VW I.D
Moderator: Redaktion
-
Re: VW I.D
Att ID.4 är tråkig är det ingen tvekan om men för mig är det dennes största styrka. Bekväm och odramatisk.
Åkte 120 mil i baksätet på en Y i veckan. Pep och varnade från diverse förar stöd system mest hela tiden. Habegäret dog helt.
Laddningen lämnar mycket att önska men blev inte alla uppdaterade från 125kW? Min tidiga 21:a som också var max 125kW laddar iaf 175kW nu.
Åkte 120 mil i baksätet på en Y i veckan. Pep och varnade från diverse förar stöd system mest hela tiden. Habegäret dog helt.
Laddningen lämnar mycket att önska men blev inte alla uppdaterade från 125kW? Min tidiga 21:a som också var max 125kW laddar iaf 175kW nu.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Från när har de förvärmning av batteriet?Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03Att ID.4 är tråkig är det ingen tvekan om men för mig är det dennes största styrka. Bekväm och odramatisk.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- elbilist
Åsikten vart de skall hamna i pris kommer vara upp till kunderna och de som ännu inte klivit på elbilståget och provar en ID4 kommer tycka dessa trygga bekväma gång och ”blixtsnabba” acceleration från stoppljuset gör den till ett klart attraktiv begagnatköp.taliz skrev: ↑29 jun 2024 12:45Börjar komma allt fler ID4 på kvd. De första större batcharna bilar är ju 3 år nu.
Antar det kommer bli större volymer närmaste månaderna vilket bör pressa ner priserna mer.
Många har hittills gått för uppåt 400 vilket förstås är alldeles för mkt för en så trött och tråkig bil.
För a till b är den förstås helt ok, men priset bör ligga gott och väl under 300.
De flesta laddar ju max 125kw vilket blir tröttsamt på långresa.
Att de dessutom laddar snabbare 10-80% än ModelY är ju ännu mera bonus.
Ja för inga uppdaterade ID bilar stannar vid 125KW idag utan de tidiga stannar vid strax över 150+ och de med lite nyare batteripacken drar upp till 175kW även om dessa nivåer inte skrivs ut av Volkswagen.
-
- elbilist
Från 2024 och bara de med den nya motorn som har förvärmning.mikebike skrev: ↑29 jun 2024 16:26Från när har de förvärmning av batteriet?Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03Att ID.4 är tråkig är det ingen tvekan om men för mig är det dennes största styrka. Bekväm och odramatisk.
- mikebike
- Teslaägare
Då laddar de (andra) alltså inte snabbare än en Model Y 10 månader om åretR_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 16:51Från 2024 och bara de med den nya motorn som har förvärmning.mikebike skrev: ↑29 jun 2024 16:26Från när har de förvärmning av batteriet?Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03Att ID.4 är tråkig är det ingen tvekan om men för mig är det dennes största styrka. Bekväm och odramatisk.

-
- elbilist
10 månader om året klara de sig finfint utan förvärmning, bara när det är smällkallt jag hade problem under de 13000mil jag körde med min.mikebike skrev: ↑29 jun 2024 17:08Då laddar de (andra) alltså inte snabbare än en Model Y 10 månader om åretR_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 16:51Från 2024 och bara de med den nya motorn som har förvärmning.mikebike skrev: ↑29 jun 2024 16:26Från när har de förvärmning av batteriet?Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03Att ID.4 är tråkig är det ingen tvekan om men för mig är det dennes största styrka. Bekväm och odramatisk.
Laddningen lämnar mycket att önska men blev inte alla uppdaterade från 125kW? Min tidiga 21:a som också var max 125kW laddar iaf 175kW nu.![]()
90% av alla ID4 ägare klarar sig nog dessutom utan det 12månader om året då färre än vi tror snabbladdar alls.
-
Går det inte att konfigurera hur mkt en Y piper och varnar?Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03...] Åkte 120 mil i baksätet på en Y i veckan. Pep och varnade från diverse förar stöd system mest hela tiden. Habegäret dog helt. [...
Hade föraren/ägaren stängt av varningen för när bilen överskrider skyltad hastighet?
