Teslas usla service (som vanligt)...
Moderator: Redaktion
Teslas usla service (som vanligt)...
Jag hade min S inne för en reparation av trevägsvalvet nyss. (Det var förövrigt andra gången för samma fel inom några månader eftersom de inte gjort ett riktigt jobb första gången.) Men oavsett så hade de lyckats göra en skada på aluminiumlisten under skärmen. Jag påpekade det via appen (eftersom man inte kan kontakta dem på något annat sätt) och de svarade med vändade post med en ren lögn att det inte ens hade varit där och gjort något. Jag frågade då vem de hade släppt in i min bil när den var inne på reparation och då svarade de att de hade varit där för att koppla in datorn men att de absolut inte hade skadat skärmen. Det här svarar de utan att varken bry sig om att ta reda på vad det är för skada eller något annat.
För mig är det ganska enkelt. Jag kör min bil mycket varje dag och självklart använder jag skärmen hela tiden så om det hade funnits en skada så synligt vid skärmen hade jag sett det. Så för mig är det helt uppenbart att de har orsakat skadan. Jag har dessutom gått tillbaka till gamla bilder på min tesla där det tydligt syns att det inte finns någon skada.
Men eftersom Teslas service går ut på att göra dåliga jobb och aldrig ta ansvar för sina klantigheter så kommer de inte att stå för skadan. De har avslutat ärendet.
Ytterligare en gång funderar jag på att sälja min Tesla bara på grund av att deras service är så usel. Så fort det kommer någon annan bil som har en hyffsad AP så ryker Teslan fortare än kvickt. Otroligt synd med tanke på att Teslan är den i särklass bästa och roligaste bilen jag har kört.
För mig är det ganska enkelt. Jag kör min bil mycket varje dag och självklart använder jag skärmen hela tiden så om det hade funnits en skada så synligt vid skärmen hade jag sett det. Så för mig är det helt uppenbart att de har orsakat skadan. Jag har dessutom gått tillbaka till gamla bilder på min tesla där det tydligt syns att det inte finns någon skada.
Men eftersom Teslas service går ut på att göra dåliga jobb och aldrig ta ansvar för sina klantigheter så kommer de inte att stå för skadan. De har avslutat ärendet.
Ytterligare en gång funderar jag på att sälja min Tesla bara på grund av att deras service är så usel. Så fort det kommer någon annan bil som har en hyffsad AP så ryker Teslan fortare än kvickt. Otroligt synd med tanke på att Teslan är den i särklass bästa och roligaste bilen jag har kört.
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Teslas usla service (som vanligt)...
Du beskriver exakt därför jag sålde min.
Saknar den massor och vill köpa en till men vågar inte pga service och kvalitet....
Saknar den massor och vill köpa en till men vågar inte pga service och kvalitet....
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Man får filma hela bilen utanför Tesla innan inlämning 

3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag brukar ta kort runtom och till viss del invändigt, även på eventuell lånebil.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Polestar 2 har bättre ap än tesla så det är bara att byta
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Överdrivs det inte lite i tråden? Är era upplevelser verkligen så hemska?
Lite slump är det nog också. Jag är inne på min 5:e Tesla och har kört ca 35 000 Teslamil. I stort sett utan större problem. Bytt några drivaxlar och handtag på garantin men lämnar aldrig in bilarna på service. Det jag stör mig mest på är att personalen är totalt okunnig om sin egen produkt och att kommunikationen med dem är precis hopplös. Vid två tillfällen har jag blivit grovt felinformerad om dels produkten men också om skatteregler vid inköp. Dock tycker jag fortfarande om man kör mycket och långt så är MS Raven totalt sett den bästa elbil som byggts, så vi har två. 

Senast redigerad av ermase, redigerad totalt 1 gånger.
Låter inte alls skoj, har bara haft små åtgärder där de kommer hem och det var mycket proffsigt och perfekt med service hemma då jag inte bor i närheten av ett service center.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Mobil Service kom hem till till mig för att fixa laddporten.
För det första hjälpte det inte, för det andra installerade han mjukvaran som kopplade ur min radar.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tycker min MS har fungerat ypperligt genom åren. Bara smågrejer, som fixats lätt. Nu senast gick dock dörrhandtaget på förardörren sönder och jag lämnade in den till SC för det.
När jag får tillbaka bilen och kör hemåt, så märker jag att det är ett vindbrus. Precis som om fönsterrutan inte är helt stängd.
Är fönsterrutan något de måste hålla på med för att laga dörrhandtaget? En slump? Något de kan ta på sig att fixa, om jag säger till?
Själva rutan tar också i listen, när jag öppnar dörren nu. Så den åker inte ner tillräckligt vid dörröppning.
