Nya inbyggda 48A laddaren?
Moderator: Redaktion
Nya inbyggda 48A laddaren?
Ursäkta en novis på detta men vad har man för praktisk nytta av den nya inbyggda 48A laddaren egentligen? Snabbare laddning har jag läst men i vilka situationer då? Effekten (11kW) är ju densamma.
MY LR, Pearl White
Re: Nya inbyggda 48A laddaren?
Är det för USA? Effekten är 16, 5 kW för Europa om man laddar från typ 2 med minst 24 A trefas i uttaget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Som jag har förstått det är den gamla standardladdaren nu uppgraderad från 40A till 48A men med samma effekt (11kW). Den gamla dubbelladdaren (22kW) är nu borttagen och man kan istället köpa till en laddare med högre effekt (16,5kW) och med högre ström (72A). Tänker inte köpa till den nya extraladdaren utan nöja mig med standardladdaren. Dock förstår jag inte riktigt den praktiska skillnaden/nyttan mellan den gamla och nya standardladdaren?
MY LR, Pearl White
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det stämmer förutom amperetalen, som gäller den amerikanska laddaren (där kör man lägre spänning, högre ström, och en eller två faser). Laddarna här i Europa lär vara på upp till 16 A trefas för den som ingår precis som tidigare, och 24 A trefas för den uppgraderade laddaren (mot tidigare alternativ, som var att ha dubbelladdare och därmed 32 A trefas).Kirre skrev:Som jag har förstått det är den gamla standardladdaren nu uppgraderad från 40A till 48A men med samma effekt (11kW). Den gamla dubbelladdaren (22kW) är nu borttagen och man kan istället köpa till en laddare med högre effekt (16,5kW) och med högre ström (72A). Tänker inte köpa till den nya extraladdaren utan nöja mig med standardladdaren. Dock förstår jag inte riktigt den praktiska skillnaden/nyttan mellan den gamla och nya standardladdaren?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
danni skrev:Det stämmer förutom amperetalen, som gäller den amerikanska laddaren (där kör man lägre spänning, högre ström, och en eller två faser). Laddarna här i Europa lär vara på upp till 16 A trefas för den som ingår precis som tidigare, och 24 A trefas för den uppgraderade laddaren (mot tidigare alternativ, som var att ha dubbelladdare och därmed 32 A trefas).Kirre skrev:Som jag har förstått det är den gamla standardladdaren nu uppgraderad från 40A till 48A men med samma effekt (11kW). Den gamla dubbelladdaren (22kW) är nu borttagen och man kan istället köpa till en laddare med högre effekt (16,5kW) och med högre ström (72A). Tänker inte köpa till den nya extraladdaren utan nöja mig med standardladdaren. Dock förstår jag inte riktigt den praktiska skillnaden/nyttan mellan den gamla och nya standardladdaren?
Det förklarar saken, tack!
MY LR, Pearl White