Komforten i min nya Y
Moderator: Redaktion
Komforten i min nya Y
Det här med komfort och buller upplevs ju väldigt olika beroende på vilka frekvenser som stör en. Så följande inlägg är givetvis en subjektiv bedömning jag gör efter min personliga upplevelse. Jag har ju kört en tidig 3’a, en Hyundai IQ5 och nu senast en Y -22. Hyundaien upplevde jag inte som så otroligt mycket tystare och komfortablare än min Y, trots att jag vet att de flesta tycker det. Provade en EV9 och den är tyst och mjuk så det nästan gungar. Men jag tycker att man förlorar lite körkänsla i den. Man ÅKER EV9, man KÖR den inte. Provade också Highland (kanske med lite för högt ställda förväntningar) och hade nog väntat mig mer. Visst, stor skillnad mot mun förra 3’a (2018). Men inte så brutalt bättre än min Y. Så hämtade jag ut min nya Y i fredags och den tycker jag går tystare och mjukare än Highlanden. Det hade jag inte väntat mig. Är sjukt nöjd med bytet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Vikingkr0n0s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/Jonas86585
Re: Komforten i min nya Y
Äger M3 Highland och MY LR-24 och kan bara hålla med, upplever MY som mer bekväm/tyst.
Blå/Svart Model Y LR 2024
Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Instämmer.
Däremot så tyckte jag highland hanterade ojämnheter lite bättre, inte lika mycket studs..
Däremot så tyckte jag highland hanterade ojämnheter lite bättre, inte lika mycket studs..
Y är bra på allt utom svängradie och att hantera mindre gupp och håligheter i marken.
Dock tycker jag fortfarande att YP är bättre än RWD och LR.
Dock tycker jag fortfarande att YP är bättre än RWD och LR.
-
- Kontakt:
Ljudprofilen i Y (jag kör MYLR 23, även testat Kina 21 som var klart ljudligare och stötigare) är annorlunda jfr med många andra bilar. När jag hämtade ut min Y för ett år sedan satte jag direkt in ~10 kilo dämpande material i bakvagnen. Vi upptäckte då att Tesla själva redan satt in lite plattor för att dämpa ljud/vibrationer, vilket inte fanns i tidigare årsmodeller.
Jag har mätt volym/ljudstyrka flera gånger och nivån är nästan identisk med den Volvo V60 vi gick från (ca 1-2 dB variation beroende på var i kupen vi mätte, samt hastighet). Mätte hastigheterna 110, 130 och 140.
Vad gäller annan komfort så kommer vibrationsljud från min backspegel ganska ofta. Det hjälper tillfälligt att trycka på den. Ska se om jag vågar montera isär den... Jag skulle också vilja lägga in dämpande i panelen runt glastaket.
I övrigt byter jag till Tein-stötdämpare på onsdag. Nya däck på torsdag, från
Hankook Ventus S1 eve3
Till
PIRELLI CINTURATO P7 255/45R19 104Y XL (AO1) Noice Canceling System
- kupeljud
- Tesla-Bjørn inte vidare imponerad av ljuddämpning i en M3
- Tein, kolla flaskan 2:30 in, ca 30 sekunder
- Tein
- Unplugged
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Jag har mätt volym/ljudstyrka flera gånger och nivån är nästan identisk med den Volvo V60 vi gick från (ca 1-2 dB variation beroende på var i kupen vi mätte, samt hastighet). Mätte hastigheterna 110, 130 och 140.
Vad gäller annan komfort så kommer vibrationsljud från min backspegel ganska ofta. Det hjälper tillfälligt att trycka på den. Ska se om jag vågar montera isär den... Jag skulle också vilja lägga in dämpande i panelen runt glastaket.
Hankook Ventus S1 eve3
Till
- kupeljud
- Tesla-Bjørn inte vidare imponerad av ljuddämpning i en M3
- Tein, kolla flaskan 2:30 in, ca 30 sekunder
- Tein
- Unplugged
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
MYLR 2023
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag är mycket Nyfiken på hur du upplever bytet till Pirelli däcken. Jag har själv gått och sneglat på just den modellen länge.fredrik_wendt skrev: ↑06 jul 2024 09:47
Hankook Ventus S1 eve3
Till
Finns det någon anledning till att du väljer AO1 istället för AO som har 1 dB lägre ljudnivå enligt specifikationen?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Juniper kommer bli grym helt enkelt. Övriga tillverkare är helt rökta(särskilt nu när de tror det är vettigt att börja satsa på fossilt igen...). 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Men jag vill ha blinkersspakar. Det är en dealbreaker. Därför går Juniper fetbort. Nöjd med att jag plockat ut en ny nu innan. Då kan jag sitta lugnt i båten.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Det finns eftermarknadslösningar för en billig slant…
Model 3 2024
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Gör det?
Jag vet att det varit på gång ett tag, men jag har inte sett någon färdig produkt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Har du provat utan?
För mig som kört mycket hoj är det iaf en ickefråga, använt vänster tumme i decennier för blinkers...
