CarPlay VS Tesla infotainment
Moderator: Redaktion
CarPlay VS Tesla infotainment
Någon annan än jag som saknar Apple CarPlay eller androids motsvarighet?
Teslas infotainment är det bästa jag har sett om man jämför med andra inbyggda system men jag tycker ändå att det kommer till korta jämfört med CarPlay.
Följande svagheter tycker jag Teslan har:
Navigering
- Navigeringen har dålig talsyntes. Det kryper i kroppen på mig när den envisas med att använda ordet "nu" i tid och otid. Några smakprov:
"Nu sväng vänster", "Nu ta den andra avfarten i rondellen", "Nu din destination är på höger sida". Förresten kan den inte uttala "rondellen" korrekt heller och det brusar lite när den pratar. Här är Apples navigator sammetslen i talet om man jämför.
Teslan har såklart bra funktionen för att beräkna laddstopp. Kunde den bara sluta säga ordet "nu" över huvudtaget så skulle den vara bättre.
Poddar
- Jag har inte hittat något sätt att få in poddar som jag betalar för i Podcaster i Teslan. Dessutom så synkas inte positionen om jag börjar lyssna på telefonen och vill växla över till bilen.
- Sveriges Radio Play finns inte i Teslan och det är bara där allt deras innehåll finns.
Telefon
Att svara när det ringer med CarPlay sker direkt när man trycker på svara-knappen på skärmen. Med Blåtand till Teslan så får man ingen återkoppling (touch feedback) när man trycker på svara på skärmen och det tar ett par sekunder innan den faktiskt svarar. Man vet aldrig om man har klickat rätt eller inte.
Med CarPlay så kan man få SMS upplästa genom att klicka på skärmen. Dessutom kan man svara genom att diktera. Detta verkar inte finnas i Teslan alls.
Någon annan som saknar CarPlay? Tror ni att det någonsin kommer?
Teslas infotainment är det bästa jag har sett om man jämför med andra inbyggda system men jag tycker ändå att det kommer till korta jämfört med CarPlay.
Följande svagheter tycker jag Teslan har:
Navigering
- Navigeringen har dålig talsyntes. Det kryper i kroppen på mig när den envisas med att använda ordet "nu" i tid och otid. Några smakprov:
"Nu sväng vänster", "Nu ta den andra avfarten i rondellen", "Nu din destination är på höger sida". Förresten kan den inte uttala "rondellen" korrekt heller och det brusar lite när den pratar. Här är Apples navigator sammetslen i talet om man jämför.
Teslan har såklart bra funktionen för att beräkna laddstopp. Kunde den bara sluta säga ordet "nu" över huvudtaget så skulle den vara bättre.
Poddar
- Jag har inte hittat något sätt att få in poddar som jag betalar för i Podcaster i Teslan. Dessutom så synkas inte positionen om jag börjar lyssna på telefonen och vill växla över till bilen.
- Sveriges Radio Play finns inte i Teslan och det är bara där allt deras innehåll finns.
Telefon
Att svara när det ringer med CarPlay sker direkt när man trycker på svara-knappen på skärmen. Med Blåtand till Teslan så får man ingen återkoppling (touch feedback) när man trycker på svara på skärmen och det tar ett par sekunder innan den faktiskt svarar. Man vet aldrig om man har klickat rätt eller inte.
Med CarPlay så kan man få SMS upplästa genom att klicka på skärmen. Dessutom kan man svara genom att diktera. Detta verkar inte finnas i Teslan alls.
Någon annan som saknar CarPlay? Tror ni att det någonsin kommer?
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: CarPlay VS Tesla infotainment
Man kan få SMS upplästa och svara på dem genom att tala in meddelandet i Teslas system.
Även tala in och skicka SMS.
Jag har ingen erfarenhet av Android Auto eller CarPlay.
Även tala in och skicka SMS.
