Polestar 4

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 4

Inlägg av martinot »

roffe_s skrev: 29 maj 2024 23:00
Jag tror personligen de kommande månaderna blir högst intressanta och avgörande för bolaget, ungefär som för Tesla inför lanseringen av Model 3. Jag köpte för övrigt precis en bevakningspost i bolaget och räknar kallt med att gå in med mer under denna månad. I alla fall roligare än Trisslotter :)

Zeekr 001 och X gjorde för övrigt bra ifrån sig i Euro NCAP så det finns nog all anledning att tro att även fyran klarar sig galant!
De flesta nya moderna bilar i dessa prisklasser brukar klara Euro NCAP mycket väl. Man förväntar nog sig inte annat av PS4 heller.

Däremot så skulle jag vara mer tveksam till aktiekursen hos Polestar. Den tror jag inte kommer ge många stjärnor.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 4

Inlägg av martinot »

roffe_s skrev: 29 maj 2024 23:00
Jag tror personligen de kommande månaderna blir högst intressanta och avgörande för bolaget, ungefär som för Tesla inför lanseringen av Model 3. Jag köpte för övrigt precis en bevakningspost i bolaget och räknar kallt med att gå in med mer under denna månad. I alla fall roligare än Trisslotter :)

Zeekr 001 och X gjorde för övrigt bra ifrån sig i Euro NCAP så det finns nog all anledning att tro att även fyran klarar sig galant!
De flesta nya moderna bilar i dessa prisklasser brukar klara Euro NCAP mycket väl. Man förväntar nog sig inte annat av PS4 heller.

Däremot så skulle jag vara mer tveksam till aktiekursen hos Polestar. Den tror jag inte kommer ge många stjärnor.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Polestar 4

Inlägg av Nicke Nyfiken »

martinot skrev: 30 maj 2024 19:08
roffe_s skrev: 29 maj 2024 23:00

Zeekr 001 och X gjorde för övrigt bra ifrån sig i Euro NCAP så det finns nog all anledning att tro att även fyran klarar sig galant!
De flesta nya moderna bilar i dessa prisklasser brukar klara Euro NCAP mycket väl. Man förväntar nog sig inte annat av PS4 heller.
Det vore väl i princip en sensation om inte PS4an får toppbetyg.

Det förväntar sig nog alla.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 4

Inlägg av roffe_s »

martinot skrev: 30 maj 2024 19:08
roffe_s skrev: 29 maj 2024 23:00
Jag tror personligen de kommande månaderna blir högst intressanta och avgörande för bolaget, ungefär som för Tesla inför lanseringen av Model 3. Jag köpte för övrigt precis en bevakningspost i bolaget och räknar kallt med att gå in med mer under denna månad. I alla fall roligare än Trisslotter :)

Zeekr 001 och X gjorde för övrigt bra ifrån sig i Euro NCAP så det finns nog all anledning att tro att även fyran klarar sig galant!
De flesta nya moderna bilar i dessa prisklasser brukar klara Euro NCAP mycket väl. Man förväntar nog sig inte annat av PS4 heller.

Däremot så skulle jag vara mer tveksam till aktiekursen hos Polestar. Den tror jag inte kommer ge många stjärnor.
Vi får la se, men det finns grader i helvetet (och kanske himlen) och jag noterar och glädjer mig åt att att poängskörden för syskonbilarna blev i
toppklass för testade fordon 2024 :)

Ptjaa, jag jämför gärna utvecklingen med valfri fordonsaktie halvårsskiftet 2025… Som sagt - roligare än Triss ;)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Force-Walker
Inlägg: 251
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Polestar 4

Inlägg av Force-Walker »

00:01 inatt släpps recensionerna :)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 4

Inlägg av roffe_s »

Mmm, den verkar få god kritik - även fyran. Men det är lite förvånande att de håller trean som den sportiga, körglada kurvkramaren av de båda. Ett par av alla testutlåtanden:

https://carup.se/forsta-testet-av-poles ... ss-bitvis/

https://www.topgear.com/car-reviews/polestar/4
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12035
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 4

Inlägg av HelectriC »

roffe_s skrev: 01 jul 2024 07:37
Mmm, den verkar få god kritik - även fyran. Men det är lite förvånande att de håller trean som den sportiga, körglada kurvkramaren av de båda:

https://carup.se/forsta-testet-av-poles ... ss-bitvis/
Är kanske inte så konstigt när 3 är byggd på en premiumplattform som till stor del utveckalts i Torslanda medans 4 har en generell kina-platform. Jag tror det gör en del med körupplevelsen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev: 01 jul 2024 08:35
roffe_s skrev: 01 jul 2024 07:37
Mmm, den verkar få god kritik - även fyran. Men det är lite förvånande att de håller trean som den sportiga, körglada kurvkramaren av de båda:

https://carup.se/forsta-testet-av-poles ... ss-bitvis/
Är kanske inte så konstigt när 3 är byggd på en premiumplattform som till stor del utveckalts i Torslanda medans 4 har en generell kina-platform. Jag tror det gör en del med körupplevelsen.
Stämmer.

