Opel Astra Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av SwedishAdvocate »

mussla skrev: 27 jul 2023 11:58
Finns det någon prisindikation på Astra Electric?
Det finns pris på Opels tyska hemsida...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
lawe

Inlägg av lawe »

taliz skrev: 27 jul 2023 17:25
Det enda sättet priset kan öka är genom att folk betalar det högre priset.
Jag gör det inte, gör du?
Ja. Jag köper fortfarande mat och annat trots att det är dyrare. Funderar to.m. på bilbyte men avvaktar lite. Men om jag ska vänta på att priserna ska rulla tillbaka lär jag få vänta länge...
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
SwedishAdvocate

nek0 skrev: 27 jul 2023 09:28
TEKNISKA DATA/Opel Astra Electric GS

Motor Elmotor fram, 156 hk, 270 Nm. Litiumjonbatteri 54 kWh. Fast utväxling. Framhjulsdrift.
Kaross L/b/h 4 374/1 860/1 488 mm. Axelavstånd 2 675 mm. Bagagevolym 352–1 268 liter. Tjänstevikt 1 679 kg. Maxlast 421 kg.
Prestanda 0–100 km/h 9,2 sek. Toppfart 170 km/h. Förbrukning 14,8 kWh/ 100 km. Räckvidd 418 km.
Pris i.u.
Enligt Opels tyska hemsida är vikten 1661 kg. Är inte det typ vad den lättaste standardversionen (som byggdes tidigare) av bakhjulsdrivna Model 3 väger? Som jämförelse väger väl en Cupra Born 1811 kg. Så Astran väger 150 kg mindre än Cupran...

Tycker det ser ut som man sitter lägre i Astran än i Cupra Born. Tycker det är en snygg bil både in- och utvändigt. Finns med HUD.

Men det är väl bara en tidsfråga tills den kommer med mer effekt. Vad kan det ta? Ett år max? Kanske till och med kommer med större batteri också.

Som det är nu så skulle det väl kunna vara en rätt bra bil för typ 18-åringar som fortf. bor hemma (för de som har dem ekonomiska resurserna). 0-100 km/h på 9,2 är väl bara en fördel i så fall. På det sättet är den ju till och med bättre än Nissan Leaf... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev: 28 jul 2023 07:35
det är väl bara en tidsfråga tills den kommer med mer effekt. Vad kan det ta? Ett år max?
Vore väl konstigt ifall det inte kommer en 'hot hatch-version' med effektuttag precis på rätt sida gränsen om torque steer...
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

SwedishAdvocate skrev: 28 jul 2023 07:35

Men det är väl bara en tidsfråga tills den kommer med mer effekt. Vad kan det ta? Ett år max? Kanske till och med kommer med större batteri också.
Jag hade hellre sett den med ett mindre batteri och ett lågt pris. En räckvidd på 20 mil och ett lågt pris hade kunna göra den till en bra pendlarbil. Som en MX-30 men med användbart baksäte.

Det tyska priset är 43k euro. Det bli väl 450-480kkr i Sverige. Det är minst 100kkr för dyrt för att nå massorna.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Stellantis elbilar suger. Dyra och dåliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate

taliz skrev: 29 jul 2023 17:36
Har inte koll på Stellantis övriga.

Men om vi tar den här Astran. Varför suger den?

Astran är en av bara en handfull bilar i segmentet som inte är en SUV/Crossover. Bara det tycker jag gör att den inte suger...

Om vi t.ex. jämför med basversionen av ID.3:

ID.3
~480K SEK
Vikt: 1719 kg
58kWh
204 hk
42,4 mil WLTP
DRAG COEFFICIENT Cd: 0.263
Laddar 29 mils räckvidd på cirka 35 minuter enl. vw.se
Dragkrok: Nej.

Astra Electric
Inget svenskt pris än. (~480K SEK?)
Vikt: 1661 kg
50kWh
156 hk
40,4 mil WLTP
DRAG COEFFICIENT Cd: ?
Laddar 20-80% på 26 min. enl. opel.de
Dragkrok: ?

Och utseendemässigt exteriört & interiört – om ID.3 är 6-7/10 skulle jag ranka Astra 7-9/10. Och man sitter antagligen lägre i Astran än i ID.3.

Så är Astran verkligen så dålig jämfört med t.ex ID.3?...
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

SwedishAdvocate skrev: 29 jul 2023 19:35
Astran är inte så dålig jämfört med ID3 men jämfört med EX30 är den (troligen) inte särskilt prisvärd.
Finns det någon bil förutom MY RWD för 513 tkr som du tycker är prisvärd?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
SwedishAdvocate

toppo skrev: 29 jul 2023 20:40
Astran är inte så dålig jämfört med ID3 men jämfört med EX30 är den (troligen) inte särskilt prisvärd.
Med lilla batteriet på 51 kWh kommer EX30 enl. uppg. kosta ca 429K SEK. Och än vet vi inte priset på Astran. Men eftersom EX30 är en SUV/Crossover är jag ju rätt säker på att Astran kommer ha bättre räckvidd i hastigheter runt 100-120 km/h. Och eftersom EX30 tydligen ska byggas i Kina av ett företag med kinesiska ägare rankar jag Astran högre utifrån etik/mänskliga rättigheter/demokratiindex. En Astra kommer inte heller behöva transporteras till Sverige från Kina med båt, så där finns en miljövinst med Astran.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Inte prisvärd enligt Brittisk biltest.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate

Lerumsexpressen skrev: 29 jul 2023 21:53
Inte prisvärd enligt Brittisk biltest. [...
Var väl i princip enbart baserat på acc. 0-100...

