Fick äntligen bilen igår och drog direkt från Stockholm till Alingsås. Fick köra E20 för att jag behövde åka förbi riddermark i Strängnäs och hämta grejer i min gamla skrothög.
Mest anmärkningsvärt var att hade jag kört i skyltad hastighet hade jag inte behövt ladda på vägen. Den är rejält mycket mer effektiv än min förra PS2 som var en 2022 med framhjulsdrift. Nu körde jag snabbare än så och skulle komma fram med -7%, stannade dock en stund i Mariestad på SuC, fick 185kW med 15% SoC, lite dricka och kissande senare så kom jag fram i Alingsås med 17%. Ingen aning hur länge jag laddade, men den började på 185kW och när jag kopplade loss låg jag på 145kW.
Ljudet i bilen utan pluspaketet är riktigt dåligt. Nu har jag två ungar som låter jättemycket så jag har ofta hörlurar ändå.
Störigt att bilen levereras utan senaste mjukvaran, men det löser sig väl med tiden kan man anta.
Finns fortfarande inget 12V på andra ställen än bagaget vad jag kan hitta. Det hade varit bra till kylboxen.
Pilot funkar bättre nu än gör 2år sedan. Älskar också hur man byter filer med den utan att den slås av. Stör mig enormt på pipandet när man kör för fort, men det är väl ett lagkrav så det är inte mycket att göra något åt.
Totalt sett ett enormt lyft både från min model 3 2020 och min ps2 2022. Bakhjulsdrift gör stor skillnad.
Jag har inget pipande i min -24 SMSR, vill minnas att man kan ändra det under hjälpsystemsmenyn.
Tyckte också först att ljudet var kass men nu efter snart två veckor tycker jag kanske inte att det är bra men betydligt bättre, iaf när man spelar högt.
Fick äntligen bilen igår och drog direkt från Stockholm till Alingsås. Fick köra E20 för att jag behövde åka förbi riddermark i Strängnäs och hämta grejer i min gamla skrothög.
Mest anmärkningsvärt var att hade jag kört i skyltad hastighet hade jag inte behövt ladda på vägen. Den är rejält mycket mer effektiv än min förra PS2 som var en 2022 med framhjulsdrift. Nu körde jag snabbare än så och skulle komma fram med -7%, stannade dock en stund i Mariestad på SuC, fick 185kW med 15% SoC, lite dricka och kissande senare så kom jag fram i Alingsås med 17%. Ingen aning hur länge jag laddade, men den började på 185kW och när jag kopplade loss låg jag på 145kW.
Ljudet i bilen utan pluspaketet är riktigt dåligt. Nu har jag två ungar som låter jättemycket så jag har ofta hörlurar ändå.
Störigt att bilen levereras utan senaste mjukvaran, men det löser sig väl med tiden kan man anta.
Finns fortfarande inget 12V på andra ställen än bagaget vad jag kan hitta. Det hade varit bra till kylboxen.
Pilot funkar bättre nu än gör 2år sedan. Älskar också hur man byter filer med den utan att den slås av. Stör mig enormt på pipandet när man kör för fort, men det är väl ett lagkrav så det är inte mycket att göra något åt.
Totalt sett ett enormt lyft både från min model 3 2020 och min ps2 2022. Bakhjulsdrift gör stor skillnad.
Grattis till bilen!
Kul att den är ännu bättre än tidigare
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fick äntligen bilen igår och drog direkt från Stockholm till Alingsås. Fick köra E20 för att jag behövde åka förbi riddermark i Strängnäs och hämta grejer i min gamla skrothög.
Mest anmärkningsvärt var att hade jag kört i skyltad hastighet hade jag inte behövt ladda på vägen. Den är rejält mycket mer effektiv än min förra PS2 som var en 2022 med framhjulsdrift. Nu körde jag snabbare än så och skulle komma fram med -7%, stannade dock en stund i Mariestad på SuC, fick 185kW med 15% SoC, lite dricka och kissande senare så kom jag fram i Alingsås med 17%. Ingen aning hur länge jag laddade, men den började på 185kW och när jag kopplade loss låg jag på 145kW.
