätt gärna systemgräns med avgränsning på Sverige så kommer du kunna svara på om svenska arbetstillfällen har försvunnit.perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 16:28
Håller med om logikbrister i många svar oavsett ståndpunkt i konflikten.
Om det stämmer att Teslas produktion var separerad från den övriga med helt egna maskiner skulle de i så fall haft 719 anställda i maj (+25st inhyrda) om den produktionen fanns kvar i Sverige.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Teslas produktion var intermittent så delade verktyg användes. Har oxå framgått i media.Nect skrev: ↑21 jun 2024 00:15Man kan även se det så här.perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 17:32När konflikten började hade hydro 610 anställda. (Källa, svt intervju med Jonas Bjur)
Om det stämmer att Teslas produktion var separerad från den övriga med helt egna maskiner skulle de i så fall haft 719 anställda i maj (+25st inhyrda) om den produktionen fanns kvar i Sverige.
Hur får man tag i denna ersättning?perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 17:391) Ni får nog konfliktersättning från Unionen.leiflodde skrev: ↑20 jun 2024 16:55Kanske kunde passat i annan tråd också...
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det är ju det ett kollektivavtal innebär, de anställda tappar det inflytande man har över sina anställningar samt avtalsförhandlingar och blir istället fackpamparnas marionetter.leiflodde skrev: ↑20 jun 2024 16:55Vi är som företag (min anställning) uttagna i blockad mot Tesla från Unionen och vi har alla möjliga avtal för personalen men nekas ändå att som företag kunna utföra våra tjänster som ett tjänsteföretag, alltså vi missar inkomster och inkomster betalar bl.a. löner till anställda.
Ni vänder er till er arbetsgivarorganisation som guidar er rätt inom svenskt näringsliv.leiflodde skrev: ↑21 jun 2024 14:07Hur får man tag i denna ersättning?perla1975 skrev: ↑20 jun 2024 17:391) Ni får nog konfliktersättning från Unionen.leiflodde skrev: ↑20 jun 2024 16:55Kanske kunde passat i annan tråd också...
Det innebär oxå att man förhandlar som grupp och inte individ, sedan får man dra signa egna slutsatser vilket dom är bäst.OfarligTesla skrev: ↑21 jun 2024 14:34Det är ju det ett kollektivavtal innebär, de anställda tappar det inflytande man har över sina anställningar samt avtalsförhandlingar och blir istället fackpamparnas marionetter.leiflodde skrev: ↑20 jun 2024 16:55Vi är som företag (min anställning) uttagna i blockad mot Tesla från Unionen och vi har alla möjliga avtal för personalen men nekas ändå att som företag kunna utföra våra tjänster som ett tjänsteföretag, alltså vi missar inkomster och inkomster betalar bl.a. löner till anställda.
Rent krasst är det en risk att göra affärer med ett företag som avviker i sin bransch genom att inte ha kollektivavtal.leiflodde skrev: ↑20 jun 2024 16:55Kanske kunde passat i annan tråd också...
Oavsett vad man tycker om det är det något man som företagsägare måste bedöma risken i.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Nej, det är inte att man förhandlar i grupp utan ett fackförbund förhandlar med fackpamparnas bästa i åtanke, inte de anställdas bästa. Hade de haft de anställdas bästa främst hade de inte tvingat fram många av de förändringar de gjort.
Det är din personliga åsikt som du har all rätt att ha. Dock kvarstår faktum att fackförbund förhandlar gruppvis.OfarligTesla skrev: ↑21 jun 2024 14:59Nej, det är inte att man förhandlar i grupp utan ett fackförbund förhandlar med fackpamparnas bästa i åtanke, inte de anställdas bästa. Hade de haft de anställdas bästa främst hade de inte tvingat fram många av de förändringar de gjort.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Nej det är ingen personlig åsikt utan bara ren matematik att de förhandlar fram saker som gynnar dem själva på bekostnad av de anställda. Nu senast är det flera fackförbund som marknadsfört att man tryckt på för att få en ökad pensionsavsättning, för att finansiera det tar man bort annat.
I mitt kollektivavtal har man t.ex. tagit bort semestertillägget som gav drygt 3,5% ökad årsinkomst (plus upp till 1% högre pensionsavsättning) och ersatt det med 2% högre pensionsavsättning. Alltså är det en minskad totalkompensation för alla som omfattas av avtalet men facket tjänar på det när de får in mer pengar i pensionssystemet som de bossar över.