Jag har ingen erfarenhet av Android Auto eller CarPlay.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Själv tyckte jag det var ett riktigt nedköp att gå till CarPlay i i4an och att Teslas system är mycket bättre på det mesta faktiskt. Märkte aldrig det problemet du beskriver med telefonen när man svarar. CarPlay har inte ens ett keyboard i Spotify att använda för sökningar, riktigt stenåldern där man får lyssna på listor man preppat tidigare.
Att allt i CarPlay är så stort gör att det känns som en Doro-telefon också…
Well, om du använder systemet som om det vore en telefon från 1980 så kommer det framstå som dåligt. Vem i h-vete trycker på skärmen för att svara när man kan använda scrollhjulet?mussla skrev: ↑07 jul 2024 20:20Att svara när det ringer med CarPlay sker direkt när man trycker på svara-knappen på skärmen. Med Blåtand till Teslan så får man ingen återkoppling (touch feedback) när man trycker på svara på skärmen och det tar ett par sekunder innan den faktiskt svarar. Man vet aldrig om man har klickat rätt eller inte.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Tack! Bra att veta att det funkar. Jag har inte lyckats men det kanske är någon inställning.
Model Y LR AWD -24
Jag håller med om att Spotify och Apple Music har ett bättre gränssnitt i Teslan än i CarPlay. Jag har kört CarPlay på mindre skärmar än Teslans så där har det känts som en lagom storlek men jag kan tänka mig att det skalar dåligt på större skärmar.OfarligTesla skrev: ↑07 jul 2024 21:23Själv tyckte jag det var ett riktigt nedköp att gå till CarPlay i i4an och att Teslas system är mycket bättre på det mesta faktiskt. Märkte aldrig det problemet du beskriver med telefonen när man svarar. CarPlay har inte ens ett keyboard i Spotify att använda för sökningar, riktigt stenåldern där man får lyssna på listor man preppat tidigare.
Model Y LR AWD -24
Ha ha! Om det ändå funnits sådana telefoner på 1980-talet. Det var väl då man hade snurrhjul på telefonen.agehall skrev: ↑07 jul 2024 21:56Well, om du använder systemet som om det vore en telefon från 1980 så kommer det framstå som dåligt. Vem i h-vete trycker på skärmen för att svara när man kan använda scrollhjulet?mussla skrev: ↑07 jul 2024 20:20Att svara när det ringer med CarPlay sker direkt när man trycker på svara-knappen på skärmen. Med Blåtand till Teslan så får man ingen återkoppling (touch feedback) när man trycker på svara på skärmen och det tar ett par sekunder innan den faktiskt svarar. Man vet aldrig om man har klickat rätt eller inte.

Generellt så tycker jag Teslans system har dålig feedback på touch. På Telefonen så syns det på alla knappar när man rör dem. På Teslan finns detta bara på vissa kontroller i gränssnittet. Det gör det otydligt om man har träffat knappen med fingret eller inte.
Bra att få lite mothugg på mina kommentarer. Jag noterar dock att ingen har försvarat talsyntesen i navigatorn ännu.
Model Y LR AWD -24
Talsyntes har jag aldrig använt i mina GPSer och så inte heller i Teslan. Kan därför inte uttala mig om hur Teslan fungerar i detta avseende. Det som dock stör mig mer än att talsyntesen oftast är kass, är att man måste lära sig vad varje system menar med ”nu” och andra tidsangivelser. Det kan vara hur off som helst. Därför föredrar jag att köra med GPS på tyst och kika själv på instruktionerna och kartan för att avgöra var jag ska svänga.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Nej, den suger verkligen elefantb...e, så dålig att det faktiskt blir lite roligt, när barnen var mindre brukade vi roa oss med den på bilsemestrarna.
Den märkligaste missen tycker jag är att den förutsätter att alla namn är skrivna på det språk man har inställt i bilen, oavsett vilken land man faktiskt befinner sig i, jag bor t.ex. för närvarande i Frankrike, men bilen envisas ändå med att försöka uttala alla franska platser och vägar som om det vore svenska namn, med mycket märkliga och ibland rätt komiska resultat.