Nya handtaget var ju inte heller någon större hit, då det låter WWWHHHYYEEEEEEEEEE varje gång det åker in och ut. Tidigare hörde man det knappt, bara ett svagt surrande.
När jag får tillbaka bilen och kör hemåt, så märker jag att det är ett vindbrus. Precis som om fönsterrutan inte är helt stängd.
Är fönsterrutan något de måste hålla på med för att laga dörrhandtaget? En slump? Något de kan ta på sig att fixa, om jag säger till?
Själva rutan tar också i listen, när jag öppnar dörren nu. Så den åker inte ner tillräckligt vid dörröppning.
Nya handtaget var ju inte heller någon större hit, då det låter WWWHHHYYEEEEEEEEEE varje gång det åker in och ut. Tidigare hörde man det knappt, bara ett svagt surrande.
Tesla Model S 90D
DanneB: "Är fönsterrutan något de måste hålla på med för att laga dörrhandtaget?"
Ja, och därför måste fönstermekanismen justeras efter handtagsbytet.
Det är mycket känsligt att det blir rätt. Annars uppstår de problem du beskriver.
Ja, och därför måste fönstermekanismen justeras efter handtagsbytet.
Det är mycket känsligt att det blir rätt. Annars uppstår de problem du beskriver.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Fördelen med vår Model 3 LR AWD från 2019 är att den är en riktig slitvarg som efter lite småfix i början samt fix av övre länkarm bara går och går och går utan varken reparation eller service (knappt (endast spolarvätska, torkarblad, kupéfilter, däck)). Nu inne på ca 15000 billiga mil körda och lär behålla ett bra tag till som det känns just nu.
MVH
Bara man har så lite som möjligt att göra med service så är det inga problem… de flesta bilarna bara rullar och går. Men är oturen framme och du behöver hjälp med något fix…. beklagar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Min bil tog inte laddning 2 dagar gammal fabriksny 25 mil, de repade skärmen när de bytte laddluckan så omlackering.
Detta är bara en liten liten del av alla problem.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Plus ett på Bjelke och Tellus.
Vad jag brukar göra både på min egen bil och lånebil är:
Sätter mig i förarsätet. Startar filminspelning på min mobil. Filmar huvuddisplay. På denna startar webbläsaren och matar in söktermen "time" då får man inspelat tid och datum på filmen. Filmar sen utan att pausa inne i bilen, och även vindruta. Fortsätter filma ute, och ser till att få med lite runt omkring. Går sen två varv runt bilen i ganska rask takt, ett lägre och ett på lite högre nivå för att få med både fälgar och rutor. Inte behövt använda ännu, men känns ju inte omöjligt att det kommer behövas.
Sist hade jag lånebil och den fick under mitt användande fick ett ordentligt stenskott. Jag var ärlig med det, men hände aldrig nåt
Vad jag brukar göra både på min egen bil och lånebil är:
Sätter mig i förarsätet. Startar filminspelning på min mobil. Filmar huvuddisplay. På denna startar webbläsaren och matar in söktermen "time" då får man inspelat tid och datum på filmen. Filmar sen utan att pausa inne i bilen, och även vindruta. Fortsätter filma ute, och ser till att få med lite runt omkring. Går sen två varv runt bilen i ganska rask takt, ett lägre och ett på lite högre nivå för att få med både fälgar och rutor. Inte behövt använda ännu, men känns ju inte omöjligt att det kommer behövas.
Sist hade jag lånebil och den fick under mitt användande fick ett ordentligt stenskott. Jag var ärlig med det, men hände aldrig nåt
MYP
X90d
Överdrivs inget alls
Teslas service är totalt oduglig och under all kritik
Ja, värre än många andra dessvärre även om vissa andra också är kassa
Teslas service är totalt oduglig och under all kritik
Ja, värre än många andra dessvärre även om vissa andra också är kassa
- Wetterstrand
- Teslaägare
Vi har blivit strandade med en obrukbar Model S efter att den blivit bärgad två gånger på två dagar.
Problemen började vid Ludvika Supercharger där bilen verkade få en strömspik. Laddningssiffrorna på displayen gick onormalt högt under kort tid. Två minuter senare kom felmeddelandena på rad: ”Reducera acceleration och maxhastighet”, ”Bilen kanske inte startar igen”, ”Kan ej köra”, ”Kan inte starta bilen”, ”Minskad effekt i elsystemet”.
Märkligt nog fortsatte bilen att ladda. Vi körde bilen i tre dagar med lösningen att byta 12V-batteriet och utföra en djup omstart. Sedan slocknade den helt, men den kunde väckas under kortare perioder för att få ut felmeddelanden från servicefönstret. Antal felmeddelanden varierade vid varje väckning mellan tre till tolv stycken.
