Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev: 19 jun 2024 09:59
Bjelke skrev:
joel80 skrev: 12 jun 2024 19:43
Remuz skrev:
Efter lite lagom dålig stämning och samtal med 4 olika människor från polestar har jag nu leverans bokad 2/7. Hyfsat värdelöst att bara Volvo Cars i Kista lämnar ut polestar, men det får man väl leva med.
Jag hämtade min i Upplands-Väsby.
Lite som på den gamla goda tiden när man hämtade Teslorna i Väsby/Infra city Bild
Lite coolt att hämta bil där men mindre coolt när man skulle göra nåt på bilen i verkstaden
som ju också var den enda där (i samma lokaler som leveranser för er nyare som undrar), vi har
typ 26 mil dit (och ”bara” 21 mil nu till Uppsala för sånt som inte rangers tar då Bild ).
Fördelen där med Polestar är ju att även om man får hämta på rätt få ställen så kan man göra Service på nästan vilken Volvo-verkstad som helst i landet. :)
Ja det känns ju som en dröm i jämförelse… ranger i all ära, skitbra när man lyckas få det det men
allt annat gör att vi måste åka 21 mil för verkstadsbesök :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Jag fick samtal/sms dagen innan leverans att registreringsskylt inte har kommit och de är beställda idag. Trodde inte jag beställt en Tesla direkt.... Nu har jag ingen upphämtningstid uppbokad utan inväntar nytt förslag.
Hur blir det med påskrivet avtal, får man skriva nytt? Går det att ångra sig innan leverans såhär sent inpå?
M3 LR -20
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Lite längre räckvidd och ännu fler tråkiga färgalternativ med facelift 2025:
https://media.polestar.com/global/en/me ... ses/682893
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

BEV[e-Rage] skrev:
Räckvidden är 5km längre på LRSM. Tror det kan bero enbart på fälgarna... det känns inte riktigt som något stort steg... inte som mellan 2023 och 2024 precis. :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

joel80 skrev: 25 jun 2024 22:12
BEV[e-Rage] skrev:
Räckvidden är 5km längre på LRSM. Tror det kan bero enbart på fälgarna... det känns inte riktigt som något stort steg... inte som mellan 2023 och 2024 precis. :)
Kanske beror på färgen :lol: Tycker Storm är riktigt snygg!
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

toppo skrev:
joel80 skrev: 25 jun 2024 22:12
BEV[e-Rage] skrev:
Kanske beror på färgen Bild Tycker Storm är riktigt snygg!
Dom skulle gjort en röd också, så dom hade en som var snabbare än alla andra.
BTC
elbilist

Inlägg av BTC »

Har kört cirka ett femtiotal mil med min nya P2 nu och dessutom suttit i passagerarsätet några till. (Single motor standard range -24). Tänker att en kort recension kan vara av intresse.

Först och främst är helhetsintrycket mycket gott. Kvalitetskänsla, passform, materialval och design lämnar mycket litet att önska. Trots enklaste utrustningsnivån ger bilen ändå känslan av en premiumprodukt. Det enda jag saknar i utrustningsväg är adaptiv farthållare och rattvärme. (Varav inget egentligen är någon s.k. deal breaker, uppenbarligen).

Fartresurserna är OK men inte mer. Skulle beskriva accelerationen som fullt tillräcklig i vardagen och även fullt tillräcklig för att locka fram leenden i lägre hastigheter. I motorvägsfart är den däremot inget särskilt. Hade ärligt talat väntat mig mer här, men en del av detta kanske har att göra med den något sävliga gasresponsen modellen är känd för. (Likt de flesta icke-Tesla i.o.f.s.) Uppsidan är att det gör bilen oerhört lättkörd.

Väghållning och körkänsla är knappast dåliga, men även här hade jag väntat mig mer. Chassiet kränger betänkligt vid provokation. Antar att lejonparten av de som klagar över att det skulle vara för hårt satt alla måste komma från äldre gashydrauliska cittror alternativt Mercedes E-klass och uppåt. Styrningen är ställbar gällande rattmotstånd, men inte direkt vare sig snabb eller med någon vidare känsla. (Standardläget fungerar bäst i vardagen trots detta.)

