Model 3 Ludicrous

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Goja

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Goja »

Nicke Nyfiken skrev: 05 jul 2024 14:27
-JTM3- skrev: 04 jul 2024 08:15
Legato skrev: 04 jul 2024 00:53
Nu finns Model 3 även i "Quicksilver". Väldigt snygg lack tycker jag. Näst finaste ;)

Screenshot_20240704_005433_Chrome.jpg
Nu börjar det likna nåt! Stealth grey fick bättre pris med!

Är det helt bekräftat att det går att eftermontera dragkrok lagligt på dessa?
500kg på. Performance och 1000kg på de andra?
Eller måste den sitta på vid köp som innan?

En liten ränterabatt och jag klickar hem en direkt!
Det går inte att beställa dragkrok på Performance längre.
https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... krokspaket
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Referralkod: ts.la/johan33394

Inlägg av -JTM3- »

Goja skrev: 05 jul 2024 19:31
Nu finns Model 3 även i "Quicksilver". Väldigt snygg lack tycker jag. Näst finaste ;)

TACK! Snyggt, precis vad jag behövde se med egna ögon. 👍🤓
Tesla Model 3 LR 2024 Stealth grey
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Goja skrev: 05 jul 2024 19:31

Eftermontering ja...
Det var just det som var poängen.
Se fetstil längre upp i citat.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Referralkod: ts.la/johan33394

Inlägg av -JTM3- »

Nu har jag varit och provkört en performance.
Stolarna var bra tycker jag! Visst, har man vant sig vid bmws komfortstolar saknas en hel del inställningar, men de kramades lagom och ventilationen funkade kanon!

Snabb bil, men för mig räcker en vanlig long range helt klart. :roll:

Chassiet kändes bra tycker jag, kunde inte direkt pressa den på den korta svängen, men den styr in jättefint och finns gott om grepp. Kanske att den kunde haft ett tredje liite mjukare läge på dämparna.

Den är riktigt snygg tycker jag, precis lagom förändringar mot vanliga.
Kan hända att det blir en beställning ikväll.. :D
Tesla Model 3 LR 2024 Stealth grey
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Instämmer efter ha haft min någon vecka. Ren acceleration duger i vår LR, stora skillnaden är väghållningen som är superb IMO.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Misha kör nya M3P.

Kraftigt förbättrad väghållning.
Fortfarande katastrofalt dåliga bromsar och thermal management (för bankörning)

Totalt sett rejält förbättrad jämfört med tidigare

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 10 jul 2024 11:35
Misha kör nya M3P.

Kraftigt förbättrad väghållning.
Fortfarande katastrofalt dåliga bromsar och thermal management (för bankörning)

Totalt sett rejält förbättrad jämfört med tidigare [...
De hade tydligen max regen eftersom de var förberedda på issues med bromsarna. Ägaren ska byta standardbromsarna mot några andra från en tredjepartstillverkare och återkomma för ett varv till om ca. 3 veckor. Som jag förstod de ska de stänga av regen helt/köra minimalt med regen (eller vad de nu sa) vid det här kommande tillfället. Ägaren trodde att themal managment skulle klara sig längre då. Minns inte om han uppskattade en procentsiffra av ett varv...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

martinot skrev: 05 jul 2024 16:44
Test av nya M3P (tillverkad i Kina) med LG-batterier på bana:

Sammanfattning:

+ Förbättringar jämfört med gamla M3P gällande bromsar, dämpare och lite styvare chassi. Godkänt för att köra på bana någon gång då och då med tanke på att det är en vanlig vardagsbil i botten.

- Klar försämring gällande att batteripacket överhettas redan efter halva tiden jämfört med gamla M3P. Oklart om det har att göra med mjukvaran för Track Mode som har fel, eller om det är LG-batterierna som presterar sämre än M3P (tillverkad i USA) med Panasonic-batterier.

Som sagt, nya m3p är ett skämt och en bescikelse jämfört med förra. Den har tom gått ner till endast 460hl effekt i EU, lägre än gamla

Men man får inte svära i kyrkan
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

teslaponken skrev: 11 jul 2024 09:25
martinot skrev: 05 jul 2024 16:44
Test av nya M3P (tillverkad i Kina) med LG-batterier på bana:

Sammanfattning:

+ Förbättringar jämfört med gamla M3P gällande bromsar, dämpare och lite styvare chassi. Godkänt för att köra på bana någon gång då och då med tanke på att det är en vanlig vardagsbil i botten.

- Klar försämring gällande att batteripacket överhettas redan efter halva tiden jämfört med gamla M3P. Oklart om det har att göra med mjukvaran för Track Mode som har fel, eller om det är LG-batterierna som presterar sämre än M3P (tillverkad i USA) med Panasonic-batterier.

Som sagt, nya m3p är ett skämt och en bescikelse jämfört med förra. Den har tom gått ner till endast 460hl effekt i EU, lägre än gamla

Men man får inte svära i kyrkan
Ja, det är trist när utvecklingen går bakåt på vissa områden som här med Teslas batterier i deras kinesiska bilar.

Den är inte så stor kanske, men har ändå en svag förhoppning att de nya EU-tullarna kanske gör sannolikheten något större att några amerikanska M3P hittar hit till Europa efter att marknaden i USA mättats lite (just nu är den rätt hög).

Drömmen hade ju varit om M3P börjats att göras i Tyskland, och att Tesla samtidigt satt upp en egen tysk batterifabrik där liknande den i Nevada med Tesla/Panasonics egna celler. Men det är väl en ännu svagare förhoppning (ivf. just nu i denna lågkonjunktur med överkapacitet på världens bilfabriker).

Detta sagt, så är den ju ändå inte sämre än tidigare kinesiska bilar med LG-batterier, utan en stor bra förbättring av chassit på många punkter. Så tycker inte heller att vi skall vara allt för missnöjda. Allt handlar ju inte enbart om motoreffekt och bromsar i en bil, utan mycket hänger ju på chassi och dynamiken där. Så ser fram emot att testköra och bedöma den nya körkänslan. För mig är ändå körkänslan bland det allra viktigaste (även om motoreffekt och bromsar inte är oviktiga de heller).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
carlf

Inlägg av carlf »

Som sagt, nya m3p är ett skämt och en bescikelse jämfört med förra.
Förutom att den är snabbare, snyggare, tystare, har bättre väghållning och chassi, är bättre ihopskruvad, har bättre stolar och lyxigare inredning då. Samt att det inte finns någon riktig konkurrens om man inte slantar upp ett par hundratusen till.

Men visst, man kan alltid förvänta sig mer.
Model 3 2024
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

carlf skrev: 11 jul 2024 12:21

Som sagt, nya m3p är ett skämt och en bescikelse jämfört med förra.
Förutom att den är snabbare, snyggare, tystare, har bättre väghållning och chassi, är bättre ihopskruvad, har bättre stolar och lyxigare inredning då. Samt att det inte finns någon riktig konkurrens om man inte slantar upp ett par hundratusen till.

Men visst, man kan alltid förvänta sig mer.
Klockren analys. När vi utan förvarning fick 500 gratismil på SuC rådde också extrem besvikelse hos vissa eftersom det ju kunde varit fler gratismil. Måste vara jobbigt att leva med den livsåskådningen.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Har min ny kärra nu i 2½ veckor och är sjukt nöjd. Ej avverkat tillräckligt många mil än, dock kommer den rulla för hela livet när jobbet börjar igen. Den ger körglädje på ett helt annat sätt än vår gamla S och det märks att det har hänt en del utvecklingsmässigt under dessa år.
Jag bryr mig inte ett dugg om batteriet eller bromsarna inte klarar racingbana särskilt länge, då jag inte har för avsikt att använda den som tävlingsbil. Istället skulle jag önska mig USS och radar som komplement till Tesla Vision (som tydligen har sina begränsningar).
Om det finns något jag skulle vilja ändra så är det plinget som varnar för hastigheten skulle gå att koppla ur helt och hållet (är tyvärr ett lagkrav numera fick jag lära mig) samt att vinandet vid backning skulle försvinna (tur att jag inte hör ljudet inne i bilen, dock vet jag varje gång när min käraste backar ur garaget). Har inte haft möjlighet att prova strålkastarna (kommer nog så småningom).
Vindrutetorkare har hittills fungerat adekvat, dock vill jag vänta ett tag tills jag gör en sammanfattande bedömning.
Överlag mycket bil för pengarna och slår konkurrenterna i samma prisklass på fingren, detta redan innan man räknat in tillgång till laddnätverket.
Just my 2c...
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Hold your horses (bokstavligen).

De har inte minskat effekten i Highland mot gamla M3P.

Glöm det med 460hk, isåfall ska du jämföra med Teslas gamla angivelse på 450hk.

Det är samma batteri i nya och gamla M3P med samma limits efter att 2022 M3P bytte från panasonic till LG.

M3P refresh blev uppenbart klenare vid fart för toppeffekt (65-85-ish) när de bytte batteri till LG.
Under den farten begränsade inte batteriet.
Över ~100-110 km/h begränsar inte heller batteriet heller.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
lav1

Inlägg av lav1 »

Jag har försökt söka lite i både tråden och forumet men skulle gärna ha lite upprepning/bekräftelse på mina frågor.

1) Efter att tidigare ha ägt en -21 M3 LR är jag är intresserad av en ny M3P. Men räckvidd är extremt viktigt för mig. Klarar den inte att köra 3-4 timmar t.ex. Karlstad - Stockholm, Göteborg samt Trysil/Sälen utan att ladda, oavsett temperatur och väder ner till typ -10 och snöstorm, med minst 10-15% kvar så måste jag gå på Long Range igen. När jag kollar ABRP så verkar den klara detta och det skiljer bara några enstaka procents skillnad mot LR. Är det någon som sitter på mer info kring förbrukning och kan bekräfta att den är riktigt snål? Eller kanske till och med har ett liknande körmönster som jag? Det är ju ganska extrem skillnad i WLTP mellan P och LR med 18".

2) Kan någon förklara hur ni gjort med vinterhjul, vilka passar och kan man köpa direkt från Tesla? Finns inte i konfiguratorn som det gör för LR.

3) Även nyfiken på hur det blir med dragkrok, någon som kan bekräfta vad som gäller och hur man gör?

Tack! :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

500kg dragkrok beställer du från Tesla

Ang räckvidd vinter så kan nog ingen svara på det nu, men jag antar att får du på några snåla vinterdäck så blir kanske inte nackdelen med P så stor som med sommardäck.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

HelectriC skrev: 15 jul 2024 10:15
500kg dragkrok beställer du från Tesla

Ang räckvidd vinter så kan nog ingen svara på det nu, men jag antar att får du på några snåla vinterdäck så blir kanske inte nackdelen med P så stor som med sommardäck.
De nya bredare sommarhjulen kommer dra betydligt mer än LR’s 18” vilket även tydligt syns på WLTP.

Samma batteri som innan, så mer än 35 mil ska man nog inte räkna med sommartid på landsväg.

Byter man däck drar bilen inte märkbart mer än en LR med samma däck. Det är väl samma nromsar och samma nav, så bultcirlkeln och navstyrning för LR lär stämma, antsgligen har man kvar den kanten på navsryrningen som gör att man antingen behöver en 3mm spacer eller fälgar med rätt navcentrering.
(Tex Dekk24.no har bra koll på det och där kan man välja rätt bil och då automatiskt få fälgar som passar i 18 eller 19”.)

Man kan använda LR’s WLTP ol man kör med motsvarande däck.

Vill man ha någon riktlinje för praktisk räckvidd:
-Sommartid 2/3 WLTP på landsväg.
-Vintertid 1/2 WLTP på landsväg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

lav1 skrev: 14 jul 2024 21:57
Jag har försökt söka lite i både tråden och forumet men skulle gärna ha lite upprepning/bekräftelse på mina frågor.

1) Efter att tidigare ha ägt en -21 M3 LR är jag är intresserad av en ny M3P. Men räckvidd är extremt viktigt för mig. Klarar den inte att köra 3-4 timmar t.ex. Karlstad - Stockholm, Göteborg samt Trysil/Sälen utan att ladda, oavsett temperatur och väder ner till typ -10 och snöstorm, med minst 10-15% kvar så måste jag gå på Long Range igen. När jag kollar ABRP så verkar den klara detta och det skiljer bara några enstaka procents skillnad mot LR. Är det någon som sitter på mer info kring förbrukning och kan bekräfta att den är riktigt snål? Eller kanske till och med har ett liknande körmönster som jag? Det är ju ganska extrem skillnad i WLTP mellan P och LR med 18".

2) Kan någon förklara hur ni gjort med vinterhjul, vilka passar och kan man köpa direkt från Tesla? Finns inte i konfiguratorn som det gör för LR.

3) Även nyfiken på hur det blir med dragkrok, någon som kan bekräfta vad som gäller och hur man gör?

Tack! :)
1. Jag har haft 4 Model 3 LR/P med både LG och Panasonic och än så länge har jag aldrig kört längre än 35 mil mellan laddningarna (WLTP har varierat mellan ca 530 km till 600 km)

Mina bilar har bara haft 19 eller 20 tum och jag kör mer ”aktivt” än normalföraren. Min bilar har dragit runt 2 kWh/mil (2,2 på vintern och 1,8 på sommaren.

Det som har skiljt P från LR har varit ca 5% och det är antagligen mestadels fälgar/däck som gör skillnaden.

Så om du ägt en LR (med 19 tum) tidigare kan du räkna med att en P drar ca 5% mer.

Om du snålkört med 18 tum inkl plastkåpor för att maxa räckvidd så har jag ingen aning hur stor skillnaden blir.

Men köper man en P så gör man kanske inte det för att snålköra (men det är såklart möjligt). Med den senaste M3P är det dock mkt svårt. Bilen ber om att du ska köra den aktivt… :lol:

2. Jag hade tänkt behålla mina gamla vinterhjul från förra M3P-23. Men vet inte om de passar. Får bli en fråga för hösten.

3. Har förstått att det går att lösa i efterhand med dragkrok. I bilens regbevis står att den får dra 500 kg. Det stod inte i förra bilens regbevis. Jag har dock inga planer att sätta krok på bilen.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Man fick inte svära i kyrkan men här, sida vid sida, ser man vilket haveri "nya" model 3 Performance är.

Vid 9,45 ser man ingen skillnad i prestanda.

LG batteriet i EU verkar skräp. Antar att Panasonic är lite bättre med typ 40kW mer effekt. Men efter 6 års väntan (2018 gamla M3P, 2024 nya) så är det en fail.

Man hade hoppats på iaf 500kW effekt, kanske 3 motorer, kanske ett 82-95kwh batteri,,, men nej vi fick likadan prestanda istället. Eller ja sämre effekt än på gamla m3p.

Skulle aldrig lägga 700 nånting lökar i dagens ekonomi på en ny m3p när man får en 2021 m3p för under 350k
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

teslaponken skrev: 21 jul 2024 21:08
Man fick inte svära i kyrkan men här, sida vid sida, ser man vilket haveri "nya" model 3 Performance är.

LG batteriet i EU verkar skräp. Antar att Panasonic är lite bättre med typ 40kW mer effekt. Men efter 6 års väntan (2018 gamla M3P, 2024 nya) så är det en fail.

Man hade hoppats på iaf 500kW effekt, kanske 3 motorer, kanske ett 82-95kwh batteri,,, men nej vi fick likadan prestanda istället. Eller ja sämre effekt än på gamla m3p.

Skulle aldrig lägga 700 nånting lökar i dagens ekonomi på en ny m3p när man får en 2021 m3p för under 350k
Tesla har ju fokuserat all energi på allt förutom maximala antal hästar, som är typ samma. Så om det är din enda mätpunkt, är det trist för din analys...

Och acc är sjukt mycket bättre över 100 än alla andra Teslor, förutom Plaid.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Jaegaern skrev: 21 jul 2024 21:25

Tesla har ju fokuserat all energi på allt förutom maximala antal hästar, som är typ samma. Så om det är din enda mätpunkt, är det trist för din analys...

Ser inte så ut. Kolla videon från 9:45.

Du kanske menar nya M3P med panasonic i USA?

I europa är nya M3P pinsam. 6 års utveckling för ingenting
carlf

Inlägg av carlf »

teslaponken skrev: 21 jul 2024 21:29

”Ingenting” förutom bättre chassi och väghållning, komfort, ljudnivå, stolar, utseende och byggkvalitet då.
Model 3 2024
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

carlf skrev: 21 jul 2024 22:28

”Ingenting” förutom bättre chassi och väghållning, komfort, ljudnivå, stolar, utseende och byggkvalitet då.
Fortfarande sämre än tyska bilar i samma prisklass.
9/10 tyskar skulle välja en BMW i4 M50 över "nya" M3P "2024".

Man hade hoppats på ett hopp som 2021 Model S till 2022 Model S Plaid i prestanda men det här M3Phoppet är bara löjligt
carlf

Inlägg av carlf »

teslaponken skrev: 21 jul 2024 22:44

Man hade hoppats på ett hopp som 2021 Model S till 2022 Model S Plaid i prestanda men det här M3Phoppet är bara löjligt
BMW i4 M50 är en fin bil men trång som fan, tyngre och dessutom inte riktigt samma prisklass. Åtminstone inte med vettig utrustning.
Model 3 2024
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

carlf skrev: 21 jul 2024 22:50

BMW i4 M50 är en fin bil men trång som fan, tyngre och dessutom inte riktigt samma prisklass. Åtminstone inte med vettig utrustning.
Du får en 2024 på Blocket för typ 660K
Billigare än nya M3P
carlf

Inlägg av carlf »

teslaponken skrev: 21 jul 2024 22:53
carlf skrev: 21 jul 2024 22:50

Du får en 2024 på Blocket för typ 660K
Billigare än nya M3P
Så nu jämför vi blocket-fynd med hundratals mil på mätaren med fabriksnytt?
Model 3 2024
Skriv svar