Skrev detta i ett engelskt forum. Hoppas det är ok att jag inte översätter till Svenska. Fick inget bra svar där.
Any expert here that can explain balancing. I have my car plugged in (MS 2015 85D) all the time. Charging to 92%. I know it's not good, the car complains every morning, but I need that to be able to go to work and home. Been doing that for 2 years now and 80 000km. Still have 73,5Kwh in battery. Car has a total of 200 000km.
So I have noticed a 30 to 80mV difference between cells the last 6 months. But if I leave the car during the weekend without charging overnight, the next morning I have a difference of 7mV.
Is there never any balancing when the car is hooked up to a charger? Also a year ago the difference was never over 10mV even always on charger. Is HV battery going bad?
Cell balans.
Moderator: Redaktion
Re: Cell balans.
Prova till 100% några ggr och låta den stå med det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Cell balans.
Ska göra det. Någon på det andra forumet sa också det. Ladda till 100% på Tesla SC och se vad som händer.
Re: Cell balans.
Nej, ladda långsamt helst. Dvs AC. Låt den sedan stå några timmar med 100%. Dvs kör ingenstans när den laddat fullt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 178
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Cell balans.
Det inre motståndet och kapaciteten kan skilja så mycket mellan cellerna att balanseringen inte hinner med vid daglig laddning och urladdning. Balanseringskretsarna mellan blocken har begränsad max effekt. Blir tydligare när cellerna åldras och blir mer och mer olika.
När bilen är uppställd under helgen finns det mer tid till balansering.
När bilen är uppställd under helgen finns det mer tid till balansering.
Teslaägare sedan 2013
Re: Cell balans.
Laddningshastigheten spelar egentligen ingen större roll, men jag håller ändå med om att om man kan välja, AC.
Balanseringskretsarna kan bara bleeda av väldigt låga strömmar, vilket gör att det tar läääänge att balansera om det är mer än 15-15mV.
Äldre S/X hade lägre motstånd i balanseringskretsarna = snabbare (men inte snabb för det).
3/Y har alltså långsammare.
Balanseringen sker till huvudsak efter laddningen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Cell balans.
Balanseringen är så långsam att den inte hinner under en laddning. Du har en S med högre balanseringsström, men vi pratar många timmar.
I vart fall tidigare balanserade bara S över ~ 90%, kan vara ändrat nu.
Är dina 80mV vid alla laddningsnivåer eller?
Har du SMT (Scan my tesla) så du kan se vilken cellgrupp som är låg?
Det låter lite på beteendet som ett begynnande problem, skulle kunna utvecklas till BMS_U018 känns det som.
Om du har SMT, lägg upp lite bilder på cellspänningar i alla grupper.
Behöver du 80% dagligen?
Skulle det räcka med 55% ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Cell balans.
Ska lägga upp bilder senare. Tyvärr har jag 30 mil To.R till jobbet. Så jag laddar till 90%