Utrymmena är som väntat tillräckligt goda för egna ändamål. Mittkonsolen med omnejd är mycket riktigt gigantisk men inget som stör nämnvärt. Har däremot full förståelse för de som upplever förarmiljön som klaustrofobisk, eller de som älskar sin man spread och vill kunna utföra den helt obehindrat.

Infotainment och användarvänligheten som sådan är bra på riktigt. Allt är lätt att förstå och den lodrätt placerade plattan svarar snabbt på minsta kommando. Röststyrningen är även den utan anmärkning. Trodde ärligt talat inte de skulle fått till denna bit så pass bra som de faktiskt gjort. Av det lilla jag använt appen tycker jag även här det verkar vara så gott som full pott, men det är möjligt det saknas funktioner jag ännu inte haft behovet av.

Räckvidd, förbrukning och laddhastighet har jag däremot ingen åsikt om. De är alla tillräckligt bra för mina ändamål.

Sammantaget är jag mycket nöjd med bilen som helhet. Viss förvåning över att den av mig inte upplevs som särskilt sportig. Snarare som en bekväm och mycket kompetent GT-vagn av den något äldre skolan. Det duger dock trots allt gott för tillfället.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Undrar om SR är mjukare i fjädringen är LR och P.

Har kört fyra PS2or men aldrig SR. Gillar verkligen bilarna men imo är de hårt fjädrade. Tom i "mjukaste" läget för P.

Har kört en jäkla massa elbilar men kan faktiskt inte komma på någon jag upplevt som hårdare än just PS2 (på gott och ont).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

BTC skrev: 28 jun 2024 18:37
Har kört cirka ett femtiotal mil med min nya P2 nu och dessutom suttit i passagerarsätet några till. (Single motor standard range -24). Tänker att en kort recension kan vara av intresse.

Först och främst är helhetsintrycket mycket gott. Kvalitetskänsla, passform, materialval och design lämnar mycket litet att önska. Trots enklaste utrustningsnivån ger bilen ändå känslan av en premiumprodukt. Det enda jag saknar i utrustningsväg är adaptiv farthållare och rattvärme. (Varav inget egentligen är någon s.k. deal breaker, uppenbarligen).

Fartresurserna är OK men inte mer. Skulle beskriva accelerationen som fullt tillräcklig i vardagen och även fullt tillräcklig för att locka fram leenden i lägre hastigheter. I motorvägsfart är den däremot inget särskilt. Hade ärligt talat väntat mig mer här, men en del av detta kanske har att göra med den något sävliga gasresponsen modellen är känd för. (Likt de flesta icke-Tesla i.o.f.s.) Uppsidan är att det gör bilen oerhört lättkörd.

Väghållning och körkänsla är knappast dåliga, men även här hade jag väntat mig mer. Chassiet kränger betänkligt vid provokation. Antar att lejonparten av de som klagar över att det skulle vara för hårt satt alla måste komma från äldre gashydrauliska cittror alternativt Mercedes E-klass och uppåt. Styrningen är ställbar gällande rattmotstånd, men inte direkt vare sig snabb eller med någon vidare känsla. (Standardläget fungerar bäst i vardagen trots detta.)

Utrymmena är som väntat tillräckligt goda för egna ändamål. Mittkonsolen med omnejd är mycket riktigt gigantisk men inget som stör nämnvärt. Har däremot full förståelse för de som upplever förarmiljön som klaustrofobisk, eller de som älskar sin man spread och vill kunna utföra den helt obehindrat.

Infotainment och användarvänligheten som sådan är bra på riktigt. Allt är lätt att förstå och den lodrätt placerade plattan svarar snabbt på minsta kommando. Röststyrningen är även den utan anmärkning. Trodde ärligt talat inte de skulle fått till denna bit så pass bra som de faktiskt gjort. Av det lilla jag använt appen tycker jag även här det verkar vara så gott som full pott, men det är möjligt det saknas funktioner jag ännu inte haft behovet av.

Räckvidd, förbrukning och laddhastighet har jag däremot ingen åsikt om. De är alla tillräckligt bra för mina ändamål.

