Ingen som redan hämtat ut sin Ludicrous som kan skriva lite om upplevelsen och gärna jämfört med gamla MP3?

Moderator: Redaktion
Den heter fortfarande bara Performance.steffe68 skrev: ↑25 jun 2024 13:59Har en MP3 2023 och ska testa en Ludicrous imorgon. Ruggigt spännande och ska bli kul att känna på skillnaderna, vilka jag har uppfattat främst handlar om kupeljudet, chassit, stolarna och de adaptiva dämparna.
Ingen som redan hämtat ut sin Ludicrous som kan skriva lite om upplevelsen och gärna jämfört med gamla MP3?![]()
Såg Tesla Bjørns video han släppte idag, 3.01 fick han 0-100. Så den var 0.09 snabbare än spec.HelectriC skrev:Provkörde en idag. Mycket trevliga stolar och sittdynan är aningen längre än på vanliga Highland.
Accelerationen är aldrig i livet ner mot 3 sek. Utan att jag hade dragyboxen med, så kändes det som ca 3,7, dvs samma som i4 M50. Inte dåligt det, men definitivt inte vad Tesla reklamerar med.
Fjädringen var trevlig med sport och standardinställning.
Fanns också möjlighet i track mode att ställa regen till 0%. Konstigt nog så tyckte jag den regenererade en del ändå, men möjligt man ska göra nåt mer än att bara dra slidern ner till 0%?
500kg på dragkrok funkar fint till cykelstativ, det jag använder kroken till i 9 av 10 tillfällen.
Tesla kör ju med 1 sekunds roll-out på sina Performance modeller(ej på övriga) vid sina hastighetstester och inte från helt stillastående, lite fuskigt kanske men så är det ju så 3,7s känns ändå rimligt.
Nej, de räknar inte 1s.
Om du inte tror att den skillnaden känns, så kan du inte ha kört många accelerationssnabba bilar. Det är natt och dag mellan 3,1 och 3,7, det behövs inga år av upplärning för det.
Verkar som det är väldigt olika acc beroende på alla möjliga faktorer, temperatur, SoC, mm, mm. Det är lite synd att man inte kan förvänta i stort sett det samma i de flesta situationer. Jag hade 80% SoC och ca 20 grader utetemp, något som med de flesta andra effektstarka elbilar är mer eller mindre optimala förhållanden.frippan skrev: ↑25 jun 2024 16:56Såg Tesla Bjørns video han släppte idag, 3.01 fick han 0-100. Så den var 0.09 snabbare än spec.HelectriC skrev:Provkörde en idag. Mycket trevliga stolar och sittdynan är aningen längre än på vanliga Highland.
Accelerationen är aldrig i livet ner mot 3 sek. Utan att jag hade dragyboxen med, så kändes det som ca 3,7, dvs samma som i4 M50. Inte dåligt det, men definitivt inte vad Tesla reklamerar med.
Fjädringen var trevlig med sport och standardinställning.
Fanns också möjlighet i track mode att ställa regen till 0%. Konstigt nog så tyckte jag den regenererade en del ändå, men möjligt man ska göra nåt mer än att bara dra slidern ner till 0%?
500kg på dragkrok funkar fint till cykelstativ, det jag använder kroken till i 9 av 10 tillfällen.
Nej, den accelerationssnabbaste bil jag kört är min M3LR och om den gör 0-100 på 4.4 eller 5 blankt är inget jag skulle märka.
De flesta märker nog av 20% bättre acceleration. Beror kanske lite på hur tränad butt-dyno man har.holden skrev: ↑25 jun 2024 21:13Nej, den accelerationssnabbaste bil jag kört är min M3LR och om den gör 0-100 på 4.4 eller 5 blankt är inget jag skulle märka.
