Avbokade min P2 och letar efter en låg TCO-häst om man inte drar YOLO och beställer en Highland.
Bilhandlaren vill ha 283 för nedanstående.
Killgissning säger 260-270
Vad säger modellen?
Årsmodell: 2020
* Miltal: 12000
* LR eller P: LR
* Vinterhjul (Ja/Nej): ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Nej
* EAP (Ja/Nej): Ja
* FSD (Ja/Nej): nej
* Skick (1-5):3 (hade hundbenen varit bättre skyddade hade jag vågat påstå 4 med tanke på miltal)
Vit
Bra gissat!
Modellen säger 273-281k exklusive KVDs avgifter. Så 283k från handlare låter som ett riktigt bra pris.
Personligen tycker jag dock 2021or är mest "bang for the buck" just nu, men värdesätter man inte de förändringar som kom då så kan man absolut göra fynd på 2019/2020.
Tack, jag kan hålla med om att 2021:or har fina uppdateringar och bra köp map TCO men min uppfattning är dock att det är större skillnad mellan ”marknadsvärde” och vad i alla fall bilhandlare vill ha för 2021:or? Däremot är 2021 P mycket bättre prissatta? Ibland väldigt liten skillnad mot LR. När priserna börjar närma sig 400 så blir det svårt att inte snegla på Highland istället.
Bilen ovan tyckte jag inte hade körmässigt så större skillnader mot en 2021:a (kinabyggd Q2 med uppdateringar) med halva milen. Skillnad på ljudnivå vid motorvägsfart var ytterst marginell.
Däremot uppmärksammade jag vibrationer vid kraftigare inbromsning främst vid motorvägsfart med regen low. Inget märkbart i normala hastigheter.
Kanske fel tråd att ställa frågan men är det bromsskivorna som kan vara skeva/dåliga? Finns det något annat vanliga fel för dessa symptom på USA byggd 2020 att vara uppmärksam på?
En 2021a med samma mil och egenskaper i övrigt säger modellen 295-303k för. Personligen tror jag inte TCO kommer bli högre på en sådan bil, men trevligare ägande med tex elbaklucka, bättre räckvidd och rattvärme (i vissa fall). Ljudnivån håller jag med om att den inte skiljer något dramatiskt (en av få reella nackdelar med M3 imo). Dock är det mycket ovanligt att hitta handlarbilar med så lågt "påslag" som den du hittade.
Vi kommer ha en sen 2021a (med rattvärme) i fint skick och med extremt låg degradering (lägsta jag sett!) till salu inom kort. Har gått drygt 9k mil. Läggs troligen ut för 335-339k.
Är ingen expert på det mekaniska men vibrationer vid inbromsning är mycket vanligt på treor med 5k+ mil. Andra mycket vanliga fel (mer regel än undantag) är:
* Missljud vid öppning/stängning av dörrar.
* Skrapade bakstycken på framstolarna.
* Mer eller mindre blästring runt hjulhus.
* Lacksläpp på kant av baklucka och/eller dörrkanter.
* Slitna golvmattor.
Den bilen prissänktes nyligen men nu är annonsen borttagen tills verkstaden har tagit en titt efter min provkörning. (Kan PM:a om du vill göra en 2nd opinion)
Bra att veta om vibrationerna. Då kommer förmodligen verkstaden inte hitta något onormalt.
Skicka ett PM när den är till salu så får vi se om jag hunnit slå till på något.
Annars är denna också relativt bra prissatt för en handlare?
Bortsett från vingen ser skicket bra ut för miltalen:
Avbokade min P2 och letar efter en låg TCO-häst om man inte drar YOLO och beställer en Highland.
Bilhandlaren vill ha 283 för nedanstående.
Killgissning säger 260-270
Vad säger modellen?
Årsmodell: 2020
* Miltal: 12000
* LR eller P: LR
* Vinterhjul (Ja/Nej): ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Nej
* EAP (Ja/Nej): Ja
* FSD (Ja/Nej): nej
* Skick (1-5):3 (hade hundbenen varit bättre skyddade hade jag vågat påstå 4 med tanke på miltal)
Vit
Bra gissat!
