Väldigt enkla att sätta i, väldigt bökiga att få ur. Så du behöver inte oroa dig

Moderator: Redaktion
Väldigt enkla att sätta i, väldigt bökiga att få ur. Så du behöver inte oroa dig
Nä men för 90% av övrig laddning (för mig).taliz skrev: ↑20 jun 2024 12:47Det hjälper ju inte mkt med en extra typ2-kontakt när man försöker tråckla sig in vid en trång snabbladdare.
Ja, det tycker jag. Både Taycan och Model 3 är fina bilar, men helt olika.
Fler bilder på bilen plz!
Beror nog lite på mjukvaran på högerfotenEmg skrev: ↑21 jun 2024 18:30Vad tror ni om de 10 milen som skiljer LR och P i räckvidd. Är det en teoretisk siffra eller går de i praktiken lika långt givet likadana (vinter)däck?
Vi har en 3LR-21 som vi åker långa vinter-resor med takbox några gånger per år. Då blir det ofta färre, men längre stopp för tex lunch, vilket ger nära 100% SOC och sen möjlighet att köra långt igen med takboxen på.
Är grymt sugen på en P, men jag har alltid uppskattat den där extra räckvidden som det känns som 3LR har, tex jmf med Model Y, som har WLTP ganska lika 3P.
Sätter du dit samma hjul går de lika långt.Emg skrev: ↑21 jun 2024 18:30Vad tror ni om de 10 milen som skiljer LR och P i räckvidd. Är det en teoretisk siffra eller går de i praktiken lika långt givet likadana (vinter)däck?
Vi har en 3LR-21 som vi åker långa vinter-resor med takbox några gånger per år. Då blir det ofta färre, men längre stopp för tex lunch, vilket ger nära 100% SOC och sen möjlighet att köra långt igen med takboxen på.
Är grymt sugen på en P, men jag har alltid uppskattat den där extra räckvidden som det känns som 3LR har, tex jmf med Model Y, som har WLTP ganska lika 3P.
Det är ganska enkelt.WilleTesla skrev: ↑22 jun 2024 06:30Kan någon förklara varför den USA-tillverkade har i princip samma acceleration som den Kina-tillverkade, trots att den från USA på pappret har 50 hk fler. Det går inte att förklara med att hästkrafter definieras olika i USA och i Europa, för det slår åt fel håll, 1 hp (USA och UK) = ca 1.01387 hk (metrisk hästkraft).
Min gamla M3P hade 506 hk (enl transportstyrelsen) min nya har 460 hk men min nya är på pappret 0,3 sek snabbare från 0 till 100, mycket ologiskt.
Bra förklarat. Dock så blir jag lite tveksam till 20% mer vrid ger 20% bättre acceleration, vad händer då när jag går från chill mode till plaid det är ju typ 100% mer vrid men jag är inte nere på 0 sekunder.AAKEE skrev: ↑22 jun 2024 08:37Det är ganska enkelt.WilleTesla skrev: ↑22 jun 2024 06:30Kan någon förklara varför den USA-tillverkade har i princip samma acceleration som den Kina-tillverkade, trots att den från USA på pappret har 50 hk fler. Det går inte att förklara med att hästkrafter definieras olika i USA och i Europa, för det slår åt fel håll, 1 hp (USA och UK) = ca 1.01387 hk (metrisk hästkraft).
Min gamla M3P hade 506 hk (enl transportstyrelsen) min nya har 460 hk men min nya är på pappret 0,3 sek snabbare från 0 till 100, mycket ologiskt.
När det gäller din gamla M3P så är det inte den effekt som bilen defakto levererar som bilen är registrerad med. Det är ”max effekt för elmotor”, dvs den maximala effekten elmotorn teoretiskt kan leverera som specas.
Tesla tar inte alls ut full kräm ur motorerna, av flera olika anledningar. Dessutom är det två olika motortyper i den bilen, vilka ger toppeffekten vid olika hastigheter så även om Tesla skulle kräma ut allt blir det inte den siffran totalt i praktiken.
Min plaid är reggad med 932kW, dvs 1267hk på samma premisser. Det är inte 1267 hk när man är ute och kör.
Batteriet är ofta (nästan alltid) begränsande i Teslas P-modeller.
Hästkrafter är ett ofta missförstått ämne.
Bilarna är vridmomentsbegränsade för att det skulle slira om motorerna gav helt fullt i låg fart vilket gör att effekten vid 0km/h är nära noll (effekt = vrid x varvtal). Effekten stiger relativt rakt tills toppen nås vid ca 75-90 på en M3P.
Ökar man vridmomentet, som är gjort på nya P så får man ut mer genomsnittseffekt.
Har man tex 20% mer vrid i hela kurvan ger det ungefär 20% bättre acceleration så länge det finns mer vrid.
Eftersom bilarna är relativt lika tunga är genomsnittseffekten ungefär lika om tiden är ungefär lika.
Min M3P -21 gjorde 0-100 på 3.30 med Dragy (från 0, inte med rollouten borträknad).
Gissar att det inte var just någon skillnad från föregående årsmodeller av M3P heller.
Skillnaden är ~10% så då är det ungefär 10% mer genomsnittseffekt under 0-100.
LG-batteriet i nya M3P (samma som 3/Y LR/P haft ett par år), klarar inte av att leverera den effekt som nya M3P egentligen vill ha. Det klarade med nöd och näppe gamla M3P vid 85-90% SOC och uppvärmt batteri.
Toppeffekten lär i praktiken inte skilja speciellt mycket då det är samma batteri med samma begränsningar.
