Nya vinterdäck till nästa vinter eller inte, det är frågan.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Nya vinterdäck till nästa vinter eller inte, det är frågan.

Inlägg av bjornnilsson »

Till min Model S Plaid så har jag en uppsättning dubbdäck som gått tre säsonger och som nu alltså är inne på den fjärde vändan - om jag väljer att behålla dom även över nästa vinter. Det är mina kära Michelin x-ice som jag förälskat mig i. Dock undrar jag om de nu börjar bli ålderstigna. Gjorde en sväng till Norge i våras och när vi under vårens sista snöoväder plöjde genom en decimeter snömodd gick bilen som som en hal spottloska över hela vägen. Vissa avsnitt var omöjliga att köra fortare på och jag fick även en hårig sladd (trots att jag tog det lugnt) på väg ut i mötande (lyckades reda ut den..) vilket sitter i färskt minne. Blev under resan omkörd av ett par bilar där det var dubbelfil, dvs andra måste haft bättre grepp (eller så var de större risktagare än jag..).

Har funderat sedan dess på om det är mina däck som nu börjar bli för hårda eller om jag bara är nojig..

Har inget större uppenbart synbart slitage på vinterdäcken som nog ändå måste ha gått mellan 2-3000 mil vid det här laget. Kanske mer. En faktor att lägga till är att Plaiden ärvt dubbdäcken från förra MS:en, vilket gör att det visuella intrycket inte är helt optimalt då det finns för mycket luft mellan skärmkanter och däck. Körde även förra vintern med felmeddelande på däcktrycket då Palladium kräver BLE TPMS.

Sitter därför just nu med fingret på köpknappen för en uppsättning 20-tums budgetfälg som jag tänkt preppa med svart pulverlack samt beställa en ny uppsättning nya Michelin X-ice och nya TPMS. Kanske att jag väljer staggered, jag verkar inte slita på vinterdäcken ändå.. Eller så går jag på 255:or både bak och fram.

Ny fälg och däck är dock inte billigt..

Alternativet är att snåla och enbart köpa nya TPMS + lägga om den gamla uppsättningen med fälg/däck + köpa spacers för att få det att se lite snyggare ut. Fördelen är att jag kommer undan aningen billigare samt kan köra på en smalare fälg (245) som går en smula snålare + att däcken förmodligen gräver ner sig lite bättre i snön. Detta alternativ känns dock väldigt meckigt och spacers är väl inte helt problemfria. Om det är så att mina nuvarande däck ändå har gett upp så kanske det är för mycket jobb att hålla på att trixa med gammel-däck på nya fina bilen. Eller så var snömodden mellan Sverige och Norge extra hal.. (Många olyckor den där kvällen.)

Många funderingar, som föranleder följande frågor:

Hur många säsonger kör ni på era vinterdäck innan det är dags för byte?

Och @AAKEE: Hur skulle du gjort? Har läst i en diskussionstråd på teslamotorsclub.com att du kör med spacers på din Plaid + du håller ju även till norröver i Sverige med liknande förhållanden som jag kör i, så därav är jag extra intresserad av dina funderingar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016