Min VD säger att han inte ska åka på roadtrip med mig något mer trots bara en omkörning på 40 mil dock 2 långtradare och ni som provat kan ju gissa vad sluthastigheten vart där så slipper jag ljuga.AAKEE skrev: ↑25 jun 2024 21:25De flesta märker nog av 20% bättre acceleration. Beror kanske lite på hur tränad butt-dyno man har.holden skrev: ↑25 jun 2024 21:13Nej, den accelerationssnabbaste bil jag kört är min M3LR och om den gör 0-100 på 4.4 eller 5 blankt är inget jag skulle märka.
För nya M3P så kommer man säkert kunna känna att den går bättre till 100 och förhoppningsvis att den inte alls tappar lika mycket över 100.
Mellan min gamla M3P som tog 3.3 till 100 (mätt med Dragy Box) och min nuvarande Plaid som ofta ligger på 2.4-2.5s till 100 är det en milsvid skillnad trots bara 0.9s.
Med M3P var det en person på 2.5 år som blev åksjuk, med Plaid blir ~ var tredje - varannan det. Redan producerat > 10 åksjuks på ett år.
Ett klart tecken på att man märker skillnad.
Mmm, jag upplever min faktiskt som solklart snabbare än de 3P-21 jag haft innan.frippan skrev: ↑25 jun 2024 16:56Såg Tesla Bjørns video han släppte idag, 3.01 fick han 0-100. Så den var 0.09 snabbare än spec.HelectriC skrev:Provkörde en idag. Mycket trevliga stolar och sittdynan är aningen längre än på vanliga Highland.
Accelerationen är aldrig i livet ner mot 3 sek. Utan att jag hade dragyboxen med, så kändes det som ca 3,7, dvs samma som i4 M50. Inte dåligt det, men definitivt inte vad Tesla reklamerar med.
Fjädringen var trevlig med sport och standardinställning.
Fanns också möjlighet i track mode att ställa regen till 0%. Konstigt nog så tyckte jag den regenererade en del ändå, men möjligt man ska göra nåt mer än att bara dra slidern ner till 0%?
500kg på dragkrok funkar fint till cykelstativ, det jag använder kroken till i 9 av 10 tillfällen.
Nej, jag tror inte på att den tog 3,7 sekunder på sig. Så stor diff mot spec har jag aldrig sett för någon Tesla med 80% SOC och varmt väder.HelectriC skrev: ↑25 jun 2024 20:58Verkar som det är väldigt olika acc beroende på alla möjliga faktorer, temperatur, SoC, mm, mm. Det är lite synd att man inte kan förvänta i stort sett det samma i de flesta situationer. Jag hade 80% SoC och ca 20 grader utetemp, något som med de flesta andra effektstarka elbilar är mer eller mindre optimala förhållanden.frippan skrev: ↑25 jun 2024 16:56Såg Tesla Bjørns video han släppte idag, 3.01 fick han 0-100. Så den var 0.09 snabbare än spec.HelectriC skrev:Provkörde en idag. Mycket trevliga stolar och sittdynan är aningen längre än på vanliga Highland.
Accelerationen är aldrig i livet ner mot 3 sek. Utan att jag hade dragyboxen med, så kändes det som ca 3,7, dvs samma som i4 M50. Inte dåligt det, men definitivt inte vad Tesla reklamerar med.
Fjädringen var trevlig med sport och standardinställning.
Fanns också möjlighet i track mode att ställa regen till 0%. Konstigt nog så tyckte jag den regenererade en del ändå, men möjligt man ska göra nåt mer än att bara dra slidern ner till 0%?
500kg på dragkrok funkar fint till cykelstativ, det jag använder kroken till i 9 av 10 tillfällen.
Såg test av Taycan Turbo GT och de fick 2,186sek utan någon direkt förberedelse eller topp up av batteriet till 100%. När jag provkörde Model S Plaid som också hade ca 80% och utan att förvärma batteriet etc (dvs som i de flesta vardagssituationer, så fick jag 3,0sek med dragybox, det är ju lite tråkiga tal när man förväntar <2,5sek.
