Takräcke infästning
Moderator: Redaktion
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
Takräcke infästning
Hej! Någon som vet hur infästningen under glastaket ser ut på en model y? Hittar inga bilder. Vill ha en tesla igen men kör mycket tunga grejer på taket och tycker att infästningen ser lite sådär ut. Har taktält bla. Vet att andra kör taktält men vi har ett model stort.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Takräcke infästning
Det är en liten stålbygel som man skall lirka in en krok under.Joakimgabrielsson skrev: ↑05 jul 2024 10:57Hej! Någon som vet hur infästningen under glastaket ser ut på en model y? Hittar inga bilder. Vill ha en tesla igen men kör mycket tunga grejer på taket och tycker att infästningen ser lite sådär ut. Har taktält bla. Vet att andra kör taktält men vi har ett model stort.
Jag skulle aldrig montera ett taktält eller något annat tungt på Teslas lastbågar, inte så mycket för glastakets skull som för själva bågarna.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Bilen och original takräcke får lasta max 75 kilo, så det är det som gäller, oavsett hur infästningarna under glastaket ser ut.Joakimgabrielsson skrev: ↑05 jul 2024 10:57Hej! Någon som vet hur infästningen under glastaket ser ut på en model y? Hittar inga bilder. Vill ha en tesla igen men kör mycket tunga grejer på taket och tycker att infästningen ser lite sådär ut. Har taktält bla. Vet att andra kör taktält men vi har ett model stort.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Från TMC. Kan vara en fingervisning.
-"As an update I called the local Tesla service centre and they claimed it can hold up to 600lbs. Still have no official answer but the logic by the rep is that the OEM roof rack is actually made by Yakima. Yakima rates their 165lbs dynamic weight racks to hold up to 600lbs and logic follows that it will be rated equally."
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ng.207371/
-"As an update I called the local Tesla service centre and they claimed it can hold up to 600lbs. Still have no official answer but the logic by the rep is that the OEM roof rack is actually made by Yakima. Yakima rates their 165lbs dynamic weight racks to hold up to 600lbs and logic follows that it will be rated equally."
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ng.207371/
Tesla Model Y
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
Jo men maxlasten är under körning, då de måste hålla för tvära bromsningar osv. Vad räcken klarar med stillastående bil är något annat. Har svårt att tro att räckena kollapsar men man har hört om glastak som spruckit. Skulle vilja se en bild på en utan glas. Men hittar ingen. Jag har 75 kg på min bil också men hela familjen plus taktält funkar kanon. Men känns bättre när man har railsNicke Nyfiken skrev: ↑05 jul 2024 13:59Bilen och original takräcke får lasta max 75 kilo, så det är det som gäller, oavsett hur infästningarna under glastaket ser ut.Joakimgabrielsson skrev: ↑05 jul 2024 10:57Hej! Någon som vet hur infästningen under glastaket ser ut på en model y? Hittar inga bilder. Vill ha en tesla igen men kör mycket tunga grejer på taket och tycker att infästningen ser lite sådär ut. Har taktält bla. Vet att andra kör taktält men vi har ett model stort.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag fastnade för det du skrev:Joakimgabrielsson skrev: ↑05 jul 2024 17:50Jo men maxlasten är under körning, då de måste hålla för tvära bromsningar osv. Vad räcken klarar med stillastående bil är något annat. Har svårt att tro att räckena kollapsar men man har hört om glastak som spruckit. Skulle vilja se en bild på en utan glas. Men hittar ingen. Jag har 75 kg på min bil också men hela familjen plus taktält funkar kanon. Men känns bättre när man har railsNicke Nyfiken skrev: ↑05 jul 2024 13:59Bilen och original takräcke får lasta max 75 kilo, så det är det som gäller, oavsett hur infästningarna under glastaket ser ut.Joakimgabrielsson skrev: ↑05 jul 2024 10:57Hej! Någon som vet hur infästningen under glastaket ser ut på en model y? Hittar inga bilder. Vill ha en tesla igen men kör mycket tunga grejer på taket och tycker att infästningen ser lite sådär ut. Har taktält bla. Vet att andra kör taktält men vi har ett model stort.
"kör mycket tunga grejer på taket"
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
Jaha, ja det var lite dumt formulerat. Kör tunga grejer ofta:)Nicke Nyfiken skrev: ↑05 jul 2024 17:55Jag fastnade för det du skrev:Joakimgabrielsson skrev: ↑05 jul 2024 17:50Jo men maxlasten är under körning, då de måste hålla för tvära bromsningar osv. Vad räcken klarar med stillastående bil är något annat. Har svårt att tro att räckena kollapsar men man har hört om glastak som spruckit. Skulle vilja se en bild på en utan glas. Men hittar ingen. Jag har 75 kg på min bil också men hela familjen plus taktält funkar kanon. Men känns bättre när man har railsNicke Nyfiken skrev: ↑05 jul 2024 13:59Bilen och original takräcke får lasta max 75 kilo, så det är det som gäller, oavsett hur infästningarna under glastaket ser ut.Joakimgabrielsson skrev: ↑05 jul 2024 10:57Hej! Någon som vet hur infästningen under glastaket ser ut på en model y? Hittar inga bilder. Vill ha en tesla igen men kör mycket tunga grejer på taket och tycker att infästningen ser lite sådär ut. Har taktält bla. Vet att andra kör taktält men vi har ett model stort.
"kör mycket tunga grejer på taket"
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
Hittade en bild tillslut. Ser inte att det skulle va några problem eg förutom att bågarna ser lite klena ut, men kanske finns eftermarknad som är lite kraftigare.