PS3 är en "Volvo-bil" (byggd på Volvos egenutvecklade "svenska" SPA2-arkitektur och plattform) och PS4 är en "Geely-bil" (byggd på Geelys egna "kinesiska" SEA1-arkitektur och plattform). Det är de två bolagen som Polestar använder för sin konstruktion och tillverkning av sina bilar (Polestar har ingen egen engineering och tillverkning, utan fokuserar mer på specifikation, design och försäljning).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 4

Inlägg av taliz »

Det intressanta tycker jag är det enorma benutrymmet i baksätet.
Det är ju ett tydligt tecken på vilken marknad man främst siktar på.
I Kina är det ju extremt viktigt. BMW säljer ju t.o.m. extralånga 3-serie där, just pga detta önskemål.
För övriga världen är det mest slöseri med lastutrymme. Den kunde säkert lastat flera hundra liter till, och kanske haft en bakruta, om inte just benutrymmet i baksätet varit så stort fokus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ChristofferG
elbilist
Inlägg: 74
Blev medlem: 07 mar 2022 08:56

Re: Polestar 4

Inlägg av ChristofferG »

taliz skrev: 01 jul 2024 14:41
Det intressanta tycker jag är det enorma benutrymmet i baksätet.
Det är ju ett tydligt tecken på vilken marknad man främst siktar på.
I Kina är det ju extremt viktigt. BMW säljer ju t.o.m. extralånga 3-serie där, just pga detta önskemål.
För övriga världen är det mest slöseri med lastutrymme. Den kunde säkert lastat flera hundra liter till, och kanske haft en bakruta, om inte just benutrymmet i baksätet varit så stort fokus.
Samma med Polestar 3 som har ett bagageutrymme på 394 liter + 90 liter under golvet, och ett jättestort baksäte.
lawe
Inlägg: 361
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 4

Inlägg av lawe »

Det är huvudanledningen att vi väljer bort bägge. Slöseri med utrymme för vår del.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12035
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 4

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev: 01 jul 2024 14:41
Det intressanta tycker jag är det enorma benutrymmet i baksätet.
Det är ju ett tydligt tecken på vilken marknad man främst siktar på.
I Kina är det ju extremt viktigt. BMW säljer ju t.o.m. extralånga 3-serie där, just pga detta önskemål.
För övriga världen är det mest slöseri med lastutrymme. Den kunde säkert lastat flera hundra liter till, och kanske haft en bakruta, om inte just benutrymmet i baksätet varit så stort fokus.
mycket synd och tråkigt att inte fler tillverkare har skjutbart baksäte. Hade det i ioniq5 och det var klockrent, bara att välja om man vill har stort bagage eller baksäte.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev: 01 jul 2024 19:51
taliz skrev: 01 jul 2024 14:41
Det intressanta tycker jag är det enorma benutrymmet i baksätet.
Det är ju ett tydligt tecken på vilken marknad man främst siktar på.
I Kina är det ju extremt viktigt. BMW säljer ju t.o.m. extralånga 3-serie där, just pga detta önskemål.
För övriga världen är det mest slöseri med lastutrymme. Den kunde säkert lastat flera hundra liter till, och kanske haft en bakruta, om inte just benutrymmet i baksätet varit så stort fokus.
mycket synd och tråkigt att inte fler tillverkare har skjutbart baksäte. Hade det i ioniq5 och det var klockrent, bara att välja om man vill har stort bagage eller baksäte.
Är faktiskt en grymt smart funktion, som jag tycker är allmänt underskattad.