Vi försökte felsöka tillsammans med Tesla på distans, men det tog nio dagar innan vi fick respons från Tesla, som ville ta in bilen för felsökning. Bilen bärgades till Tesla Service Center, där jag snabbt skulle godkänna kostnadsförslaget för att få in bilen. Tesla bytte ”battery heater” för 9000 kr. Vår Model S fungerade perfekt i två dagar tills felmeddelandena dök upp igen. Hela familjen blev strandad i Karlstad och bilen bärgades återigen till Tesla Service Center.
Nu började det gå troll i kommunikationen med Tesla. Först tog det orimligt lång tid innan bilen kom in på verkstaden. Sedan ville de att jag skulle godkänna betalning för ”okontaktbar bil” och fortsatt felsökning med bl.a. demontering av HV-batteri, vilket var mycket oklart i kostnadsförslaget. Efter demontering kom den första chocken: ett kostnadsförslag på 133 000 kr för byte av batteri till ett remanufactured. Jag ville självklart veta orsaken och fick mycket märkliga svar tillbaka. Samtidigt som konversationen pågick i appen, uppdaterades priset till 199 530,86 kr. Strax efter kom ett nytt meddelande där de erbjöd mig att uppgradera till ett större batteri på 90 kW för 197 600 kr exkl. moms.
Nu började jag se mig om efter någon som kan erbjuda bättre hjälp och hittade några alternativ både i Sverige och Norge till en kostnad mellan 60 000- 130 000 kr.
Jag skickade frågor till Tesla men fick bara svar på delar av dem. Till slut fick jag ett samtal från Tesla där de sa att det kostar 10 000 dollar att få batteriet renoverat och att det skulle inkludera garanti. Vi bad Tesla att förnya kostnadsförslaget så att vi kunde godkänna renoveringen av batteriet. Då tvärvände Tesla och hävdade att 10 000 USD var för att ta batteriet som det låg på servicebänken, men att jag då också måste signera ett dokument. (självklart får jag själv stå för kostnaden av renovering på 60-130 000 kr själv utöver att köpa loss batteriet från verkstadsbänken)
Eftersom Tesla vägrade lämna ut vår bil utan att vi skulle betala 10 000 USD, valde vi att de skulle återmontera batteriet och hoppas att de inte tar betalt för det arbetet också.
Någon som har haft liknande problem?
/Mikael
Problemen började vid Ludvika Supercharger där bilen verkade få en strömspik. Laddningssiffrorna på displayen gick onormalt högt under kort tid. Två minuter senare kom felmeddelandena på rad: ”Reducera acceleration och maxhastighet”, ”Bilen kanske inte startar igen”, ”Kan ej köra”, ”Kan inte starta bilen”, ”Minskad effekt i elsystemet”.
Märkligt nog fortsatte bilen att ladda. Vi körde bilen i tre dagar med lösningen att byta 12V-batteriet och utföra en djup omstart. Sedan slocknade den helt, men den kunde väckas under kortare perioder för att få ut felmeddelanden från servicefönstret. Antal felmeddelanden varierade vid varje väckning mellan tre till tolv stycken.
Vi försökte felsöka tillsammans med Tesla på distans, men det tog nio dagar innan vi fick respons från Tesla, som ville ta in bilen för felsökning. Bilen bärgades till Tesla Service Center, där jag snabbt skulle godkänna kostnadsförslaget för att få in bilen. Tesla bytte ”battery heater” för 9000 kr. Vår Model S fungerade perfekt i två dagar tills felmeddelandena dök upp igen. Hela familjen blev strandad i Karlstad och bilen bärgades återigen till Tesla Service Center.
Nu började det gå troll i kommunikationen med Tesla. Först tog det orimligt lång tid innan bilen kom in på verkstaden. Sedan ville de att jag skulle godkänna betalning för ”okontaktbar bil” och fortsatt felsökning med bl.a. demontering av HV-batteri, vilket var mycket oklart i kostnadsförslaget. Efter demontering kom den första chocken: ett kostnadsförslag på 133 000 kr för byte av batteri till ett remanufactured. Jag ville självklart veta orsaken och fick mycket märkliga svar tillbaka. Samtidigt som konversationen pågick i appen, uppdaterades priset till 199 530,86 kr. Strax efter kom ett nytt meddelande där de erbjöd mig att uppgradera till ett större batteri på 90 kW för 197 600 kr exkl. moms.
Nu började jag se mig om efter någon som kan erbjuda bättre hjälp och hittade några alternativ både i Sverige och Norge till en kostnad mellan 60 000- 130 000 kr.