Hade föraren/ägaren lagt till en varning för när bilen överskrider en viss hastighet?
Hade föraren/ägaren aktiverat det så kallade "Joe mode"? Som jag förstår det så typ halverar "Joe mode" volymen på alla pip och varningsmeddelanden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Det är ett evigt ”plong-pling”:ande och ”pling-plong”:ande i Teslor så fort man ska korsa en linje. Man kan bli galen för mindreSwedishAdvocate skrev: ↑29 jun 2024 17:14Går det inte att konfigurera hur mkt en Y piper och varnar?Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03...] Åkte 120 mil i baksätet på en Y i veckan. Pep och varnade från diverse förar stöd system mest hela tiden. Habegäret dog helt. [...
Hade föraren/ägaren stängt av varningen för när bilen överskrider skyltad hastighet?
Hade föraren/ägaren lagt till en varning för när bilen överskrider en viss hastighet?
Hade föraren/ägaren aktiverat det så kallade "Joe mode"? Som jag förstår det så typ halverar "Joe mode" volymen på alla pip och varningsmeddelanden.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- mikebike
- Teslaägare
Det är klart att det går att snabbladda utan förvärmning, men det går långsammare. En kompis hade en av de första iD.3 och han fick ladda en timme på vintern när jag laddade på 20 minuter.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 17:1410 månader om året klara de sig finfint utan förvärmning, bara när det är smällkallt jag hade problem under de 13000mil jag körde med min.mikebike skrev: ↑29 jun 2024 17:08Då laddar de (andra) alltså inte snabbare än en Model Y 10 månader om åretR_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 16:51Från 2024 och bara de med den nya motorn som har förvärmning.mikebike skrev: ↑29 jun 2024 16:26Från när har de förvärmning av batteriet?Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03Att ID.4 är tråkig är det ingen tvekan om men för mig är det dennes största styrka. Bekväm och odramatisk.
Laddningen lämnar mycket att önska men blev inte alla uppdaterade från 125kW? Min tidiga 21:a som också var max 125kW laddar iaf 175kW nu.![]()
90% av alla ID4 ägare klarar sig nog dessutom utan det 12månader om året då färre än vi tror snabbladdar alls.
Min kompis är precis som jag från Sundsvall och vi körde samma sträcka. Det är möjligt att förare av iD4 kör långt mindre ofta än ägare av Model Y. Det kan ju finnas flera orsaker till detta.

Jepp, blev bara en långfärd med min ID4 av en anledning…mikebike skrev: ↑29 jun 2024 18:02Det är klart att det går att snabbladda utan förvärmning, men det går långsammare. En kompis hade en av de första iD.3 och han fick ladda en timme på vintern när jag laddade på 20 minuter.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 17:1410 månader om året klara de sig finfint utan förvärmning, bara när det är smällkallt jag hade problem under de 13000mil jag körde med min.
Min kompis är precis som jag från Sundsvall och vi körde samma sträcka. Det är möjligt att förare av iD4 kör långt mindre ofta än ägare av Model Y. Det kan ju finnas flera orsaker till detta.![]()
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
ID3 och ID4 går inte att jämföra.mikebike skrev: ↑29 jun 2024 18:02Det är klart att det går att snabbladda utan förvärmning, men det går långsammare. En kompis hade en av de första iD.3 och han fick ladda en timme på vintern när jag laddade på 20 minuter.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 17:1410 månader om året klara de sig finfint utan förvärmning, bara när det är smällkallt jag hade problem under de 13000mil jag körde med min.
Min kompis är precis som jag från Sundsvall och vi körde samma sträcka. Det är möjligt att förare av iD4 kör långt mindre ofta än ägare av Model Y. Det kan ju finnas flera orsaker till detta.![]()
3:an snittar ca 75kW mellan 10-80 och 4:an runt 115.
Hände helt klart att vissa vinterdagar så både snittade och maxade man runt 80kW även på ID4, men trots många och ganska långa resor även på vintern var detta inte ett enormt problem.
Men det krävdes 5-8% SoC för att den skulle funka på vintern.
De flesta familjer på långresa tar fler kisspauser än vad en elbil behöver ladda.
Dessutom vet ytterst få av de som kör ModelY att man måste ladda hos tesla och slå in det i navigatorn för att det skall förvärma.
Har mött några på blandade stationer genom åren som tyckt det laddat långsamt och frågat om man hade en aning om varför.
Ändå ganska skönt nu med EV9an där man slipper fundera på långsam laddning.
-
Stämmer det? Startar inte Teslor automatisk förvärmning ifall man matar in andra snabbladdare än Teslas egna i navigatorn?R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 18:37...] De flesta familjer på långresa tar fler kisspauser än vad en elbil behöver ladda.
Dessutom vet ytterst få av de som kör ModelY att man måste ladda hos tesla och slå in det i navigatorn för att det skall förvärma. [Min u.]
Har mött några på blandade stationer genom åren som tyckt det laddat långsamt och frågat om man hade en aning om varför. [...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Bra fråga. Det var en hyrbil och jag var förpassad till baksätet. Enligt besättningen i framsätena så var allt som gick avstängt.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jun 2024 17:14Går det inte att konfigurera hur mkt en Y piper och varnar?Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03...] Åkte 120 mil i baksätet på en Y i veckan. Pep och varnade från diverse förar stöd system mest hela tiden. Habegäret dog helt. [...
Tror bara förvärmning funkar till egna SuC.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jun 2024 18:44Stämmer det? Startar inte Teslor automatisk förvärmning ifall man matar in andra snabbladdare än Teslas egna i navigatorn?R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 18:37...] De flesta familjer på långresa tar fler kisspauser än vad en elbil behöver ladda.
Dessutom vet ytterst få av de som kör ModelY att man måste ladda hos tesla och slå in det i navigatorn för att det skall förvärma. [Min u.]
Har mött några på blandade stationer genom åren som tyckt det laddat långsamt och frågat om man hade en aning om varför. [...
Model 3 2024
Jag har kört långt (>90 mil enkel) flera gånger med första generationens Enyaq som har identiskt batteri och drivlina med Id.4 2021-2023. Ingen förvärmning.taliz skrev: ↑29 jun 2024 18:20Jepp, blev bara en långfärd med min ID4 av en anledning…mikebike skrev: ↑29 jun 2024 18:02Det är klart att det går att snabbladda utan förvärmning, men det går långsammare. En kompis hade en av de första iD.3 och han fick ladda en timme på vintern när jag laddade på 20 minuter.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 17:1410 månader om året klara de sig finfint utan förvärmning, bara när det är smällkallt jag hade problem under de 13000mil jag körde med min.
Så länge man kommer in med SOC kring 20-25% är det inga problem. Laddade några gånger i vintras i -32 och då fick jag nog bara 85kW som mest, men det tillhör ju undantagen om man bor i södra Sverige.
Fördelarna med ID.4 och Enyaq vs Tesla My ska dock inte förringas. De är bekvämare i chassit, tystare och har fungerande förarstödsystem som inte är lika aggressiva som Teslas. Men mycket annat är ju kass, och teknik och drivlina i stort är ju ren utklassning från Teslas sida. Dessutom kostar en MY mindre än en vettigt utrustad Skoda…
Model 3 2024
-
carlf skrev: ↑29 jun 2024 20:54Tror bara förvärmning funkar till egna SuC.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jun 2024 18:44Stämmer det? Startar inte Teslor automatisk förvärmning ifall man matar in andra snabbladdare än Teslas egna i navigatorn?R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 18:37...] De flesta familjer på långresa tar fler kisspauser än vad en elbil behöver ladda.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Absolut. Förutom att man då måste både veta om detta, och leta manuellt efter en annan laddare. Teslas nätverk är bäst men inte alltid och överallt.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jun 2024 21:12Ok. Men en enkel workaround för alla som känner till det är ju i så fall att bara mata in en Tesla-snabbladdare i navigatorn, men istället köra till ngn annan snabbladdare i närheten av Tesla-laddaren om man nu då vill göra det istället.carlf skrev: ↑29 jun 2024 20:54Tror bara förvärmning funkar till egna SuC.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jun 2024 18:44Stämmer det? Startar inte Teslor automatisk förvärmning ifall man matar in andra snabbladdare än Teslas egna i navigatorn?R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 18:37...] De flesta familjer på långresa tar fler kisspauser än vad en elbil behöver ladda.
