Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av iAkita »

NightFlash skrev: 23 jun 2024 21:10
Halloj allihopa!

Fredrik här, kommer köra med min i4 M50 för första gången så håller tummarna att allt går som planerat =)
Var ute och körde lite hastighetstester idag och om man går enligt glympse så är det 103(100), 113(110), 124(120) som gäller för min bil, lite mer korrekt än min gamla 118d som behövde gå i 117(110) =)

Kommer också försöka streama hela körningen har en trave kameror och en telefon kopplad till ODB för batteri info. Förhoppningsvis är det någon som är intresserad av att följa resan, och att uppkoppling och datamängd inte blir ett problem.

En fundering, med 19 startande kommer det fortfarande vara samlad start eller kommer det delas upp. Känns som alla bilar tar sig ungefär lika långt på en laddning så det känns som bäddat för lite trubbel med laddplatser, men jag kanske har fel?
Kul att du kommer med Fredrik! Jag kör tävlingen för 5:e gången men första gången med en i4 M50, precis som du!

Tyvärr är jag inte lika optimistisk som Joel vad det gäller första laddstoppet, med tanke på att vi är 18-19 startande. Det i kombination med att vi startar vid en tid som innebär att vi kommer fram till första laddstoppet när det är högt tryck på laddarna skapar en stor risk att tävlingen kommer vara förstörd för en del redan där.

Men det är som det är. Vi har haft en del diskussioner i whatsapp gruppen om alternativa upplägg (är du med där?) men vet inte vad vi landat i. I slutändan är det Jens som arrangerar tävlingen som får bestämma.

I vilket fall, jag ser fram emot att ha en intensiv kamp hela vägen oss i4:or emellan! Vad har du för fälgar däck på din?

Edit: Jag kollade startlistan och om Teslorna håller sig till SuC och Nio:n kör batteribyte vid första stoppet det är bara 6 st bilar som behöver ladda på andra ställen. Så det kanske funkar ändå. Det finns 15 stycken laddare som garanterat ger 175 kW eller mer mellan Gränna och Linköping, där de flesta kommer göra sitt första stopp.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
NightFlash

Inlägg av NightFlash »

Joel80: Jag kör med en laptop (MacBook Pro 14) och OBS för streaming till YouTube.
Kör med en iPhone 14 Pro som primär front kamera och den får även dela nät till datorn.
Sen har vi en logitech C922 pro 1080p som kamera bakåt. Min iPhone 13 mini får agera OBD skärm som jag delar till datorn.
Utöver det har vi en extra 720p web cam som vi kan placera vart vi känner för det och så kan vi använda kameran på datorn också om vi vill visa oss själva.

iAkita: Yes helt klart få vi köra en liten intern tävling mellan oss! =) Så länge jag inte kommer sist totalt så kommer jag vara nöjd med hela upplevelsen.
Gissar att de flesta kommer köra Ionity eller Tesla så man kan ju alltid ta något helt annat vid första laddningen.
Men det viktiga är nog att vara flexibel, om man tittar på Glympse och ser att det är 17 bilar på samma plats så får man nog räkna med att man kanske får ändra sina planer.
Kör med 18" som följde med bilen, gick efter komfort och distans och för min egen del så skiter jag fullständigt i hur det ser ut =)

Är inte med i någon whatsapp grupp dock.
BMW i4 M50 2023
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

NightFlash skrev:
Joel80: Jag kör med en laptop (MacBook Pro 14) och OBS för streaming till YouTube.
Kör med en iPhone 14 Pro som primär front kamera och den får även dela nät till datorn.
Sen har vi en logitech C922 pro 1080p som kamera bakåt. Min iPhone 13 mini får agera OBD skärm som jag delar till datorn.
Utöver det har vi en extra 720p web cam som vi kan placera vart vi känner för det och så kan vi använda kameran på datorn också om vi vill visa oss själva.

