Nya inbyggda 48A laddaren?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Nya inbyggda 48A laddaren?

Inlägg av Kirre »

Ursäkta en novis på detta men vad har man för praktisk nytta av den nya inbyggda 48A laddaren egentligen? Snabbare laddning har jag läst men i vilka situationer då? Effekten (11kW) är ju densamma.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Nya inbyggda 48A laddaren?

Inlägg av bylund »

Är det för USA? Effekten är 16, 5 kW för Europa om man laddar från typ 2 med minst 24 A trefas i uttaget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Som jag har förstått det är den gamla standardladdaren nu uppgraderad från 40A till 48A men med samma effekt (11kW). Den gamla dubbelladdaren (22kW) är nu borttagen och man kan istället köpa till en laddare med högre effekt (16,5kW) och med högre ström (72A). Tänker inte köpa till den nya extraladdaren utan nöja mig med standardladdaren. Dock förstår jag inte riktigt den praktiska skillnaden/nyttan mellan den gamla och nya standardladdaren?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Kirre skrev:
Som jag har förstått det är den gamla standardladdaren nu uppgraderad från 40A till 48A men med samma effekt (11kW). Den gamla dubbelladdaren (22kW) är nu borttagen och man kan istället köpa till en laddare med högre effekt (16,5kW) och med högre ström (72A). Tänker inte köpa till den nya extraladdaren utan nöja mig med standardladdaren. Dock förstår jag inte riktigt den praktiska skillnaden/nyttan mellan den gamla och nya standardladdaren?
Det stämmer förutom amperetalen, som gäller den amerikanska laddaren (där kör man lägre spänning, högre ström, och en eller två faser). Laddarna här i Europa lär vara på upp till 16 A trefas för den som ingår precis som tidigare, och 24 A trefas för den uppgraderade laddaren (mot tidigare alternativ, som var att ha dubbelladdare och därmed 32 A trefas).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

danni skrev:
Kirre skrev:
Det stämmer förutom amperetalen, som gäller den amerikanska laddaren (där kör man lägre spänning, högre ström, och en eller två faser). Laddarna här i Europa lär vara på upp till 16 A trefas för den som ingår precis som tidigare, och 24 A trefas för den uppgraderade laddaren (mot tidigare alternativ, som var att ha dubbelladdare och därmed 32 A trefas).

Det förklarar saken, tack!
MY LR, Pearl White
Skriv svar