Däremot vindrutetorkare är störigt ibland, även på bilar med regnsensor(som min nuvarande) så måste man titt som tätt styra dem manuellt. Men det är ju samma problem på nuvarande Y..
Jag är rätt säker på att det blir likadant som när folk klagade på yoken, eller att Model 3 inte hade instrumentkluster.
Eftermarknaden löste det(och Tesla själva iom ratt..) för de som absolut inte kunde tänka sig något annat.. men i slutänden vande sig folk och extremt få betalade för att byta till ratt... extremt få köpte instrumentkluster och ännu färre monterade det då de upptäckte att det funkade bra utan.
- Tassla Store
- Teslaägare
- Kontakt:
https://www.xn--tssla-gra.se/model-3-hi ... 3-highlandmikebike skrev: ↑06 jul 2024 16:14Gör det?
Jag vet att det varit på gång ett tag, men jag har inte sett någon färdig produkt.

Jag föredrar knapparna på ratten. Och jag saknar min yoke.
En Juniper performance med yoke
En Juniper performance med yoke

- mikebike
- Teslaägare
Snyggt. Dock tveksamt om det är "en billig slant".Tassla Store skrev: ↑06 jul 2024 17:40https://www.xn--tssla-gra.se/model-3-hi ... 3-highlandmikebike skrev: ↑06 jul 2024 16:14Gör det?
Jag vet att det varit på gång ett tag, men jag har inte sett någon färdig produkt.![]()

Om ni har radar och parkeringssensorer också så kanske man kan köpa en ny Tesla ändå.

Snurrar du styret ett halvt varv när du svänger?taliz skrev: ↑06 jul 2024 16:21Har du provat utan?
För mig som kört mycket hoj är det iaf en ickefråga, använt vänster tumme i decennier för blinkers...
Däremot vindrutetorkare är störigt ibland, även på bilar med regnsensor(som min nuvarande) så måste man titt som tätt styra dem manuellt. Men det är ju samma problem på nuvarande Y..
Jag är rätt säker på att det blir likadant som när folk klagade på yoken, eller att Model 3 inte hade instrumentkluster.
Eftermarknaden löste det(och Tesla själva iom ratt..) för de som absolut inte kunde tänka sig något annat.. men i slutänden vande sig folk och extremt få betalade för att byta till ratt... extremt få köpte instrumentkluster och ännu färre monterade det då de upptäckte att det funkade bra utan.
Nä, men jag hade inga problem när jag provkörde Highland.wheels skrev: ↑06 jul 2024 17:53Snurrar du styret ett halvt varv när du svänger?taliz skrev: ↑06 jul 2024 16:21Har du provat utan?
Kör man med båda händerna på ratten så är det busenkelt.taliz skrev: ↑06 jul 2024 17:59Nä, men jag hade inga problem när jag provkörde Highland.wheels skrev: ↑06 jul 2024 17:53Snurrar du styret ett halvt varv när du svänger?taliz skrev: ↑06 jul 2024 16:21Har du provat utan?
99% av tiden, för mig iaf, så är det enklare att blinka ut ur en rondell när ratten är precis uppochner med höger tumme än med en spak
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Du är ganska unik.OscarA skrev: ↑06 jul 2024 18:31Kör man med båda händerna på ratten så är det busenkelt.taliz skrev: ↑06 jul 2024 17:59Nä, men jag hade inga problem när jag provkörde Highland.wheels skrev: ↑06 jul 2024 17:53Snurrar du styret ett halvt varv när du svänger?taliz skrev: ↑06 jul 2024 16:21Har du provat utan?
99% av tiden, för mig iaf, så är det enklare att blinka ut ur en rondell när ratten är precis uppochner med höger tumme än med en spak
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Har iofs inga större problem med rattknapparna, men jag sitter inte och intalar mig att de är bättre än spakarna. Typisk innovation som inte förändrar till det bättre.OscarA skrev: ↑06 jul 2024 18:31Kör man med båda händerna på ratten så är det busenkelt.taliz skrev: ↑06 jul 2024 17:59Nä, men jag hade inga problem när jag provkörde Highland.wheels skrev: ↑06 jul 2024 17:53Snurrar du styret ett halvt varv när du svänger?taliz skrev: ↑06 jul 2024 16:21Har du provat utan?
Model 3 2024
Borde kanske tillägga att det är med Yoken!carlf skrev: ↑06 jul 2024 19:21Har iofs inga större problem med rattknapparna, men jag sitter inte och intalar mig att de är bättre än spakarna. Typisk innovation som inte förändrar till det bättre.OscarA skrev: ↑06 jul 2024 18:31Kör man med båda händerna på ratten så är det busenkelt.taliz skrev: ↑06 jul 2024 17:59Nä, men jag hade inga problem när jag provkörde Highland.wheels skrev: ↑06 jul 2024 17:53Snurrar du styret ett halvt varv när du svänger?taliz skrev: ↑06 jul 2024 16:21
Har du provat utan?