iAkita: Yes helt klart få vi köra en liten intern tävling mellan oss! =) Så länge jag inte kommer sist totalt så kommer jag vara nöjd med hela upplevelsen.
Gissar att de flesta kommer köra Ionity eller Tesla så man kan ju alltid ta något helt annat vid första laddningen.
Men det viktiga är nog att vara flexibel, om man tittar på Glympse och ser att det är 17 bilar på samma plats så får man nog räkna med att man kanske får ändra sina planer.
Kör med 18" som följde med bilen, gick efter komfort och distans och för min egen del så skiter jag fullständigt i hur det ser ut =)

Jag funderade också på om jag skulle köra dator och OBS, men skippar nog det p.g.a att datorn drar mer ström. Bild Jag behöver kanske varenda wh...

Är inne på att köra restream studio då jag ändå har konto där via företaget.

Funderade ett tag på att ha en Atem mini... men de är rätt känsliga på 4/5g och vill ha ethernet så skippade det också.

Om du vill kan du skicka ditt telefonnummer till mig i ett meddelande så kan jag bjuda in dig Whatsapp-gruppen.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
NightFlash

Inlägg av NightFlash »

Datorn får ju bara ström från 12v batteriet? och det laddas väl upp när man kör, eller är jag helt off.
Om man inte har ett 220v uttag dock men det finns inte i i4:an =)

Köpte en Cigg-> 95w adapter för att ladda datorn, sen får alla telefoner ström från datorn då jag kör med kabel till allt.

Fick hjälp från vaktmästarna på jobbet att modda till ett laptopstativ, blev riktigt bra.
Blir en hel del sladdar sen för alla kameror men inget som är i vägen för varken förare eller passagerare.

Vi gör ett försök iaf!
IMG_1001.JPG
BMW i4 M50 2023
Laddvin

Inlägg av Laddvin »

NightFlash skrev:
Datorn får ju bara ström från 12v batteriet? och det laddas väl upp när man kör, eller är jag helt off.

Köpte en Cigg-> 95w adapter för att ladda datorn, sen får alla telefoner ström från datorn då jag kör med kabel till allt.

Fick hjälp från vaktmästarna på jobbet att modda till ett laptopstativ, blev riktigt bra.
Blir en hel del sladdar sen för alla kameror men inget som är i vägen för varken förare eller passagerare.

Vi gör ett försök iaf!
Desto mer ström datorn drar desto mer/längre behöver du ladda bilen menar han Bild

Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023

Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Laddvin skrev:
NightFlash skrev:

Vi gör ett försök iaf!
Desto mer ström datorn drar desto mer/längre behöver du ladda bilen menar han Bild

Ja precis... 95w i 18 timmar blir typ en mils räckvidd! BildBildBild
NightFlash

Inlägg av NightFlash »

Man lär sig alltid något nytt, trodde 12v batteriet laddades av motorerna under färd men allt går rakt från det stora batteriet =)
Men ja datorn drar nog inte direkt 95w konstant, tror nästan jag klarar mig på en laddning om allt är fulladdat så då tror jag det bara är marginellt, tror AC och annat man har igång drar bra mycket mer än en liten laptop.

Så jag kör på, vi märker väl om jag kommer i mål ett par timmar senare än alla andra.
BMW i4 M50 2023
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

NightFlash skrev:
Man lär sig alltid något nytt, trodde 12v batteriet laddades av motorerna under färd men allt går rakt från det stora batteriet =)
Men ja datorn drar nog inte direkt 95w konstant, tror nästan jag klarar mig på en laddning om allt är fulladdat så då tror jag det bara är marginellt, tror AC och annat man har igång drar bra mycket mer än en liten laptop.

Så jag kör på, vi märker väl om jag kommer i mål ett par timmar senare än alla andra.
Ja, helt klart drar ac mer... där har du troligen mellan 500-1000w när man väl fått ner temperaturen. I början när man kör igång med varm kupé kan det vara 3-4kW som går till klimatanläggningen. Så dator är nog rätt litet.

