Hej!
Tänkte åka till Norge nästa vecka. Rutten är som följer:
Stockholm - Geiranger - Dalsnibba - Gjendesheim och sedan Juvvasshytta för att gå upp på Galdöpiggen.
Jag har reggat mej på epass24 för smidigare hantering av ”bompeng”.
Laddning ska väl inte vara nå’t problem? Ser ut som det finns gott om SuC och andra alternativ.
Har ni tips på vad jag inte ska missa på resan?
Boende? Kan tänka mej att tälta och campa i bilen.
Sevärdheter? Besseggen ska inte missas.
Vi har tänkt vara i området tre till fyra dagar.
Stockholm - Geiranger - Dalsnibba - Gjendesheim- Juvvasshytta
Moderator: Redaktion
- sven-labil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Stockholm - Geiranger - Dalsnibba - Gjendesheim- Juvvasshytta
Geirangerfjorden Feriesenter hade prisvärda stugor i somras. (Såklart inte billigt, men det var en fin stuga med fantastiskt läge.) Det var även många som tältade där.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Ok kollar upp detsven-labil skrev: ↑02 jul 2024 09:30Geirangerfjorden Feriesenter hade prisvärda stugor i somras. (Såklart inte billigt, men det var en fin stuga med fantastiskt läge.) Det var även många som tältade där.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Gustafsson
- Teslaägare
Trollstigen är stängd, kolla NRK
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det har jag aldrig råkat ut för, vad är anledningen till detta?
(Det var några år sedan jag cyklade där nu dock)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Lösa stenar se https://www.svt.se/nyheter/video/8apvzn ... c1MjgiXQ==
Jag hade tagit en liten detour antingen till Briksdalsbre och/eller Lovatnet, massor med vattenfall och kanske det med turkosa vattnet i Norge. I samma områda finns Strynefjellsvegen.
Själv ska jag ta en tur upp och köra Aursjövägen i år inte så långt från Trollstigen.
Det stämmer att trollstigen är avstängd 2024 på grund av mer ras än vanligt. Videon som tsint länkar till är från 2023 och visar hur det kan se ut.
Här finns mer information till dig gällande avstängningen. https://www.visitnorway.se/planera-resa ... angd-2024/
Du kan gott åka dit från Geigrangersidan. Magiskt vackert enligt min subjektiva bedömning. Vill du bo på hotell något under resan kan jag tipsa om Valldal Fjordhotell.
Det finns mycket att se i området och finns massor med tips. Själv åker jag dit varje år sen många år och har inte tröttnat ännu. Kommer du utmed väg 15 så fortsätter du förbi avfarten till väg 63 mot Dalsnibba och Geiranger och fortsätter ned mot Stryn. Här är en bild på en fikapaus vid Opstrynsvatnet. Fortsätter du till Hellesylt kan du ta färjan till Geiranger. Fin fjordtur.
Men du har ju en hel del att ”bocka av” så su kan gott vända i Stryn och tillbaka mot väg 63 och Dalsnibba.
Du kommer inte att ångra denna avstickare.
När du sen åkt förbi Gerianger och Örnvägen till Valldal (Sylt) så åker du mot Trollstigen. Dalen innan Trollstigen får du nypa dig i armen. Galet vackert.
Foton/filmer du kommer ta uppe på Dalsnibba, Örnveien, Trollstigen etc. Kommer du ha behållning av såklart, men att visa grannen dem och få dem förstå djupet i det du försökt fånga är stört omöjligt.
Ha en fin tur!
Här finns mer information till dig gällande avstängningen. https://www.visitnorway.se/planera-resa ... angd-2024/
Du kan gott åka dit från Geigrangersidan. Magiskt vackert enligt min subjektiva bedömning. Vill du bo på hotell något under resan kan jag tipsa om Valldal Fjordhotell.
Det finns mycket att se i området och finns massor med tips. Själv åker jag dit varje år sen många år och har inte tröttnat ännu. Kommer du utmed väg 15 så fortsätter du förbi avfarten till väg 63 mot Dalsnibba och Geiranger och fortsätter ned mot Stryn. Här är en bild på en fikapaus vid Opstrynsvatnet. Fortsätter du till Hellesylt kan du ta färjan till Geiranger. Fin fjordtur.
Men du har ju en hel del att ”bocka av” så su kan gott vända i Stryn och tillbaka mot väg 63 och Dalsnibba.
Du kommer inte att ångra denna avstickare.
När du sen åkt förbi Gerianger och Örnvägen till Valldal (Sylt) så åker du mot Trollstigen. Dalen innan Trollstigen får du nypa dig i armen. Galet vackert.
Foton/filmer du kommer ta uppe på Dalsnibba, Örnveien, Trollstigen etc. Kommer du ha behållning av såklart, men att visa grannen dem och få dem förstå djupet i det du försökt fånga är stört omöjligt.
Ha en fin tur!
Hmm ja det kanske är bättre att enbart satsa på Geiranger och Dalsnibba och hoppa Juvvasshytta?tsint skrev: ↑02 jul 2024 11:07Lösa stenar se https://www.svt.se/nyheter/video/8apvzn ... c1MjgiXQ==
Jag hade tagit en liten detour antingen till Briksdalsbre och/eller Lovatnet, massor med vattenfall och kanske det med turkosa vattnet i Norge. I samma områda finns Strynefjellsvegen.
Själv ska jag ta en tur upp och köra Aursjövägen i år inte så långt från Trollstigen.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21