Ljudet i bilen utan pluspaketet är riktigt dåligt. Nu har jag två ungar som låter jättemycket så jag har ofta hörlurar ändå.
Störigt att bilen levereras utan senaste mjukvaran, men det löser sig väl med tiden kan man anta.
Finns fortfarande inget 12V på andra ställen än bagaget vad jag kan hitta. Det hade varit bra till kylboxen.
Pilot funkar bättre nu än gör 2år sedan. Älskar också hur man byter filer med den utan att den slås av. Stör mig enormt på pipandet när man kör för fort, men det är väl ett lagkrav så det är inte mycket att göra något åt.
Totalt sett ett enormt lyft både från min model 3 2020 och min ps2 2022. Bakhjulsdrift gör stor skillnad.
Lagen säger att man inte ska kunna stänga av pipet vid hastighetsöverträdelser permanent. Måste avaktiveras vid varje körning.
Men, gissar att man på P2 som på xc40 kan slå av hastighetspipet med vänster knapp på vänster sida av ratten? Räcker med en knapptryckning, ganska smidigt faktiskt jämfört med många andra märken.
Senast redigerad av -AG-, redigerad totalt 2 gång.
Fick äntligen bilen igår och drog direkt från Stockholm till Alingsås. Fick köra E20 för att jag behövde åka förbi riddermark i Strängnäs och hämta grejer i min gamla skrothög.
Mest anmärkningsvärt var att hade jag kört i skyltad hastighet hade jag inte behövt ladda på vägen. Den är rejält mycket mer effektiv än min förra PS2 som var en 2022 med framhjulsdrift. Nu körde jag snabbare än så och skulle komma fram med -7%, stannade dock en stund i Mariestad på SuC, fick 185kW med 15% SoC, lite dricka och kissande senare så kom jag fram i Alingsås med 17%. Ingen aning hur länge jag laddade, men den började på 185kW och när jag kopplade loss låg jag på 145kW.
Ljudet i bilen utan pluspaketet är riktigt dåligt. Nu har jag två ungar som låter jättemycket så jag har ofta hörlurar ändå.
Störigt att bilen levereras utan senaste mjukvaran, men det löser sig väl med tiden kan man anta.
Finns fortfarande inget 12V på andra ställen än bagaget vad jag kan hitta. Det hade varit bra till kylboxen.
Pilot funkar bättre nu än gör 2år sedan. Älskar också hur man byter filer med den utan att den slås av. Stör mig enormt på pipandet när man kör för fort, men det är väl ett lagkrav så det är inte mycket att göra något åt.
Totalt sett ett enormt lyft både från min model 3 2020 och min ps2 2022. Bakhjulsdrift gör stor skillnad.
Jag har inget pipande i min -24 SMSR, vill minnas att man kan ändra det under hjälpsystemsmenyn.
Tyckte också först att ljudet var kass men nu efter snart två veckor tycker jag kanske inte att det är bra men betydligt bättre, iaf när man spelar högt.
Har inte direkt hårdpluggat alla inställningar än själv (SMSR), men ibland kommer det upp någon slags varning i displayen precis ovanför ratten vid extra gaspådrag för mig. (Inte antispinnsystemet som går in.) Minns inte om det följs upp med ljudsignal eller ej men tror det. Har stängt av fartbegränsaren. Kanske är samma?
Ang. ljudet med originalsystemet tycker jag det är helt OK. Men då kör jag bara Spotify med inbyggd EQ som källa så det är inte direkt ofärgat.
Lyckan när det gick att permanent (tror jag) stänga av fartvarningen var total.