Vi skrattade länge åt hur bilen uttalade Kitzbühel när vi stannade och laddade där: "Shits by Hell" (jag hade engelska på den tiden, innan svenska fanns som val)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- emlan
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
Min fru kör med navigationshänvisningar. Vi andra är dubbelvikta av skratt kring rondeller: "I rondellenellen (OBS inget skivfel), ta den första avfarten"fth skrev: ↑07 jul 2024 22:27Nej, den suger verkligen elefantb...e, så dålig att det faktiskt blir lite roligt, när barnen var mindre brukade vi roa oss med den på bilsemestrarna.
Den märkligaste missen tycker jag är att den förutsätter att alla namn är skrivna på det språk man har inställt i bilen, oavsett vilken land man faktiskt befinner sig i, jag bor t.ex. för närvarande i Frankrike, men bilen envisas ändå med att försöka uttala alla franska platser och vägar som om det vore svenska namn, med mycket märkliga och ibland rätt komiska resultat.
Vi skrattade länge åt hur bilen uttalade Kitzbühel när vi stannade och laddade där: "Shits by Hell" (jag hade engelska på den tiden, innan svenska fanns som val)![]()
/fth
Jag har fruktgrejer och kört carplay i flera bilar tidigare, och waze sen den tiden när inte ens statliga vägar i alla sveriges kommuner fanns med i kartan, kan inte för mitt liv begripa varför man inte tillåter det här (eller jag fattar att det är ett rent prestigebeslut). I Kia EV6 på den stora skärmen blev waze mycket snyggt.
Men jag misstänker att Carplay ligger i samma härad som kollektivavtal hos Tesla - det ska bli väldigt kallt på ett normalt varmt ställe OCH våra fyrfota vänner med knorr ska nog lära sig flyga innan vi ser något av detta.
Senast redigerad av emlan, redigerad totalt 1 gånger.
MY LR -23
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det har varit det första jag stänger av i all navigation jag någonsin använt så skulle inte kunna säga något om den är bättre eller sämre än något annat.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag brukar slå på den periodvis på mina >100mils-dagar, det är lätt hänt annars att jag missar något byte av motorväg längs rutten när jag lyssnar på poddar/böcker och glömmer bort att snegla på kartan en stund.OfarligTesla skrev: ↑07 jul 2024 23:07Det har varit det första jag stänger av i all navigation jag någonsin använt så skulle inte kunna säga något om den är bättre eller sämre än något annat.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Är i Tjeckien nu och kan konstatera att Google Maps på telefonen routar rätt och Teslas navigation routar fel från där vi bor. Det absolut sämsta med Teslas infotainment är gammeldagstänket med inlåsning och förbud mot tredjepartsappar. Jag vill välja navigations- och medieappar själv - inte Teslas inbyggda som ligger år efter funktionaliteten jag kan få i mobilen.
Usch CarPlay är sånt skräp, bra sak att peta in i äldre bilar. Men annars blir jag galen på att ljudet behöver vara så fördröjt i carplay.
Ja, det är verkligen sant. Det är mycket tydligare att titta på kartbilden för att se t.ex. vilken avfart det är man skall ta. Talsyntesen skulle kunna ersättas med ett diskret pling för att påkalla att det snart är dags att göra något. När den säger något så tittar jag i varje fall på displayen för att vara säker på vad den menar.agehall skrev: ↑07 jul 2024 22:22Talsyntes har jag aldrig använt i mina GPSer och så inte heller i Teslan. Kan därför inte uttala mig om hur Teslan fungerar i detta avseende. Det som dock stör mig mer än att talsyntesen oftast är kass, är att man måste lära sig vad varje system menar med ”nu” och andra tidsangivelser. Det kan vara hur off som helst. Därför föredrar jag att köra med GPS på tyst och kika själv på instruktionerna och kartan för att avgöra var jag ska svänga.