Modellen säger 273-281k exklusive KVDs avgifter. Så 283k från handlare låter som ett riktigt bra pris.
Personligen tycker jag dock 2021or är mest "bang for the buck" just nu, men värdesätter man inte de förändringar som kom då så kan man absolut göra fynd på 2019/2020.
Tack, jag kan hålla med om att 2021:or har fina uppdateringar och bra köp map TCO men min uppfattning är dock att det är större skillnad mellan ”marknadsvärde” och vad i alla fall bilhandlare vill ha för 2021:or? Däremot är 2021 P mycket bättre prissatta? Ibland väldigt liten skillnad mot LR. När priserna börjar närma sig 400 så blir det svårt att inte snegla på Highland istället.
Bilen ovan tyckte jag inte hade körmässigt så större skillnader mot en 2021:a (kinabyggd Q2 med uppdateringar) med halva milen. Skillnad på ljudnivå vid motorvägsfart var ytterst marginell.
Däremot uppmärksammade jag vibrationer vid kraftigare inbromsning främst vid motorvägsfart med regen low. Inget märkbart i normala hastigheter.
Kanske fel tråd att ställa frågan men är det bromsskivorna som kan vara skeva/dåliga? Finns det något annat vanliga fel för dessa symptom på USA byggd 2020 att vara uppmärksam på?
En 2021a med samma mil och egenskaper i övrigt säger modellen 295-303k för. Personligen tror jag inte TCO kommer bli högre på en sådan bil, men trevligare ägande med tex elbaklucka, bättre räckvidd och rattvärme (i vissa fall). Ljudnivån håller jag med om att den inte skiljer något dramatiskt (en av få reella nackdelar med M3 imo). Dock är det mycket ovanligt att hitta handlarbilar med så lågt "påslag" som den du hittade.
Vi kommer ha en sen 2021a (med rattvärme) i fint skick och med extremt låg degradering (lägsta jag sett!) till salu inom kort. Har gått drygt 9k mil. Läggs troligen ut för 335-339k.
Är ingen expert på det mekaniska men vibrationer vid inbromsning är mycket vanligt på treor med 5k+ mil. Andra mycket vanliga fel (mer regel än undantag) är:
* Missljud vid öppning/stängning av dörrar.
* Skrapade bakstycken på framstolarna.
* Mer eller mindre blästring runt hjulhus.
* Lacksläpp på kant av baklucka och/eller dörrkanter.
* Slitna golvmattor.
Den bilen prissänktes nyligen men nu är annonsen borttagen tills verkstaden har tagit en titt efter min provkörning. (Kan PM:a om du vill göra en 2nd opinion)
Bra att veta om vibrationerna. Då kommer förmodligen verkstaden inte hitta något onormalt.
Skicka ett PM när den är till salu så får vi se om jag hunnit slå till på något.
Annars är denna också relativt bra prissatt för en handlare?
Bortsett från vingen ser skicket bra ut för miltalen:
Håller med om att årsmodell 2021 är prisvärd eftersom den innehåller flera hårdvaruförbättringar men jag uppfattar inte att det finns någon påtaglig prisskillnad mot årsmodell 2020.
Legato, Ser du något hopp i pris överhuvudtaget mellan årsmodell 2020 och 2021? Eller är det en linjär kurva? Jag tycker nästan priset skiljer mer mellan årsmodell 2021 och 2022 som ju är samma bil än 2020 och 2021 som är olika på flera sätt.
Antar dock att Highland 2023 kommer stå sig betydligt så högre i pris jämfört med den gamla trean med samma årsmodell. Hur mycket skulle du tro att priset skiljer där allt annat lika? 50k?
Jag funderar på att så småningom byta till en MY Juniper och tänker att man kan interpolera prisskillnaden mot utgående modellen även där
Håller med om att årsmodell 2021 är prisvärd eftersom den innehåller flera hårdvaruförbättringar men jag uppfattar inte att det finns någon påtaglig prisskillnad mot årsmodell 2020.