Riktigt bra lösning att var och en kan välja rätt kompromiss här.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
ObscureEconomist
Inlägg: 398
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Polestar 4

Inlägg av ObscureEconomist »

lawe skrev: 01 jul 2024 15:23
Det är huvudanledningen att vi väljer bort bägge. Slöseri med utrymme för vår del.
Och jag tyckte till och med att baksätet i båda var för lågt ändå, inte speciellt bekvämt vilket är ironiskt då jag kör en i4 idag.
BMW i4 M50 -22
Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Polestar 4

Inlägg av Hertsh »

PS4ans baksäte är en karbonkopia på Zeekr 001. Allt är samma. Troligen är bagageutrymmet också en karbonkopia även om jag inte sett det. I sådana fall är det väldigt stort och inte i behov av baksäte som kan flyttas (även om det såklart hade gjort en positiv skillnad). Jag har mätt bagageutrymmet på 001 och det är 117cm brett och cirka 112cm i det lägre utrymmet om man sänker lastgolvet. Det är 105cm långt vilket är mindre imponerande men inte dåligt.

Ryggstödet kan justeras och i mest upprätta läget blir bagaget något större, men säter är fortfarande bekvämt.
Glad för att jag sålt min Tesla
Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Polestar 4

Inlägg av Hertsh »

HelectriC skrev:
roffe_s skrev: 01 jul 2024 07:37
Mmm, den verkar få god kritik - även fyran. Men det är lite förvånande att de håller trean som den sportiga, körglada kurvkramaren av de båda:

https://carup.se/forsta-testet-av-poles ... ss-bitvis/
Är kanske inte så konstigt när 3 är byggd på en premiumplattform som till stor del utveckalts i Torslanda medans 4 har en generell kina-platform. Jag tror det gör en del med körupplevelsen.
Kina-plattform är väl att förenkla. Det är ”CEVT” eller numera ”Zeekr Technology Europe” i Göteborg som lett utvecklingen av SEA arkitekturen (med resurser i Kina så det går självklart att kalla den Kina-plattform om man vill göra någon form av politiskt statement). SEA1 är plattformen för Zeekr 001 / PS4. SEA2 är mindre och den Zeekr X / EX30 / Smart #1 och kommande mindre bilar inom Geely-koncernen kommer bygga på.

SEA är baserad på en ”gammal” Geely-arkitektur för elbilar. Den var utvecklad i Kina.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 4

Inlägg av taliz »

Hertsh skrev: 02 jul 2024 17:14
HelectriC skrev:
roffe_s skrev: 01 jul 2024 07:37
Mmm, den verkar få god kritik - även fyran. Men det är lite förvånande att de håller trean som den sportiga, körglada kurvkramaren av de båda:

https://carup.se/forsta-testet-av-poles ... ss-bitvis/
Är kanske inte så konstigt när 3 är byggd på en premiumplattform som till stor del utveckalts i Torslanda medans 4 har en generell kina-platform. Jag tror det gör en del med körupplevelsen.
Kina-plattform är väl att förenkla. Det är ”CEVT” eller numera ”Zeekr Technology Europe” i Göteborg som lett utvecklingen av SEA arkitekturen (med resurser i Kina så det går självklart att kalla den Kina-plattform om man vill göra någon form av politiskt statement). SEA1 är plattformen för Zeekr 001 / PS4. SEA2 är mindre och den Zeekr X / EX30 / Smart #1 och kommande mindre bilar inom Geely-koncernen kommer bygga på.

SEA är baserad på en ”gammal” Geely-arkitektur för elbilar. Den var utvecklad i Kina.
Uhm nej. Det var en ensam svensk i kina och bokstavligen tusen kineser som tog fram SEA.
Läs här: https://wiki.saabveteranernatrollhattan ... t_Bovellan

Det är nästan lite läskigt hur många förminskar och förskönar Kinas inflytande över Volvo och Polestar.
Extremt naivt. Men det är väl svensken i ett nötskal…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
toppo
elbilist
Inlägg: 391
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 4

Inlägg av toppo »

ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1085
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Polestar 4

Inlägg av R_Edvinsson »

toppo skrev: 19 aug 2024 18:15
Passerade två lastbilar proppfulla med P4:or igår på E4an samt hade en guldig bakom mig genom centrala Jönköping.
(Bilgalen grabb med i bilen som såg stjärnvolvon)🤣

Och inte bara det utan när vi käkade pizza så passerade den en svart Polestar 1.
Och det är nog det snyggaste de byggt. 😍
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12624
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 4

Inlägg av Fredrik j »

Såg ett inlägg på facebook där man kluddat svart på en bild och så skulle det kunna se ut om man folierar där bakrutan skulle ha suttit:
IMG_0943.png
toppo
elbilist
Inlägg: 391
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 4

Inlägg av toppo »

Kampanjen med 50% på Plus och valfri färg avslutas tydligen imorgon, tidigare skulle den pågå till årsskiftet. Undra om den ersätta av någon annan kampanj eller om det blir ordinarie pris framöver.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Polestar 4

Inlägg av frippe »

Provkört fyran och på många plan snäppet bättre än en model y. Tystare vägljud, tystare kupé, lite skönare känsla på vägen än jag upplever model y. Möjligen skulle den jämföras med en 3a istället men har en y så därför jag jämför.

