Collin87 skrev: ↑24 jun 2024 14:21
roffe_s skrev: ↑24 jun 2024 14:12
Pontus skrev: ↑24 jun 2024 14:00
gjohansson skrev: ↑24 jun 2024 13:58
Pontus skrev: ↑24 jun 2024 13:54
Vad har facket gjort som inte Tesla har gjort?
Uttalat sig. Det framgår väl ganska tydligt av roffes inlägg ?
Något konkret som dom har kompromissat med?
Mitt sista inlägg i denna sak, vissa (inte Du) förefaller inte klara av resonemang kring olika argument.
Vad vi kunnat iaktta under andra kvartalet är att:
- IF Metall dragit tillbaka vissa konfliktåtgärder som drabbade tredje man i alltför hög grad.
- Tesla modifierat vissa av sina anställningsvillkor.
Vad vi inte vet är i vilken grad detta skett som ett direkt resultat av förhandlingarna eller om det är ensidiga beslut från parten.
Man får inte ifrågasätta resonemang då alltså?
Då lär man inte komma långt i en diskussion.
Om vi skall kolla på att dom dragit tillbaka den konfliktåtgärden så är det verkligen ingen kompromiss, det var en felriktad åtgärd redan från start.
Okey, det får bli ett till då
Det är bra att förhålla sig relativt objektiv när argument utvärderas. En annan princip att bevisbördan må tillämpas lika oavsett vilken parts argument som utvärderas. När jag svarar Pontus är det utifrån vilket handlande och vilka intryck som kan ligga bakom den allmänna uppfattning han tycker sig observera i konfliktbevakningen.
IF Metall är en stor drake. De flesta av oss som är i kontakt med dem möter endast ombudsmän (och inte ens detta särskilt ofta). Allt annat är förtroendevalda i lokala klubbar på våra olika arbetsplatser. Min personliga erfarenhet att de lokala klubbarna kan agera helt annorlunda beroende på vilken av de lokala arbetsplatserna jag mött i mina dagar. IF metall har hundratals, kanske tusentals klubbar i landet (jag tänker inte kolla upp hur många) så om en upprörd forummedlem åberopar en faktiskt händelse på en av dessa arbetsplatser är det en anekdot eller en enstaka händelse, jag kommer inte att tolka detta som något som belastar hela organisationen. Motsvarande gäller Tesla - om en medarbetare eller en chef någonstans bär sig klantigt åt eller uttalar sig obetänksamt är det för mig inte signifikant för hela bolaget.
Så Din sista mening är t ex i mina ögon en personlig uppfattning eller en spekulation, inte ett sakligt argument.
Så det är kort sagt inga motargument jag hört, i de allra flesta fall är det påståenden från folk, lika perifert belägna som jag själv, som minsann säger sig veta hur saker och ting "är". Själv vet jag inte det och har heller inget större intresse i att bemöta argumenten. Då de inte är mina utan just möjliga anledningar till en observation. Pontus ställer en fråga - jag svarar. Det är få, om ens någon, här inne som kan reda ut hur det egentligen förhåller sig.
Ungefär så tänker jag