Legato, Ser du något hopp i pris överhuvudtaget mellan årsmodell 2020 och 2021? Eller är det en linjär kurva? Jag tycker nästan priset skiljer mer mellan årsmodell 2021 och 2022 som ju är samma bil än 2020 och 2021 som är olika på flera sätt.
Antar dock att Highland 2023 kommer stå sig betydligt så högre i pris jämfört med den gamla trean med samma årsmodell. Hur mycket skulle du tro att priset skiljer där allt annat lika? 50k?
Jag funderar på att så småningom byta till en MY Juniper och tänker att man kan interpolera prisskillnaden mot utgående modellen även där
Mnja, 2022 fick tex Ryzen och litium 12v. RWD gick från 55kwh till 60kwh.
För LR är 2021 ett "mellanår" där mkt kan skilja på olika exemplar. 2021 LR kan ha allt från 82kwh Panasonic och vara byggd i USA, till 75 eller 80kwh LG och byggd i Kina.
Alla 2022 LR har 80kwh LG däremot och är kinabyggda.
Är nästan aldrig någon stor skillnad på facelift och icke facelift. Årsmodell, mil och skick är det som styr priset. Det är väldigt väldigt få som har koll på sådant och de som har köper oftast nytt..
* Årsmodell: 2022 - Augusti
* Miltal: 3500
* LR eller P: P
* Vinterhjul (Ja/Nej): Nej
* Dragkrok (Ja/Nej): Nej
* EAP (Ja/Nej): Nej
* FSD (Ja/Nej): nej
* Skick (1-5): 4
* Färg: Vit
Vad tror vi om denna? Börjar bli dags att se över att kanske byta ut den mot en ny P
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* September 2022 - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
Håller med om att årsmodell 2021 är prisvärd eftersom den innehåller flera hårdvaruförbättringar men jag uppfattar inte att det finns någon påtaglig prisskillnad mot årsmodell 2020.
Legato, Ser du något hopp i pris överhuvudtaget mellan årsmodell 2020 och 2021? Eller är det en linjär kurva? Jag tycker nästan priset skiljer mer mellan årsmodell 2021 och 2022 som ju är samma bil än 2020 och 2021 som är olika på flera sätt.
Antar dock att Highland 2023 kommer stå sig betydligt så högre i pris jämfört med den gamla trean med samma årsmodell. Hur mycket skulle du tro att priset skiljer där allt annat lika? 50k?
Jag funderar på att så småningom byta till en MY Juniper och tänker att man kan interpolera prisskillnaden mot utgående modellen även där
Nja linjärt är det inte riktigt. Diffen mellan årsmodeller ökar mer ju nyare bilen är. Så det stämmer att skillnaden mellan 2022 och 2021 är större än 2021 och 2020 som i sin tur är större än mellan 2020 och 2019.
Imo är "sen" 2021a "sweetspot" där man fortfarande har nybilsgaranti samt de (i mitt tycke) viktigaste uppgraderingarna men ändå ett riktigt bra pris.
* Årsmodell: 2022 - Augusti
* Miltal: 3500
* LR eller P: P
* Vinterhjul (Ja/Nej): Nej
* Dragkrok (Ja/Nej): Nej
* EAP (Ja/Nej): Nej
* FSD (Ja/Nej): nej
* Skick (1-5): 4
* Färg: Vit
Vad tror vi om denna? Börjar bli dags att se över att kanske byta ut den mot en ny P
* Årsmodell: 2021 - Maj
* Miltal: 5300
* LR eller P: LR
* Vinterhjul (Ja/Nej): Ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Nej
* EAP (Ja/Nej): Ja
* FSD (Ja/Nej): Ja
* Skick (1-5): 4
* Färg: Vit
* Årsmodell 2023
* Miltal 4300
* LR eller P SR
* Vinterhjul (Ja/Nej) nej
* Dragkrok (Ja/Nej) ja
* EAP (Ja/Nej) ja
* FSD (Ja/Nej) ja
* Skick (1-5) 3-4
* Färg vit
* Årsmodell: 2022 - Augusti
* Miltal: 5200
* LR eller P: LR
* Vinterhjul (Ja/Nej): Ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Nej
* EAP (Ja/Nej): Nej
* FSD (Ja/Nej): nej
* Skick (1-5): 5
* Färg: Vit
* PAS Lackskydd + stänkskärmar runtom + stenskottsfilm i trösklar.
