Peugot E-5008
Moderator: Redaktion
Peugot E-5008
E-3008 har ju varit lanserad ett tag medans E-5008 kommer under hösten
Mest intressant för egen del är den med 98kwh batteri och 230 hästar. Frågan är ifall den kan leva upp till de relativt högt ställda krav som ändå finns för en bil för över 500k.
Har provkört Kia EV9 och den är som en dröm såklart.
Någon som provkört E-3008 och har åsikter om adaptiv farthållare, komfort mm?
Här är en tidig video av 5008:
Mest intressant för egen del är den med 98kwh batteri och 230 hästar. Frågan är ifall den kan leva upp till de relativt högt ställda krav som ändå finns för en bil för över 500k.
Har provkört Kia EV9 och den är som en dröm såklart.
Någon som provkört E-3008 och har åsikter om adaptiv farthållare, komfort mm?
Här är en tidig video av 5008:
Senast redigerad av Dreas89, redigerad totalt 1 gånger.
-
Re: Peugot E-3008/E-5008
Annars finns det en existerande tråd om E-3008 här:
viewtopic.php?t=33935
Förslag: Om du döper om tråden så kan den här handla enbart om E-5008.
viewtopic.php?t=33935
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Peugot E-3008/E-5008
Tack, sökte men fick dåligt med träffar.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jul 2024 22:38Annars finns det en existerande tråd om E-3008 här:
viewtopic.php?t=33935
-
Re: Peugot E-5008
7-sitsig tydligen – men än så länge så verkar det inte finnas något svenskt pris. Undrar vad priset kommer bli i förhållande till KIA EV9...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
På Skatteverket har det ramlat in lite siffror men de är ju inte realistiska än som jag förstått.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jul 2024 20:037-sitsig tydligen – men än så länge så verkar det inte finnas något svenskt pris. Undrar vad priset kommer bli i förhållande till KIA EV9...
Den mest kittade bilen ligger på 609k. Business Ultimate.
Om man landar 200k under Kia EV9 så börjar det bli intressant.
Skulle nog säga att dessa priser är rätt realistiska. Dom stämde både för Opel Astra, Peugeot E-3008 och Polestar 4 så kan nog stämma för 5008 också och då håller jag med om att det är intressant!Dreas89 skrev: ↑04 jul 2024 22:55På Skatteverket har det ramlat in lite siffror men de är ju inte realistiska än som jag förstått.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jul 2024 20:037-sitsig tydligen – men än så länge så verkar det inte finnas något svenskt pris. Undrar vad priset kommer bli i förhållande till KIA EV9...
200 under EV9 och 100(?) under långa Buzzen. Låter väl rimligt.
Hade nog valt Buzzen ändå.
Hade nog valt Buzzen ändå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
...eftersom ett av dina use-case är att använda bilen som typ husbil nere på kontinenten?...

E-3008 har 629 som maxpris när man kollar annonser. Det är 70 papp högre än högsta hos Skatteverket.cgullin skrev: ↑05 jul 2024 19:15Skulle nog säga att dessa priser är rätt realistiska. Dom stämde både för Opel Astra, Peugeot E-3008 och Polestar 4 så kan nog stämma för 5008 också och då håller jag med om att det är intressant!Dreas89 skrev: ↑04 jul 2024 22:55På Skatteverket har det ramlat in lite siffror men de är ju inte realistiska än som jag förstått.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jul 2024 20:037-sitsig tydligen – men än så länge så verkar det inte finnas något svenskt pris. Undrar vad priset kommer bli i förhållande till KIA EV9...
Skulle inte ta Buzzen framför en E-5008 om den var 100k billigare än 5008. Buzzen är högljudd, slö och UI under all kritik.
De måste ha gjort sjuka förbättringar som jag inte tror är möjliga med den plattformen. Lägg till tveksam räckvidd.
Det är ju sen gammalt att Skatteverket skriver ut grundpriser. Jag visste inte att det du menade med "realistiska" var maxpriset med allt kittat och klart, jag tolkade det som att vi pratade grundprisernaDreas89 skrev: ↑05 jul 2024 21:51E-3008 har 629 som maxpris när man kollar annonser. Det är 70 papp högre än högsta hos Skatteverket.cgullin skrev: ↑05 jul 2024 19:15Skulle nog säga att dessa priser är rätt realistiska. Dom stämde både för Opel Astra, Peugeot E-3008 och Polestar 4 så kan nog stämma för 5008 också och då håller jag med om att det är intressant!Dreas89 skrev: ↑04 jul 2024 22:55På Skatteverket har det ramlat in lite siffror men de är ju inte realistiska än som jag förstått.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jul 2024 20:037-sitsig tydligen – men än så länge så verkar det inte finnas något svenskt pris. Undrar vad priset kommer bli i förhållande till KIA EV9...
-
- elbilist
Svårt att jämföra denna mot EV9 då den klart är steget under både i storlek och allt annat roligt.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jul 2024 20:037-sitsig tydligen – men än så länge så verkar det inte finnas något svenskt pris. Undrar vad priset kommer bli i förhållande till KIA EV9...
Mer jämförbar med EQB som även den har två nödsäten bak och egentligen inte är 7-sits för annat än små kids, och då för resor utan bagage.
Fast en Ultimate Business innehåller väl det mesta redan så vet inte hur mycket mer man kan välja.cgullin skrev: ↑05 jul 2024 22:31Det är ju sen gammalt att Skatteverket skriver ut grundpriser. Jag visste inte att det du menade med "realistiska" var maxpriset med allt kittat och klart, jag tolkade det som att vi pratade grundprisernaDreas89 skrev: ↑05 jul 2024 21:51E-3008 har 629 som maxpris när man kollar annonser. Det är 70 papp högre än högsta hos Skatteverket.cgullin skrev: ↑05 jul 2024 19:15Skulle nog säga att dessa priser är rätt realistiska. Dom stämde både för Opel Astra, Peugeot E-3008 och Polestar 4 så kan nog stämma för 5008 också och då håller jag med om att det är intressant!Dreas89 skrev: ↑04 jul 2024 22:55På Skatteverket har det ramlat in lite siffror men de är ju inte realistiska än som jag förstått.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jul 2024 20:037-sitsig tydligen – men än så länge så verkar det inte finnas något svenskt pris. Undrar vad priset kommer bli i förhållande till KIA EV9...
Hoppas innerligt att den är större än EQB längst bak då den är trång i både rad 2 och 3. 5008 verkar av recensionerna att döma vara bättre.R_Edvinsson skrev: ↑05 jul 2024 22:36Svårt att jämföra denna mot EV9 då den klart är steget under både i storlek och allt annat roligt.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jul 2024 20:037-sitsig tydligen – men än så länge så verkar det inte finnas något svenskt pris. Undrar vad priset kommer bli i förhållande till KIA EV9...
Mer jämförbar med EQB som även den har två nödsäten bak och egentligen inte är 7-sits för annat än små kids, och då för resor utan bagage.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Någon som har plus och vill berätta i grova drag vad de säger?
https://www.aftonbladet.se/bil/a/GyMebV ... familjesuv
https://www.aftonbladet.se/bil/a/GyMebV ... familjesuv
Peugeot e-5008 är en eldriven suv i mellanklassformat, perfekt för familjer som behöver sju sittplatser. Dock rekommenderas att vänta med köp till den förlängda garantin på 8 år, bäst i världen, inkluderas för Sverige.
Med en räckvidd på cirka 50 mil är bilen konkurrenskraftig. Bilen väntas kosta runt 580 000 kronor, vilket är dyrare jämfört med konkurrenter som Volkswagen ID.4, Tesla Model Y och Renault Scenic.
Trots vikten på 2,2 ton är drivlinan på endast 210 hästkrafter tillräcklig för bilens storlek. Även en hybridversion med en bensinmotor är på väg till Sverige.
Med en räckvidd på cirka 50 mil är bilen konkurrenskraftig. Bilen väntas kosta runt 580 000 kronor, vilket är dyrare jämfört med konkurrenter som Volkswagen ID.4, Tesla Model Y och Renault Scenic.
Trots vikten på 2,2 ton är drivlinan på endast 210 hästkrafter tillräcklig för bilens storlek. Även en hybridversion med en bensinmotor är på väg till Sverige.
Frugan har nu provkört en E-3008 och var sjukt oimponerad.
Hon fick också pris för en fullkittad E-5008 för företagsleasing på 633’.
Vill man ha en 7-sitsare så kanske det går att svälja men i mina öron så ligger man för nära Kia Ev9, Model Y och andra i en konstig mix. Bilen är slö och programvaran rapporteras vara lite konstig på sina håll.
Jag hade hoppats på 30-50k mindre för bilen och 650 kanske för det stora batteriet. Tyvärr ser jag inte att en så stor SUV klarar ens i närheten av räckvidden på 50 mil.
Vi landar nog i en ID7 och får offra 7-sits. Fördelen med id7 är att det känns som en vettigare bil över mer än 3 år.
Hon fick också pris för en fullkittad E-5008 för företagsleasing på 633’.
Vill man ha en 7-sitsare så kanske det går att svälja men i mina öron så ligger man för nära Kia Ev9, Model Y och andra i en konstig mix. Bilen är slö och programvaran rapporteras vara lite konstig på sina håll.
Jag hade hoppats på 30-50k mindre för bilen och 650 kanske för det stora batteriet. Tyvärr ser jag inte att en så stor SUV klarar ens i närheten av räckvidden på 50 mil.
Vi landar nog i en ID7 och får offra 7-sits. Fördelen med id7 är att det känns som en vettigare bil över mer än 3 år.
Någon som slagit till på en e-5008 och vill dela sina erfarenheter? Jag var och kikade på den idag och blev väldigt positivt överraskad. Fransoserna är duktiga på det där med design tycker jag och interiören var väldigt fin och väl genomtänkt. När jag med mina 177 cm satt bakom mig själv i förarsätet, andra raden och tredje raden så funkade det klart över förväntan även i tredje raden. Inte för att det spelar någon roll, i tredje raden kommer det ändå bara sitta barn. Min 7-åriga dotter älskade det och det var lätt att komma in och ut.
Tyvärr fanns det ingen möjlighet att provköra, så om någon kan uttala sig om ljudnivå och komfort vid körning skulle det vara kanon.
Tyvärr fanns det ingen möjlighet att provköra, så om någon kan uttala sig om ljudnivå och komfort vid körning skulle det vara kanon.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Har kört både den och E-3008 som är typ samma bil fram till B-stolpen. Tyckte att båda var ganska tysta, gillade sätena och klädseln. Körde bara på asfalterade vägar så fjädringskomforten är svår att bedöma. Vi har även kollat Renault e-scenic men den var inte tyst i jämförelse.
Vanliga dörrhandtag och ram kring fönstren uppskattade vi jfrt med Teslan.
Vanliga dörrhandtag och ram kring fönstren uppskattade vi jfrt med Teslan.