För att undvika pajkastning med de som inte tror mig, så är detta fortfarande jättesnabbt och fina bilar. Jag stör mig bara på att man reklamerar för något som enbart är tillgängligt i randsituationer.
kan meddela att Insane självklart var aktiverat. Anledningen till talet 3,7 är för att den kändes väldigt lik min förra i4 M50 som definitivt inte är en 3,0sek bil. Snabb ja, men mer mot 4sek än 3sek. Hade dessutom en Taycan Turbo S som lånebil i måndags och där känner man verkligen vad som är sub-3. men skit samma, poängen var inte att snacka ner nya M3P, jag gillade den skarpt med stolar och fjädring och hade inte haft några problem att acceptera accet. Men väntar nog på MYP med forhoppningsvis samma stolar och fjädring.Legato skrev: ↑25 jun 2024 21:56Nej, jag tror inte på att den tog 3,7 sekunder på sig. Så stor diff mot spec har jag aldrig sett för någon Tesla med 80% SOC och varmt väder.HelectriC skrev: ↑25 jun 2024 20:58Verkar som det är väldigt olika acc beroende på alla möjliga faktorer, temperatur, SoC, mm, mm. Det är lite synd att man inte kan förvänta i stort sett det samma i de flesta situationer. Jag hade 80% SoC och ca 20 grader utetemp, något som med de flesta andra effektstarka elbilar är mer eller mindre optimala förhållanden.frippan skrev: ↑25 jun 2024 16:56Såg Tesla Bjørns video han släppte idag, 3.01 fick han 0-100. Så den var 0.09 snabbare än spec.HelectriC skrev:Provkörde en idag. Mycket trevliga stolar och sittdynan är aningen längre än på vanliga Highland.
Accelerationen är aldrig i livet ner mot 3 sek. Utan att jag hade dragyboxen med, så kändes det som ca 3,7, dvs samma som i4 M50. Inte dåligt det, men definitivt inte vad Tesla reklamerar med.
Fjädringen var trevlig med sport och standardinställning.
Fanns också möjlighet i track mode att ställa regen till 0%. Konstigt nog så tyckte jag den regenererade en del ändå, men möjligt man ska göra nåt mer än att bara dra slidern ner till 0%?
500kg på dragkrok funkar fint till cykelstativ, det jag använder kroken till i 9 av 10 tillfällen.
Såg test av Taycan Turbo GT och de fick 2,186sek utan någon direkt förberedelse eller topp up av batteriet till 100%. När jag provkörde Model S Plaid som också hade ca 80% och utan att förvärma batteriet etc (dvs som i de flesta vardagssituationer, så fick jag 3,0sek med dragybox, det är ju lite tråkiga tal när man förväntar <2,5sek.
För att undvika pajkastning med de som inte tror mig, så är detta fortfarande jättesnabbt och fina bilar. Jag stör mig bara på att man reklamerar för något som enbart är tillgängligt i randsituationer.
Jag tror helt enkelt du kände fel. Alternativt glömde aktivera Insane.
Ska testa med Dragy framöver. Jag upplever min klart snabbare än både de 3P och XP100DL vi haft förut. I låga farter känns den jämnsnabb med den X Plaid vi hade, men så snart man kommer upp i fart så är den såklart inte lika kvick som den.
Personligen är jag däremot lite besviken på ljudnivån. Ja, den är tystare än förra 3P, men skillnaden är mindre än jag hade hoppats. Låter klart mer än våra övriga bilar.
Roll out är tiden från en bil rör sig från instage:ad för ett dragrace, tills den bryter fotocellen som startar tidtagningen. Sträckan bilen ska köra är ungefär 1fot (det beror lite på hur djupt man stage:ar in).