* Helsvart tonade rutor bak
* 2% degradering
* Årsmodell: 2022 - Augusti
* Miltal: 5200
* LR eller P: LR
* Vinterhjul (Ja/Nej): Ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Nej
* EAP (Ja/Nej): Nej
* FSD (Ja/Nej): nej
* Skick (1-5): 5
* Färg: Vit
* PAS Lackskydd + stänkskärmar runtom + stenskottsfilm i trösklar.
* Helsvart tonade rutor bak
* 2% degradering
24 månader gammal och 5200 mil med bara 2% degradering låter otroligt lågt, för att inte säga omöjligt.
Är det vad BMS:en säger? Eller varifrån kommer siffran?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
* Årsmodell: 2022 - Augusti
* Miltal: 5200
* LR eller P: LR
* Vinterhjul (Ja/Nej): Ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Nej
* EAP (Ja/Nej): Nej
* FSD (Ja/Nej): nej
* Skick (1-5): 5
* Färg: Vit
* PAS Lackskydd + stänkskärmar runtom + stenskottsfilm i trösklar.
* Helsvart tonade rutor bak
* 2% degradering
24 månader gammal och 5200 mil med bara 2% degradering låter otroligt lågt, för att inte säga omöjligt.
Är det vad BMS:en säger? Eller varifrån kommer siffran?
I princip bara laddat till 50% under hela bilens livslängd. Nån gång 80-90-100 vid långresor, men det är väldigt sällan. Står även i isolerat garage.
TeslaMate har en "Battery Health" som kalkylerar 2%. Den utgår från massa parametrar, och jag har loggat allt förutom bilens första 192 mil.
* Årsmodell: 2022 - Augusti
* Miltal: 5200
* LR eller P: LR
* Vinterhjul (Ja/Nej): Ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Nej
* EAP (Ja/Nej): Nej
* FSD (Ja/Nej): nej
* Skick (1-5): 5
* Färg: Vit
* PAS Lackskydd + stänkskärmar runtom + stenskottsfilm i trösklar.
* Helsvart tonade rutor bak
* 2% degradering
24 månader gammal och 5200 mil med bara 2% degradering låter otroligt lågt, för att inte säga omöjligt.
Är det vad BMS:en säger? Eller varifrån kommer siffran?
I princip bara laddat till 50% under hela bilens livslängd. Nån gång 80-90-100 vid långresor, men det är väldigt sällan. Står även i isolerat garage.
TeslaMate har en "Battery Health" som kalkylerar 2%. Den utgår från massa parametrar, och jag har loggat allt förutom bilens första 192 mil.
Jag laddar aldrig till mer än 55% om jag inte ska på långresa. Och då laddar jag precis innan avresa. Så bilen står nästan alltid med låg SoC. Min bil har mer än dubbelt så hög degradering som din, och den ligger ändå lägre än snittet vad jag förstår.
Har LG 78,8 kWh batteri.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
* Årsmodell: 2022 - Augusti
* Miltal: 5200
* LR eller P: LR
* Vinterhjul (Ja/Nej): Ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Nej
* EAP (Ja/Nej): Nej
* FSD (Ja/Nej): nej
* Skick (1-5): 5
* Färg: Vit
* PAS Lackskydd + stänkskärmar runtom + stenskottsfilm i trösklar.
* Helsvart tonade rutor bak
* 2% degradering
24 månader gammal och 5200 mil med bara 2% degradering låter otroligt lågt, för att inte säga omöjligt.
Är det vad BMS:en säger? Eller varifrån kommer siffran?
I princip bara laddat till 50% under hela bilens livslängd. Nån gång 80-90-100 vid långresor, men det är väldigt sällan. Står även i isolerat garage.
TeslaMate har en "Battery Health" som kalkylerar 2%. Den utgår från massa parametrar, och jag har loggat allt förutom bilens första 192 mil.