Fått lite bättre ordning på ljudet genom EQn, men det saknas mycket jämfört med Model S/X/3 samt PS2 med pluspaketet. Det är nog det som är minst bra, men det kostade också 20% extra och dessutom hade jag tvingats på våtdräktssäten.
Jag undrar verkligen vad dom gjort. Visst den här har 82kWh batteri mot 78kWh tidigare men det är bra mycket mer än 5% ökning i räckvidd. Något har polestar gjort bra på riktigt
Fått lite bättre ordning på ljudet genom EQn, men det saknas mycket jämfört med Model S/X/3 samt PS2 med pluspaketet. Det är nog det som är minst bra, men det kostade också 20% extra och dessutom hade jag tvingats på våtdräktssäten.
Även ljudet i standard M3/MY är klart sämre än LR/P-versionerna. Även vår Mini i basversion har klart sämre ljud än i den högre speccade modellen (med Harman Kardon). Så det är nog något man får ta med lite enklare ljud i basversionerna av de flesta bilar (tyvärr).
Är dock lite osäker på vad som menas med "våtdräktssäten". Är det materialet i sätena?
Med plus så är det nåt märkligt fejkskinnmaterial som är otroligt varmt och svettigt. Hade det på förra. Den här gången har jag tygsäten vilket är klart bättre
Nån som bytt från en Tesla 3 2021 och framåt till en Polestar 2 i relativ närtid som kan beskriva för/nackdelar som man kommer på efter en tids ägande?
Jag provkörde en Polestar 2 RWD 2024 nyligen, gillade den.
Pilot assist var toppen att den inte stängde av sig vid filbyten, och fantastiskt härligt att kunna ställa in ett rejält avstånd till framförvarande. Men jag undrar om den inte var lite segare på att upptäcka bilar som dyker upp än Teslan? Det uppstod en situation på landsväg då en bil långt fram körde ut i mitt körfält och sen tillbaka för att runda en cyklist, i liknande situationer tidigare har Teslan lättat på gasen lite (som jag själv skulle göra) men PS2 bara körde på som att den inte såg vad som skulle kunna utvecklas till en frontalkollision.
Vid ett tillfälle på landsväg med dåligt målade linjer ville den även köra rakt fram i en kurva, är det vanligt att pilot assist "ser fel"? Teslan har inga problem i samma kurva (har kört där många gånger) och är över lag väldigt duktig på att fatta var linjerna är.
Nån som bytt från en Tesla 3 2021 och framåt till en Polestar 2 i relativ närtid som kan beskriva för/nackdelar som man kommer på efter en tids ägande?
Jag provkörde en Polestar 2 RWD 2024 nyligen, gillade den.
Pilot assist var toppen att den inte stängde av sig vid filbyten, och fantastiskt härligt att kunna ställa in ett rejält avstånd till framförvarande. Men jag undrar om den inte var lite segare på att upptäcka bilar som dyker upp än Teslan? Det uppstod en situation på landsväg då en bil långt fram körde ut i mitt körfält och sen tillbaka för att runda en cyklist, i liknande situationer tidigare har Teslan lättat på gasen lite (som jag själv skulle göra) men PS2 bara körde på som att den inte såg vad som skulle kunna utvecklas till en frontalkollision.
Vid ett tillfälle på landsväg med dåligt målade linjer ville den även köra rakt fram i en kurva, är det vanligt att pilot assist "ser fel"? Teslan har inga problem i samma kurva (har kört där många gånger) och är över lag väldigt duktig på att fatta var linjerna är.
Den har nog dålig koll på vad som händer i mötande körfält. Kommer ett fordon mot dig reagerar den nog sent. Annars skulle vi nog ha för många spökbromsningar på kurviga landsvägar vid möten.
När det gäller dåliga linjer så är min upplevelse densamma, det krävs synliga linjer för att P2an ska kunna köras i pilot assistans-läge.