På vilket sätt är det att ”förhandla i grupp”? Tror du att de anställda satte sig i en grupp och sa ”vi sänker våra löner så facket kan få lite extra?”. Jag är inte emot fack av något slags ideologiskt skäl utan de visar bara gång på gång att fackpamparna tänker på sig själva först.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Liknelsen med beskyddarverksamhet är slående även om detta är på rätt sida av lagen.Fredrik j skrev: ↑21 jun 2024 14:53Rent krasst är det en risk att göra affärer med ett företag som avviker i sin bransch genom att inte ha kollektivavtal.leiflodde skrev: ↑20 jun 2024 16:55Kanske kunde passat i annan tråd också...
Oavsett vad man tycker om det är det något man som företagsägare måste bedöma risken i.
Kan inte detaljerna på ditt jobb, men misstänker att de förmåner du haft är framförhandlade av facket liksom de förändringar som skett.OfarligTesla skrev: ↑21 jun 2024 15:45Nej det är ingen personlig åsikt utan bara ren matematik att de förhandlar fram saker som gynnar dem själva på bekostnad av de anställda. Nu senast är det flera fackförbund som marknadsfört att man tryckt på för att få en ökad pensionsavsättning, för att finansiera det tar man bort annat.
I mitt kollektivavtal har man t.ex. tagit bort semestertillägget som gav drygt 3,5% ökad årsinkomst (plus upp till 1% högre pensionsavsättning) och ersatt det med 2% högre pensionsavsättning. Alltså är det en minskad totalkompensation för alla som omfattas av avtalet men facket tjänar på det när de får in mer pengar i pensionssystemet som de bossar över.
På vilket sätt är det att ”förhandla i grupp”? Tror du att de anställda satte sig i en grupp och sa ”vi sänker våra löner så facket kan få lite extra?”. Jag är inte emot fack av något slags ideologiskt skäl utan de visar bara gång på gång att fackpamparna tänker på sig själva först.
Troligtvis är de flesta försämringar i kollektivavtalen drivna av din arbetsgivare.
Gruppvis förhandling brukar i de flesta fall vara mer effektivt än individuell.
Vadå???R_Edvinsson skrev: ↑17 jun 2024 19:57Fast det är ju exakt så ni arbetar, ni härskar och söndrar.perla1975 skrev: ↑17 jun 2024 19:43Återigen vidrigt att jämföra ödeläggelse och död med en grundlagsskyddad rätt.R_Edvinsson skrev: ↑17 jun 2024 19:38Så firman som inte hade några fackligt anslutna anställda skall nu tvingas betala deras lön för att ni skall sitta och predika saker de inte önskar??perla1975 skrev: ↑17 jun 2024 17:14Vi är lite sent ute, konflikten löst 11 juni.
Men även att parterna ska jobba tillsammans för att fler ska organisera sig fackligt på Holmqvist Elektriska. Bland annat kommer tre fackmöten hållas under hösten och alla anställda erbjuds en endags facklig introduktionsutbildning, på betald arbetstid
Enda skillnaden mellan IF Metall och i detta även vidriga Elektrikerförbundet och Putins Ryssland är väl att ni inte lönnmördar de som inte följer era instruktioner.
Er förhoppning är bara att de blir arbetslösa och kanske hemlösa om de inte får något nytt jobb.
Jag behöver inte fundera på varför jag klev av 1999 när vi anställda på en av Stockholms större bemanningsfirmor sattes på pottan ekonomiskt av elektrikerförbundet och deras korrumperade representanter.
och också varför halva branschen talar om er med avsky.
Svenska fackföreningar är en jäkla sekt och svenska modellen måste göras om i grunden.![]()
Att önska andra olycka är inte heller ett särskilt hedrande drag.
Det är bara de mest religiösa som har gott att säga om elektrikerförbundet och väldigt många företagare har hängavtal för det måste man ha, det är inte frivilligt, men De håller låg profil för att slippa represalier och vendettor.
Jag vet många småföretag som inte anställer elektriker om de är ”fackliga” på anställningsintervjun.![]()
Är det hederligt att tvinga fram avtal mot hot om att sätta företag i konkurs och göra folk arbetslösa??m
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.