Gillade skärmen bakom ratten, att mittenskärmen inte är så jädrans spattig som teslas visning av vad som finns runtomkring, hud också trevligt.
Lite mer möjligheter att stänga av funktioner än vad det finns i teslan också.

Däremot saknade jag autopilotens hjälp, lane assisten helt klart begränsande. Behövs kanske lidar för att ge bättre förarstöd.
Model Y LR.
Model S70D
toppo
elbilist
Inlägg: 391
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 4

Inlägg av toppo »

frippe skrev: 31 aug 2024 11:31
Provkört fyran och på många plan snäppet bättre än en model y. Tystare vägljud, tystare kupé, lite skönare känsla på vägen än jag upplever model y. Möjligen skulle den jämföras med en 3a istället men har en y så därför jag jämför.

Gillade skärmen bakom ratten, att mittenskärmen inte är så jädrans spattig som teslas visning av vad som finns runtomkring, hud också trevligt.
Lite mer möjligheter att stänga av funktioner än vad det finns i teslan också.

Däremot saknade jag autopilotens hjälp, lane assisten helt klart begränsande. Behövs kanske lidar för att ge bättre förarstöd.
Provkörde också i veckan och till mig sa dem att Pilot Assist inte fungerade som den skulle. Det märkte jag också då den var klart mer en lane assist, som du säger så ping pongade den mellan filerna. Utgår från att den uppdateras.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Polestar 4

Inlägg av frippe »

toppo skrev: 31 aug 2024 11:53
frippe skrev: 31 aug 2024 11:31
Provkört fyran och på många plan snäppet bättre än en model y. Tystare vägljud, tystare kupé, lite skönare känsla på vägen än jag upplever model y. Möjligen skulle den jämföras med en 3a istället men har en y så därför jag jämför.

Gillade skärmen bakom ratten, att mittenskärmen inte är så jädrans spattig som teslas visning av vad som finns runtomkring, hud också trevligt.
Lite mer möjligheter att stänga av funktioner än vad det finns i teslan också.

Däremot saknade jag autopilotens hjälp, lane assisten helt klart begränsande. Behövs kanske lidar för att ge bättre förarstöd.
Provkörde också i veckan och till mig sa dem att Pilot Assist inte fungerade som den skulle. Det märkte jag också då den var klart mer en lane assist, som du säger så ping pongade den mellan filerna. Utgår från att den uppdateras.
Den bilen jag provkörde var inte en seriebil, så just lane assisten var lite jobbig, låg inte jämt mellan linjerna. Klart störigt.

Även om autopiloten på teslan inte är optimalt bra utan har sina begränsningar hade jag nog saknat en del funktioner vid motorvägskörning. Om vi bytte.
Model Y LR.
Model S70D
Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Polestar 4

Inlägg av Hertsh »

frippe skrev:
toppo skrev: 31 aug 2024 11:53
frippe skrev: 31 aug 2024 11:31
Provkört fyran och på många plan snäppet bättre än en model y. Tystare vägljud, tystare kupé, lite skönare känsla på vägen än jag upplever model y. Möjligen skulle den jämföras med en 3a istället men har en y så därför jag jämför.

Gillade skärmen bakom ratten, att mittenskärmen inte är så jädrans spattig som teslas visning av vad som finns runtomkring, hud också trevligt.
Lite mer möjligheter att stänga av funktioner än vad det finns i teslan också.

Däremot saknade jag autopilotens hjälp, lane assisten helt klart begränsande. Behövs kanske lidar för att ge bättre förarstöd.
Provkörde också i veckan och till mig sa dem att Pilot Assist inte fungerade som den skulle. Det märkte jag också då den var klart mer en lane assist, som du säger så ping pongade den mellan filerna. Utgår från att den uppdateras.
Den bilen jag provkörde var inte en seriebil, så just lane assisten var lite jobbig, låg inte jämt mellan linjerna. Klart störigt.

Även om autopiloten på teslan inte är optimalt bra utan har sina begränsningar hade jag nog saknat en del funktioner vid motorvägskörning. Om vi bytte.
I grunden samma bil som Zeekr 001. Där funkar ”pilot assist” eller LCC som Zeekr kallar det alldeles utmärkt. Bättre än Teslas NoA (förutom att den inte kan byta till avfarter/påfarter).
Glad för att jag sålt min Tesla
Skriv svar