Sammantaget är jag mycket nöjd med bilen som helhet. Viss förvåning över att den av mig inte upplevs som särskilt sportig. Snarare som en bekväm och mycket kompetent GT-vagn av den något äldre skolan. Det duger dock trots allt gott för tillfället.
Otroligt fin, balanserad och detaljerad beskrivning av dina bilintryck. 👍
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
BTC
elbilist

Inlägg av BTC »

martinot skrev: 28 jun 2024 20:35
Tack!

Tycker det är kul att skriva ner några rader kring hur något, en bil i detta fallet, upplevs i verkligheten sett till de förväntningar som funnits från användarhåll. Recensioner i media tenderar att mest fokusera på hårda fakta. Visserligen kan rådata och siffror på ett papper vara nog så intressanta, men samtidigt kanske det säger ganska lite om hur fordonet faktiskt upplevs väl på vägen.
Legato skrev: 28 jun 2024 19:29

Har kört fyra PS2or men aldrig SR. Gillar verkligen bilarna men imo är de hårt fjädrade. Tom i "mjukaste" läget för P.

Har kört en jäkla massa elbilar men kan faktiskt inte komma på någon jag upplevt som hårdare än just PS2 (på gott och ont).
Vad jag kunnat läsa mig till ska det inte vara någon skillnad. (I alla fall inte sedan införandet av bakhjulsdrift i SR.)

Detta med preferenser och referensramar är naturligtvis ytterst subjektivt. Många verkar dela din bild av fjädringen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

BTC skrev: 29 jun 2024 08:48
martinot skrev: 28 jun 2024 20:35
Tack!

Tycker det är kul att skriva ner några rader kring hur något, en bil i detta fallet, upplevs i verkligheten sett till de förväntningar som funnits från användarhåll. Recensioner i media tenderar att mest fokusera på hårda fakta. Visserligen kan rådata och siffror på ett papper vara nog så intressanta, men samtidigt kanske det säger ganska lite om hur fordonet faktiskt upplevs väl på vägen.
Legato skrev: 28 jun 2024 19:29

Vad jag kunnat läsa mig till ska det inte vara någon skillnad. (I alla fall inte sedan införandet av bakhjulsdrift i SR.)

Detta med preferenser och referensramar är naturligtvis ytterst subjektivt. Många verkar dela din bild av fjädringen.
Intressant. Nu är jag verkligen ute på djupt vatten, kan på tok för lite om ämnet, men jag skulle killgissa att en lättare bil (pga mindre batteri), allt annat lika, borde bli ännu hårdare fjädrad?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
lawe

Inlägg av lawe »

Performance pack eller inte och hur dämparna är ställda om det är Performance pack påverkar också mycket. Även hjuldimension.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

2025 har ny fördelning av paket. Pilot bara 10k extra, ljudet 9.5k. Det gillar jag, dock är priset på den konfig jag får på tisdag 6000kr/mån plus moms i 36mån och gör jag samma konfig i 2025 så är priset 9400kr/mån i 36mån (båda med 2500mil).
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Fick just veta att min regplåt inte kommit så leverans imorgon ställs in. Förstår inte logiken i det då jag fick sura miner när jag INTE ville ta leverans 26/6. Hade dom regplåt då och sedan destruerade den?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare

Inlägg av Vindens »

Remuz skrev: 01 jul 2024 10:30
Fick just veta att min regplåt inte kommit så leverans imorgon ställs in. Förstår inte logiken i det då jag fick sura miner när jag INTE ville ta leverans 26/6. Hade dom regplåt då och sedan destruerade den?
Exakt samma sak hände mig förra veckan dagen innan.
Hur kan de ha så dålig koll?
Kanske vill de att folk avbokar och beställer med 4 års leasing som gäller nu?
Det var inga problem med att annullera hela min order vilket också skedde.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag vill ha min bil och jag har tagit ledigt en halvdag imorgon för att hämta den…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Remuz skrev: 01 jul 2024 14:53
Jag vill ha min bil och jag har tagit ledigt en halvdag imorgon för att hämta den…

Ringde transportstyrelsen. Regplåten skickade 9/6 till Volvo i UpplandsVäsby. Verkar helt orimligt...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev: 01 jul 2024 15:59

