I senaste numret Teknikens värld testades MY long range Rwd mot en Audi och en Ford Mustang. Teslan vann segern men mest på grund av bättre ekonomi. Man utgår från att modellen kommer att ha 64 % av nybilspriset kvar efter tre år.
Det är betydligt högre jämfört med en tre år gammal M3 som har ungefär hälften av nybilspriset kvar om man kollar slutspriser på KVD ( handlare begär ungefär 60 % av en nybilspris)
Priserna på M3 har sjunkit påtagligt sista året, efter att Highland introducerades.
Frågan är hur nuvarande MY kommer stå sig i värde om tre år när Juniper är ute.
Hur mycket kan man anta att priset kommer skilja sig om man jämför en 2024 Juniper vs nuvarande 2024 modell? 50k? ( Ja den kanske kommer i början av 2025 trots allt)
Skulle utgå från att priset blir densamma men att ränterabatten uteblir
Ekonomi befintlig MY vs Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Ekonomi befintlig MY vs Juniper
Jag skulle inte räkna med mer än 50% värde efter tre år. Jag tycker om att bli positivt överraskadArn skrev: ↑28 jun 2024 17:44I senaste numret Teknikens värld testades MY long range Rwd mot en Audi och en Ford Mustang. Teslan vann segern men mest på grund av bättre ekonomi. Man utgår från att modellen kommer att ha 64 % av nybilspriset kvar efter tre år.
Det är betydligt högre jämfört med en tre år gammal M3 som har ungefär hälften av nybilspriset kvar om man kollar slutspriser på KVD ( handlare begär ungefär 60 % av en nybilspris)
Priserna på M3 har sjunkit påtagligt sista året, efter att Highland introducerades.
Hur mycket kan man anta att priset kommer skilja sig om man jämför en 2024 Juniper vs nuvarande 2024 modell? 50k? ( Ja den kanske kommer i början av 2025 trots allt)
Skulle utgå från att priset blir densamma men att ränterabatten uteblir

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag räknar med 60-70% eller mer i värdeminskning, men inget som stör mig, jag köper inte en bil för att oroa mig.Maw skrev: ↑28 jun 2024 17:58Jag skulle inte räkna med mer än 50% värde efter tre år. Jag tycker om att bli positivt överraskadArn skrev: ↑28 jun 2024 17:44I senaste numret Teknikens värld testades MY long range Rwd mot en Audi och en Ford Mustang. Teslan vann segern men mest på grund av bättre ekonomi. Man utgår från att modellen kommer att ha 64 % av nybilspriset kvar efter tre år.
Skulle utgå från att priset blir densamma men att ränterabatten uteblir![]()
Som alltid beror det på efterfrågan, vilket i sin tur ofta hänger ihop med konjunkturen.
Just nu är dyra elbilar inte så hett, folk har andra prioriteringar.
Men ingen vet hur det ser ut om 3 år.
Just nu är dyra elbilar inte så hett, folk har andra prioriteringar.
Men ingen vet hur det ser ut om 3 år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.