Jag gillar att den börjar gasa redan direkt man börjar blinka för omkörning om man hamnat bakom någon som kör saktare än man har inställt.
Långresor går också snabbare eller lika snabbt som de bästa Teslorna. Snabbladdningen är så pass bra nu att det aldrig känns som ett hinder, och då har jag en DMLR -24 som alltså har lite högre förbrukning än en Single motor (RW).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Nån som bytt från en Tesla 3 2021 och framåt till en Polestar 2 i relativ närtid som kan beskriva för/nackdelar som man kommer på efter en tids ägande?
Remuz (tidigare i tråden) verkar ha bytt från en 2020.
"Totalt sett ett enormt lyft både från min model 3 2020 och min ps2 2022. Bakhjulsdrift gör stor skillnad."
Jag undrar verkligen vad dom gjort. Visst den här har 82kWh batteri mot 78kWh tidigare men det är bra mycket mer än 5% ökning i räckvidd. Något har polestar gjort bra på riktigt
Tidigare var det väl en hissmotor från Siemens. Inte direkt optimalt. Nu är det Volvos egenutvecklade AFAIK. Nog det som gjort störst skillnad.
Nån som bytt från en Tesla 3 2021 och framåt till en Polestar 2 i relativ närtid som kan beskriva för/nackdelar som man kommer på efter en tids ägande?
Jag provkörde en Polestar 2 RWD 2024 nyligen, gillade den.
Pilot assist var toppen att den inte stängde av sig vid filbyten, och fantastiskt härligt att kunna ställa in ett rejält avstånd till framförvarande. Men jag undrar om den inte var lite segare på att upptäcka bilar som dyker upp än Teslan? Det uppstod en situation på landsväg då en bil långt fram körde ut i mitt körfält och sen tillbaka för att runda en cyklist, i liknande situationer tidigare har Teslan lättat på gasen lite (som jag själv skulle göra) men PS2 bara körde på som att den inte såg vad som skulle kunna utvecklas till en frontalkollision.
Vid ett tillfälle på landsväg med dåligt målade linjer ville den även köra rakt fram i en kurva, är det vanligt att pilot assist "ser fel"? Teslan har inga problem i samma kurva (har kört där många gånger) och är över lag väldigt duktig på att fatta var linjerna är.
Den har nog dålig koll på vad som händer i mötande körfält. Kommer ett fordon mot dig reagerar den nog sent. Annars skulle vi nog ha för många spökbromsningar på kurviga landsvägar vid möten.
När det gäller dåliga linjer så är min upplevelse densamma, det krävs synliga linjer för att P2an ska kunna köras i pilot assistans-läge.
Jag gillar att den börjar gasa redan direkt man börjar blinka för omkörning om man hamnat bakom någon som kör saktare än man har inställt.
Långresor går också snabbare eller lika snabbt som de bästa Teslorna. Snabbladdningen är så pass bra nu att det aldrig känns som ett hinder, och då har jag en DMLR -24 som alltså har lite högre förbrukning än en Single motor (RW).
Tack för info! Senaste tävlingen fick mig att inse att PS2 från årsmodell 2024 nu blivit jämförbar med Model 3 på långresa, även om det så klart också beror mycket på föraren.
Volvon jag hade förut funkade på samma sätt vid omkörning, den gasade på när jag började blinka. Det är smidigt.
Det kändes för övrigt nästan som magi när bilen reagerade på hastighetsförändringar hos framförvarande fast det var (eller iaf kändes som) 150-200m dit (längsta avståndet). Jag själv uppfattade inte att hastigheten ändrades, det var för långt bort för att kunna avgöra så snabbt med ögat. Teslan upplevs som rejält närsynt i jämförelse. Dock registrerar Teslan nästan omgående om nån kör in framför (väldigt praktiskt i tät trafik på flerfilig motorväg). Tyvärr hände aldrig det under provkörningen (förutom den som körde över på fel sida på landsväg vilket inte är samma sak) men jag misstänker att PS2 behöver lite tid på sig att notera cut-in/cut-out?