Ringde transportstyrelsen. Regplåten skickade 9/6 till Volvo i UpplandsVäsby. Verkar helt orimligt...
Inte snällt att syna en bluff på de sättet :D
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare

Inlägg av Vindens »

chaffis75 skrev: 01 jul 2024 20:48
Remuz skrev: 01 jul 2024 15:59

Inte snällt att syna en bluff på de sättet :D
Det låter inte troligt att man kan göra samma miss kund efter kund. Något skumt är det ju.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Kontentan är att jag inte får min bil idag. Jag undrar vad det är bra för?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Låter som att dom anställt nån från Tesla som sköter leveranser… :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Bjelke skrev: 04 jul 2024 11:08
Låter som att dom anställt nån från Tesla som sköter leveranser… :lol:
Det har dom... faktiskt
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Fick äntligen bilen igår och drog direkt från Stockholm till Alingsås. Fick köra E20 för att jag behövde åka förbi riddermark i Strängnäs och hämta grejer i min gamla skrothög.

Mest anmärkningsvärt var att hade jag kört i skyltad hastighet hade jag inte behövt ladda på vägen. Den är rejält mycket mer effektiv än min förra PS2 som var en 2022 med framhjulsdrift. Nu körde jag snabbare än så och skulle komma fram med -7%, stannade dock en stund i Mariestad på SuC, fick 185kW med 15% SoC, lite dricka och kissande senare så kom jag fram i Alingsås med 17%. Ingen aning hur länge jag laddade, men den började på 185kW och när jag kopplade loss låg jag på 145kW.

Ljudet i bilen utan pluspaketet är riktigt dåligt. Nu har jag två ungar som låter jättemycket så jag har ofta hörlurar ändå.

Störigt att bilen levereras utan senaste mjukvaran, men det löser sig väl med tiden kan man anta.

Finns fortfarande inget 12V på andra ställen än bagaget vad jag kan hitta. Det hade varit bra till kylboxen.

Pilot funkar bättre nu än gör 2år sedan. Älskar också hur man byter filer med den utan att den slås av. Stör mig enormt på pipandet när man kör för fort, men det är väl ett lagkrav så det är inte mycket att göra något åt.

Totalt sett ett enormt lyft både från min model 3 2020 och min ps2 2022. Bakhjulsdrift gör stor skillnad.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Remuz skrev:
Fick äntligen bilen igår och drog direkt från Stockholm till Alingsås. Fick köra E20 för att jag behövde åka förbi riddermark i Strängnäs och hämta grejer i min gamla skrothög.

Mest anmärkningsvärt var att hade jag kört i skyltad hastighet hade jag inte behövt ladda på vägen. Den är rejält mycket mer effektiv än min förra PS2 som var en 2022 med framhjulsdrift. Nu körde jag snabbare än så och skulle komma fram med -7%, stannade dock en stund i Mariestad på SuC, fick 185kW med 15% SoC, lite dricka och kissande senare så kom jag fram i Alingsås med 17%. Ingen aning hur länge jag laddade, men den började på 185kW och när jag kopplade loss låg jag på 145kW.

Ljudet i bilen utan pluspaketet är riktigt dåligt. Nu har jag två ungar som låter jättemycket så jag har ofta hörlurar ändå.

Störigt att bilen levereras utan senaste mjukvaran, men det löser sig väl med tiden kan man anta.

Finns fortfarande inget 12V på andra ställen än bagaget vad jag kan hitta. Det hade varit bra till kylboxen.

Pilot funkar bättre nu än gör 2år sedan. Älskar också hur man byter filer med den utan att den slås av. Stör mig enormt på pipandet när man kör för fort, men det är väl ett lagkrav så det är inte mycket att göra något åt.

Totalt sett ett enormt lyft både från min model 3 2020 och min ps2 2022. Bakhjulsdrift gör stor skillnad.
Jag hämtade ut min 2024 i april. Jag har inget pipande när man kör för fort. Är det skillnad på LRDM?
Du ska kunna slå av det med nån rattknapp tror jag.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Remuz skrev: 06 jul 2024 07:43
Kul du är nöjd, grattis!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar