Möjligtvis trasig torkarmotor
Moderator: Redaktion
- jonsalgerier
- Teslaägare
Möjligtvis trasig torkarmotor
Hej!
Frun är ute och långkör och säger att vindrutetorkarna har lagt av och vägrar starta.
Felbeskrivningen är att de gick långsammare och långsammare för att sedan inte vilja göra något alls.
Hon blev tvungen att gå iväg på den aktivitet som var målet för körningen så vi har inte hunnit prova omstart med tumknappar.
Men spontant tycker jag inte att det låter som en mjukvarugrej utan något allvarligare. Bilen fick ny uppdatering igår 2024.20.6.2 så det skulle kanske kunna vara något med den.
Är det någon som råkat på något liknande som löst det med omstart eller någon annan åtgärd som hon skulle kunna prova innan det blir hotell? Det är ju inte precis den dag på året då minst regn väntas så nog dumt att köra någon längre sträcka om det inte går igång.. (och kanske inte ens då med risk att den stannar igen).
Tack på förhand.
Frun är ute och långkör och säger att vindrutetorkarna har lagt av och vägrar starta.
Felbeskrivningen är att de gick långsammare och långsammare för att sedan inte vilja göra något alls.
Hon blev tvungen att gå iväg på den aktivitet som var målet för körningen så vi har inte hunnit prova omstart med tumknappar.
Men spontant tycker jag inte att det låter som en mjukvarugrej utan något allvarligare. Bilen fick ny uppdatering igår 2024.20.6.2 så det skulle kanske kunna vara något med den.
Är det någon som råkat på något liknande som löst det med omstart eller någon annan åtgärd som hon skulle kunna prova innan det blir hotell? Det är ju inte precis den dag på året då minst regn väntas så nog dumt att köra någon längre sträcka om det inte går igång.. (och kanske inte ens då med risk att den stannar igen).
Tack på förhand.
Re: Möjligtvis trasig torkarmotor
Mina slutade fungera, sedan fungerade lite lite sporadiskt till att till slut inte gå att få igång.
Visade sig att det var säkringsboxen som det blivit fel i. Byte av säkringsbox och det fungerade igen. Under tiden körde jag med Rain-X liknande medel på rutan och det fungerade bra i regn på lands och motorvägarna, men inte inne i stadstrafik.
Visade sig att det var säkringsboxen som det blivit fel i. Byte av säkringsbox och det fungerade igen. Under tiden körde jag med Rain-X liknande medel på rutan och det fungerade bra i regn på lands och motorvägarna, men inte inne i stadstrafik.
Tesla Model S 90D
- jonsalgerier
- Teslaägare
Ah bra idé! En sådan flaska ligger ju i frunken.DanneB skrev: ↑30 jun 2024 14:57Mina slutade fungera, sedan fungerade lite lite sporadiskt till att till slut inte gå att få igång.
Tack! (även för säkringstipset)
Det var inte själva säkringen, utan hela boxen med alla säkringar de bytte ut.jonsalgerier skrev: ↑30 jun 2024 14:59Ah bra idé! En sådan flaska ligger ju i frunken.DanneB skrev: ↑30 jun 2024 14:57Mina slutade fungera, sedan fungerade lite lite sporadiskt till att till slut inte gå att få igång.
Tesla Model S 90D
- jonsalgerier
- Teslaägare
Ja sorry.. var lite kortfattad men jag såg det. Tack!DanneB skrev: ↑30 jun 2024 15:03Det var inte själva säkringen, utan hela boxen med alla säkringar de bytte ut.jonsalgerier skrev: ↑30 jun 2024 14:59Ah bra idé! En sådan flaska ligger ju i frunken.DanneB skrev: ↑30 jun 2024 14:57Mina slutade fungera, sedan fungerade lite lite sporadiskt till att till slut inte gå att få igång.
Ingen fara, tänkte bara så att ni inte började lite säkring.jonsalgerier skrev: ↑30 jun 2024 15:53Ja sorry.. var lite kortfattad men jag såg det. Tack!DanneB skrev: ↑30 jun 2024 15:03Det var inte själva säkringen, utan hela boxen med alla säkringar de bytte ut.jonsalgerier skrev: ↑30 jun 2024 14:59Ah bra idé! En sådan flaska ligger ju i frunken.DanneB skrev: ↑30 jun 2024 14:57Mina slutade fungera, sedan fungerade lite lite sporadiskt till att till slut inte gå att få igång.

En annan sak jag skaffade förutom medlet till rutan var en fönsterskrapa. Typ sådan man har på mackar i hink och som man kan låna.
Finns att köpa på en del mackar, Biltema, Jula och andra ställen.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... mp-025794/
Mycket bra om hastigheten skulle minska i trafiken. Bara att svänga av och skrapa av, sedan ser man okej ett tag igen.
Tesla Model S 90D
Bättre rengöra rutan ordentligt och sen ha på tex https://www.biltema.se/bilvard/exterior ... 2000031773 sen behöver man typ inga torkare.DanneB skrev: ↑30 jun 2024 16:12Ingen fara, tänkte bara så att ni inte började lite säkring.jonsalgerier skrev: ↑30 jun 2024 15:53Ja sorry.. var lite kortfattad men jag såg det. Tack!DanneB skrev: ↑30 jun 2024 15:03Det var inte själva säkringen, utan hela boxen med alla säkringar de bytte ut.jonsalgerier skrev: ↑30 jun 2024 14:59Ah bra idé! En sådan flaska ligger ju i frunken.DanneB skrev: ↑30 jun 2024 14:57Mina slutade fungera, sedan fungerade lite lite sporadiskt till att till slut inte gå att få igång.
Tack! (även för säkringstipset)![]()
En annan sak jag skaffade förutom medlet till rutan var en fönsterskrapa. Typ sådan man har på mackar i hink och som man kan låna.
Mycket bra om hastigheten skulle minska i trafiken. Bara att svänga av och skrapa av, sedan ser man okej ett tag igen.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jo, den typen av medel som jag tipsat om. Men det fungerar inte så bra i lägre hastigheter. Därav tipset att även ha med en skrapa med skaft.taliz skrev: ↑30 jun 2024 16:48Bättre rengöra rutan ordentligt och sen ha på tex https://www.biltema.se/bilvard/exterior ... 2000031773 sen behöver man typ inga torkare.DanneB skrev: ↑30 jun 2024 16:12Ingen fara, tänkte bara så att ni inte började lite säkring.jonsalgerier skrev: ↑30 jun 2024 15:53Ja sorry.. var lite kortfattad men jag såg det. Tack!DanneB skrev: ↑30 jun 2024 15:03Det var inte själva säkringen, utan hela boxen med alla säkringar de bytte ut.jonsalgerier skrev: ↑30 jun 2024 14:59
Ah bra idé! En sådan flaska ligger ju i frunken.
Tack! (även för säkringstipset)![]()
Mycket bra om hastigheten skulle minska i trafiken. Bara att svänga av och skrapa av, sedan ser man okej ett tag igen.![]()
Tesla Model S 90D
- jonsalgerier
- Teslaägare
Ja frun har nu laddat spolartanken med ett liknande medel som vi fick vid senaste rutbytet.
Det visade sig att efter omstart så fungerar torkarna igen, men Tesla får nog ta och läsa en felkod på det där om de har tid.
Känns inte så bra ifall man skulle vara ute i Europa och torkarna lägger av där även om bra medel ligger på rutan.
Tack för svaren!
Det visade sig att efter omstart så fungerar torkarna igen, men Tesla får nog ta och läsa en felkod på det där om de har tid.
Känns inte så bra ifall man skulle vara ute i Europa och torkarna lägger av där även om bra medel ligger på rutan.
Tack för svaren!
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag hade liknande beteende en gång men den funkade bra dagen efter,
anmälde ändå till Tesla och dom bytte motorn (eller egentligen hela paketet) och
den har funkat perfekt sedan dess.
Fick ingen återkoppling om vad som var felet dock…
anmälde ändå till Tesla och dom bytte motorn (eller egentligen hela paketet) och
den har funkat perfekt sedan dess.
Fick ingen återkoppling om vad som var felet dock…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19