Nån som bytt från en Tesla 3 2021 och framåt till en Polestar 2 i relativ närtid som kan beskriva för/nackdelar som man kommer på efter en tids ägande?
Jag provkörde en Polestar 2 RWD 2024 nyligen, gillade den.
Pilot assist var toppen att den inte stängde av sig vid filbyten, och fantastiskt härligt att kunna ställa in ett rejält avstånd till framförvarande. Men jag undrar om den inte var lite segare på att upptäcka bilar som dyker upp än Teslan? Det uppstod en situation på landsväg då en bil långt fram körde ut i mitt körfält och sen tillbaka för att runda en cyklist, i liknande situationer tidigare har Teslan lättat på gasen lite (som jag själv skulle göra) men PS2 bara körde på som att den inte såg vad som skulle kunna utvecklas till en frontalkollision.
Vid ett tillfälle på landsväg med dåligt målade linjer ville den även köra rakt fram i en kurva, är det vanligt att pilot assist "ser fel"? Teslan har inga problem i samma kurva (har kört där många gånger) och är över lag väldigt duktig på att fatta var linjerna är.
Den har nog dålig koll på vad som händer i mötande körfält. Kommer ett fordon mot dig reagerar den nog sent. Annars skulle vi nog ha för många spökbromsningar på kurviga landsvägar vid möten.
När det gäller dåliga linjer så är min upplevelse densamma, det krävs synliga linjer för att P2an ska kunna köras i pilot assistans-läge.
Jag gillar att den börjar gasa redan direkt man börjar blinka för omkörning om man hamnat bakom någon som kör saktare än man har inställt.
Långresor går också snabbare eller lika snabbt som de bästa Teslorna. Snabbladdningen är så pass bra nu att det aldrig känns som ett hinder, och då har jag en DMLR -24 som alltså har lite högre förbrukning än en Single motor (RW).
Tack för info! Senaste tävlingen fick mig att inse att PS2 från årsmodell 2024 nu blivit jämförbar med Model 3 på långresa, även om det så klart också beror mycket på föraren.
Volvon jag hade förut funkade på samma sätt vid omkörning, den gasade på när jag började blinka. Det är smidigt.
Det kändes för övrigt nästan som magi när bilen reagerade på hastighetsförändringar hos framförvarande fast det var (eller iaf kändes som) 150-200m dit (längsta avståndet). Jag själv uppfattade inte att hastigheten ändrades, det var för långt bort för att kunna avgöra så snabbt med ögat. Teslan upplevs som rejält närsynt i jämförelse. Dock registrerar Teslan nästan omgående om nån kör in framför (väldigt praktiskt i tät trafik på flerfilig motorväg). Tyvärr hände aldrig det under provkörningen (förutom den som körde över på fel sida på landsväg vilket inte är samma sak) men jag misstänker att PS2 behöver lite tid på sig att notera cut-in/cut-out?
Tycker den är skapligt snabb på det när man ligger i rusningstrafik och nån ska tränga sig in. Brukar då ibland mäta lite med gasen så att den inte bromsar in så mycket... hatar när man blir orsaken till en sån där broms-orm bakom sig, även om det egentligen är den som kör in nära framför som är den verkliga orsaken.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Nån som bytt från en Tesla 3 2021 och framåt till en Polestar 2 i relativ närtid som kan beskriva för/nackdelar som man kommer på efter en tids ägande?
Jag provkörde en Polestar 2 RWD 2024 nyligen, gillade den.
Pilot assist var toppen att den inte stängde av sig vid filbyten, och fantastiskt härligt att kunna ställa in ett rejält avstånd till framförvarande. Men jag undrar om den inte var lite segare på att upptäcka bilar som dyker upp än Teslan? Det uppstod en situation på landsväg då en bil långt fram körde ut i mitt körfält och sen tillbaka för att runda en cyklist, i liknande situationer tidigare har Teslan lättat på gasen lite (som jag själv skulle göra) men PS2 bara körde på som att den inte såg vad som skulle kunna utvecklas till en frontalkollision.