Och hon tog ju inte direkt särskilt mkt hänsyn till etik/mänskliga rättigheter/demokratiindex-aspekten i jämförelsen med en annan bilmodell som hon parkerade bredvid på slutet. Men utöver den här andra bilmodellen så jämförde hon även med grundversionen av Model 3. Än fördel med Astran jämfört med M3 är ju dock den betydligt mer praktiska bagageöppningen. Och där kommer ju kombiversionen av Astran vara ännu mkt mer praktisk...
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

SwedishAdvocate skrev: 29 jul 2023 22:51

Och hon tog ju inte direkt särskilt mkt hänsyn till etik/mänskliga rättigheter/demokratiindex-aspekten i jämförelsen med en annan bilmodell som hon parkerade bredvid på slutet. Men utöver den här andra bilmodellen så jämförde hon även med grundversionen av Model 3. Än fördel med Astran jämfört med M3 är ju dock den betydligt mer praktiska bagageöppningen. Och där kommer ju kombiversionen av Astran vara ännu mkt mer praktisk...
Nja bilen är/var för dyr, framförallt jämfört med MG 4, inga direkta USP’ar, trångt baksäte och lite förvaringsutrymmen, främst pga att den bygger på en befintlig ICE bil.
Sedan är det få som bryr sig om dina hjärtefrågor på riktigt, då det krävs riktiga uppoffringar, mer än att ändra sin profilbild på sociala medier.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate

Lerumsexpressen skrev: 29 jul 2023 23:14

Nja bilen är/var för dyr, framförallt jämfört med MG 4, inga direkta USP’ar, [1] trångt baksäte och lite förvaringsutrymmen, främst pga att den bygger på en befintlig ICE bil.
[2] Sedan är det få som bryr sig om dina hjärtefrågor på riktigt, då det krävs riktiga uppoffringar, mer än att ändra sin profilbild på sociala medier.
1. Hon satt inte ens i baksätet(!)... Och undrar vilken bil som har mer benutrymme bak – Astra eller EX30?...

2. Baserat på vadå?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

SwedishAdvocate skrev: 30 jul 2023 00:02

Nja bilen är/var för dyr, framförallt jämfört med MG 4, inga direkta USP’ar, [1] trångt baksäte och lite förvaringsutrymmen, främst pga att den bygger på en befintlig ICE bil.
[2] Sedan är det få som bryr sig om dina hjärtefrågor på riktigt, då det krävs riktiga uppoffringar, mer än att ändra sin profilbild på sociala medier.
1. Hon satt inte ens i baksätet(!)... Och undrar vilken bil som har mer benutrymme bak – Astra eller EX30?...

2. Baserat på vadå?
Jag bryr mig inte om Astran, då får sälja den bilen själv till medlemmarna i detta forum och Sveriges befolkning, jag berättade bara vad som sas i videon. Det jag läst om Stellantis elbilar, är inte imponerade prisvärdhet, innovation eller mervärde till kunderna.

Jag förstår din poäng men jag förstår även att detta inte är något gemene man eller politiker bryr sig om. Politiker, kändisar, vänner och bekanta byter profilbilder beroende på veckans konflikt eller kris, detta kräver kräver ingen ansträng eller annan uppoffring.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate

Lerumsexpressen skrev: 30 jul 2023 08:46

2. Baserat på vadå?
...] [2] Jag förstår din poäng men jag förstår även att detta inte är något gemene man eller politiker bryr sig om. Politiker, kändisar, vänner och bekanta byter profilbilder beroende på veckans konflikt eller kris, detta kräver kräver ingen ansträng eller annan uppoffring.
Oavsett hur det ligger till med det, så är det ju inte riktigt 'mina hjärtefrågor' som den här tråden handlar om...
SwedishAdvocate

Lerumsexpressen skrev: 30 jul 2023 08:46
1. Hon satt inte ens i baksätet(!)... Och undrar vilken bil som har mer benutrymme bak – Astra eller EX30?... [...
[1] Jag bryr mig inte om Astran, då får sälja den bilen själv till medlemmarna i detta forum och Sveriges befolkning, jag berättade bara vad som sas i videon. Det jag läst om Stellantis elbilar, är inte imponerade prisvärdhet, innovation eller mervärde till kunderna. [...
Sälja och sälja... Jag skulle säga att jag diskuterar Astrans förtjänster och tillkortakommanden.

