Problem med att streama ljud från mobilen till Teslan.

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Edla1970

Problem med att streama ljud från mobilen till Teslan.

Inlägg av Edla1970 »

Hej,

Ny på forumet, försökt söka lite men hittar ingen vettig tråd på mitt problem och hoppas på hjälp från er.

Har en ny Model Y och får inte en vanlig ljudstream från mobilen att funka.
T ex brukar jag lyssna mycket på podcasts från Youtube i bilen som nu inte går ut i ljudsystemet i Teslan.
Enligt mobilen (Samsung S10, Android) är den BT-ansluten till bilen med både ljud och samtal. Vice versa säger bilen att den är BT-ansluten till mobilen. Noterar att när jag spelar en stream från mobilen får jag på mobilens volymindikator en orange BT symbol som i vanliga fall är vit när det är som det ska.
Även testat med en Iphone men det blir samma syndrom.
Har provat att plocka bort mobilen och lagt till den men ingen skillnad.

Skulle vara oerhört tacksam om någon har en idé kring vad problemet kan vara?

Håller tummarna för att det är något enkelt och inte någon Tesla policy att blocka allt annat än de inbyggda apparna typ :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Problem med att streama ljud från mobilen till Teslan.

Inlägg av mikebike »

Edla1970 skrev: 05 jul 2024 11:10
Hej,

Ny på forumet, försökt söka lite men hittar ingen vettig tråd på mitt problem och hoppas på hjälp från er.

Har en ny Model Y och får inte en vanlig ljudstream från mobilen att funka.
T ex brukar jag lyssna mycket på podcasts från Youtube i bilen som nu inte går ut i ljudsystemet i Teslan.
Enligt mobilen (Samsung S10, Android) är den BT-ansluten till bilen med både ljud och samtal. Vice versa säger bilen att den är BT-ansluten till mobilen. Noterar att när jag spelar en stream från mobilen får jag på mobilens volymindikator en orange BT symbol som i vanliga fall är vit när det är som det ska.
Även testat med en Iphone men det blir samma syndrom.
Har provat att plocka bort mobilen och lagt till den men ingen skillnad.

Skulle vara oerhört tacksam om någon har en idé kring vad problemet kan vara?

Håller tummarna för att det är något enkelt och inte någon Tesla policy att blocka allt annat än de inbyggda apparna typ :)
Standardsvaret: Har du testat att starta om systemet genom att hålla in båda rattknapparna tills skärmen blir svart?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Edla1970

Inlägg av Edla1970 »

Tack mikebike! Njae, vet att jag gjorde det för en tid sedan av annat skäl men det tål att testas då.

Förresten, hört att det går att göra denna omstart fast man även trampar ned bromspedalen samtidigt, är det någon skillnad på omstart?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Edla1970 skrev: 05 jul 2024 11:55
Tack mikebike! Njae, vet att jag gjorde det för en tid sedan av annat skäl men det tål att testas då.

Förresten, hört att det går att göra denna omstart fast man även trampar ned bromspedalen samtidigt, är det någon skillnad på omstart?
Det är visst en myt att det det blir en djupare omstart med bromspedalen nedtryckt.

Edla1970

Inlägg av Edla1970 »

Ah ok :-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 05 jul 2024 11:56

Det är visst en myt att det det blir en djupare omstart med bromspedalen nedtryckt.
Konstigt att Tesla road assistance använder sig av myter när de handleder bilförare över telefon.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare

Inlägg av Tymrev »

Nicke Nyfiken skrev: 05 jul 2024 13:52

Konstigt att Tesla road assistance använder sig av myter när de handleder bilförare över telefon.
Ja, det är ju konstigt.
Står t.om i manualen:
Hold down both scroll buttons on the steering wheel until the touchscreen turns black. Pressing the brake pedal while holding down the scroll buttons does not have any impact and is not required.
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan784459

Inlägg av neriksson »

Det kan inte vara så enkelt att du har fel källa för uppspelning i Teslan?
Du kan välja källan i Teslan - kommer inte exakt ihåg vart bara...
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Edla1970

Inlägg av Edla1970 »

Ok, då har jag testat att boota om skärmen men problemet kvarstår. Har på nytt tagit bort anslutningen (glöm enhet) och connectat på nytt.

Någon som haft liknande problem? tips på ytterligare åtgärd?

p.s
Får ut ljud från vanliga inbyggda spotifyklienten + radio etc...funkar bra!
Edla1970

Inlägg av Edla1970 »

neriksson skrev: 05 jul 2024 16:40
Njae, jag kan ju både ringa och ta emot samtal som går över BT, vet att jag har varit inne i sourcemenyn men kändes som att allt stämde....

Knepigt, men då kan jag alltså utgå ifrån att jag är ensam om mitt problem?
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Jag har samma problem. Skulle vilja spela upp ljud från youtube från mobilen.
Användarvisningsbild
Transportsoren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel119539

Inlägg av Transportsoren »

Edla1970 skrev: 05 jul 2024 21:48
neriksson skrev: 05 jul 2024 16:40

Njae, jag kan ju både ringa och ta emot samtal som går över BT, vet att jag har varit inne i sourcemenyn men kändes som att allt stämde....

Knepigt, men då kan jag alltså utgå ifrån att jag är ensam om mitt problem?
Musik och samtal nyttjar olika sätt att kommunicera via BT.
Du måste välja BT som källa för att spela upp ljud och musik, finns som alternativ precis som radio eller Spotify.
Edla1970

Inlägg av Edla1970 »

Ja det har du rätt i.

Har dubbelkollat nu och källor hittar man under ljudinställningar. Där finns på/av knappar för spotify, tidal m.m och även för bluetooth. Den är aktiverad och provade med att toggla av och på men funkar fortfarande inte.

Tar tacksam emot fler idéer om vad jag kan testa? Även som sagt intresserad av att höra om streamingtjänster (från mobilen) funkar som det ska för er andra?

(Mobilen har inga problem att ansluta till andra enheter som bt-hörlurar, högtalare m.m så det borde vara på Teslasidan)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Ja, det är en myt. (Står tydligt i manualen att det inte gör skillnad) 😅

Dessutom är det en myt att trycka in rattknapparna startar om ”systemet”.
Det startar endast om skärmen enligt manualen, så det ska göras när skärmen inte svarar. Manualen är rätt tydlig med det med. 😀

”Stäng ned bilen” i menyn startar om hela systemet. Man ska inte röra ngt alls, inte skärmen, inte någon dörr och ingen broms på minst två minuter. Jag brukar vänta tills bilen somnar

Rimligt att man provar med bägge metoder om man har nåt strul som gör att man vill starta om.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Edla1970

Inlägg av Edla1970 »

Ok tack, ska prova med det då så får vi se om det går att komma runt det här högst irriterande problemet. I övrigt är jag svinnöjd med bilen :D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 06 jul 2024 10:19

Det startar endast om skärmen enligt manualen, så det ska göras när skärmen inte svarar. Manualen är rätt tydlig med det med. 😀

”Stäng ned bilen” i menyn startar om hela systemet. Man ska inte röra ngt alls, inte skärmen, inte någon dörr och ingen broms på minst två minuter. Jag brukar vänta tills bilen somnar

Rimligt att man provar med bägge metoder om man har nåt strul som gör att man vill starta om.
Frågan är då vad som menas med "skärmen"?
Min Model 3 hade ingen wifi när den var ny, den såg alltså inte ens mobilens hotspot. Efter omstart med rattknapparna syntes flera nät och det gick att ansluta till både hemmanätverket och mobilen.

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 06 jul 2024 14:36
AAKEE skrev: 06 jul 2024 10:19

Frågan är då vad som menas med "skärmen"?
Min Model 3 hade ingen wifi när den var ny, den såg alltså inte ens mobilens hotspot. Efter omstart med rattknapparna syntes flera nät och det gick att ansluta till både hemmanätverket och mobilen.
Ja, folk diskuterar om att ”skärmen” = MCU.

Jag har inte bottnat i det, startar om via ”stäng av bilen” efter varje mjukvaruppdatering.

Har faktiskt aldrig startat om med rattknapparna på 3.5 år / 9000 mil 😅
Dags att prova, kanske.

Logiken med Rattknapparna är ju att om skärmen slutar svara kan man inte starta om via någon meny. Då är knapplösningen bra.
(Vi bottnade det i någon tråd och där verkade det som att först fanns bara menyn, senare kom knapplösningen).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

Edla1970 skrev: 06 jul 2024 10:14
Ja det har du rätt i.

Har dubbelkollat nu och källor hittar man under ljudinställningar. Där finns på/av knappar för spotify, tidal m.m och även för bluetooth. Den är aktiverad och provade med att toggla av och på men funkar fortfarande inte.

Tar tacksam emot fler idéer om vad jag kan testa? Även som sagt intresserad av att höra om streamingtjänster (från mobilen) funkar som det ska för er andra?

(Mobilen har inga problem att ansluta till andra enheter som bt-hörlurar, högtalare m.m så det borde vara på Teslasidan)
På/Av-knapparna för olika källor är ju bara för att de skall dyka upp i listan över källor du kan byta till. Du har fortfarande inte skrivit att du faktiskt _valt_ Bluetooth som källa när du vill lyssna på Bluetooth, men jag hoppas du har det. :-)
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

+2 på att du måste välja bluetooth som källa för att stream ljud från mobilen.
Kommer inte ihåg hur det ser ut med nuvarande mjukvara, men om du lyssnar på t ex radio och har radio-vyn framme då så skall skall det finnas en meny med radio, spotify, bluetooth etc. Välj bluetooth och kanske får du då också välja din mobil som bluetoothkälla.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

SkipperO skrev: 06 jul 2024 22:26
+2 på att du måste välja bluetooth som källa för att stream ljud från mobilen.
Kommer inte ihåg hur det ser ut med nuvarande mjukvara, men om du lyssnar på t ex radio och har radio-vyn framme då så skall skall det finnas en meny med radio, spotify, bluetooth etc. Välj bluetooth och kanske får du då också välja din mobil som bluetoothkälla.
Det är en blå bluetoothlogga man väljer istället för radio/spotify etc.
Är telefonen ansluten fungerar det i normala fall då.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Edla1970

Inlägg av Edla1970 »

Hej igen, efter lite mixtrande både på mobilen och bilen så hoppade det plötsligt igång! Kan inte säga vad det var men det fungerar bra nu!!

Stort tack för all hjälp!
Skriv svar