Jag laddar aldrig till mer än 55% om jag inte ska på långresa. Och då laddar jag precis innan avresa. Så bilen står nästan alltid med låg SoC. Min bil har mer än dubbelt så hög degradering som din, och den ligger ändå lägre än snittet vad jag förstår.
Har LG 78,8 kWh batteri.
Haha, enhörning! Ja, kanske det. När jag hämtade ut bilen så letade jag fel i 40 min innan jag körde iväg, men hittade inga! Jag kanske har haft tur? Sjukt sugen på en Y nu iom räntan... Skulle "spara" 3000 kr per månad.
Känns som att vi har samma strategi, bra jobbat!
Btw, har alltid undrat, heter du samma på byggahus.se?
Legato har priserna börjat stiga? Har varit intresserad av två LR på kvd på senaste men tycker de gått upp mer än förväntat. Senast en vit 2021 < 5000 mil drag och delvis renblästrad stänkskärm som slutade på 375 500. Budade även på en grå 2022 som gått längre för en månad sen och den vill jag minnas slutade nånstans kring 390 vilket även det kändes för dyrt.
Jag funderar på hur mycket min bil kommer vara värd om tre år.
Har idag en M3 LR q2 2021 med 7900mil. Ej drag. Skick 3a.
Vad säger modellen att den är värd idag? Om jag nu kör 2500 mil om året så kommer jag om tre år sommaren 2027 att ha kört 15500 mil. Någon uppskattning på vad bilen kan vara värd då? Eller om två år sommaren 2026 med 13.000 mil på mätaren?
Att jag frågar är eftersom Tesla har kommit med ett nytt ränte erbjudande på MY. Egentligen är jag inte intresserad av den utgående modellen Y utan i så fall väntar in Juniper. Ränterabatten tycks dock vara värd 2000 kr i månaden vilket är ganska mycket pengar ö. Den nya kommer troligen initialt vara utan kampanjer. Tror ni den nya modellen kommer ha bättre andrahandsvärde eller är det bara årsmodell och miltal som avgör pris utan hänsyn till att en större modell uppdatering har skett?
Finns det fortfarande möjlighet att få en prisindikation på en bil?
Årsmodell: 2021
* Miltal: 2900
* LR eller P: P
* Vinterhjul (Ja/Nej): Ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Nej
* EAP (Ja/Nej): Ja
* FSD (Ja/Nej): nej
* Skick (1-5): 5
* Färg: Mörkgrå
Rattvärme.
Köpt från Tesla i Tyskland och har därmed extra garantier. Vet inte hur mycket det gör skillnad.
Håller med om att årsmodell 2021 är prisvärd eftersom den innehåller flera hårdvaruförbättringar men jag uppfattar inte att det finns någon påtaglig prisskillnad mot årsmodell 2020.
Legato, Ser du något hopp i pris överhuvudtaget mellan årsmodell 2020 och 2021? Eller är det en linjär kurva? Jag tycker nästan priset skiljer mer mellan årsmodell 2021 och 2022 som ju är samma bil än 2020 och 2021 som är olika på flera sätt.
Antar dock att Highland 2023 kommer stå sig betydligt så högre i pris jämfört med den gamla trean med samma årsmodell. Hur mycket skulle du tro att priset skiljer där allt annat lika? 50k?
Jag funderar på att så småningom byta till en MY Juniper och tänker att man kan interpolera prisskillnaden mot utgående modellen även där
Nja linjärt är det inte riktigt. Diffen mellan årsmodeller ökar mer ju nyare bilen är. Så det stämmer att skillnaden mellan 2022 och 2021 är större än 2021 och 2020 som i sin tur är större än mellan 2020 och 2019.
Imo är "sen" 2021a "sweetspot" där man fortfarande har nybilsgaranti samt de (i mitt tycke) viktigaste uppgraderingarna men ändå ett riktigt bra pris.
Vad tror ni om denna som borde vara sweetspot då?
Model 3 Performance. Uttagen december 2021 (modelår 2022)
7500 bil
en ägare (tjänstebil).
Grå Metallic. Uppgraderad autopilot
Nya sommardäck denna sommar.