Jag skickade frågor till Tesla men fick bara svar på delar av dem. Till slut fick jag ett samtal från Tesla där de sa att det kostar 10 000 dollar att få batteriet renoverat och att det skulle inkludera garanti. Vi bad Tesla att förnya kostnadsförslaget så att vi kunde godkänna renoveringen av batteriet. Då tvärvände Tesla och hävdade att 10 000 USD var för att ta batteriet som det låg på servicebänken, men att jag då också måste signera ett dokument. (självklart får jag själv stå för kostnaden av renovering på 60-130 000 kr själv utöver att köpa loss batteriet från verkstadsbänken)
Eftersom Tesla vägrade lämna ut vår bil utan att vi skulle betala 10 000 USD, valde vi att de skulle återmontera batteriet och hoppas att de inte tar betalt för det arbetet också.
/Mikael
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag tvivlar inte på att många har haft dåliga upplevelser av Teslas service, men som motvikt så har jag under mina >7 år som Tesla-ägare enbart positiva erfarenheter, alla fel har åtgärdats snabbt och kompetent, på plats eller via Mobile Service, i Sverige och Frankrike.
Dom tidiga åren var iofs behandlingen betydligt mer "VIP" än idag, men det är väl en oundviklig utveckling när man ökar volymer och minskar priser.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nu vet jag inte hur gammal Din bil är, dock antar jag att det är en äldre (>8 år), där garantin har gått ut. Jag har själv varit med om strul med reparation hos Tesla och kan bara intyga att kommunikationen och kommunikationssättet låter en del att önska, för att säga det minsta. Förstår mycket väl att Du inte vill investera stora belopp i en gammal kärra, även om den f ö är kanon. Mitt tips: det finns en del privata aktörer numera, som kan lösa de flesta problem för betydligt mindre pengar än Tesla.Wetterstrand skrev: ↑04 jul 2024 11:20Vi har blivit strandade med en obrukbar Model S efter att den blivit bärgad två gånger på två dagar.
/Mikael
- Wetterstrand
- Teslaägare
Batterigarantin gick ut 1 månad innan. Vi har ägt både Model X och Model S i över 5 år och varit nöjda.
Naturligtvis har det varit en del brister som gått på garanti och en del som man själv fixat i carporten t.ex främre, nedre länkarmar efter att vänster kollapsat, vindrutemotor, låskistor, handtag, sneda falkvingar, tankluckan m.m alla dom bristerna kan jag acceptera, men att låsa fast bilen med en lösensumma på 10 000 dollar är inget som jag kan tycka är rimligt och att det ska ta över 1 månad att komma fram till att det är internt fel på batteri.
Naturligtvis har det varit en del brister som gått på garanti och en del som man själv fixat i carporten t.ex främre, nedre länkarmar efter att vänster kollapsat, vindrutemotor, låskistor, handtag, sneda falkvingar, tankluckan m.m alla dom bristerna kan jag acceptera, men att låsa fast bilen med en lösensumma på 10 000 dollar är inget som jag kan tycka är rimligt och att det ska ta över 1 månad att komma fram till att det är internt fel på batteri.
Tror Tesla sitter med en värdelös app för kommunikation (status och godkännande funkar i sig OK, men ibland behöver man prata lite) samt personal som enligt min erfarenhet inte alltid är såna man vill ha nära en bil. Dessutom ghostas man när det blir problem.
Med tanke på hur tesla ibland fungerar så finns det nog ingen anledning att kontakta dem för reparationer av bilar där alla garantier gått ut. Bättre då att ta bilen till de andra alternativen som finns, de verkar vara bättre på servicebemötande när garantierna gått ut.
Oftast finns det assistans inlagt i de flesta försäkringar så efter den första telefonkontakten med teslas support där de fått fram felkoder och konstaterat att bilen inte går att fixa på distans är det nog bäst att avsluta med dem och lösa det med andra.
Oftast finns det assistans inlagt i de flesta försäkringar så efter den första telefonkontakten med teslas support där de fått fram felkoder och konstaterat att bilen inte går att fixa på distans är det nog bäst att avsluta med dem och lösa det med andra.
Model Y LR.
Model S70D
Det där var ett av skälen att jag bytte S mot iX.fth skrev: ↑04 jul 2024 11:43Jag tvivlar inte på att många har haft dåliga upplevelser av Teslas service, men som motvikt så har jag under mina >7 år som Tesla-ägare enbart positiva erfarenheter, alla fel har åtgärdats snabbt och kompetent, på plats eller via Mobile Service, i Sverige och Frankrike.
Dom tidiga åren var iofs behandlingen betydligt mer "VIP" än idag, men det är väl en oundviklig utveckling när man ökar volymer och minskar priser.
/fth
Jag lovordade teslas service första åren innan model 3 kom ut - den var ASBRA. 10/10. Massa problem med bilen, men det fixades med ett leende, korrekt och med en rekond innan de lämnade tillbaka bilen. Varje gång.
Nu har ju pendeln svängts om nästan till det diametralt motsatta. Inte så skoj.
BMW vet jag inte hur de är ännu, för det har varit noll problem ännu så länge.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)