Fick inte alls samma känsla av Highland med rund ratt, men det kanske är en vanesak..
Jag kan verkligen förstå att de flesta föredrar en spak, men jag föredrar yoke med knappar.
Ny kör jag MYP med spak igen.
Vindrutetorkaren som touchknapp gillade jag dock inte
Intressant hur olika upplevelsen kan vara. Jag själv resonerade helt åt andra hållet. Köpte en Highland då jag tyckte Y:n bullrade som en traktor i jämförelse och materialvalen gör att den känns mer skramlig även rent fysiskt. Framförallt hur den slår i ojämnheter, men även vägljud i högre motorvägsfart.Walker skrev: ↑06 jul 2024 08:19Det här med komfort och buller upplevs ju väldigt olika beroende på vilka frekvenser som stör en. Så följande inlägg är givetvis en subjektiv bedömning jag gör efter min personliga upplevelse. Jag har ju kört en tidig 3’a, en Hyundai IQ5 och nu senast en Y -22. Hyundaien upplevde jag inte som så otroligt mycket tystare och komfortablare än min Y, trots att jag vet att de flesta tycker det. Provade en EV9 och den är tyst och mjuk så det nästan gungar. Men jag tycker att man förlorar lite körkänsla i den. Man ÅKER EV9, man KÖR den inte. Provade också Highland (kanske med lite för högt ställda förväntningar) och hade nog väntat mig mer. Visst, stor skillnad mot mun förra 3’a (2018). Men inte så brutalt bättre än min Y. Så hämtade jag ut min nya Y i fredags och den tycker jag går tystare och mjukare än Highlanden. Det hade jag inte väntat mig. Är sjukt nöjd med bytet.
För mig blir den sämre. Ingen blinkersspak är deal-breaker. Nej det finns bättre bilar för en billigare summa.
MY23, undviker nästan att köra in på sämre grusvägar då stötdämpningen är alldeles för hårt satt. I början led jag även på "vanlig väg" över brunslock och liknande, har nu vant mig lite. Kom från en Skoda Superb med DCC som kunde vara mjuk som ett stort skepp i comfort mode. Däremot är Y tystare än Superben (vilket iofs inte säger så mycket då den är ganska bullrig).
Synd att man valde att sätta Y så sportigt i fjädringen, det är nästan det enda jag stör mig på nu. Torkarna är fixade mer eller mindre i de sista mjukaruversionerna tycker jag.
Synd att man valde att sätta Y så sportigt i fjädringen, det är nästan det enda jag stör mig på nu. Torkarna är fixade mer eller mindre i de sista mjukaruversionerna tycker jag.
- mikebike
- Teslaägare
Mamma bor efter 5 km grusväg där det ofta är "tvättbrädor". I princip behöver man njurbälte där med min Model Y.danny212 skrev: ↑08 jul 2024 11:11MY23, undviker nästan att köra in på sämre grusvägar då stötdämpningen är alldeles för hårt satt. I början led jag även på "vanlig väg" över brunslock och liknande, har nu vant mig lite. Kom från en Skoda Superb med DCC som kunde vara mjuk som ett stort skepp i comfort mode. Däremot är Y tystare än Superben (vilket iofs inte säger så mycket då den är ganska bullrig).
Håller helt med. Körde Model Y flera gånger innan den gick bort, till förmån för Model 3 2024 som är väldigt mycket trevligare i chassi, dämpning och ljudkomfort. Bättre på allt utom utrymmet då så klart.AxwellE skrev: ↑06 jul 2024 20:29Intressant hur olika upplevelsen kan vara. Jag själv resonerade helt åt andra hållet. Köpte en Highland då jag tyckte Y:n bullrade som en traktor i jämförelse och materialvalen gör att den känns mer skramlig även rent fysiskt. Framförallt hur den slår i ojämnheter, men även vägljud i högre motorvägsfart.Walker skrev: ↑06 jul 2024 08:19Det här med komfort och buller upplevs ju väldigt olika beroende på vilka frekvenser som stör en. Så följande inlägg är givetvis en subjektiv bedömning jag gör efter min personliga upplevelse. Jag har ju kört en tidig 3’a, en Hyundai IQ5 och nu senast en Y -22. Hyundaien upplevde jag inte som så otroligt mycket tystare och komfortablare än min Y, trots att jag vet att de flesta tycker det. Provade en EV9 och den är tyst och mjuk så det nästan gungar. Men jag tycker att man förlorar lite körkänsla i den. Man ÅKER EV9, man KÖR den inte. Provade också Highland (kanske med lite för högt ställda förväntningar) och hade nog väntat mig mer. Visst, stor skillnad mot mun förra 3’a (2018). Men inte så brutalt bättre än min Y. Så hämtade jag ut min nya Y i fredags och den tycker jag går tystare och mjukare än Highlanden. Det hade jag inte väntat mig. Är sjukt nöjd med bytet.
Juniper har dock potential att bli grym.
Model 3 2024