I tillägg till detta så stör jag mig på ordföljden när navigatorn säger "nu". Den lägger det ordet först i meningen vilket låter väldigt onaturligt på svenska. Man säger inte "Nu sväng höger." Snarare säger man "Sväng höger nu". Jag vet inte om det är en anglosism som har smugit sig in.
Model Y LR AWD -24
fth skrev: ↑07 jul 2024 22:27Nej, den suger verkligen elefantb...e, så dålig att det faktiskt blir lite roligt, när barnen var mindre brukade vi roa oss med den på bilsemestrarna.
Vi skrattade länge åt hur bilen uttalade Kitzbühel när vi stannade och laddade där: "Shits by Hell" (jag hade engelska på den tiden, innan svenska fanns som val)![]()
/fth

Vi skrattar också gott åt den, både barnen och vuxna.
Intressant att de inte förbättrar den. Den kanske fungerar tillräckligt bra om man kör den på engelska i ett område med engelska namn på platser.
Model Y LR AWD -24
Detta är anledningen till att jag har ljudet påslaget på den också. Den säger något tossigt och så blir man påmind att titta på kartan.fth skrev: ↑07 jul 2024 23:11Jag brukar slå på den periodvis på mina >100mils-dagar, det är lätt hänt annars att jag missar något byte av motorväg längs rutten när jag lyssnar på poddar/böcker och glömmer bort att snegla på kartan en stund.OfarligTesla skrev: ↑07 jul 2024 23:07Det har varit det första jag stänger av i all navigation jag någonsin använt så skulle inte kunna säga något om den är bättre eller sämre än något annat.
/fth
Model Y LR AWD -24
Jag håller verkligen med om det med appar. I mitt huvud borde det ligga helt i linje med Tesla att släppa in appar. Verkligen synd att det inte finns.d3marcus skrev: ↑07 jul 2024 23:34Är i Tjeckien nu och kan konstatera att Google Maps på telefonen routar rätt och Teslas navigation routar fel från där vi bor. Det absolut sämsta med Teslas infotainment är gammeldagstänket med inlåsning och förbud mot tredjepartsappar. Jag vill välja navigations- och medieappar själv - inte Teslas inbyggda som ligger år efter funktionaliteten jag kan få i mobilen.
Model Y LR AWD -24
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Saknar inte CarPlay. Går ju inte ens att jämföra när det gäller t ex Spotify.
- Kör alltid GPS utan ljud
- Samtal fungerar bra, önskat att det var tydligare knapp för att svara dock
Undviker allt kring SMS, kontakter osv. Bilen är till för att lyssna på bra musik och köra mellan A och B.
Undviker allt kring SMS, kontakter osv. Bilen är till för att lyssna på bra musik och köra mellan A och B.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är ju bra att kunna svara på SMS medan man kör.T4s skrev: ↑08 jul 2024 09:18Saknar inte CarPlay. Går ju inte ens att jämföra när det gäller t ex Spotify.
Skapa SMS har jag däremot bara gjort två gånger.
GPS har jag på låg volym. Det hade varit bra att få svänganvisningar i HUD.
Volvo PV 544 Special 1963
Vi skrattar också varje gång vi kör igenom en "rondellenellen". Det blir extra dråpligt när den ligger till ordet "nu" med sin märkliga ordföljd. "Nu ta den första avfarten i rondellenellen". Obegripligt att de inte fixar ett sådant talfel. Det vimlar ju av "rondelleneller" i Sverige.emlan skrev: ↑07 jul 2024 23:05Min fru kör med navigationshänvisningar. Vi andra är dubbelvikta av skratt kring rondeller: "I rondellenellen (OBS inget skivfel), ta den första avfarten"fth skrev: ↑07 jul 2024 22:27Nej, den suger verkligen elefantb...e, så dålig att det faktiskt blir lite roligt, när barnen var mindre brukade vi roa oss med den på bilsemestrarna.
/fth
Jag har fruktgrejer och kört carplay i flera bilar tidigare, och waze sen den tiden när inte ens statliga vägar i alla sveriges kommuner fanns med i kartan, kan inte för mitt liv begripa varför man inte tillåter det här (eller jag fattar att det är ett rent prestigebeslut). I Kia EV6 på den stora skärmen blev waze mycket snyggt.
Men jag misstänker att Carplay ligger i samma härad som kollektivavtal hos Tesla - det ska bli väldigt kallt på ett normalt varmt ställe OCH våra fyrfota vänner med knorr ska nog lära sig flyga innan vi ser något av detta.

Jag tror att du har rätt ang. Teslas känslor för CarPlay. De vill nog inte släppa in andra aktörer och dessutom hade det nog varit svårare att sälja premium connectivity om det funnits CarPlay.
Model Y LR AWD -24
Haha, exakt det där med ronderellen eller vad den säger skrattade jag och en kompis åt när vi hämtade min Tesla, jag har bytt bil sedan dess men vi pratade om det häromdagen när han åkte med, undrade om den nya bilen sa samma...emlan skrev: ↑07 jul 2024 23:05Min fru kör med navigationshänvisningar. Vi andra är dubbelvikta av skratt kring rondeller: "I rondellenellen (OBS inget skivfel), ta den första avfarten"fth skrev: ↑07 jul 2024 22:27Nej, den suger verkligen elefantb...e, så dålig att det faktiskt blir lite roligt, när barnen var mindre brukade vi roa oss med den på bilsemestrarna.
/fth
Jag har numer en bil med Carplay och jag tycker det är klockrent, Waze eller Google Maps är riktigt snyggt, Siri gör allt som jag ber den om hur bra som helst. Tycker Tesla borde anamma det, vill någon köra native Tesla så låt dom göra det, men för oss som ser Carplay som ett plus så skulle det vara ett fint komplement. Går dessutom att köra ABRP direkt i Carplay vilket är ett stort plus för de som reser mycket.
Är det inte "rondellellen" hon säger? Oklart. Vad säger hon egentligen? Det här behöver vi gå till botten med!emlan skrev: ↑07 jul 2024 23:05Min fru kör med navigationshänvisningar. Vi andra är dubbelvikta av skratt kring rondeller: "I rondellenellen (OBS inget skivfel), ta den första avfarten"fth skrev: ↑07 jul 2024 22:27Nej, den suger verkligen elefantb...e, så dålig att det faktiskt blir lite roligt, när barnen var mindre brukade vi roa oss med den på bilsemestrarna.
/fth
- emlan
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
Jag såg en film på när de öppnat en rondell i USA - uttalet på svenska är nog det minsta problemet de har med rondeller i det landetmussla skrev: ↑08 jul 2024 09:22
Vi skrattar också varje gång vi kör igenom en "rondellenellen". Det blir extra dråpligt när den ligger till ordet "nu" med sin märkliga ordföljd. "Nu ta den första avfarten i rondellenellen". Obegripligt att de inte fixar ett sådant talfel. Det vimlar ju av "rondelleneller" i Sverige.
Jag tror att du har rätt ang. Teslas känslor för CarPlay. De vill nog inte släppa in andra aktörer och dessutom hade det nog varit svårare att sälja premium connectivity om det funnits CarPlay.

MY LR -23
- Sara4711
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sara9128
Det faktum att navigationen försöker uttala på det språk man har inställt gäller verkligen inte bara tesla. Tror inte någon bil gör detta "rätt". Dessutom är det ju många bilar som inte ens kan "prata" svenska utan bara engelska och några språk till.fth skrev: ↑07 jul 2024 22:27Nej, den suger verkligen elefantb...e, så dålig att det faktiskt blir lite roligt, när barnen var mindre brukade vi roa oss med den på bilsemestrarna.
/fth
Men jag kan ju tycka att eftersom tesla kan använda så många olika språk i inställningarna så skulle det verkligen inte vara raketforskning att kunna uttala franska vägar på franska, spanska vägar på spanska osv även om jag har språket inställt på Svenska.
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023