100% mer acceleration blir halva tiden, inte nolltidPontus skrev: ↑22 jun 2024 12:16Bra förklarat. Dock så blir jag lite tveksam till 20% mer vrid ger 20% bättre acceleration, vad händer då när jag går från chill mode till plaid det är ju typ 100% mer vrid men jag är inte nere på 0 sekunder.AAKEE skrev: ↑22 jun 2024 08:37Det är ganska enkelt.WilleTesla skrev: ↑22 jun 2024 06:30Kan någon förklara varför den USA-tillverkade har i princip samma acceleration som den Kina-tillverkade, trots att den från USA på pappret har 50 hk fler. Det går inte att förklara med att hästkrafter definieras olika i USA och i Europa, för det slår åt fel håll, 1 hp (USA och UK) = ca 1.01387 hk (metrisk hästkraft).
När det gäller din gamla M3P så är det inte den effekt som bilen defakto levererar som bilen är registrerad med. Det är ”max effekt för elmotor”, dvs den maximala effekten elmotorn teoretiskt kan leverera som specas.
Tesla tar inte alls ut full kräm ur motorerna, av flera olika anledningar. Dessutom är det två olika motortyper i den bilen, vilka ger toppeffekten vid olika hastigheter så även om Tesla skulle kräma ut allt blir det inte den siffran totalt i praktiken.
Min plaid är reggad med 932kW, dvs 1267hk på samma premisser. Det är inte 1267 hk när man är ute och kör.
Bilarna är vridmomentsbegränsade för att det skulle slira om motorerna gav helt fullt i låg fart vilket gör att effekten vid 0km/h är nära noll (effekt = vrid x varvtal). Effekten stiger relativt rakt tills toppen nås vid ca 75-90 på en M3P.
Ökar man vridmomentet, som är gjort på nya P så får man ut mer genomsnittseffekt.
Har man tex 20% mer vrid i hela kurvan ger det ungefär 20% bättre acceleration så länge det finns mer vrid.
Eftersom bilarna är relativt lika tunga är genomsnittseffekten ungefär lika om tiden är ungefär lika.
Min M3P -21 gjorde 0-100 på 3.30 med Dragy (från 0, inte med rollouten borträknad).
Gissar att det inte var just någon skillnad från föregående årsmodeller av M3P heller.
LG-batteriet i nya M3P (samma som 3/Y LR/P haft ett par år), klarar inte av att leverera den effekt som nya M3P egentligen vill ha. Det klarade med nöd och näppe gamla M3P vid 85-90% SOC och uppvärmt batteri.
Toppeffekten lär i praktiken inte skilja speciellt mycket då det är samma batteri med samma begränsningar.
Acceleration = Kraft / massa.
Men medge att det vore coolt om tiden började gå baklänges över 1200hkMaw skrev: ↑22 jun 2024 13:50100% mer acceleration blir halva tiden, inte nolltidPontus skrev: ↑22 jun 2024 12:16Bra förklarat. Dock så blir jag lite tveksam till 20% mer vrid ger 20% bättre acceleration, vad händer då när jag går från chill mode till plaid det är ju typ 100% mer vrid men jag är inte nere på 0 sekunder.AAKEE skrev: ↑22 jun 2024 08:37Det är ganska enkelt.WilleTesla skrev: ↑22 jun 2024 06:30Kan någon förklara varför den USA-tillverkade har i princip samma acceleration som den Kina-tillverkade, trots att den från USA på pappret har 50 hk fler. Det går inte att förklara med att hästkrafter definieras olika i USA och i Europa, för det slår åt fel håll, 1 hp (USA och UK) = ca 1.01387 hk (metrisk hästkraft).
Toppeffekten lär i praktiken inte skilja speciellt mycket då det är samma batteri med samma begränsningar.![]()
Ja, själva accelerationen kan ju dubbleras men läste lite för fort och förenklat så att 20% bättre acceleration skulle varit 20% mindre/kortare tid. Lite slarvigt av mig helt enkelt.Maw skrev: ↑22 jun 2024 13:50100% mer acceleration blir halva tiden, inte nolltidPontus skrev: ↑22 jun 2024 12:16Bra förklarat. Dock så blir jag lite tveksam till 20% mer vrid ger 20% bättre acceleration, vad händer då när jag går från chill mode till plaid det är ju typ 100% mer vrid men jag är inte nere på 0 sekunder.AAKEE skrev: ↑22 jun 2024 08:37Det är ganska enkelt.WilleTesla skrev: ↑22 jun 2024 06:30Kan någon förklara varför den USA-tillverkade har i princip samma acceleration som den Kina-tillverkade, trots att den från USA på pappret har 50 hk fler. Det går inte att förklara med att hästkrafter definieras olika i USA och i Europa, för det slår åt fel håll, 1 hp (USA och UK) = ca 1.01387 hk (metrisk hästkraft).
Toppeffekten lär i praktiken inte skilja speciellt mycket då det är samma batteri med samma begränsningar.![]()
Vi kan bygga vidare på de tidigare resonemangen.WilleTesla skrev: ↑22 jun 2024 06:30Kan någon förklara varför den USA-tillverkade har i princip samma acceleration som den Kina-tillverkade, trots att den från USA på pappret har 50 hk fler.
Det är rätt oförskämt. Tänk omDu bestämma Dig att flytta fram betalningen en dag i sänder
I GBG skulle de leverera 60 bilar idag, ganska liten anläggning
Ja de verkar ha fullt upp. I Trelleborg taktar de i snitt 50 Teslor/dag.