Jag uppskattar verkligen enkelheten i vår Tesla men det finns svagheter i det enkla.
Model 3 2024
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Nej, Tesla förvärmer till alla snabbladdare som finns med i navigatorn oavsett operatör.carlf skrev: ↑29 jun 2024 20:54Tror bara förvärmning funkar till egna SuC.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jun 2024 18:44Stämmer det? Startar inte Teslor automatisk förvärmning ifall man matar in andra snabbladdare än Teslas egna i navigatorn?R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 18:37...] De flesta familjer på långresa tar fler kisspauser än vad en elbil behöver ladda.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det kan jag tänka mig är ett stort steg till det bättre jämfört med laddningen av IDbilarna.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 18:37
Ändå ganska skönt nu med EV9an där man slipper fundera på långsam laddning.![]()

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Maltino
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias13016
Vad tror panelen om värderingen på begagnade id Buzz? Själv tycker jag dom är för dyra. Billigaste people ligger på 539k på blocket just nu. Jag är sugen på en, men hade inte gett mer än 450k för en begagnad med ett par tusen mil körda.
Värdet på bilar före MY25 borde väl droppa nu när även buzzen får värmepump och ny motor bla.
Värdet på bilar före MY25 borde väl droppa nu när även buzzen får värmepump och ny motor bla.
-
Har väl själv typ noll koll, men vem vet – om du erbjuder ~450K kanske ägaren säljer...Maltino skrev: ↑01 jul 2024 15:57Vad tror panelen om värderingen på begagnade id Buzz? Själv tycker jag dom är för dyra. Billigaste people ligger på 539k på blocket just nu. Jag är sugen på en, men hade inte gett mer än 450k för en begagnad med ett par tusen mil körda.
Som jag förstår det så har det förekommit historiskt att det funnits ~10% utrymme att förhandla ner priset med på div beg. bilar i den här prisklassen. Fast ~450K är ju rätt mkt lägre än det... Hur mkt längre räckvidd får man på vintern med värmepump? Ger nya motorn markant mkt längre räckvidd? Om senaste årsmodellen(?) är en markant förbättring gäntemot tidigare bilar så är väl det grejer man skulle kunna trycka på i en förhandling...
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Nu hittar jag inte den på https://www.kvd.se/stangda-auktioner längre, men det såldes en gul/vit Buzz med dragkrok för 525 för en-två månader sedan om jag minns rätt. Kan den ha gått 1600 mil tro? Den hade inte led matrix (id light?) men eventuellt nån form av paket.Maltino skrev: ↑01 jul 2024 15:57Vad tror panelen om värderingen på begagnade id Buzz? Själv tycker jag dom är för dyra. Billigaste people ligger på 539k på blocket just nu. Jag är sugen på en, men hade inte gett mer än 450k för en begagnad med ett par tusen mil körda.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Sportbilsentusiasten
Är en ganska ny modell, därför lite högt?
Så det brukar vara.
Mao kommer värdet sjunka till mer normala begpriser längre fram, tror jag.
Cool bil tycker jag, det tror jag fler tycker. De andra ID.X är trista däremot men Cupra Born är trevlig. Märkligt hur det kan skilja.
Andra kan tycka annorlunda
Så det brukar vara.
Mao kommer värdet sjunka till mer normala begpriser längre fram, tror jag.
Cool bil tycker jag, det tror jag fler tycker. De andra ID.X är trista däremot men Cupra Born är trevlig. Märkligt hur det kan skilja.
Andra kan tycka annorlunda
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
- Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
- Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
- Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
- Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Vad fick dig att byta märke?Xyborg skrev: ↑02 jul 2024 07:14Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
- Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
- Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
- Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
- Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Lite förvånad över att kör assistenten är så mycket bättre i vw, men tja jag har den ju inte i min bil så kan inte jämföra.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19