DanneB skrev: ↑29 jun 2024 10:33
perla1975 skrev: ↑29 jun 2024 10:15
Love_O skrev: ↑29 jun 2024 09:17
DanneB skrev: ↑29 jun 2024 08:29
perla1975 skrev: ↑28 jun 2024 23:59
Låter väl mer rimligt, troligen kommer de flesta vara kvar i facket oxå, som initial reaktion är väl ilska inget konstigt.
Men i längden mer logiskt att vara förbannad på arbetsgivaren som säger upp än på facket.
Varför måste man vara förbannad på arbetsgivaren? Det är ju bara naturligt att en arbetsgivare måste ställa om och sparka/anställa folk efter hur det går för företaget. I detta fall hade väl arbetsgivaren vad jag fattade det som en lösning för de anställda, som också de anställda ville ta, men facket sa nej till. Ska de fortfarande vara förbannade på arbetsgivaren, istället för facket?
Skulle säga att det är typ samma orsak som fick mig och mina arbetskollegor att gå ur facket för många år sedan.
PRO fack människorna kommer aldrig vilja förstå och anser att alla som har negativa erfarenheter från facket ljuger. Både jag och en i min närhet har blivit drabbade negativt flera gånger utav just facket.
Arbetsgivare och en anställd var helt överens om en sak, facket klev in och tyckte annat.
Arbetsgivare skulle gå in i annat bolag, facket gick in och trodde det visste bäst och gjorde inte alls vad vi anställda ville. För facket glömde prata med oss.
Facket förhandlade om kollektivavtalet så det förmåner som faktiskt var värt något försvann. När man ringde upp facket och frågade hur i •••••• det tänkte så visade det sig att det inte alls förstått att så många hade nytta utav förmånerna.
Jag tror inte att ni ljuger men hur hade det sett ut utan fackens inblandning?
Jag tror klart sämre dock kommer alltid någon/några komma i kläm.
Var det inte här på forumet som några ville gå ihop till en gruppstämmning mot tm för försämringarna av laddningshastighet på främst äldre S? Undrar varför de ville gå ihop någon av dem hade säkert klarat sig bättre själv.
Problemet här är att i en gruppstämning jobbar alla för samma mål. Facket gillar att ha medlemmar, men bestämmer över deras medlemmars huvuden och ibland mot deras vilja.
Skillnaden på en gruppstämning och facket är att det är ingen som blir överkörd och tvingad att vara med I gruppstämningen medans facket tvingar sig på personer och företag som inte vill vara med. Enorm skillnad.
Jag försöker tänka hur gruppstämningen skulle gått till enligt fackets regler.
1 - Det som först vill ha gruppstämningen utser mig som ordförande. (Jämför med att fackmedlemmarna väljer fack och ibland har inflytande över vilka som ska bestämma i facket)
2 - Jag letar upp jag upp alla som blivit drabbade på samma sätt men inte valt att vara med I stämningen. (Jämför med facket som letar upp företag som inte har KA)
3 - Jag hotar dessa personer med att om dom inte är med och i varje fall betalar så kom jag lägga ut farthinder framför deras hus. (Jämför med fackets hot om stridsåtgärder om företaget inte skriver på KA)
4 - När detta inte fungerar så börjar jag långsamt att bränna ner deras grannes hus och säger inte mitt fel din granne kan få slut på det så fort han vill, bara att han går med oss. (Jämför med fackets blockader på företag som inte har med saken att göra och som konsekvens blir folk av med jobben. Skyller sedan allt på företaget som inte vill skriva på KA)
5 - sedan när uppgörelsen ska till så är inte erbjudandet för gruppen så bra men eftersom jag (facket) får lite extra och jag vet vad som är bäst för gruppen så tackar jag ja. (Jämför med när facket förhandlar för de anställda utan att ens prata med dom och tror sig vet bäst vad dom vill)
6 - Nu kan alla vara glada bilarna fortfarande inte fixade och vi fick betala rättegångskostnaderna MEN vi fick ett brev där det stod förlåt, inte från mig (facket) utan från biltillverkaren. (Jämför med företag som blivit tvingade att skriva på KA utan att någon ville det. Facket får sin del men alla andra blir mer eller mindre besvikna)
Slutet gott allting gott...