Även om 12v-batteriet skulle få laddning via motorerna så skulle det påverka batteriet eftersom det skulle öka på motståndet i motorerna. :)
Så är det på ICE-bilar också. T.ex så fick diverse biltillverkare kritik för att de gjort förbrukningstester med generatorn för 12v-batteriet urkopplad, för att "tjäna" några gram i utsläppssiffrorna.

Jag ska ta en funderare till, har en batteribank på 700wh jag skulle kunna ta med och köra dator via.. blev lite avis på din fina hylla!
NightFlash

Inlägg av NightFlash »

Fästet blev riktigt bra faktiskt.

Tror inte det va exakt denna men liknande https://shorturl.at/jt5Tq
Botten delen med skruven vändes åt andra hållet och den ledade armen togs bort helt så fästet nästan sitter direkt på pinnen.

Skruvhålet i botten delen va exakt samma diameter som bulten som håller fast sätet i min bil så det va bara lossa bult, glida in fästet under och dra åt bulten igen.

Sen va det lite mer modifieringar på själva plattan så datorn inte kan ramla av =)

Helt klart billigare än de färdiga bil stativen som finns som kostar +2500kr och troligtvis bättre.
BMW i4 M50 2023
Laddvin

Inlägg av Laddvin »

joel80 skrev: 24 jun 2024 09:59
NightFlash skrev:

Jag funderade också på om jag skulle köra dator och OBS, men skippar nog det p.g.a att datorn drar mer ström. Bild Jag behöver kanske varenda wh...

Är inne på att köra restream studio då jag ändå har konto där via företaget.

Funderade ett tag på att ha en Atem mini... men de är rätt känsliga på 4/5g och vill ha ethernet så skippade det också.

Om du vill kan du skicka ditt telefonnummer till mig i ett meddelande så kan jag bjuda in dig Whatsapp-gruppen.
Kan du skicka en inbjudan till whatsapp-gruppen till mig? :) Skickar PM.
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inlägg av Shven »

Hej
Är intresserad av att åka Ystad - Haparanda. Vilken tid sker starten från Ystad?
Vilken bil jag skall använda är inte bestämt än.
Laddvin

Inlägg av Laddvin »

Shven skrev:
Hej
Är intresserad av att åka Ystad - Haparanda. Vilken tid sker starten från Ystad?
Hej, vad kul!
Starttiden siktas på att vara 13:45 måndagen den 8 juli 2024, och målgång nån gång på tisdagsförmiddagen.
Du kan hitta lite info på SECC.nu och det är mer eller mindre drop-in vid start. Dock om du vill vara med på middagen i Haparanda den 9 juli så behöver man anmäla sig till den separat och i tid.

joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Shven skrev:
Hej
Riktigt kul med fler! Starten går 13:45 på måndag den 8e.

Här kan du läsa mer och anmäla dig:
secc.nu

Senast på måndag behöver hotellet veta mat tror jag.. kanske går att skjuta nån dag men bra om du hunnit bestämma dig innan. De flesta av oss bor på Stadshotellet i Haparanda mellan 9e-10e.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Shven skrev: 29 jun 2024 09:26
Hej
Välkommen tillbaka Shven! Visst var det väl du som var med och körde Model X för flera år sedan?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

iAkita skrev: 29 jun 2024 10:11
Shven skrev: 29 jun 2024 09:26
Hej
Välkommen tillbaka Shven! Visst var det väl du som var med och körde Model X för flera år sedan?
Visst var det så. Välkommen tillbaka Sven.
Starten kommer ske ifrån ÖoB/Rusta i Ystad kl 13.45 för de som kör bilar.
Model S 90D -2017 Titanium
Ari_K
elbilist

Inlägg av Ari_K »

Vi ses i Ystad
IMG_0070.JPG
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Ari_K skrev: 01 jul 2024 18:55
Vi ses i Ystad IMG_0070.JPG
Välkommen, trevligt med nya utmanare. Ska bli spännande att se hur en Porsche kan prestera.
Model S 90D -2017 Titanium
Skriv svar