Jupp. 3,7 sekunder är såklart helt orimligt. Finns inte på kartan att nya P skulle vara avsevärt långsammare än "gamla" P.AAKEE skrev: ↑25 jun 2024 22:19Roll out är tiden från en bil rör sig från instage:ad för ett dragrace, tills den bryter fotocellen som startar tidtagningen. Sträckan bilen ska köra är ungefär 1fot (det beror lite på hur djupt man stage:ar in).
Den tiden är inte mer än 0.3s, för en bakhjulsdriven bild med halvmediokert fäste.
En 4WD tesla har inte så slö start. Det finns inte, helt enkelt.
Här är 0-100-tiden för min bästa körning med min M3P, 3.31s
Tiden med roll out borträknad 3.18s.
Tiden för Roll out var alltså 0.13s.
IMG_9357.jpeg
Snittet för rollout med min M3P var ~ 0.20s
AAKEE, kört dragracing 1988-1992-ish plus några enstaka tävlingar på tex Tullinge fram till 1997.
Tycker också detta var dåligt. Andra biltillverkare ser till att ha bilen före man bokar något med kund.
Det var i och för sig typ samma sak med den lagerbil, Fiat 500e, som vi köpte från Hedinbil, riktigt dålig återförsäljare, den flyttades fram 1 eller 2 gånger med väldigt lite framförhållning.
Tack för bra förklaring,AAKEE skrev: ↑22 jun 2024 19:34Vi kan bygga vidare på de tidigare resonemangen.WilleTesla skrev: ↑22 jun 2024 06:30Kan någon förklara varför den USA-tillverkade har i princip samma acceleration som den Kina-tillverkade, trots att den från USA på pappret har 50 hk fler.
LG-batteriet är begränsat i effekt som det kan leverera.
Eftersom bilen inte ger/tar 500hk i lägre farter, läs upp till 50-75 km/heller så (har inte sett några effekt/torque-diagram än), så kommer det sannolikt inte vara någon skillnad i accet i lägre farter mellan US-modellen och EU-modellen.
Model 3 är vridmomentsbegränsad i lägre farter och sannolikt har vi samma vrid på LG-modellen som US modellen i lägre farter.
Men när vi kommer upp i fart kommer begränsningen i batteriet begränsa maximal effekt, dvs vridmomentet går ned på EU-modellen.
Med minst 85% SOC och förvärmt batteri kommer vi sannolikt ha samma prestanda ungefär 0-50km/h, eller aningen högre upp, för att det sedan kommer börja skilja mellan bilarna. Därför får vi inte så stor skillnad 0-100, medans det skiljer 0.3s (var det?) på dragstrippen.
0.3s är cirka 15m vilket är en hel del.
Till 200 km/h var det ännu större skillnad.
Nu har jag haft bilen i 2,5 vecka och körd lite mer är 200 mil.
Jag har haft den i 1,5 vecka, inget annat.WilleTesla skrev: ↑26 jun 2024 18:26Nu har jag haft bilen i 2,5 vecka och körd lite mer är 200 mil.
Blinkersknapparna är inte längre något problem, vanan sitter till 97%
Kört en del långkörning, 7 timmar x 2 i sträck, gillar sätena (vill inte ha något annat) men de passar bättre för kortare körningar på max 4 timmar, om ni förstår vad jag menar. Jag körde med standard-fjädring med tre personer i bilen, frugan klagade lite att resan hade varit lite guppig, hon jämför med M3P 2020 som var sänkt och hårdare fjädrar från fabrik. Jag kan hålla med henne, jag var mer utvilad i den gamla, men inget stort problem.
Har börjat använda sport-dämpningen i villaområden med eländiga fartgupp, slipper då att bilen "fjädrarner" och skrapar i stänkskydden.
Bilen är verkligen härlig med sportsätena, styvheten och accelerationen. Byggkvalitet, lägre buller och med bättre bas i högtalarna gör det till en mycket bättre bil.
Rekommenderas starkt!