Vid ett tillfälle på landsväg med dåligt målade linjer ville den även köra rakt fram i en kurva, är det vanligt att pilot assist "ser fel"? Teslan har inga problem i samma kurva (har kört där många gånger) och är över lag väldigt duktig på att fatta var linjerna är.
Den har nog dålig koll på vad som händer i mötande körfält. Kommer ett fordon mot dig reagerar den nog sent. Annars skulle vi nog ha för många spökbromsningar på kurviga landsvägar vid möten.
När det gäller dåliga linjer så är min upplevelse densamma, det krävs synliga linjer för att P2an ska kunna köras i pilot assistans-läge.
Jag gillar att den börjar gasa redan direkt man börjar blinka för omkörning om man hamnat bakom någon som kör saktare än man har inställt.
Långresor går också snabbare eller lika snabbt som de bästa Teslorna. Snabbladdningen är så pass bra nu att det aldrig känns som ett hinder, och då har jag en DMLR -24 som alltså har lite högre förbrukning än en Single motor (RW).
Tack för info! Senaste tävlingen fick mig att inse att PS2 från årsmodell 2024 nu blivit jämförbar med Model 3 på långresa, även om det så klart också beror mycket på föraren.
Volvon jag hade förut funkade på samma sätt vid omkörning, den gasade på när jag började blinka. Det är smidigt.
Det kändes för övrigt nästan som magi när bilen reagerade på hastighetsförändringar hos framförvarande fast det var (eller iaf kändes som) 150-200m dit (längsta avståndet). Jag själv uppfattade inte att hastigheten ändrades, det var för långt bort för att kunna avgöra så snabbt med ögat. Teslan upplevs som rejält närsynt i jämförelse. Dock registrerar Teslan nästan omgående om nån kör in framför (väldigt praktiskt i tät trafik på flerfilig motorväg). Tyvärr hände aldrig det under provkörningen (förutom den som körde över på fel sida på landsväg vilket inte är samma sak) men jag misstänker att PS2 behöver lite tid på sig att notera cut-in/cut-out?
Tycker den är skapligt snabb på det när man ligger i rusningstrafik och nån ska tränga sig in. Brukar då ibland mäta lite med gasen så att den inte bromsar in så mycket... hatar när man blir orsaken till en sån där broms-orm bakom sig, även om det egentligen är den som kör in nära framför som är den verkliga orsaken.
Teslan känns som att den har koll på bilarna när de ligger i sina filer, så om nån försöker sig på något är den med på noterna redan när bilen korsar linjen och bromsar på ett (för bakomvarande) ganska förväntat sätt. Inte för hårt, inte för mjukt.
Det var lite synd att det inte var mer trafik när jag provkörde för det känns spontant som att det nog bara är pilot assist jag är lite tveksam kring. Invändigt var den rymligare än jag trodde, och ljudnivån/buller var fullt jämförbart med Teslan.
Funkar förresten adaptiva helljuset (led matrix) i motorvägsfart, eller blir det bara hel/halvljus över en viss hastighet? Imponerande nog funkade faktiskt Teslans adaptiva helljus även på motorväg, det gjorde inte det jag hade på Volvon.
Nån som bytt från en Tesla 3 2021 och framåt till en Polestar 2 i relativ närtid som kan beskriva för/nackdelar som man kommer på efter en tids ägande?
Jag provkörde en Polestar 2 RWD 2024 nyligen, gillade den.
Pilot assist var toppen att den inte stängde av sig vid filbyten, och fantastiskt härligt att kunna ställa in ett rejält avstånd till framförvarande. Men jag undrar om den inte var lite segare på att upptäcka bilar som dyker upp än Teslan? Det uppstod en situation på landsväg då en bil långt fram körde ut i mitt körfält och sen tillbaka för att runda en cyklist, i liknande situationer tidigare har Teslan lättat på gasen lite (som jag själv skulle göra) men PS2 bara körde på som att den inte såg vad som skulle kunna utvecklas till en frontalkollision.
Vid ett tillfälle på landsväg med dåligt målade linjer ville den även köra rakt fram i en kurva, är det vanligt att pilot assist "ser fel"? Teslan har inga problem i samma kurva (har kört där många gånger) och är över lag väldigt duktig på att fatta var linjerna är.
Den har nog dålig koll på vad som händer i mötande körfält. Kommer ett fordon mot dig reagerar den nog sent. Annars skulle vi nog ha för många spökbromsningar på kurviga landsvägar vid möten.
När det gäller dåliga linjer så är min upplevelse densamma, det krävs synliga linjer för att P2an ska kunna köras i pilot assistans-läge.
Jag gillar att den börjar gasa redan direkt man börjar blinka för omkörning om man hamnat bakom någon som kör saktare än man har inställt.
Långresor går också snabbare eller lika snabbt som de bästa Teslorna. Snabbladdningen är så pass bra nu att det aldrig känns som ett hinder, och då har jag en DMLR -24 som alltså har lite högre förbrukning än en Single motor (RW).
Tack för info! Senaste tävlingen fick mig att inse att PS2 från årsmodell 2024 nu blivit jämförbar med Model 3 på långresa, även om det så klart också beror mycket på föraren.
Volvon jag hade förut funkade på samma sätt vid omkörning, den gasade på när jag började blinka. Det är smidigt.
Det kändes för övrigt nästan som magi när bilen reagerade på hastighetsförändringar hos framförvarande fast det var (eller iaf kändes som) 150-200m dit (längsta avståndet). Jag själv uppfattade inte att hastigheten ändrades, det var för långt bort för att kunna avgöra så snabbt med ögat. Teslan upplevs som rejält närsynt i jämförelse. Dock registrerar Teslan nästan omgående om nån kör in framför (väldigt praktiskt i tät trafik på flerfilig motorväg). Tyvärr hände aldrig det under provkörningen (förutom den som körde över på fel sida på landsväg vilket inte är samma sak) men jag misstänker att PS2 behöver lite tid på sig att notera cut-in/cut-out?
Tycker den är skapligt snabb på det när man ligger i rusningstrafik och nån ska tränga sig in. Brukar då ibland mäta lite med gasen så att den inte bromsar in så mycket... hatar när man blir orsaken till en sån där broms-orm bakom sig, även om det egentligen är den som kör in nära framför som är den verkliga orsaken.
Teslan känns som att den har koll på bilarna när de ligger i sina filer, så om nån försöker sig på något är den med på noterna redan när bilen korsar linjen och bromsar på ett (för bakomvarande) ganska förväntat sätt. Inte för hårt, inte för mjukt.
Det var lite synd att det inte var mer trafik när jag provkörde för det känns spontant som att det nog bara är pilot assist jag är lite tveksam kring. Invändigt var den rymligare än jag trodde, och ljudnivån/buller var fullt jämförbart med Teslan.
Funkar förresten adaptiva helljuset (led matrix) i motorvägsfart, eller blir det bara hel/halvljus över en viss hastighet? Imponerande nog funkade faktiskt Teslans adaptiva helljus även på motorväg, det gjorde inte det jag hade på Volvon.
De funkar i hög hastighet/motorvägshastighet men jag tror de är GEO-blockat på vissa motorvägar. Mellan Gävle och Stockholm funkar det inte. Men längre norrut har det funkat. Samma när jag kört 56an och legat i typ 120 på de 100-sträckor som finns.
Är väldigt förtjust i pixel-ljusen och är lite frustrerad över att man inte man använda dem på vissa sträckor motorväg.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag kör längs norrlandskusten runt Umeå/Övik och där funkar pixellysena alltid förutom när det blir riktigt eländigt med snömodd och sensorerna beckar igen. Helt klart en av de bästa funktionerna på bilen! Det finns dock en begränsning på fem mötande bilar. Hittar den fler än så bländar den av till halvljus.
Bra att veta, led matrix är en viktig funktion jag i tre års tid saknat.
Volvon hade också begränsningar på ett visst antal ljuspunkter (bilar) minns jag, det är möjligt att det var det jag misstolkade som att funktionen slogs av över vissa hastigheter. På motorvägen till/från Stockholm är det nästan alltid trafik på de vanliga restiderna och då var det i princip jämt för många ljuspunkter för att systemet skulle funka, så det blev halvljus. Blev det en lucka i trafiken var systemet även otroligt segt på att aktivera sig igen, det kändes som att det behövdes närmare en minut utan mötande trafik för att det skulle komma igång igen.
Teslan verkar klara av betydligt fler ljuspunkter, systemet arbetade hela tiden på 120-motorvägen när jag provade vilket var imponerande. Dels att den fungerade och att den faktiskt också fungerade godkänt med Tesla-mått mätt redan i första versionen. Den gick aldrig ner på halvljus bara för att systemet inte pallade trycket. Däremot hade den problem med långtradare långt bort som den helljusblinkade åt, och den nedsläckta ytan var för stor (faktiskt kortare än halvljuset vilket känns som en bugg). På klassiskt Tesla-manér så släckte den ner så pass mycket att linjeföljaren inte såg linjen längre och började vingla så jag fick styra emot...
Även på landsväg släcker man ner för stor yta, men detta var första versionen så det är möjligt man åtgärdat det under sommaren. Sägs även att man lagt in kurvljus nu, men det har jag inte testat pga för ljust ute.
Lite så känns det som Tesla-ägare, hårdvaran finns där men man prioriterar inte rätt saker i mjukvaruutvecklingen så i praktiken betalar man för att bli testare åt dem. Däremot drivlinans effektivitet och snabbladdningen är toppklass. Polestar 2 känns som att där får man en produkt som är ganska mogen när det kommer till klassiska hjälpsystem som led matrix. Det finns vissa begränsningar men så länge dessa inte uppnås funkar systemet som förväntat. Uppdateringarna (mellan årsmodeller) rör istället drivlina och laddning, vilket på årsmodell 2024 och framåt verkar ha kommit ikapp.
Det är tydligt att man prioriterar olika. Jag har visserligen aldrig kört med partiellt avbländande strålkastare, men jag har svårt att tänka mig att det är något jag "måste" ha.
Däremot är det mycket viktigt för mig att ha en fungerande farthållare, och det är det främsta skälet till att jag inte tänker köpa någon mer Tesla.
PS2 upplever jag som i minsta laget. Jag ser fram mot att provköra PS4, men det kanske landar i en PS2 ändå av ekonomiska skäl.
Körde för ett antal år sedan en XC60 med led Matrix / adaptiva helljus. Efter en körning igår i M3 mörker landsväg så är mitt spontana intryck att Volvos variant var minst lika bra men ingen större skillnad. Största fördelen är att man slipper sitta och slå av och på helljuset vid möten.
Möjligen att teslan släcker ner något för mycket så att ljuskäglan blir alltför kort. Som skrevs här tidigare-kortare än halvljus.
Dock känner jag att tesla är lite väl sena att dra på det adaptiva ljuset i skymning då jag får tvinga helljus. Eller finns nån lösning på detta?
Vet man om tesla använder en annorlunda teknik än övriga tillverkare för att få till den här funktionen? Det skulle ju kunna förklara varför det tog sån tid för tesla.
Har man löst det på något annat sätt?