Och apropå förtjänster: Undrar vad den kommer kosta att försäkra...
BTC
elbilist

Inlägg av BTC »

Säger det i varenda tråd nu, men det är så enkelt att legacy tillverkarna i stort börjar prissätta sig själva utom tävlan. Åtminstone i de länder likt Sverige där inga utslagsgivande statliga subventioner finns kvar.

Nya Astran ser helt OK ut i min bok. Tillräcklig räckvidd, prestanda, snygg och med genomlastningslucka. Däremot verkar den bli minst 100 k för dyr. Är så otroligt fel timing att försöka sälja mellanklassbilar för +500 k i en konjuktur med ökande räntor, skyhög inflation och hotande arbetslöshet. De som ändå har råd med den sortens inköp kommer sannolikt välja något annat än en bil från Stellantis. Då lockar garanterat premiummärken (och/eller) Tesla mer.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

toppo skrev: 29 jul 2023 20:40
Finns det någon bil förutom MY RWD för 513 tkr som du tycker är prisvärd?
Att jämföra en usel bil med en annan usel bil betyder inte plötsligt att den ena är bra.
EX30 är förövrigt en pytte-kinabil som är ännu mer avskalad än Model 3. Dyr är den också.

Beror på vad man är ute efter. Går nog att pruta en del på lite dyrare bilar nu.
Men tycker nog det behövs nya stimulanser innan det känns rimligt och prisvärt att köpa ny elbil rent generellt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate

Pris från 549.900 kr på svenska Opels hemsida. 10K mindre än kombiversionen Astra Sports Tourer Electric.
https://www.opel.se/personbilar/astra-e ... rsikt.html
carlf

Inlägg av carlf »

SwedishAdvocate skrev: 02 jul 2024 18:38
Pris från 549.900 kr på svenska Opels hemsida. 10K mindre än kombiversionen Astra Sports Tourer Electric.
Herregud. Tesla Model 3 i sin nyaste tappning framstår som ett kap.
Model 3 2024
GustavE

Inlägg av GustavE »

549 900, är det ett skämt?

Här en historia om Opelentusiasten Ove Andersson. Då han är pensionär bryter han inte bil lika ofta som ungdomarna, utan bara var 5e år.

2019 köpte Ove en prima sprillans ny Opel Astra för 159 900.

Då Ove vet att det varit en hel del inflation så går han innan han åker iväg till Opelhandlaren in på en inflationsräknare på internet, skriver in 159 900 och får fram att det motsvarar 198 000 idag.

Trots att Ove tycker att nya Astran då borde kosta 185 000 (massa snack om mindre antal komponenter på en elbil och batteripriserna sjunker ju som en sten så fabriken i Skellefteå håller på gå i konkurs). Så är han beredd på att Opelförsäljaren kommer meddela att nya Astran kommer kosta 270 000 kr då han även hört att biltillverkare passar på att ockerhöja priserna när man går över till elbilar. Men Ove kan acceptera det då det är ungefär vad han kommer spara in i bensinpengar under kommande 5 åren (Ove kommer mest ladda hemma, hade han laddat längs vägarna hade elen kostat mer än bensinen kostat till gamla Astran)

Ove sätter sig glad i stolen mittemot Opelförsäljaren. När Opelförsäljaren berättar att nya Astran kostar mer än dubbelt så mycket som det förväntade priset (det förväntade priset som egentligen också var för högt) svimmar Ove.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

SwedishAdvocate skrev: 02 jul 2024 18:38
Jisses vad högt pris. Tror att Stellantis har en dold strategi som de vill implementera genom att sälja få elbilar. Det måste vara få som kan tänka sig betala dessa summor för en Opel, lär se sig om någon annan bil eller vänta med köpet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate

GustavE skrev: 03 jul 2024 01:30
549 900, är det ett skämt? [...
Med tanke på att ID.3 annonseras från 457 600 så är det ju rätt högt...

Tycker det verkar som både den här hatchback-Astran och kombiversionen Sports Tourer går att få med dragkrok för 6,9K extra.

https://dokument.opel.se/prislistor/per ... S42MC4wLjA.

Men jämfört med ID.3, som ju inte går att få med dragkrok, så blir det ju nästan 100K mer för en vanlig hatchback-Astra med drag... :shock:
SwedishAdvocate

Den kommer väl sannolikt bli rätt ovanlig i Sverige. Och även om den är relativt dyr så kommer väl alla som inte är insatta tro att den är billig eftersom det är en Opel. Så för de som av någon anledning skulle vilja ha en ny andrabil, men vill 'skylta minimalt' med att man har råd med två bilar kanske det skulle kunna vara något... ;)

Bild
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev: 03 jul 2024 18:40
Den kommer väl sannolikt bli rätt ovanlig i Sverige. Och även om den är relativt dyr så kommer väl alla som inte är insatta tro att den är billig eftersom det är en Opel. Så för de som av någon anledning skulle vilja ha en ny andrabil, men vill 'skylta minimalt' med att man har råd med två bilar kanske det skulle kunna vara något... ;)

Bild
Vi är ganska många som köpt eldrivna Kior för 900k+ i år så tror faktiskt inte det är så stort problem längre med "icke-premium" som säljs för relativt mkt pengar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar